Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Emping Padi - Semakin Dilupai

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  MD on Thu Apr 29, 2010 1:42 pm

Mungkin ada diantara kalangan warga PCC yang pernah makan emping padi?Walaupun bukan negeri jelapang padi,ada diantara daerah di negeri Pahang yang mengusahakan tanaman padi seperti di Pekan,Rompin,Kuala Lipis dan lain lainya.Tentunya emping padi menjadi kebiasaan bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan daerah tersebut.

Padi muda yang dipilih dileraikan dari tangkai kemudian digoreng tanpa menggunakan minyak.Proses seterusnya ditumbuk dengan lesung dan diasingkan kulit padi tersebut..dalam proses ini juga padi muda tadi menjadi leper..
Biasanya emping dicampurkan dengan kelapa parut [ diambil bahagian isi yang putih sahaja ] dan dicampur sedikit garam dan gula.Digaul hingga sebati dan ianya sedia untuk dimakan...Terdapat juga resepi masakan lain yang menggunakan emping padi seperti kerabu,bubur mengikut kreativiti masing masing..

Oleh yang demikian jemput semua berkongsi maklumat berkaitan dengan Emping Padi - Makanan tradisi yang semakin dilupai.

selamat berforum!

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  zulkbo on Thu Apr 29, 2010 2:42 pm



Makan begini lah sedakk..
Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  MD on Thu Apr 29, 2010 3:43 pm

tq Zulkbo,
gambar tersebut boleh menjadi rujukan pada yang belum pernah mengetahui atau makan emping ni...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Bederun on Thu Apr 29, 2010 4:44 pm

Wehhhh aok MD.. kecor lior keh nengok ke gambo emping Zul te.. doh bezaman amat keh tok merase mkn emping.. keh rajin jugok dok musing2 pkn sari, paso mlm, paso tani jerantek te, keknya tk mboh nye teserempok dgn mender neh..

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  MD on Thu Apr 29, 2010 4:55 pm

Bederun wrote:Wehhhh aok MD.. kecor lior keh nengok ke gambo emping Zul te.. doh bezaman amat keh tok merase mkn emping.. keh rajin jugok dok musing2 pkn sari, paso mlm, paso tani jerantek te, keknya tk mboh nye teserempok dgn mender neh..

baru aok tau,hehehehe
kabornya di jerantek ada kampung yg buat acara mengemping tahun lepas..sumber dari fans FB PCC

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Bederun on Thu Apr 29, 2010 5:01 pm

Bete amat te.. Ande jugok rodong2 ngabo, kt Perlok ande deme buat acara tahunan, keknye keh tok mengkaji kesohihannye..

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  lepat_ubi on Thu Apr 29, 2010 6:18 pm

beh nye,,,,,mok koi la ngajor koi mkn emping ngan kelape teh....sedak ngat weyh...

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  RoyKay33 on Thu Apr 29, 2010 8:58 pm

kenit2 dulu koi penoh tgk org buat emping nie..
pakei kayu beludi besor sangkut mcm kapei terebang..ekekek

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Deto_8 on Thu Apr 29, 2010 9:45 pm

kawan pernoh makan masa kecik2 dulu kat pekan...memang rangup...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  SailorMoon on Thu Apr 29, 2010 10:53 pm

Deto_8 wrote:kawan pernoh makan masa kecik2 dulu kat pekan...memang rangup...

kat pekan mmg byk jual..
ketnye koi x gemor emping nih...
mcm x kenyang jer mkn dia...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Bederun on Thu Apr 29, 2010 10:55 pm

…. Sedikit info tentang Emping Padi untuk dikongsi….

PROSES MENGHASILKAN EMPING PADI

Kebiasaannya, emping padi dihasilkan pada penghujung musim penanaman padi, bila mana dalam tempoh tersebut, padi yang ditanam telah mencapai proses pra matang. Ianya dapat dikenalpasti dari warna buah padi muda yang hijau telah bertukar menjadi hampir kekuning-kuningan. maka dalam tempoh tersebut, adalah sangat sesuai buah padi tersebut di proses untuk dijadikan emping.

Bukan semua jenis padi sesuai untuk untuk dijadikan emping, hanya beberapa jenis padi sahaja dapat menghasilkan emping yang sedap dan menyelerakan. Spesis padi pulut adalah tidak sesuai sama sekali dalam proses ini.

Padi yang akan menjalani proses, hendaklah dari padi yang baru dituai, dipisahkan dari tangkainya serta diasingkan dari padi yang tidak berisi dengan melalui proses yang dinamakan ’mengangin’. Proses seterusnya adalah dengan merendam padi tersebut untuk tempoh 6 hingga 8 jam. Dalam proses ini, hanya padi yang tenggelam sahaja akan dipilih.

Dalam tempoh merendam tersebut, peralatan mengemping perlu disediakan secukupnya supaya tidak akan mengganggu proses seterusnya, kerana padi yang telah siap direndam, perlu segera menjalani proses mengemping.

Peralatan-peralatan yang perlu disediakan adalah:

A. Peralatan memasak
1. Dapur gas besar atau Dapur kayu
2. Kuali bersaiz besar
3. Sabut kelapa

B. Peralatan Mengemping.
1. Lesung padi (lesung kayu)
2. Antan (alu) / 2 unit
3. Bilah Perejam (1.5m panjang)
4. Nyiru dan gadang


MENGEMPING

Buah padi yang telah menjalani proses merendam tadi hendaklah ditoskan selama 1 hingga 2 jam bagi menyingkirkan air yang terdapat di bahagian luar buah padi tersebut. Sementara itu, dapur dinyalakan dan kuali penggoreng dipanaskan dengan api yang perlahan. Setelah proses tos selesai, padi tersebut digoreng di atas kuali dengan nyalaan api yang sederhana. Sabut kelapa digunakan untuk mengacau padi yang digoreng. Padi hendaklah sentiasa dikacau supaya masak samarata dan mengelakkan kulit padi dari hangus.

Padi yang telah sedia ditumbuk dapat dikenalpasti apabila beberapa biji padi tersebut pecah dan membentuk ‘bertih’, maka, padi tersebut hendaklan dipindahkan seberapa segera ke dalam lesung kayu yang tersedia. Proses menumbuk juga hendaklah dimulakan sebaik sahaja padi goring tadi dimasukkan, kerana melambatkan proses ini akan menyebabkan padi menjadi sejuk dan menghasilkan emping yang kurang bermutu.

Kaedah menumbuk hendaklah dilakukan dengan berhati-hati. Biasanya 2 atau 3 individu diperlukan untuk proses ini. Peraturan dan kesefahaman juga perlu diambil kira bagi melancarkan proses penting ini, penggiliran menumbuk dan merejam adalah amat penting. Bilah perejam adalah merupakan alat bagi membalik-balikkan bahan di dalam lesung dan mengelakkan bahan dari melekat pada lesung dan perlu dilakukan berselang dengan antan (alu).

Proses menumbuk akan berakhir apabila padi goreng tersebut menjadi leper dan semua kulit padi tersebut telah terpisah dari isi. Emping yang masih bercampur kulit padi tadi perlulah dikeluarkan dari lesung dan diletakkan de dalam nyiru bagi menjalani proses ‘menampi’ untuk membuang kulit padi tersebut. Setelah bersih, pindahkan emping yang telah siap ke dalam gadang untuk disimpan. Ulangi semula proses menggoreng padi dan menumbuk sehingga kesemua padi rendam habis.

Selamat Mencuba.

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  lepat_ubi on Fri Apr 30, 2010 11:00 am

SailorMoon wrote:
Deto_8 wrote:kawan pernoh makan masa kecik2 dulu kat pekan...memang rangup...

kat pekan mmg byk jual..
ketnye koi x gemor emping nih...
mcm x kenyang jer mkn dia...

x kenyang aok kate??? Evil or Very Mad

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  zulkbo on Fri Apr 30, 2010 11:21 am





Biasa tengok orang MENGEMPING padi
pakai lesung kaki Very Happy


Last edited by zulkbo on Sat May 01, 2010 5:44 pm; edited 1 time in total

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Awangmaseru on Fri Apr 30, 2010 3:18 pm

ada sejenis lagi makanan tradisi serupa emping yaitu kekalu ,cuma padi tu tak ditumbuk leper . sesapa yang pernoh makan dan ada maklumat tolonglah citer .

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  RoyKay33 on Fri Apr 30, 2010 4:00 pm

zulkbo wrote:

Biasa tengok orang MENGEMPING padi
pakai lesung kaki Very Happy

haaa..lesung ni laa yg koi kabor mcm kapei terebang tu..
tp lawo lg..xde laa berikat dgn batu gitu..ekekek

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Jeck Sparow on Fri Apr 30, 2010 5:26 pm

aderrr lagi ker org mnegemping nieee..rindu betul kawan nak pijok lesong tuuu..masa kecik kecik dulu rajin la.. skrg da tak jumpa da... Sad Sad

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  zulkbo on Fri Apr 30, 2010 5:34 pm

RoyKay33 wrote:

haaa..lesung ni laa yg koi kabor mcm kapei terebang tu..
tp lawo lg..xde laa berikat dgn batu gitu..ekekek
teknik pemberat
orang dolu2
hu hu Razz

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Bederun on Fri Apr 30, 2010 9:50 pm

zulkbo wrote:
RoyKay33 wrote:

haaa..lesung ni laa yg koi kabor mcm kapei terebang tu..
tp lawo lg..xde laa berikat dgn batu gitu..ekekek
teknik pemberat
orang dolu2
hu hu Razz

Keknye org beloh2 temeling nun pakei lesung tgn je deme te..
Pantas & Efektif kate deme.. huhuhu Smile

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  koy101 on Sat May 01, 2010 3:06 am

Tp ntah ler....
rase cam emping skarang nih.... dok braper nok sedak kalo berbanding ngan dulu...
mungkin pasai dah komersil kut...
kalo dulu... org buat emping nih... pasai nak makan sendiri...
jadi kena la buat bebetul.....
hmmm.... tp ..
mmg lama mat dah rasenya dok makan emping nih...
(ujung minggu nih balik paya pulai... g cari lah kat pekan sari nuuu...) Embarassed Embarassed Embarassed

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 42
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  RoyKay33 on Sun May 02, 2010 2:40 pm

zulkbo wrote:
RoyKay33 wrote:

haaa..lesung ni laa yg koi kabor mcm kapei terebang tu..
tp lawo lg..xde laa berikat dgn batu gitu..ekekek
teknik pemberat
orang dolu2
hu hu Razz

jenoh jugok hak nok memijoknye tuu..mmg teging kaki..
tp mmg praktikal laa pasei kayu tu doh lempong..ekekek

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  MD on Mon Jun 28, 2010 10:44 am



_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  ainie rashid on Mon Jun 28, 2010 10:57 am

MD wrote:


Tq sbb naikkan gambar ni.... minggu lepas gi pekan sari jengka 2... jumpa benda ni......
seumur hidup tak penah makan.. beli rm2.00(1 pot susu) balik umah campur kelapa muda dan gula... dan makan la sikit...... lengoh keng mengunyah..., tp memang beh...
yang sedihnya....anak-anak sumer tak nak makan sebab..............makanan pelik katanya.......... Mad

**** TQ PCC sebab kenalkan sy makanan tradisi cam ni************ Very Happy Very Happy

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  MD on Mon Jun 28, 2010 11:00 am

Ainie,
memang sedikit liat...bergantung kepada orang yang buat dan pemilihan padi muda yang betul betul muda.... Very Happy

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  cekwa on Mon Jun 28, 2010 12:54 pm

Awangmaseru wrote:ada sejenis lagi makanan tradisi serupa emping yaitu kekalu ,cuma padi tu tak ditumbuk leper . sesapa yang pernoh makan dan ada maklumat tolonglah citer .


kekalu pun sejenis emping jugak tp dibuat dari padi pulut, mmg lebih sedap dan lembut. susah nk jumpa kekalu zaman ni..

cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  ainie rashid on Mon Aug 09, 2010 10:01 pm

MD wrote:Ainie,
memang sedikit liat...bergantung kepada orang yang buat dan pemilihan padi muda yang betul betul muda.... Very Happy


Kawan nak tumpang tanya....
Baru ni kawan gi pasar tani....
Jumpa emping ni... tapi warna putih..... Kawan dok le pulak membelinya....kwn tengok je...
Masa kawan beli kat jengka dulu tu warna hijau.....
Sesapa yg tahu....... ader beza ke antara dua colour ni?????? Shocked scratch scratch

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Emping Padi - Semakin Dilupai

Post  Sponsored content Today at 10:48 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum