Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

"Tanpa Cahaya Mata"

View previous topic View next topic Go down

"Tanpa Cahaya Mata"

Post  Yassin on Mon Apr 19, 2010 12:35 pm

Oleh kerana disini ada yang dah lama kawin, yang baru kawin, yang baru nak berkira nak kawin dan sebagainya... jadi disini kawan nak bawak satu isu yang elok juga dibahaskan moga menjadi panduan berguna juga pada pasang tertentu kelak...apa tindakan anda seterusnya kelak jika anda berhadapan dgn situasi ini..

Kisah pasangan yang tidak di kurniakan anak isu ini agak sensetif juga jika ingin di bahaskan tapi eloklah di jadi pengajaran dan tauladan bersama...ada org yang dah lama berkahwin mungkin sudah puluhan tahun tapi masih tidak mempunyai cahaya mata..di peringat awal mungkin tak kisah lagi sebab mungkin masih saling menyangi....mungkin katanya, mereka belum ada rezeki...sampai ke satu tahap mula ada sedikit perselisahan faham mengatakan itu ini...hak pompuan mandul yang laki tak brapa bagus dan macam cerita yang ada...sudahnya...lama kelamaan ada dia diantara pasangan ini terputus jua atau bercerai disebabkan tanpa mendapat cahaya mata.

Satu kes yang saya temui sepasang suami isteri telah berkahwin agak lama dan tidak di kurniakan cahaya mata mungkin utk membuat pemeriksaan doktor masing-masin tidak mahu dgn seribu satu alas an… sudah menyalahkan diantara satu sama lain kerana tidak di kurniakan cahaya mata, dalam kes ini agak berat sikit si suami menyalah 100% pada si isteri..dengan berbagai andainya... sudahnya pasangan tersebut bercerai juga dgn ketentuan Allah mereka berpisah masing-masing bernikah baru ... dgn di takdirkan oleh Allah jua bekas isterinya telah mengandung apa bila dia bersuami baru . Sementara bekas suaminya dgn pasangan barunya masih tidak mempunyai apa-apa.

Apapun ini semua diatas ketentuan ilahi jua kita hanya dapat merangcang sahaja mungkin dalam soal ini anda ada pandangan tersendiri jadi jom kita kongsikan sama.
Apa tindakan sewajarnya yang perlu dia ambil oleh pasangan jika mengalami situasi sedemikian.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  koy101 on Mon Apr 19, 2010 5:45 pm

Fuuuhhhh.... bang... tetengah ari nih... tgh panas nih.... ader lak topik berat...

hmmm..... aku bujang (iklan tetap iklan.. hehehehe), makanuyer xleh la nak citer berlebih...

1. aku ader sorang abang sulung.... kahwin taun 1998.... sampai la nih honeymoon lagi laki bini..... anak xder... bergaduh?? idak ler molek jer.... Ader gak bininyer g berubat... bini jer laaa.... hahahahaha.... laki nak suoh makan ubat pun xmao... hehehehe...
Dah jenuh g sana sini... spital... klinik... mak bidan... ubatan jualan langsung..... abis dah diteroker..... masih lagi sama....
Jadi la nih... dema berdua jadi ler mak ayah sedara kesayangan ramai... hehehehe... almaklum... dah xder anak sendiri... anak sedara pun jadiler..... blanjer besor-besor.... Nak ngambik anak angkat... cam xcekok lak... takut lain jadinyer.... jd... bermesra ngan anak sedara jer la..... Tapi masih lagi berusaha... yer la... kalo dpt sorang pun... jadiler..... ader gak zuriat....

2. Abg kedua aku... kahwin pun taun 1998.... dan hanya selepas 8 taun... baru dapat sorang putera hati.... Ok ler tuh..... Macam-macam di cuba... berubat ke sana sini.... sampai wat IV.... mahal tuhhhh.......
Masa tgh kulu kilir gitu.... pernah ler tumpah darah.... rupenyer keguguran.... ntah biler ngandungnyer.... haram xprasan... maka baru ngat lagi... dlm 3 4 minggu gitu.... Rasa cam dah xder arapan dah..... Lama gak dema brenti berubat....
Tetiba jer.... bini dier xbraper sihat 3 taun lepas.... anto ke klinik.... haram doktor nak bagi ubat benda..... Doktor cumer kata.... " U kena jaga baby dlm kandungan tuh..."
Hahahahahahhaa..... dapat gak ler sorang anak sedara jantan, aku nih...

3. Adik pompuan aku kahwin taun 2006.... dalam usia kira lewat la utk om pompuan nih... taun 2007... dpt anak pompuan... 2009... dapat anak laki.... nih hah... baru minggu lepas... dapat sorang lagi anak laki..... Muahahahaha.... mmg mewah ler anak-anak dier... asyik kena blanjer... kena beli pakaian dek pak long mak long dema... hehehehehhee....

Kesimpulan aku...: Muhasabah diri.... Allah xkan menguji umatNyer kalo umatNyer xmampu..... Jodoh pertemuan (kecuali utk aku aaaa....), zuriat... sumer tuh telah ditakdirkan.... Walau aper pun... kita kena berusaha... bertawakal ... dan berdoa....

Kalo pasai xder anak, sampai nak bergaduh laki bini... tuduh menuduh... sesilap ader yg sampai main kayu tiga... tu seolah-olah menidakkan takdir Allah. Tapi.... err... nih pendapat org bujang aaaa..... bujang lapuk lak tuh... hehehehe.... rasenyer xleh amik kira sangat kan.... kan... kan.... Embarassed Embarassed Embarassed
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  Yassin on Mon Apr 19, 2010 6:13 pm

Terima kasih koy panjang benor cerita aok tu kawan suka juga membacanya. Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  Cik_N on Mon Apr 19, 2010 6:18 pm

koi doakan koy nnti dapat anok kembo 3 kali... Very Happy
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  koy101 on Mon Apr 19, 2010 6:32 pm

Cik_N wrote:koi doakan koy nnti dapat anok kembo 3 kali... Very Happy

uik!!! jgnler cik n... kena doa dapat maknyer dulu... hahahaha.... kang dapat anak kembor 3 kali.... maknyer ntah mana-mana.... maru weh.... hehehehehe.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  Cik_N on Mon Apr 19, 2010 6:37 pm

koy101 wrote:
Cik_N wrote:koi doakan koy nnti dapat anok kembo 3 kali... Very Happy

uik!!! jgnler cik n... kena doa dapat maknyer dulu... hahahaha.... kang dapat anak kembor 3 kali.... maknyer ntah mana-mana.... maru weh.... hehehehehe.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

hehehehe...lawok la aok ni.... ye tak ye jugek ek..koi doakan dpt moknyer dululah... nak berapa moknyer? 1,2,3,4??
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  koy101 on Mon Apr 19, 2010 6:40 pm

Cik_N wrote:

hehehehe...lawok la aok ni.... ye tak ye jugek ek..koi doakan dpt moknyer dululah... nak berapa moknyer? 1,2,3,4??

ser cukup ler.... tp kalo nak doa mpat trus... pun.... aper salahnyer... hehehehehe....
ngamuk la si yassin, zul ngan ozzy lepas nih..... Embarassed Embarassed Embarassed
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  ozzy on Mon Apr 19, 2010 6:54 pm

koy101 wrote:
Cik_N wrote:koi doakan koy nnti dapat anok kembo 3 kali... Very Happy

uik!!! jgnler cik n... kena doa dapat maknyer dulu... hahahaha.... kang dapat anak kembor 3 kali.... maknyer ntah mana-mana.... maru weh.... hehehehehe.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Molek doh aok berdikasi berdua goner gaya teknik dan taktiknya..pohpalehhhh baekkknyer planning terrrr...
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  koy101 on Mon Apr 19, 2010 6:58 pm

ozzy wrote:
koy101 wrote:
Cik_N wrote:koi doakan koy nnti dapat anok kembo 3 kali... Very Happy

uik!!! jgnler cik n... kena doa dapat maknyer dulu... hahahaha.... kang dapat anak kembor 3 kali.... maknyer ntah mana-mana.... maru weh.... hehehehehe.... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Molek doh aok berdikasi berdua goner gaya teknik dan taktiknya..pohpalehhhh baekkknyer planning terrrr...

kahkahkah... maner ler ader borok pasai tektik ngan teknik nih... bang ozzy oiiii.... baru borok pasai cik n nak doa ker aku nih... hehehehe.... mana ler tau... kut-kut afdal... nak arap ngko doa kat aku nih... ngko xmao.. hehehehe....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  zulkbo on Tue Apr 20, 2010 1:09 am

salam Yassin..
koi ada pengalaman saudara koi yang berkahwin selama 10 tahun belum dikurniakan anak..pemeriksaan doktor memang penting untuk mencari puncanya..sebagai suami atau isteri kenalah ada rasa tanggungjawab..setelah di lakukan pemeriksaan di dapati dua-dua tiada masaalah cuma kesuburan kurang..doktor akan bagi ubat penggalak kesuburan dan waktu yang sesuai untuk "buat" bagi "lekat"..alhamdulillah dah 3 anak sekarang mereka dapat.. Very Happy sunny

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: "Tanpa Cahaya Mata"

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum