Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung551

GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

View previous topic View next topic Go down

GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Awangmaseru on Sun Feb 21, 2010 9:24 am

Sebut saja getah semua orang tahu, hampir tiada tempat di negara kita yang tidak pernah ditanam dengan tanaman ini. Banyak sumbangan pokok ini kepada keluarga di Malaysia walaupun pokok sawit telah mengambil banyak peranan yang selama ini dipikul oleh pokok getah. Namun bagi sesetengah petani lebih memilih untuk menanam getah walaupun sawit lebih cepat mengeluarkan hasil atas alasan keperluan baja dan buruh yang minima.

Dalam minggu lepas, harga getah adalah sekitar rm4.65 -rm4.90 sekilogram. Harga getah mungkin sedikit berbeza ditempat lain tapi umumnya harga adalah pada tahap tinggi jika dibandingkan dengan harga rendahnya pernah mencecah rm0.80 dalam masa 2tahun yang lepas. Penoreh getah pada hari ini bolehlah dikatakan mendapat bonus dan boleh menarik nafas lega sebelum berdepan dengan musim getah luruh.

Pokok getah biasanya mengambil masa lebih kurang 3 bulan untuk proses luruh daun, berpucuk muda, mengeluarkan bunga dan memutik serta membesarkan buah. Ketika tempuh ini susu getah menjadi amat kurang dan penoreh terpaksa menjarangkan kekerapan menoreh ataupun cuti panjang untuk memberi peluang pokok getah pulih. Inilah tempuh yang terpaksa dilalui oleh penoreh getah dalam satu tahun. Bila ditolak masa cuti musim hujan dan hujan biasa, dalam satu bulan biasanya secara purata penoreh hanya dapat menoreh 11 hingga 14 hari sebulan.

Selain itu penoreh juga berdepan dengan masaalah kecurian yang semakin kerap berlaku semenjak kebelakangan ini. Cubalah kita bayangkan bagaimana perasaan seorang penoreh apabila sampai di kebun dan mendapati getah yang terkumpul selama 8/9 hari lesap sedangkan getah itulah yang bakal dijual untuk membeli beras,belanja sekolah anak dan sebagainya. Sewajarnya pencuri getah dihukum berat kerana mereka mencuri dari periok nasi penoreh yang kebanyakkan masih pada tahap miskin . Ada kes berlaku di kampung saya seorang ibutunggal yang kehilangan getah berturut-turut akibat dicuri. Kita amat berharap agar pihak yang diberi geran oleh kerajaan Malaysia untuk menjaga keamanan rakyat lebih serius menangani masaalah ini.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  zulkbo on Thu Apr 01, 2010 5:56 pm

tanam sawit lagi baik Awang
tapi rasanya permintaan untuk
getah pun semakin tinggi sekarang... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  ozzy on Thu Apr 01, 2010 7:24 pm

Awangmaseru wrote:

Selain itu penoreh juga berdepan dengan masaalah kecurian yang semakin kerap berlaku semenjak kebelakangan ini. Cubalah kita bayangkan bagaimana perasaan seorang penoreh apabila sampai di kebun dan mendapati getah yang terkumpul selama 8/9 hari lesap sedangkan getah itulah yang bakal dijual untuk membeli beras,belanja sekolah anak dan sebagainya. Sewajarnya pencuri getah dihukum berat kerana mereka mencuri dari periok nasi penoreh yang kebanyakkan masih pada tahap miskin . Ada kes berlaku di kampung saya seorang ibutunggal yang kehilangan getah berturut-turut akibat dicuri. Kita amat berharap agar pihak yang diberi geran oleh kerajaan Malaysia untuk menjaga keamanan rakyat lebih serius menangani masaalah ini.

Aok rasa apa hukuman paling sesuai...

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Awangmaseru on Thu Apr 01, 2010 9:02 pm

ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:

Selain itu penoreh juga berdepan dengan masaalah kecurian yang semakin kerap berlaku semenjak kebelakangan ini. Cubalah kita bayangkan bagaimana perasaan seorang penoreh apabila sampai di kebun dan mendapati getah yang terkumpul selama 8/9 hari lesap sedangkan getah itulah yang bakal dijual untuk membeli beras,belanja sekolah anak dan sebagainya. Sewajarnya pencuri getah dihukum berat kerana mereka mencuri dari periok nasi penoreh yang kebanyakkan masih pada tahap miskin . Ada kes berlaku di kampung saya seorang ibutunggal yang kehilangan getah berturut-turut akibat dicuri. Kita amat berharap agar pihak yang diberi geran oleh kerajaan Malaysia untuk menjaga keamanan rakyat lebih serius menangani masaalah ini.

Aok rasa apa hukuman paling sesuai...

kawan tengok kat h/p anok kwn video peneroka kat felda tangkap pencuri getah, diaorang paksa pencuri tu makan buku getah sampai muntah terbelahak, tak makan diaorang belasah penendang kat muka, makan banyak ooi bukan seketul dua... cam tu patut ke hukumannye?

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  ozzy on Fri Apr 02, 2010 11:36 am

[quote="Awangmaseru"]
ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:

Aok rasa apa hukuman paling sesuai...

kawan tengok kat h/p anok kwn video peneroka kat felda tangkap pencuri getah, diaorang paksa pencuri tu makan buku getah sampai muntah terbelahak, tak makan diaorang belasah penendang kat muka, makan banyak ooi bukan seketul dua... cam tu patut ke hukumannye?

ikat je kat pokok getah tu..pastu toreh pakai pisau toreh hehe..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  zulkbo on Fri Apr 02, 2010 12:21 pm

[quote="ozzy"]
Awangmaseru wrote:
ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:

Aok rasa apa hukuman paling sesuai...

kawan tengok kat h/p anok kwn video peneroka kat felda tangkap pencuri getah, diaorang paksa pencuri tu makan buku getah sampai muntah terbelahak, tak makan diaorang belasah penendang kat muka, makan banyak ooi bukan seketul dua... cam tu patut ke hukumannye?

ikat je kat pokok getah tu..pastu toreh pakai pisau toreh hehe..

ganazz.. Suspect

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  ozzy on Fri Apr 02, 2010 4:12 pm

Mati dipukul 23 pekerja
Oleh Ahmad Saufi Mansor dan Mohd Zaidi Ya’acob
am@hmetro.com.my
02/04/2010

ALOR GAJAH: Seorang penoreh getah terpaksa bertarung nyawa kira-kira empat jam sebelum menghembus nafas terakhir akibat dibelasah sekumpulan lelaki kerana disyaki terbabit dalam kegiatan mencuri getah sekerap di ladang getah di Bukit Apit 2, Masjid Tanah, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, mangsa dikenali sebagai S Selvekumaran, 52, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Alor Gajah, manakala seorang rakannya warga India berusia 44 tahun menerima rawatan akibat cedera di muka.
Bertindak atas maklumat, polis menahan 23 lelaki membabitkan warga India, Indonesia dan penduduk tempatan berusia antara 17 dan 42 tahun selain merampas dua guni mengandungi getah sekerap bagi membantu siasatan.

sumber - http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Matidipukul23pekerja/Article

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  zulkbo on Fri Apr 02, 2010 4:51 pm

ozzy wrote:Mati dipukul 23 pekerja
Oleh Ahmad Saufi Mansor dan Mohd Zaidi Ya’acob
am@hmetro.com.my
02/04/2010

ALOR GAJAH: Seorang penoreh getah terpaksa bertarung nyawa kira-kira empat jam sebelum menghembus nafas terakhir akibat dibelasah sekumpulan lelaki kerana disyaki terbabit dalam kegiatan mencuri getah sekerap di ladang getah di Bukit Apit 2, Masjid Tanah, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, mangsa dikenali sebagai S Selvekumaran, 52, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Alor Gajah, manakala seorang rakannya warga India berusia 44 tahun menerima rawatan akibat cedera di muka.
Bertindak atas maklumat, polis menahan 23 lelaki membabitkan warga India, Indonesia dan penduduk tempatan berusia antara 17 dan 42 tahun selain merampas dua guni mengandungi getah sekerap bagi membantu siasatan.

sumber - http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Matidipukul23pekerja/Article

naiya gitu..
baru di syaki dah mati
tak guna ada undang2 gitu
balik ke hukum rimba..
drunken scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Awangmaseru on Fri Apr 02, 2010 7:16 pm

zulkbo wrote:
ozzy wrote:Mati dipukul 23 pekerja
Oleh Ahmad Saufi Mansor dan Mohd Zaidi Ya’acob
am@hmetro.com.my
02/04/2010

ALOR GAJAH: Seorang penoreh getah terpaksa bertarung nyawa kira-kira empat jam sebelum menghembus nafas terakhir akibat dibelasah sekumpulan lelaki kerana disyaki terbabit dalam kegiatan mencuri getah sekerap di ladang getah di Bukit Apit 2, Masjid Tanah, dekat sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, mangsa dikenali sebagai S Selvekumaran, 52, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Alor Gajah, manakala seorang rakannya warga India berusia 44 tahun menerima rawatan akibat cedera di muka.
Bertindak atas maklumat, polis menahan 23 lelaki membabitkan warga India, Indonesia dan penduduk tempatan berusia antara 17 dan 42 tahun selain merampas dua guni mengandungi getah sekerap bagi membantu siasatan.

sumber - http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Matidipukul23pekerja/Article

naiya gitu..
baru di syaki dah mati
tak guna ada undang2 gitu
balik ke hukum rimba..
drunken scratch


kawan pun kalau terjumpa pencuri getah tengoh memunggoh getah
memang belasoh juga
Habih semua jurus atau pun hembus yang nuntut ngan yassin koi pakai
Bior nyer serik seumor hidup..

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  ozzy on Fri Apr 02, 2010 7:24 pm

Awangmaseru wrote:

kawan pun kalau terjumpa pencuri getah tengoh memunggoh getah
memang belasoh juga
Habih semua jurus atau pun hembus yang nuntut ngan yassin koi pakai
Bior nyer serik seumor hidup..

Yassin te pokok getah dia seme dihembus doh...mekala pencuri masuk kekebun dia pun sesat hehe Very Happy

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Awangmaseru on Fri Apr 02, 2010 7:31 pm

ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:

kawan pun kalau terjumpa pencuri getah tengoh memunggoh getah
memang belasoh juga
Habih semua jurus atau pun hembus yang nuntut ngan yassin koi pakai
Bior nyer serik seumor hidup..

Yassin te pokok getah dia seme dihembus doh...mekala pencuri masuk kekebun dia pun sesat hehe Very Happy

yelah tu ilmu orangorang lama, tak sesat dlm kebun jadi lelah berenang dlm kebun

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Midi on Fri Apr 02, 2010 9:47 pm

biasalah kalau harga getah melambung.. kalau harga bawah RM1.50 sekilo, takde pun org nak pandang.. kat rancangan kawan ni peneroka sanggup tido dalam kebun takut sekerap kene cilop..

Midi

Posts: 26
Points: 29
Join date: 21/01/2010
Age: 36
Location: Gemencheh, Negeri Sembilan

Back to top Go down

Re: GETAH :Pokok sumber rezeki orang kampung

Post  Awangmaseru on Mon Sep 06, 2010 7:02 am

Midi wrote:biasalah kalau harga getah melambung.. kalau harga bawah RM1.50 sekilo, takde pun org nak pandang.. kat rancangan kawan ni peneroka sanggup tido dalam kebun takut sekerap kene cilop..

Sekarang ni harga getah sangat o.k , +- rm4.50/kg kalau cuaca tak ujan sedaklah ... beraya ni lodedlah ckit org kampung . tapi dlm bulan puasa ni pencuri getah tuko strateji pulok dah , diaorang tak curi getah lagi tapinya kopok rumoh masa tuannya pegi teraweh , tu rumoh yg taada bebuduklah..

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum