Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Sejarah chenor

View previous topic View next topic Go down

Sejarah chenor

Post  jasmi on Mon May 24, 2010 11:19 pm

Kawan sebenarnya teringin nak kaji sejarah chenor ni.. Kalau kawan ambil master phd tentu kawan nak buat tesis. Masa kawan buat video Jubli Perak Daerah Maran 2006 dulu, kawan dapati Chenor ini banyak sejarahnya belum dipaparkan. Chenor merupakan kawasan yang didiami oleh pembesar istana dan hulubalang Pahang. Keturunannya masih ada sampai sekarang. Kawan sempat melihat beberapa bangunan yang mempunyai sejarahnya sendiri seperti sebuah masjid lama yang cantik di seberang chenor, balai polis terawal di seberang chenor dan beberapa rumah lama yang menarik. cuma gambarnya, dah hilang dari simpanan. Kawan harap ada yang sudi menceritakan susurgalur sejarah Chenor.

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  zulkbo on Wed Jun 09, 2010 9:36 pm

info menarik saudara Jasmi
terima kasih berkongsi.. sunny

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  Yassin on Wed Jun 09, 2010 10:57 pm

jasmi wrote:Kawan sebenarnya teringin nak kaji sejarah chenor ni.. Kalau kawan ambil master phd tentu kawan nak buat tesis. Masa kawan buat video Jubli Perak Daerah Maran 2006 dulu, kawan dapati Chenor ini banyak sejarahnya belum dipaparkan. Chenor merupakan kawasan yang didiami oleh pembesar istana dan hulubalang Pahang. Keturunannya masih ada sampai sekarang. Kawan sempat melihat beberapa bangunan yang mempunyai sejarahnya sendiri seperti sebuah masjid lama yang cantik di seberang chenor, balai polis terawal di seberang chenor dan beberapa rumah lama yang menarik. cuma gambarnya, dah hilang dari simpanan. Kawan harap ada yang sudi menceritakan susurgalur sejarah Chenor.

Mungkin aok tahu gamoknya dimana asalnya nama Chenor itu didapati..kata cerita org dulu2 nama CHENOR berasal drp nama seorang janda yang cantik yg disebut CHE NOR dia ini membuka warungnya di situ jadi ramailah org datang berkunjung ke warung dia..sudah bila di tanya aok nak kemana? CHE NOR lelama2 lekatlah namanya CHENOR. Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  qaharpm on Thu Jun 10, 2010 12:38 pm

Yassin wrote:
jasmi wrote:Kawan sebenarnya teringin nak kaji sejarah chenor ni.. Kalau kawan ambil master phd tentu kawan nak buat tesis. Masa kawan buat video Jubli Perak Daerah Maran 2006 dulu, kawan dapati Chenor ini banyak sejarahnya belum dipaparkan. Chenor merupakan kawasan yang didiami oleh pembesar istana dan hulubalang Pahang. Keturunannya masih ada sampai sekarang. Kawan sempat melihat beberapa bangunan yang mempunyai sejarahnya sendiri seperti sebuah masjid lama yang cantik di seberang chenor, balai polis terawal di seberang chenor dan beberapa rumah lama yang menarik. cuma gambarnya, dah hilang dari simpanan. Kawan harap ada yang sudi menceritakan susurgalur sejarah Chenor.

Mungkin aok tahu gamoknya dimana asalnya nama Chenor itu didapati..kata cerita org dulu2 nama CHENOR berasal drp nama seorang janda yang cantik yg disebut CHE NOR dia ini membuka warungnya di situ jadi ramailah org datang berkunjung ke warung dia..sudah bila di tanya aok nak kemana? CHE NOR lelama2 lekatlah namanya CHENOR. Razz

pehh!! senang sungguh nama CHENOR dpt, cam JANDA BAIK jugak... banyak 'J' kat pahang dulu2 yea...

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  ozzy on Thu Jun 10, 2010 12:45 pm

Yassin wrote:
Mungkin aok tahu gamoknya dimana asalnya nama Chenor itu didapati..kata cerita org dulu2 nama CHENOR berasal drp nama seorang janda yang cantik yg disebut CHE NOR dia ini membuka warungnya di situ jadi ramailah org datang berkunjung ke warung dia..sudah bila di tanya aok nak kemana? CHE NOR lelama2 lekatlah namanya CHENOR. Razz

Hikayat kisah dulu2 versi penglipulara tok yassin..hehe Laughing

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  MD on Thu Jun 10, 2010 1:01 pm

sebagai peminat sejarah,kawan memang menyokong mana mana pihak atau individu yang ingin membuat kajian berkaitan dengan sejarah dilokasi,bandar dllnya terutamanya di negeri Pahang,
masih banyak yang belum terungkap..

p/s - kawan sekarang kerap berjumpa dengan seorang tua pangkat Toki dan antara soalan dan sedikit pencarian info berkaitan dengan durian [durian ni ada banyak nama,nama pula nak membezakan buahnya yang berlainan isi,bentuk dan rasa..] dan kisah kisah sekitar 1940an,iaitu kehidupan zaman itu...
lambat lagi siapnya hehehe....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  Jeck Sparow on Thu Jun 10, 2010 1:07 pm

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Pekan kecil Chenor yang terletak dalam negeri Pahang adalah sebuah pekan yang terdiri daripada beberapa buah kampung kecil. Antara kampung-kampungnya yang utama ialah kampung Kening, kampung Batu Bor, kampung Sekara dan kampung Huma Luas. Aktiviti utama penduduk di kampung pedalaman adalah menoreh getah, menternak ikan sangkar dan bercucuk tanam. Dalam menghadapi zaman globalisasi ini, ramai di kalangan anak-anak muda kampung berhijrah ke bandar mencari pekerjaan yang tetap.



Seabad lalu Chenor yang terletak di pinggir Sungai Pahang pernah terkenal dan tercatat dalam sejarah negara sebagai pelabuhan, persinggahan utama, pengangkutan air dan pusat pentadbiran serta perniagaan tersohor ketika sungai menjadi sistem perhubungan utama di negeri ini.

Terletak kira-kira 15 kilometer dari bandar Temerloh dan diberi jolokan Chenor Pekan Di-Raja, ketika itu makmur dan maju sehingga penghuninya terdiri daripada pelbagai bangsa. Wujudnya Kampung Raja di situ yang kekal hingga ke hari ini, melambangkan bermastautinnya kerabat istana di situ.

Zaman kegemilangan itu ialah ketika pusat pentadbiran Pahang oleh Residen Bristish terletak di Kuala Lipis, di sebelah hulu manakala istana sultan pula di Pekan, di sebelah hilir.


Sebagai antara penempatan awal di Pahang, Chenor juga pernah melahirkan pahlawan terkenal menentang penjajah seperti lagenda Pahlawan Bukit Segumpal. Berdasarkan buku sejarah, orang-orang Chenor juga terlibat membantu Tok Gajah dalam Perang Kelang di Selangor. Ini bermakna, pemikiran dan pergaulan penduduk Chenor sudah bersifat global sejak dahulu.

Setelah perubahan masa dengan perpindahan ibu negeri ke Kuantan dan sistem perhubungan beralih ke jalan raya, hubungan komuniti Chenor dengan dunia luar semakin mengecil. Ketika kawasan sekelilingnya membangun, Chenor pula terus malap dan seolah-olah terus terpinggir dari arus pembangunan.

Apabila tanah-tanah rancangan Felda dibuka, ramai penduduk mula berhijrah.Ironinya Chenor pernah melahirkan ramai tokoh-tokoh hebat. Seorang menteri besar Pahang datangnya dari sini iaitu Orang Kaya Indera Pahlawan Wan Abdul Aziz Engku Abdullah. Pejuang kemerdekaan terkenal Ibrahim Yaakob yang kemudiannya menjadi pemimpin di Indonesia, juga berasal dari Chenor.

Chenor juga melahirkan dua orang Ketua Setiausaha iaitu Datuk Aziz Husin dan Datuk Yusof Yunus. Adun Chenor selama lima penggal iaitu Datuk Tan Mohd Aminuddin Ishak pernah berjawatan timbalan menteri besar. Itu belum termasuk lagi korporat dan profesional yang berjaya menempa nama di ibu negara.
Pada mulanya Chenor terletak dalam pentadbiran daerah Temerloh sehinggalah pada 1 Januari 1981, Chenor yang terdapat kurang lebih 15 buah kampung tradisi di dalamnya, berpindah ke dalam pentadbiran daerah Maran yang baru diwujudkan hasil cantuman sebahagian Pekan, Kuantan dan Temerloh.
Najib PM kedua turun ke Chenor


Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  Yassin on Thu Jun 10, 2010 1:10 pm

ozzy wrote:
Yassin wrote:
Mungkin aok tahu gamoknya dimana asalnya nama Chenor itu didapati..kata cerita org dulu2 nama CHENOR berasal drp nama seorang janda yang cantik yg disebut CHE NOR dia ini membuka warungnya di situ jadi ramailah org datang berkunjung ke warung dia..sudah bila di tanya aok nak kemana? CHE NOR lelama2 lekatlah namanya CHENOR. Razz

Hikayat kisah dulu2 versi penglipulara tok yassin..hehe Laughing

Aok jgn pozi karang marah dek org Chenor..kawan ramei waris sane hahaha... Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  qaharpm on Thu Jun 10, 2010 1:19 pm

MALAP2 PUN PEMBANGUNAN CHENOR TAPI JAMBATAN SG PAHANG DIA, TERDAPAT 2 LANE KETA + 1 LANE MOTOR.. PEHH!! CANGGIH... MUNGKIN ADER2 MASA TERTENTU JAM KOT ATAS SITU... KALOH JAMBATAN KUALA SELANGOR YG RAMAI PENDUDUK DARI CHENOR.....
HARAP2 BESORKAN LAH JALAN KE RUMAH TUAN HAJI MAT BAKI... SESOK KADANG2 BILA HARI MINGGU..HIIIIII

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  Deto_8 on Thu Jun 10, 2010 2:21 pm

qaharpm wrote:MALAP2 PUN PEMBANGUNAN CHENOR TAPI JAMBATAN SG PAHANG DIA, TERDAPAT 2 LANE KETA + 1 LANE MOTOR.. PEHH!! CANGGIH... MUNGKIN ADER2 MASA TERTENTU JAM KOT ATAS SITU... KALOH JAMBATAN KUALA SELANGOR YG RAMAI PENDUDUK DARI CHENOR.....
HARAP2 BESORKAN LAH JALAN KE RUMAH TUAN HAJI MAT BAKI... SESOK KADANG2 BILA HARI MINGGU..HIIIIII

jambatan ni boleh tembus ke muadzam ke?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  qaharpm on Thu Jun 10, 2010 3:11 pm

Deto_8 wrote:
qaharpm wrote:MALAP2 PUN PEMBANGUNAN CHENOR TAPI JAMBATAN SG PAHANG DIA, TERDAPAT 2 LANE KETA + 1 LANE MOTOR.. PEHH!! CANGGIH... MUNGKIN ADER2 MASA TERTENTU JAM KOT ATAS SITU... KALOH JAMBATAN KUALA SELANGOR YG RAMAI PENDUDUK DARI CHENOR.....
HARAP2 BESORKAN LAH JALAN KE RUMAH TUAN HAJI MAT BAKI... SESOK KADANG2 BILA HARI MINGGU..HIIIIII

jambatan ni boleh tembus ke muadzam ke?

ke bera...sbb selalu ikut situ gi bera.... ke pekan/chini entah lah

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  jasmi on Mon Jun 14, 2010 3:26 pm

Kawan selalu juga ke Chenor tapi atas urusan kerja. Dulu ada pesta sungai kat situ. Ada main perahu dan bot. ada ke tak lagi..? Waktu kawan buat video Jubli Perak Daerah Maran 2006, Jambatan Chenor baru dibuka. Memang besar jambatannya. Katanya orang Korea yang kontrakternya. Waktu kawan ambil gambar di bawah jambatan tu, kawan rasa sedikit terkejut sebab bawah jambatan di buat kandang lembu. Maaflah orang Chenor. mungkin itu ada rahmatnya buat pakcik-pakcik kat situ.. tetapi ada juga beranggapan ia tidak sepatutnya.
Sejak ada jambatan, bot penambang dah tak ada. Dulu, nak ke Chenor Seberang kena naik bot. Syok juga. Sekarang jambatan chenor dapat memendekkan hubungan kalau nak ke Bera dan Muadzam. Jangan tak tahu, SK Chenor yang ada di seberang Chenor tu, mendapat tempat pertama NKRA seluruh Malaysia 2009. Tak sangka, Sekolah yang agak terpinggir di kampung tradisional mendapat tempat pertama pencapaiannya di Malaysia.

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  qaharpm on Tue Jun 15, 2010 11:58 am

jasmi wrote:Kawan selalu juga ke Chenor tapi atas urusan kerja. Dulu ada pesta sungai kat situ. Ada main perahu dan bot. ada ke tak lagi..? Waktu kawan buat video Jubli Perak Daerah Maran 2006, Jambatan Chenor baru dibuka. Memang besar jambatannya. Katanya orang Korea yang kontrakternya. Waktu kawan ambil gambar di bawah jambatan tu, kawan rasa sedikit terkejut sebab bawah jambatan di buat kandang lembu. Maaflah orang Chenor. mungkin itu ada rahmatnya buat pakcik-pakcik kat situ.. tetapi ada juga beranggapan ia tidak sepatutnya.
Sejak ada jambatan, bot penambang dah tak ada. Dulu, nak ke Chenor Seberang kena naik bot. Syok juga. Sekarang jambatan chenor dapat memendekkan hubungan kalau nak ke Bera dan Muadzam. Jangan tak tahu, SK Chenor yang ada di seberang Chenor tu, mendapat tempat pertama NKRA seluruh Malaysia 2009. Tak sangka, Sekolah yang agak terpinggir di kampung tradisional mendapat tempat pertama pencapaiannya di Malaysia.

tu l tu.. ada jambatan dpt menyenangkan org seberang lalu tapi tu lah, bot2 penambang dah tak jadi menarik org.. hilang sejarah..

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Sejarah chenor

Post  Sponsored content Today at 11:22 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum