Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

View previous topic View next topic Go down

nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  cekwa on Thu Jan 28, 2010 9:39 am

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.

Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasati:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan "Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)"

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan
8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

dari kotak emel koi
avatar
cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  zulkbo on Thu Jan 28, 2010 10:27 am

semua makanan segera ada bahan kimia yang akan menggangu
kesihatan mungkin bukan jangka pendek tapi jangka panjang..
jadi koi setuju dengan article nih...good info..TQVM

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  koy101 on Thu Jan 28, 2010 2:00 pm

urgh!! aku mmg tibai Nes O ( slalu ais ) jer manjang...... hehehe....

rase-rase sumer minuman ter ader kesan sampingan.... bukan takat nes jer.... ( kecuali MADU Embarassed Embarassed Embarassed )
tu sbb. Nabi suruh berpada-pada.... hahaha....

- paling penting.... xkisah ler aper kita nak minum....
janji air kosong kena la kurang-kurang 8gelas besor masuk gak..... Razz Razz Razz
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  faisalmik on Thu Jan 28, 2010 3:13 pm

aku pun dah ade simtom berdebar ni...
kopi segera faberet aku...
pas ni kena kurangkan lah...
minum teh o je lah...
avatar
faisalmik
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 698
Points : 744
Join date : 15/04/2009
Age : 41
Location : Wangsa Maju/Teluk Baharu

http://www.tokgajah.com

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  Awangmaseru on Sun Feb 21, 2010 7:57 am

faisalmik wrote:aku pun dah ade simtom berdebar ni...
kopi segera faberet aku...
pas ni kena kurangkan lah...
minum teh o je lah...

Salam seme rodong,

Pagi ni kawan masih tak mampu elakkan ' nescafe classic ' walaupun dah baca artikel diatas. Dulu kawan 'makan tea' sokmo pagipagi tapi sejak 2/3 tahun ni beralih ke neskepe pulok.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  Deto_8 on Sun Feb 21, 2010 10:01 pm

very good info...tqvm

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  zulkbo on Sun Feb 21, 2010 11:01 pm

Koi ler nih ketagih kopi San francisco (Americano)..popaleh
sehari tak minum naik gian puloks..ada kesan sampingan dok?
ada sapa yang pakor..cer kabo terr..
Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  Deto_8 on Sun Feb 21, 2010 11:50 pm

zulkbo wrote:Koi ler nih ketagih kopi San francisco (Americano)..popaleh
sehari tak minum naik gian puloks..ada kesan sampingan dok?
ada sapa yang pakor..cer kabo terr..
Very Happy

mahey kopi tu...

rasanya semua kopi ada caffein...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  lepat_ubi on Mon Feb 22, 2010 2:29 am

koi minum RGC ngan air masok jer.....
Twisted Evil Twisted Evil
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: nescafe 3 in 1 merosakkan buah pinggang

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum