Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

View previous topic View next topic Go down

Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  Awangmaseru on Mon Apr 12, 2010 8:35 pm

Imam Perang Weh adalah seorang tokoh yang terkenal semasa perang menentang penjajah British. Beliau adalah pembantu kepada Tok Bahaman di kawasan Semantan.... kawan mintok kengkawan yang ada maklumat tentang tokoh ni supaya tamboh maklumat ni lagi.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  ozzy on Tue Apr 13, 2010 1:01 am

Awangmaseru wrote:Imam Perang Weh adalah seorang tokoh yang terkenal semasa perang menentang penjajah British. Beliau adalah pembantu kepada Tok Bahaman di kawasan Semantan.... kawan mintok kengkawan yang ada maklumat tentang tokoh ni supaya tamboh maklumat ni lagi.

Takkan itu je maklumat aok ada ?? pendek ngat tuhh...

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  Awangmaseru on Tue Apr 13, 2010 1:10 am

ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:Imam Perang Weh adalah seorang tokoh yang terkenal semasa perang menentang penjajah British. Beliau adalah pembantu kepada Tok Bahaman di kawasan Semantan.... kawan mintok kengkawan yang ada maklumat tentang tokoh ni supaya tamboh maklumat ni lagi.

Takkan itu je maklumat aok ada ?? pendek ngat tuhh...

Rerhodong Koil dari Semantanlah sambung.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  koy101 on Fri Apr 16, 2010 1:58 am

entah... aku pun bukan tau mat pasai nih.... kat skolah dulu xblajor.... Embarassed Embarassed Embarassed

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 42
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  Awangmaseru on Mon Aug 16, 2010 1:42 pm

ozzy wrote:
Awangmaseru wrote:Imam Perang Weh adalah seorang tokoh yang terkenal semasa perang menentang penjajah British. Beliau adalah pembantu kepada Tok Bahaman di kawasan Semantan.... kawan mintok kengkawan yang ada maklumat tentang tokoh ni supaya tamboh maklumat ni lagi.

Takkan itu je maklumat aok ada ?? pendek ngat tuhh...

Koi dapat cerita dari orang lama kabor tokoh ni penoh tinggal di kg cempaka semantan dan dikuburkan disitu juga.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  patinbuah on Fri Sep 17, 2010 12:48 pm

ada satu kisah,tapi kesahihan tak tau sejauh mana.arwah imam perang weh ni pernah dikebumikan dalam satu kawasan pinggir hutan kat sekitar mentakab. (lokasi malas nak heboh2). tapi, sekitar tahun 90-an, bila anak cucu, cicit & warisnya jumpa kubur dia ni, maka dibuat keputusan utk pindahkan jenazah dia ni dari kubur asal ke Kg Chempaka Lanchang. Sekarang ni dengar2 kubur dia ada kat kubur orang lama-lama kg chmpaka. kawasan pahlawan belaka gamaknya.. dengar2 jugak, ada kalangan waris2 yang terlibat memindahkan kubur jenazah ni kena berubat pulak pas tu. nak tau citer lanjut, jumpa orang kg chmpaka, teris, bolok... tau la citer

koi nak tanya skit. imam perang weh ni dengan panglima garang orang yang sama ke lain-lain??

lg 1, kisah dato bahaman, mat kilau, imam perang weh ni n rakan2nya pernah bawak diri sebab dikejar british sampai ke terengganu/kelantan. tapi mungkin diorang pakat balik smula ke pahang sebab dato bahaman sampai ke pekan, mat kilau kembali ke jerantut, imam perang weh kembali ke semantan...rasa-rasa koi, pahlawan2 lain pun balik ke pahang jugak. cuma kubur je tak tau di mana...kalau ada citer2, bleh la rakan2 tambah lagi yer.

patinbuah

Posts : 1
Points : 2
Join date : 17/09/2010

Back to top Go down

Re: Imam Perang Weh - Tokoh yang dilupakan

Post  Sponsored content Today at 3:54 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum