Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Bahaya Bila Kurang Minum Air....

View previous topic View next topic Go down

Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Jeck Sparow on Thu Jan 21, 2010 10:22 am

MENGANTUKNYA! Setiap kali selepas makan tengah hari mesti mengantuk. Kadangkala rasa tidak larat hendak buka mata. Rasanya bukan sebab tidak cukup tidur sebab tiap-tiap malam aku tidur nyenyak,” rungut seorang rakan yang beberapa kali tersengguk-sengguk depan komputer.

Sememangnya, mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur, sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai tersilap menafsirkan keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.

Dahaga bukan petanda terbaik untuk memberitahu badan memerlukan air kerana sensitiviti terhadap dahaga semakin berkurang apabila umur meningkat, terutama pada orang tua. Badan kita hanya boleh mengawal keseimbangan air hingga satu peringkat tertentu.

Paras garam akan meningkat apabila simpanan air dalam badan berkurang. Otak akan mengesan perubahan keseimbangan ini dan memberi isyarat kepada buah pinggang untuk mengurangkan kehilangan air serta mencetuskan rasa dahaga.

Bagaimanapun, cetusan rasa dahaga ini berlaku lewat. Biasanya apabila kita berasa dahaga, badan sudah kehilangan kira-kira dua cawan cecair badan. Kehilangan ini boleh menimbulkan pelbagai implikasi.

Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.

Kandungan air dalam badan setiap orang adalah berbeza mengikut kandungan lemak masing-masing. Secara umumnya, jumlah peratusan air dalam badan orang yang tidak banyak lemak adalah lebih tinggi. Kira-kira 70 peratus berat otak, 75 peratus berat jantung, 90 peratus berat paru-paru dan 82 peratus kandungan darah membabitkan air.

Badan mengalami kehilangan air sepanjang masa iaitu hampir 80 peratus sehari, walaupun kita tidak aktif. Kehilangan ini berlaku melalui air kencing, najis, peluh dan pernafasan. Setiap kali menghembuskan nafas, kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan.

Ini sebabnya pakar kesihatan menyarankan kita minum sekurang-kurangnya lapan gelas atau satu liter air setiap hari. Sumber air bukan hanya daripada air minuman kerana ia juga ada dalam makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Berapa banyak air yang kita perlukan?

Secara umumnya setiap orang memerlukan sekurang-kurangnya lapan gelas air atau satu liter air sehari. Namun, jumlah ini berbeza antara setiap individu, aktiviti dilakukan dan cuaca tempat tinggal. Tentu saja jika kita melakukan senaman pada hari panas, kita kehilangan lebih banyak air melalui peluh.

Air yang keluar ini perlu diganti segera, sama ada ketika atau selepas bersenam, untuk mengelak masalah kekeringan. Kehilangan banyak air menyebabkan tekanan darah turun mendadak, bekalan oksigen ke otak menurun dan jika terlalu serius, ia boleh membawa maut.

Jika terlalu banyak minum, tidakkah akan berlaku keracunan air? Memang boleh, tetapi ia jarang berlaku. Sebenarnya sukar bagi orang sihat mengalami keracunan air. Ia biasanya berlaku pada bayi. Malah, individu yang alami masalah berat badan berlebihan perlu minum lebih banyak air, iaitu segelas bagi setiap 11 kilogram melebihi berat badan unggul.

Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.

Masalah retensi air atau ketidakbolehan badan mengeluarkan air dari pundi kencing menjadi lebih buruk jika kita tidak mendapat cukup air. Ada kalanya masalah ini boleh diatasi dengan minum lebih banyak air untuk menggalakkan pembuangan air berlebihan.

Oleh kerana kebanyakan zat makanan larut dalam air, mungkin ada yang risau ia dibuang melalui air kencing. Jangan risau. Masalah ini tidak berlaku kerana buah pinggang kita mempunyai sistem penapisan yang cerdik. Hanya bahan tidak berguna dibuang. Semua khasiat makanan diserap ketika dalam usus dan dimasukkan ke dalam darah untuk diagihkan ke seluruh badan.

Sebenarnya ramai mengalami masalah kekurangan air tanpa disedari. Malah, ramai juga berkata tidak mahu kerap berulang ke tandas sebagai alasan untuk tidak minum banyak air. Tindakan ini sebenarnya meracun diri kerana tanpa air yang cukup, badan sukar mengeluarkan bahan toksik dan boleh berkumpul membentuk batu karang.

Tanpa air yang cukup juga, nutrien daripada makanan tidak dapat diagihkan dengan baik dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan. Bentuk dan saiz otot turut berubah. Paling malang , jika kekurangan air meningkatkan paras bahan toksik hingga membahayakan nyawa.

Kesan kekurangan cecair
Kajian menunjukkan kehilangan dua peratus cecair badan boleh menyebabkan:

Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek)
Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah
Sukar memberi tumpuan terhadap perkara dilakukan terutama pada skrin komputer atau bahan bacaan bercetak
Tekanan darah menurun
Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurang menyebabkan rasa mengantuk
Lesu pada waktu siang
Sakit belakang
Dehidrasi
Sakit kepala
Memperlahankan kadar metabolisma
Meningkatkan risiko kanser usus, pundi kencing dan payu dara
Sendi dan otot mengalami kekeringan
Menyukarkan penyingkiran bahan toksik
Meningkatkan keinginan untuk makan
Darah menjadi pekat
Mudah keliru.
Degupan jantung meningkat
Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  zulkbo on Thu Jan 21, 2010 10:30 am

alhamdulillah..
so far koi mesti minum paling kurang sebotol beso
air mineral..tu tak campo air yang manisnye la... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 10:39 am

DAN2 NI JUGEK KWN PG PANTRY PG MINUM AIR DUA GELAS BESOR....HI..HI..HI...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Yassin on Thu Jan 21, 2010 10:42 am

air kurang sgt x elok berlebih ngat jadi buncit pulok hehehehe Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  ainie rashid on Thu Jan 21, 2010 10:47 am

zulkbo wrote:alhamdulillah..
so far koi mesti minum paling kurang sebotol beso
air mineral..tu tak campo air yang manisnye la... Very Happy

Kawan Menamboh.

Keperluan air bergantung pada umur,saiz tubuh dan aktiviti seseorang.
Keperluan harian secara purata ialah sebanyak dua hingga 3 liter( Sy jwb zul tanya tu)

Ringkasnye air ialah bahan asas dlm semua bendalir tubuh dan memainkan peranan penting dlm tubuh untuk
1.membantu proses pencernaan,peredaran darah,perkumuhan dan
pernafasan.
2. Mengawal suhu badan kekal 37 C
3. Pelincir - membarn sendi,melembapkan saluran pernafasan
dan saluran pencernaan.

Maaf la ye jeck sebab pepandai menamboh, info jeck tu kak dah guna masa ngajor student Frm 5 kak sebentar tadi, memang berguna. So TQ la

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi. Very Happy Very Happy
avatar
ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  zulkbo on Thu Jan 21, 2010 11:01 am

ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi. Very Happy Very Happy


ye ke?? scratch
ganazz cikgu nih
he he he drunken

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 11:03 am

zulkbo wrote:
ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi.


ye ke??
ganazz cikgu nih
he he he

salah guna kuasa...menyalahi etika perguruan nih.....padan lah anok kwn dah pandai bukak PCC DOH KAT UMAH.....HI..HI..HI..HI...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  zulkbo on Thu Jan 21, 2010 11:04 am

layan jangan tak layan cikgu
ilmiah la kira ni..DUNIA SIBER..
he he he..beh le aok.. Cool

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  cekwa on Thu Jan 21, 2010 11:18 am

Jeck Sparow wrote:
MENGANTUKNYA! Setiap kali selepas makan tengah hari mesti mengantuk. Kadangkala rasa tidak larat hendak buka mata. Rasanya bukan sebab tidak cukup tidur sebab tiap-tiap malam aku tidur nyenyak,” rungut seorang rakan yang beberapa kali tersengguk-sengguk depan komputer.

Sememangnya, mengantuk selepas makan bukan disebabkan kurang tidur, sebaliknya ia menandakan kita dahaga dan badan tidak cukup air. Ramai tersilap menafsirkan keperluan badan terhadap air dengan rasa lapar.

Dahaga bukan petanda terbaik untuk memberitahu badan memerlukan air kerana sensitiviti terhadap dahaga semakin berkurang apabila umur meningkat, terutama pada orang tua. Badan kita hanya boleh mengawal keseimbangan air hingga satu peringkat tertentu.

Paras garam akan meningkat apabila simpanan air dalam badan berkurang. Otak akan mengesan perubahan keseimbangan ini dan memberi isyarat kepada buah pinggang untuk mengurangkan kehilangan air serta mencetuskan rasa dahaga.

Bagaimanapun, cetusan rasa dahaga ini berlaku lewat. Biasanya apabila kita berasa dahaga, badan sudah kehilangan kira-kira dua cawan cecair badan. Kehilangan ini boleh menimbulkan pelbagai implikasi.

Air adalah unsur penting dalam badan. Badan lelaki membabitkan 65 peratus air dan 55 peratus bagi wanita. Air bertindak sebagai pelarut, penyejuk, pelincir dan agen pengangkut nutrien ke seluruh badan.

Kandungan air dalam badan setiap orang adalah berbeza mengikut kandungan lemak masing-masing. Secara umumnya, jumlah peratusan air dalam badan orang yang tidak banyak lemak adalah lebih tinggi. Kira-kira 70 peratus berat otak, 75 peratus berat jantung, 90 peratus berat paru-paru dan 82 peratus kandungan darah membabitkan air.

Badan mengalami kehilangan air sepanjang masa iaitu hampir 80 peratus sehari, walaupun kita tidak aktif. Kehilangan ini berlaku melalui air kencing, najis, peluh dan pernafasan. Setiap kali menghembuskan nafas, kita kehilangan air dalam bentuk wap. Jika dikumpulkan, kita mungkin boleh dapat satu atau dua gelas air yang hilang melalui pernafasan.

Ini sebabnya pakar kesihatan menyarankan kita minum sekurang-kurangnya lapan gelas atau satu liter air setiap hari. Sumber air bukan hanya daripada air minuman kerana ia juga ada dalam makanan, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Berapa banyak air yang kita perlukan?

Secara umumnya setiap orang memerlukan sekurang-kurangnya lapan gelas air atau satu liter air sehari. Namun, jumlah ini berbeza antara setiap individu, aktiviti dilakukan dan cuaca tempat tinggal. Tentu saja jika kita melakukan senaman pada hari panas, kita kehilangan lebih banyak air melalui peluh.

Air yang keluar ini perlu diganti segera, sama ada ketika atau selepas bersenam, untuk mengelak masalah kekeringan. Kehilangan banyak air menyebabkan tekanan darah turun mendadak, bekalan oksigen ke otak menurun dan jika terlalu serius, ia boleh membawa maut.

Jika terlalu banyak minum, tidakkah akan berlaku keracunan air? Memang boleh, tetapi ia jarang berlaku. Sebenarnya sukar bagi orang sihat mengalami keracunan air. Ia biasanya berlaku pada bayi. Malah, individu yang alami masalah berat badan berlebihan perlu minum lebih banyak air, iaitu segelas bagi setiap 11 kilogram melebihi berat badan unggul.

Mereka yang bercita-cita mengurangkan berat badan juga digalakkan minum banyak air. Kekurangan air merendahkan kadar metabolisma dan badan tidak boleh memecah dan menggunakan lemak dengan berkesan. Akibatnya, proses menurunkan berat badan menjadi lebih sukar.

Masalah retensi air atau ketidakbolehan badan mengeluarkan air dari pundi kencing menjadi lebih buruk jika kita tidak mendapat cukup air. Ada kalanya masalah ini boleh diatasi dengan minum lebih banyak air untuk menggalakkan pembuangan air berlebihan.

Oleh kerana kebanyakan zat makanan larut dalam air, mungkin ada yang risau ia dibuang melalui air kencing. Jangan risau. Masalah ini tidak berlaku kerana buah pinggang kita mempunyai sistem penapisan yang cerdik. Hanya bahan tidak berguna dibuang. Semua khasiat makanan diserap ketika dalam usus dan dimasukkan ke dalam darah untuk diagihkan ke seluruh badan.

Sebenarnya ramai mengalami masalah kekurangan air tanpa disedari. Malah, ramai juga berkata tidak mahu kerap berulang ke tandas sebagai alasan untuk tidak minum banyak air. Tindakan ini sebenarnya meracun diri kerana tanpa air yang cukup, badan sukar mengeluarkan bahan toksik dan boleh berkumpul membentuk batu karang.

Tanpa air yang cukup juga, nutrien daripada makanan tidak dapat diagihkan dengan baik dan menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan. Bentuk dan saiz otot turut berubah. Paling malang , jika kekurangan air meningkatkan paras bahan toksik hingga membahayakan nyawa.

Kesan kekurangan cecair
Kajian menunjukkan kehilangan dua peratus cecair badan boleh menyebabkan:

Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek)
Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah
Sukar memberi tumpuan terhadap perkara dilakukan terutama pada skrin komputer atau bahan bacaan bercetak
Tekanan darah menurun
Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurang menyebabkan rasa mengantuk
Lesu pada waktu siang
Sakit belakang
Dehidrasi
Sakit kepala
Memperlahankan kadar metabolisma
Meningkatkan risiko kanser usus, pundi kencing dan payu dara
Sendi dan otot mengalami kekeringan
Menyukarkan penyingkiran bahan toksik
Meningkatkan keinginan untuk makan
Darah menjadi pekat
Mudah keliru.
Degupan jantung meningkat
Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan

lepas makan tadi rase ngantuk sgt..tertanya2 jugak naper lah selalu sgt ngantuk bile lepas makan, alhamdulillah dapat jawapan kat sini, TQ Jeck atas info yang sgt2 koi inginkan...
avatar
cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Jeck Sparow on Thu Jan 21, 2010 11:20 am

[quote="ainie rashid"]

Maaf la ye jeck sebab pepandai menamboh, info jeck tu kak dah guna masa ngajor student Frm 5 kak sebentar tadi, memang berguna. So TQ la

No hal la kak.. kalau ader yang kurang tak der masaalah untuk di tokok tambah.. hehe
Laughing Laughing
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  ainie rashid on Thu Jan 21, 2010 11:27 am

jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi.


ye ke??
ganazz cikgu nih
he he he

salah guna kuasa...menyalahi etika perguruan nih.....padan lah anok kwn dah pandai bukak PCC DOH KAT UMAH.....HI..HI..HI..HI...

Cikgu zaman ict. Ikut perkembangan semasa.
mana ade menyalahi etika perguruan . itu salah satu cara pengajaran dan pembelajaran berbantukan ICT. Harap maklum. Anak pandai tu, bagusla.

Anak meniru perlakuan ibu bapa nya dari rumah. so...... siapa tiru ...siapa. maaf yeeee soooorrrry kalu tersalah.
avatar
ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 11:31 am

ainie rashid wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi.


ye ke??
ganazz cikgu nih
he he he

salah guna kuasa...menyalahi etika perguruan nih.....padan lah anok kwn dah pandai bukak PCC DOH KAT UMAH.....HI..HI..HI..HI...

Cikgu zaman ict. Ikut perkembangan semasa.
mana ade menyalahi etika perguruan . itu salah satu cara pengajaran dan pembelajaran berbantukan ICT. Harap maklum. Anak pandai tu, bagusla.

Anak meniru perlakuan ibu bapa nya dari rumah. so...... siapa tiru ...siapa. maaf yeeee soooorrrry kalu tersalah.

HEBAT AOK CIKGU .......PADAN LAH ANOK MURID AOK HEBAT2 BELAKA...kwn mana ada pc kat umah ..untuk anok kwn main komputer nih....golongan mcm deme2 teh...yg hebat2 teh..blh lah pulok teh tunjuk pulok PCC KAT ANAK2 MURID ....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  ainie rashid on Thu Jan 21, 2010 12:07 pm

jasnoraizan wrote:
ainie rashid wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi.


ye ke??
ganazz cikgu nih
he he he

salah guna kuasa...menyalahi etika perguruan nih.....padan lah anok kwn dah pandai bukak PCC DOH KAT UMAH.....HI..HI..HI..HI...

Cikgu zaman ict. Ikut perkembangan semasa.
mana ade menyalahi etika perguruan . itu salah satu cara pengajaran dan pembelajaran berbantukan ICT. Harap maklum. Anak pandai tu, bagusla.

Anak meniru perlakuan ibu bapa nya dari rumah. so...... siapa tiru ...siapa. maaf yeeee soooorrrry kalu tersalah.

HEBAT AOK CIKGU .......PADAN LAH ANOK MURID AOK HEBAT2 BELAKA...kwn mana ada pc kat umah ..untuk anok kwn main komputer nih....golongan mcm deme2 teh...yg hebat2 teh..blh lah pulok teh tunjuk pulok PCC KAT ANAK2 MURID ....

alhamdulillah la bro jas. Budak zaman sekarang,
ni zaman depa, dedulu tu zaman bro dan selepas bro , zaman sy.
maju dah dunia kita, kalu dok, tak kan bro jas pun pandai ber PCC
walau dulu masa sekolah, komp pun tak dok.

Betul tak Bro Jas....????he, he, he.... Very Happy Very Happy Razz maap la yekkkk....
avatar
ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 12:11 pm

ainie rashid wrote:
jasnoraizan wrote:
ainie rashid wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
ainie rashid wrote:

Zul: PCC masuk dalam kelas kawn... hebat gak tu. melopong student kawan bila psg kat skrin. hi hi hi.


ye ke??
ganazz cikgu nih
he he he

salah guna kuasa...menyalahi etika perguruan nih.....padan lah anok kwn dah pandai bukak PCC DOH KAT UMAH.....HI..HI..HI..HI...

Cikgu zaman ict. Ikut perkembangan semasa.
mana ade menyalahi etika perguruan . itu salah satu cara pengajaran dan pembelajaran berbantukan ICT. Harap maklum. Anak pandai tu, bagusla.

Anak meniru perlakuan ibu bapa nya dari rumah. so...... siapa tiru ...siapa. maaf yeeee soooorrrry kalu tersalah.

HEBAT AOK CIKGU .......PADAN LAH ANOK MURID AOK HEBAT2 BELAKA...kwn mana ada pc kat umah ..untuk anok kwn main komputer nih....golongan mcm deme2 teh...yg hebat2 teh..blh lah pulok teh tunjuk pulok PCC KAT ANAK2 MURID ....

alhamdulillah la bro jas. Budak zaman sekarang,
ni zaman depa, dedulu tu zaman bro dan selepas bro , zaman sy.
maju dah dunia kita, kalu dok, tak kan bro jas pun pandai ber PCC
walau dulu masa sekolah, komp pun tak dok.

Betul tak Bro Jas....????he, he, he.... maap la yekkkk....

kwn nih pun berkat blajor dari cikgu2 jugek...sbb masa kwn budok2 sekoloh dulu tehhh ..sampai ke tingkatan 6 pun masih blm mengenali computer nih....berkat rodong2 yg jd cikgu mengajor kwn psl IT NIH...HI..HI...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 12:16 pm

air...air...air....air soya ada,air cincau ada,air asam boi ada.....mari2 kita minum air.....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  koy101 on Thu Jan 21, 2010 1:16 pm

hehehe... aku mesti nibai paling kurang 1.5liter air kosong satu ari.... slalunyer 3 liter jer trus.... ( hehehe.. tu yg boroi tuh.. hahaha ). Jarang skali, kekadang masuk 3 gelas jer satu ari... huhuhuhu ( ni biler dlm utan la.. ).

aku ader sakit kronik... air kurang kalu... bibir kering trus.... hehehe.... nak merokok xbest..... hahaha.....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Yassin on Thu Jan 21, 2010 1:34 pm

Kawan kadang entoh main tak bersukat haus tonggang hehehehe........ Razz
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Thu Jan 21, 2010 1:47 pm

Yassin wrote:Kawan kadang entoh main tak bersukat haus tonggang hehehehe........

kwn pun sama weh tp kwn lain skit kwn kurang minum air bila tengah main bolo ke...atau lain sukan dah berehat lama skit baru blh minum banyakkk...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  apens7 on Thu Jan 21, 2010 3:45 pm

thanks, info sgt berguna... selalu tghari kwn skip lunch.. sbb mmg mngantuk bila mngadap komputer.. huhuhu...
avatar
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  lepat_ubi on Fri Jan 22, 2010 8:57 am

koi memang suka minum air masak...tak boleh kalo tak minum air....koi dari darjah satu bawak bekal air pg sekolah...skang pun kalo pg kuliah still bawak air...botol besor lagik!!!
sesungguhnya air itu satu rahmat....maka hargai air dan minum air bnyk2....
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Yassin on Fri Jan 22, 2010 8:59 am

lepat_ubi wrote:koi memang suka minum air masak...tak boleh kalo tak minum air....koi dari darjah satu bawak bekal air pg sekolah...skang pun kalo pg kuliah still bawak air...botol besor lagik!!!
sesungguhnya air itu satu rahmat....maka hargai air dan minum air bnyk2....

AIR ITU RAHAMAT - (AIR)
Bayor bil air kala nok selamat hehehehehe..
Razz
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  lepat_ubi on Fri Jan 22, 2010 9:03 am

Yassin wrote:
lepat_ubi wrote:koi memang suka minum air masak...tak boleh kalo tak minum air....koi dari darjah satu bawak bekal air pg sekolah...skang pun kalo pg kuliah still bawak air...botol besor lagik!!!
sesungguhnya air itu satu rahmat....maka hargai air dan minum air bnyk2....

AIR ITU RAHAMAT - (AIR)
Bayor bil air kala nok selamat hehehehehe..
Razz


betol...betol...betol....
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  zulkbo on Fri Jan 22, 2010 9:24 am

Yassin wrote:
lepat_ubi wrote:koi memang suka minum air masak...tak boleh kalo tak minum air....koi dari darjah satu bawak bekal air pg sekolah...skang pun kalo pg kuliah still bawak air...botol besor lagik!!!
sesungguhnya air itu satu rahmat....maka hargai air dan minum air bnyk2....

AIR ITU RAHAMAT - (AIR)
Bayor bil air kala nok selamat hehehehehe..
Razz

bab bil air ni..
koi nak terima kasih gak kat
kerajaan Selangor..free dah pakai
kat 2 tahun nih..he he Cool

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  jasnoraizan on Fri Jan 22, 2010 9:34 am

tqvmmmm for PKR selangor...syabassss,....kwn cuma bayor 6 hinggit je bil air kwn sebulan....hi..hi..hi..hi.....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Bahaya Bila Kurang Minum Air....

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum