Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Gula kehabisan stok..

View previous topic View next topic Go down

Gula kehabisan stok..

Post  jasmi on Thu May 20, 2010 11:03 pm

Hari ini, seluruh negara kehabisan bekalan gula dan dikatakan kehabisan stok pembekal. Ditinjau di Pasaraya dan di kedai-kedai runcit, semuanya habis. Jika minggu lepas terpaksa dicatu, seorang pelanggan layak untuk 1 beg atau 2 beg, kini stok dah habis. Ini mungkin kerana pihak pembekal cuba menyimpan stok bagi mendapatkan kenaikan harga gula di pasaran daripada kerajaan.
Gula dan masyarakat kita tidak boleh dipisahkan. Ramai orang Malaysia berpenyakit kerana gula. setiap makanan dan minuman mesti diisikan gula. Sebab itulah penyakit kencing manis, darah tinggi dan sebagainya, berpunca daripada gula. Namun begitu, bukan mudah untuk berhenti daripada mengambil gula secara banyak. Kita tahu, gula membekalkan tenaga. Namun penggunaan yang banyak dan tidak dikawal, akan memudaratkan tubuh seseorang.
Gula yang berada di pasaran itu, adalah gula tebu yang sudah diproses dan mengandungi kimia. Tidak ramai yang sanggup menukarkan gula tebu dengan gula buahan atau madu. Kuih-muih juga mengandungi kandungan gula yang tinggi. Di pantai timur terutama di Kelantan dan Terengganu, gula adalah pemanis yang tidak boleh dilupakan dalam masakan. Malah ada kuih yang dibuat sepenuhnya dengan gula(gula kapas). Itulah kegilaan anak muda dan dewasa.
Bila gula habis, semua merungut. Ada yang bergaduh dan berebut nak dapatkan gula. Ketuk kedai di tengah malam. Di Kuantan dan di Maran, dimaklumkan bekalan gula telah habis. Ramai yang mengeluh. Bila nanti harga gula naik, maka banyaklah harga barangan lain terutama makanan akan naik.
Apakah yang perlu kita lakukan?

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  jasmi on Thu May 20, 2010 11:13 pm

Satu maklumat terbaru, gula yang kehabisan di Malaysia pada masa ini adalah disebabkan di bawa seludup ke Thailand dan Indonesia. Mengapa? kerana gula kita murah.. Dalam 999, dipaparkan begitu banyak gula dan minyak masak diseludup ke negara jiran. senang betul orang bawa keluar barangan kita. dari gula, minyak masak, minyak petrol/diesel, ikan, ular, biawak, tenggiling dan juga anak dara kita..habis dibawa lari orang. Kita pula, bawa masuk M16, dadah, penyakit H1N1 dan seangkatannya, barang tiruan (dari alat kereta motor, baju jersi, seluar adidas tiruan, pakaian murah hinggalah pelacur murahan)
Kerana gula dan minyak..kita tidak berasap dapur. Esok, mungkin banyak kedai atau warung kopi tutup sebab tak ada gula. Kopi 'o', teh 'o' susah nak dapat. Mungkin lepas ini harga teh'o' dan kopi 'o' lebih mahal dari kopi susu dan teh susu...entah le.

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  RoyKay33 on Fri May 21, 2010 9:58 am

patut laa rodong koi cari gula jer kt Giant semlm..ekekek

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  cekwa on Wed Jul 14, 2010 4:51 pm

Saper perasan gula sekarang kurang manisnyer...kalau dulu buat air satu jag kecik 3,4 sudu dah manis, tapi sekarang kena letak lebih..mengapa ya?

cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  SailorMoon on Wed Jul 14, 2010 7:10 pm

cekwa wrote:Saper perasan gula sekarang kurang manisnyer...kalau dulu buat air satu jag kecik 3,4 sudu dah manis, tapi sekarang kena letak lebih..mengapa ya?

o'oh la Cekwa...
koi ni x minum sgt air bergula ketnyer salu buat air
kala tetamu dtg...mmg kena bubuh byk baru manis...


SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  MD on Wed Jul 14, 2010 7:16 pm

SailorMoon wrote:
cekwa wrote:Saper perasan gula sekarang kurang manisnyer...kalau dulu buat air satu jag kecik 3,4 sudu dah manis, tapi sekarang kena letak lebih..mengapa ya?

o'oh la Cekwa...
koi ni x minum sgt air bergula ketnyer salu buat air
kala tetamu dtg...mmg kena bubuh byk baru manis...


ini kawan bace dalam artikel...
gula boleh jadi ketagih...kala deme kuat manih,lama kelamaan jadi semakin tak berasa manih gula tu,sbb deria lidah dah tepu...tu sebab kena bubuh banyok...
yang kata tu pun doktor jugek...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  Bederun on Fri Jul 16, 2010 5:42 am

Molek la te kala gula kurang...
dok le ramai amat hok kene kencing manih.. Laughing

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  zulkbo on Sat Jul 17, 2010 4:45 pm

kurangkan manis dalam minuman
tambahkan dalam senyuman..he he Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  cekwa on Sun Jul 18, 2010 7:39 pm

balik kampung baru tau rupe2 gula prai hak beg ijau te mmg kurang manihnyer..ntoh dia isi mende, tapi kalo yang gula cap lain, mok koi beli cap CSR warna merah barulah buat air sejag kecik te 2 sudu je dah manih.lepaih ni kena beli cap CSR lar...gula pun dah makin naik rege RM1.90. Moh la kita kurang kan gula!!!!

cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  Yassin on Sun Jul 18, 2010 11:31 pm

cekwa wrote:balik kampung baru tau rupe2 gula prai hak beg ijau te mmg kurang manihnyer..ntoh dia isi mende, tapi kalo yang gula cap lain, mok koi beli cap CSR warna merah barulah buat air sejag kecik te 2 sudu je dah manih.lepaih ni kena beli cap CSR lar...gula pun dah makin naik rege RM1.90. Moh la kita kurang kan gula!!!!

Usohlah minum air maneh medu gitu tak elok, acap2.. manis buah sudoh... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  Cik_N on Mon Jul 19, 2010 12:18 am

nasib bek koi jarang makan guli ni..maklumla org jaga kesihatan bujang.. sekampit ter anderlah dekat 2 bulan baru abis.. huhuhhuhu....

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  cekwa on Mon Jul 19, 2010 1:07 pm

Yassin wrote:
cekwa wrote:balik kampung baru tau rupe2 gula prai hak beg ijau te mmg kurang manihnyer..ntoh dia isi mende, tapi kalo yang gula cap lain, mok koi beli cap CSR warna merah barulah buat air sejag kecik te 2 sudu je dah manih.lepaih ni kena beli cap CSR lar...gula pun dah makin naik rege RM1.90. Moh la kita kurang kan gula!!!!

Usohlah minum air maneh medu gitu tak elok, acap2.. manis buah sudoh... Very Happy

tok lah sampei medu..tapi kalo tawor hebe tak sedap lalu...heheh

cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Gula kehabisan stok..

Post  Sponsored content Today at 1:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum