Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Habis hutan kita..

View previous topic View next topic Go down

Habis hutan kita..

Post  jasmi on Thu May 20, 2010 11:37 pm

10 tahun lagi, mungkin banyak haiwan dan tumbuhan pupus.. Hutan kita sudah semakin habis. Mana-mana daerahpun, hutan kita tidak terkawal. Pembalakan dan penerokaan haram bermaharaja lela. Hutan kita sudah semakin kurang. Kebun getah dan sawit semakin bertambah. Baguslah kita masih hijaukan hutan yang pernah ditebang itu dengan hasil komuditi.
Namun, kita lihat semakin banyak tanah yang diteroka secara haram. Ada yang sudah berpuluh tahun makan hasil tanpa membayar cukai tanah dan 'freeland'. Ramai yang makan hasil 'haram' (tanah bukan miliknya). Saya pernah memasuki sebuah kawasan di Srijaya dan Luit. Dibahagian depan (dari arah jalan) memang tak nampah penebangan, tetapi di sebalik bukit, masyaallah. seluas mata memandang, hutan ditebang sesuka hati. berlumba-lumba membuka kawasan. Tak kira Melayu, Cina dan India. Pernah saya lihat papan tanda 'Hutan Simpan Kekal', terbakar... Pelbagai balak atau pokok yang mahal, tinggi kualitinya seperti Cengal, Medang, habis ditebang dan di bakar. Seluas mata memandang kawasannya. Itu yang baru ditebang, yang sudah bertanam.. hasilnya begitu dasyat. Jika kawasan yang ditebang lebih 200 ekar/hektar, berapa untungnya. Penguatkuasa hutanpun pandang tak endah..sedih lihat hutan kita.
Yang sedihnya juga, 'orang asli susah cari makan'..rakusnya orang kita hingga lupa segalanya.


Last edited by jasmi on Thu May 27, 2010 11:59 pm; edited 1 time in total
avatar
jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 43
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Habis hutan kita..

Post  zulkbo on Thu May 27, 2010 10:14 pm

salam..
kerajaan kena lakukan
sesuatu lebih drastik
untuk membendung
perbuatan pada koi
langsung tak berhemat
dan bermaruah.. Rolling Eyes Evil or Very Mad

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Habis hutan kita..

Post  Awangmaseru on Fri May 28, 2010 3:51 pm

salam weh !!

hari ini topik hutan memang relevan tapi tidak bila20 tahun lagi sebab hutan doh abih.

2,3 ari dulu ada cina balok masuk kampung kah bawok orang asli nok tengok balok kat ulu sungai, nanti bila kerja membalok bejalan maka keroh lah air paik rumoh kas yang selama ni jerneh dan sejuk nyilu walaupun tengohhari.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Habis hutan kita..

Post  jasmi on Fri May 28, 2010 11:01 pm

Salam buat awang..
Awok kena jaga balak ulu cheka tu.. Kawan pernah mandi air ulu cheka..sejuk dan nyaman. Kolam ikan pun pakai air bukit, ikan pun sedap di makan. Kawan selalu pergi ke Ulu Cheka, rumah Shamsudin MDJ (ipar kawan), si abangnya buka kolam ikan air tawar.. Seronok dapat air bukit macam tu.. Hari tu kawan nampak kat atas bukit sudah ada yang kena tarah.. Awak kena pertahankan hutan kat situ.. Kemajuan bukan dilihat berdasarkan pembangunan hutan (ditebang hutan), tetapi akal fikiran kita.. Orang putih datang sini cari hutan, kita 'perabihkan' hutan..
avatar
jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 43
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Habis hutan kita..

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum