Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Etika Bertetangga

View previous topic View next topic Go down

Etika Bertetangga

Post  Jeck Sparow on Thu Feb 11, 2010 10:10 am

Assalamualaikum Warohmatullohi Wabarokatuh



Bissmillahirromaani rrohiim



Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan- Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri, QS. An-Nisa’ ( 4) : 36.



1. Menghormati tetangga dan berprilaku baik terhadap mereka. Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda, sebagaimana di dalam hadits Abu Hurairah Radhiallaahu anhu : "....Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir, maka hendaklah ia memuliakan tetangganya" . Dan di dalam riwayat lain disebutkan: "hendaklah ia berprilaku baik terhadap tetangganya" . (Muttafaq'alaih) .



2. Bangunan yang kita bangun jangan mengganggu tetangga kita, tidak membuat mereka tertutup dari sinar mata hari atau udara, dan kita tidak boleh melampaui batasnya, apakah merusak atau mengubah miliknya, karena hal tersebut menyakiti perasaannya.



3. Hendaknya Kita memelihara hak-haknya di saat mereka tidak di rumah. Kita jaga harta dan kehormatan mereka dari tangan-tangan orang jahil; dan hendaknya kita ulurkan tangan bantuan dan pertolongan kepada mereka yang membutuhkan, serta memalingkan mata kita dari wanita mereka dan merahasiakan aib mereka.



4. Tidak melakukan suatu kegaduhan yang mengganggu mereka, seperti suara radio atau TV, atau mengganggu mereka dengan melempari halaman mereka dengan kotoran, atau menutup jalan bagi mereka. Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam telah bersabda: "Demi Allah, tidak beriman; demi Allah, tidak beriman; demi Allah, tidak beriman! Nabi ditanya: Siapa, wahai Rasulullah? Nabi menjawab: "Adalah orang yang tetangganya tidak merasa tentram karena perbuatan-nya" . (Muttafaq'alaih) .



5. Jangan kikir untuk memberikan nasihat dan saran kepada mereka, dan seharusnya kita ajak mereka berbuat yang ma`ruf dan mencegah yang munkar dengan bijaksana (hikmah) dan nasihat baik tanpa maksud menjatuhkan atau menjelek-jelekkan mereka.



6. Hendaknya kita selalu memberikan makanan kepada tetangga kita. Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda kepada Abu Dzarr: "Wahai Abu Dzarr, apabila kamu memasak sayur (daging kuah), maka perbanyaklah airnya dan berilah tetanggamu". (HR. Muslim).



7. Hendaknya kita turut bersuka cita di dalam kebahagiaan mereka dan berduka cita di dalam duka mereka; kita jenguk bila ia sakit, kita tanyakan apabila ia tidak ada, bersikap baik bila menjumpainya; dan hendaknya kita undang untuk datang ke rumah. Hal-hal seperti itu mudah membuat hati mereka jinak dan sayang kepada kita.



8. Hendaknya kita tidak mencari-cari kesalahan / kekeliruan mereka dan jangan pula bahagia bila mereka keliru, bahkan seharusnya kita tidak memandang kekeliruan dan kealpaan mereka.



9. Hendaknya kita lekas membayar hutang, dan jangan menundanya, apa bila kita berhutang pada mereka, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mendatangi seorang laki-laki (yang meninggal dunia) untuk dishalatkan, maka beliau bersabda, artinya:

"Shalatkanlah teman kalian, karena sesung-guhnya dia memiliki hutang." Dalam riwayat lain disebutkan: "Apakah teman kalian ini memiliki hutang? Mereka menjawab, 'Ya, dua dinar'. Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mundur seraya bersabda, 'Shalatkanlah teman kalian!' Lalu Abu Qatadah berkata, 'Hutang-nya menjadi tanggunganku' . Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, 'Penuhilah (janjimu)!, lalu beliau men-shalatkannya. " (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah, shahih).

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu ia berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Jiwa seorang mukmin itu terkatung-katung karena hutangnya, sampai ia dibayarkan." (HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah, shahih).

Dari Abdullah bin Amr, ia berkata, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Semua dosa orang yang mati syahid diampuni, kecuali hutang." (HR. Muslim).

"Demi jiwaku yang ada di TanganNya, seandainya ada seorang laki-laki terbunuh di jalan Allah, kemudian ia dihidupkan lagi, lalu terbunuh lagi, kemudian dihidupkan lagi dan terbunuh lagi, sedang ia memiliki hutang, sungguh ia tidak akan masuk Surga sampai hutangnya dibayarkan." (HR. An-Nasa'i, hasan).



10. Hendaknya kita sabar atas prilaku kurang baik mereka terhadap kita. Rasulullah Shallallaahu alaihi wa Sallam bersabda: "Ada tiga kelompok manusia yang dicintai Allah.... Disebutkan di antaranya : “Seseorang yang mempunyai tetangga, ia selalu disakiti (diganggu) oleh tetangganya, namun ia sabar atas gangguannya itu hingga keduanya dipisah oleh kematian atau keberangkatannya". (HR. Ahmad dan dishahihkan oleh Al-Albani).




Nasehat : Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz
[i]
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Etika Bertetangga

Post  zulkbo on Fri Feb 12, 2010 12:15 pm

jiran koi sema baik ngan koi
tak kira la baik india,cina maupun melayu
time raya dorang sema koi merasa..
setengah tu siap nganto kueh ke rumah koi..
alhamdulillah......

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Etika Bertetangga

Post  strikerbuncit on Fri Feb 12, 2010 4:32 pm

kwn duk rmh flat...byk jiran India..stp pagi dan maghrib,dia main itu loceng...kting! kting!.kting!..(ritual agama dia)...sabor jela..mula2 hangin jgk..tapi bila pikir2 balik,tang azan tu,dorg tak komplen pun..so,atas smgt 1Malaysia,kwn redha dan hormati sume jenjiran tak kira bangsa.. Very Happy sunny
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Etika Bertetangga

Post  ozzy on Fri Feb 12, 2010 4:38 pm

strikerbuncit wrote:kwn duk rmh flat...byk jiran India..stp pagi dan maghrib,dia main itu loceng...kting! kting!.kting!..(ritual agama dia)...sabor jela..mula2 hangin jgk..tapi bila pikir2 balik,tang azan tu,dorg tak komplen pun..so,atas smgt 1Malaysia,kwn redha dan hormati sume jenjiran tak kira bangsa.. Very Happy sunny


yang koi x tahan baunya tu..loceng x pe lagi.. Very Happy
Kena hati2 SB time maghrib waktu dia bunyi loceng tu...elok tutup semua pintu tingkap..koi dah kena dah...merata bawa org rumah berubat last2 kena pegi jumpa sami kat kuil dia..suruh keluarkan 'benda' tu...pastu terus kwn pindah..serik rasanya

p/s - hok kelakar nya sami dia suruh koi pecahkan itu kelapa satu biji..koi ikut je janji elok sudohhh..ekekeke (mcm2 pengalaman koi ni Very Happy )
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Etika Bertetangga

Post  strikerbuncit on Fri Feb 12, 2010 4:44 pm

ozzy wrote:
yang koi x tahan baunya tu..loceng x pe lagi.. Very Happy
Kena hati2 SB time maghrib waktu dia bunyi loceng tu...elok tutup semua pintu tingkap..koi dah kena dah...merata bawa org rumah berubat last2 kena pegi jumpa sami kat kuil dia..suruh keluarkan 'benda' tu...pastu terus kwn pindah..serik rasanya

p/s - hok kelakar nya sami dia suruh koi pecahkan itu kelapa satu biji..koi ikut je janji elok sudohhh..ekekeke (mcm2 pengalaman koi ni Very Happy )

alamak!..ni yg takut sgt..huhu..seb bek hindu tu duk tgkat 2..kwn tgkt 3..tp bila naik tgga mst nmpk rmh dia..mcm2 'benda' dia taruk kt dpn rmh dia..seram la jgk nk mengadapnyer..tp kwn niat tak lama nk duk sini..kwn nak cabut lari ke kuarters bln dpan..hehe..

seb bek aok kena pecahkan kelapa jek..kalo dia suruh pecahkan kepala org..hah,sudah!..camno tu?..syg bini atau msuk jel?..hehehe..
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Etika Bertetangga

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum