Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  Cik_N on Fri Jun 18, 2010 11:49 am

koi_kome wrote:bende nama kedei ter?..

koi x igat lah puloknyer.. ketnya barisan kedai ter ada 2 buoh je hok bukaknyer... cer aok gi try test...yg pasti depan klinik gigi aka klinik kesihatan tu yer.. Rolling Eyes

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  SailorMoon on Fri Jun 18, 2010 12:07 pm

Cik_N wrote:
koi_kome wrote:bende nama kedei ter?..

koi x igat lah puloknyer.. ketnya barisan kedai ter ada 2 buoh je hok bukaknyer... cer aok gi try test...yg pasti depan klinik gigi aka klinik kesihatan tu yer..

sabo jelah aok me nih...
harap2 kenduri sok ade lauk patin...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Fri Jun 18, 2010 12:09 pm

SailorMoon wrote:
Cik_N wrote:
koi_kome wrote:bende nama kedei ter?..

koi x igat lah puloknyer.. ketnya barisan kedai ter ada 2 buoh je hok bukaknyer... cer aok gi try test...yg pasti depan klinik gigi aka klinik kesihatan tu yer..

sabo jelah aok me nih...
harap2 kenduri sok ade lauk patin...

dulu kawan gi makan kenduri kat Bera pun ada lauk patin...memang tukor gear la..tolok tepi lauk daging tu...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  SailorMoon on Fri Jun 18, 2010 12:11 pm

MD wrote:
SailorMoon wrote:
Cik_N wrote:
koi_kome wrote:bende nama kedei ter?..

koi x igat lah puloknyer.. ketnya barisan kedai ter ada 2 buoh je hok bukaknyer... cer aok gi try test...yg pasti depan klinik gigi aka klinik kesihatan tu yer..

sabo jelah aok me nih...
harap2 kenduri sok ade lauk patin...

dulu kawan gi makan kenduri kat Bera pun ada lauk patin...memang tukor gear la..tolok tepi lauk daging tu...

lauk standard kenduri kat kg koi - opor daging,gulai daging,ayam masak merah,acar,ikan kering,sambal belacan + buah.....
harap2 esok ade ikan patin sbb adik badik pantin tu pembekal ikan patin sg...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Fri Jun 18, 2010 12:13 pm

SailorMoon wrote:

lauk standard kenduri kat kg koi - opor daging,gulai daging,ayam masak merah,acar,ikan kering,sambal belacan + buah.....
harap2 esok ade ikan patin sbb adik badik pantin tu pembekal ikan patin sg...

ngape?
dah dekat amat ke tarikh kenduri tu...elok lepas raya la... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  SailorMoon on Fri Jun 18, 2010 12:19 pm

MD wrote:
SailorMoon wrote:

lauk standard kenduri kat kg koi - opor daging,gulai daging,ayam masak merah,acar,ikan kering,sambal belacan + buah.....
harap2 esok ade ikan patin sbb adik badik pantin tu pembekal ikan patin sg...

ngape?
dah dekat amat ke tarikh kenduri tu...elok lepas raya la...

hahaha...esok kenduri umah ustaz koi...
dah seminggu x mkn nasik ni tau...
kala ade ikan patin koi bawok sior la utk tapau...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  Cik_N on Fri Jun 18, 2010 12:21 pm

MD wrote:
SailorMoon wrote:
Cik_N wrote:
koi_kome wrote:bende nama kedei ter?..

koi x igat lah puloknyer.. ketnya barisan kedai ter ada 2 buoh je hok bukaknyer... cer aok gi try test...yg pasti depan klinik gigi aka klinik kesihatan tu yer..

sabo jelah aok me nih...
harap2 kenduri sok ade lauk patin...

dulu kawan gi makan kenduri kat Bera pun ada lauk patin...memang tukor gear la..tolok tepi lauk daging tu...

dulu, kalau kenduri umoh koi ayoh koi suke amat jamu ikan patin masok tempoyok ketnya jaman sekarang org kenduri makan ayam golek.. nak kepastian tanya YASSIN sbb 2 minggu lepas koi gi jerantet..gi kenduri situ kebykkan org idang ayam golek...golek pun golekla..x kisoh lalu... koi golek je dlm mulut koi .. hehehe

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Fri Jun 18, 2010 12:21 pm

SailorMoon wrote:

hahaha...esok kenduri umah ustaz koi...
dah seminggu x mkn nasik ni tau...
kala ade ikan patin koi bawok sior la utk tapau...

skrip elok elok,ikan patin punya hal,karang tercerita mana tahu..... Laughing

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  SailorMoon on Fri Jun 18, 2010 12:23 pm

MD wrote:
SailorMoon wrote:

hahaha...esok kenduri umah ustaz koi...
dah seminggu x mkn nasik ni tau...
kala ade ikan patin koi bawok sior la utk tapau...

skrip elok elok,ikan patin punya hal,karang tercerita mana tahu.....


semer under control...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  jasmi on Wed Jun 23, 2010 1:18 am

kawan ni minat ngan ikan patin ni.. kaum kerabat kawan dari Pekan tak berapa berkenan sangat makan ikan patin ni.. banyaknya makan ikan laut. mula dulu rasa loya makan ikan patin ni.. maklumlah selalu makan patin kolam.. Faham-faham le rasanya. Bila dah dok selalu ke Temerloh, gila makan. Tiap minggu cari. Sekarang ni, jadi menu utama. tapi memang makin mahal. Kadang-kadang ada yang cuba menipu... banyak dah yang terkena.. katanya ikan sangkar... bukan sangkar sungai tapi sangkar kolam..Kalau dari Ulu Cheka tak pe sebab ikan nya sedap[ (kolam guna air bukit). kolam kawan kat Jengka 14 pun kawan ternak ikan patin (guna air mata air), boleh le makan... Yang kawan nak marahnya bila ada peniaga menipu pembeli... Pembelipun kira ada yang lurus bendul, terus beli bila kata ikan sangkar. Bawa balik kat rumah, aduh... bau hanyir ikannya tuhan sahaja yang tahu. Cukup meloyakan dan pastinya akan dibuang. Ada pula yang bawa ikan dari Perak.. murah tapi ikannya, masyaallah. Entah apa yang diberi tuan ikan itu makan kat ikannya... Ramai yang tertipu... Yang selalu makan ikan pun selalu tertipu padahal rupa paras ikan sungai dengan kolam jauh bezanya.. Yang kesiannya , mereka dari luar pahang atau yang baru nak mencuba merasai keenakkan ikan patin kita.. Kerana tertarik dengan maskan ikan ini,mereka sanggup membeli dan kesiannya tertipu pula.. Mungkin ada yang sudah serik dan tak mahu membeli lagi.. so rosaklah nama kita dan pendapatan orang kita..
Kawan rasa , biarlah harganya mahal, asalkan berpatutan dengan isi ikan dan rasanya... jangan tertipu sudah le.. sekarang, kalau nak beli ikan, kawan tanya dulu harga ikannya. Kalau berbelas ringgit, original le tu.. tapi kalau murah, membazir duit sahaja. (duit bayar, ikan akan dibuang. Kucing pun tak sanggup nak makan)
Hari ni tadi, adik kawan kat Leph tu singgah le kat Raub (Pasar), konon nya nak beli ikan patin. Tanya penjual ikan, katanya ikan patin sangkar. Bukan sekilo RM 15 tapi 2 ekor RM15. Kononnya nak bawa balik untuk anak-anak yang menantinya. Sampai di rumah, terkejut ikannya terlalu meloyakan.. Menangis sebab hajat anak-anak tak kesampaian.... So, Kawan berpesanle kepada yang baru belajar makan ikan patin, hati-hati waktu membeli. Biar mahal asalkan dapat makan dan rasai kelazatannya. Bukan gitu..?

Ha, satu lagi, dalam banyak patin, berbeza kelazatannya mengikut daerah. Ada yang kata patin temerloh paling sedap, ada yang kata dari Semantan dan ada yang kata dari Jerantut, ulu tembeling dan Lipis.. Mana satu ikan paling sedap? Ada yang beri petua, kalau nak ikan yang sedap.. tengok kawasan ternakannya. Kalau air sungai deras..sedaple ikannya...Kalau perlahan je.. kuranglah rasanya. kawan kalau beli, kawan selalu beli kat Semantan dan dekat jalan ke Triang (itupun kena pilih kedai/penjualnya juga). kalau kat Maran, kawan beli kat Pekan Sehari Ahad (itupun kena pilihjuga). Cuba lah aok kabho kat kawan-kawan ni.. Ikan patin paling lazat..
Lazat atau tidak, juga bergantung kepada jenis masakan dan cara masakannya. Tak ramai yang sedap memasaknya... Kalau kat termeloh tu, boleh lihat kedai yang paling ramai pengunjungnya.. aok semua tentu tahu.. Yang paling sedap, belilah atau kail-lah ikan patin sungai..yang bukan bersangkar. Ikan patin 'buah' entah berapa puluh ringgit sekilo.. tapi susah nak dapat..
ok, 'roger'..

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Wed Jun 23, 2010 11:24 am

Jasmi,
satu post yang menarik...

Stay Tune,Selamat Berforum!!,Terima Kasih

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  koi_kome on Wed Jun 23, 2010 11:59 am

nak tau beza ikan patin sangkar sg dn kolam ialah dengan warna yg terdapt pd bdn ikan..kalo warna putih dn kemerah-merahan itu tandanya ikan patin kolam (tak sedap)..kalo wane hitam dn kehijauan skit itu patin sg (bapok beh'a)..wane nie kena tgk kt atas bdn dia..nie pandangan koi, wokme x tau la pulok..

koi_kome

Posts : 33
Points : 42
Join date : 09/06/2010
Age : 34
Location : Bangi

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  jasmi on Wed Jun 23, 2010 9:47 pm

Yang menariknya ikan patin ni.. makan kepalanya. Ramai yang tak suka makan kepala ikan apatah lagi ikan darat (ikan sungai atau paya)..Bahagian yang paling sedap pada ikan patin, kepala dia le..kalau kuahnya sedap, pasti meleleh air liur nak hirup. Kepala ikan tu lebih lazat dan nikmat lebih dari KFC atau seangkatannya.. Fuhh.. lazat gila.
Ngapa kepalanya sedap? sebab dibahagian kepala yang nampak keras tu, ada rasa kelembutan dan kenikmatannya.. bagi yang tak pernah rasa makan ikan patin, rasailah... yang takleh makan..anda rugi weh.. Kalau nak rasa, boleh le ke gerai kat Bukit angin (dekat jambatan Temerloh) atau dekat sungai Temerloh (sebelah kedai mesin jahit). Kalau tengahari, sapa lambat, kempunan.. meleleh air liur beb.. berbaris panjang.
Kawan pernah dijamu makan ikan patin dan talapia panggang bertempoyak (orang panggil pais..eh betul ke?) Sedap gila.. kenduri kawin kat area kuala krau pula tu..Tolak lauk lain..Kawan macm kebulur.. sebagai rombongan pengantin lelaki, kami dijamu sampai puas.. best betul le..

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  Deto_8 on Thu Jun 24, 2010 9:44 am

bagus aokme...banyok mende boleh belajor mengenai ikan patin kat sini cheers

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Thu Jun 24, 2010 11:32 am

Jasmi,
kawan tamboh sikit lagi....
bahagian kepala,bawah mata dan bawah perut terdapat daging bertekstur lembut serta banyak lemak [semulajadi]..bila dimasak lemak tersebut akan keluar menambahkan lagi keenakan gulai ikan patin tadi...
masak gulai tempoyak tak perlu tumis [ dicampurkan minyak ],minyak dari lemak tadi sudah cukup untuk segalanya...

pasangan gulai ikan patin
nasi panas
goreng pucuk paku
sambal + ulam

ada berani???? hehehehe....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  koi_kome on Thu Jun 24, 2010 1:30 pm

koi nok tamboh skit lg..bg mereka yg br nk mencuba makan ikan patin, jgn sesekali makan di bahagian perut bawah..kerana bahagian tu akan membuatkan anda berasa loya (muuok) dan geli kerana bahagian itu sgt lmbt dan mengandungi kira2 90% lemak..cuba bhagian isi badan, kemudian ekor, kepala dan bl dh expert br mkn bahagian perut..

* perut yg dimaksud'n adalah bahagian kulit bawah yg lembut dn tdk mempunyai isi, bkn isi perut dlm tu yea..hehe!!

koi_kome

Posts : 33
Points : 42
Join date : 09/06/2010
Age : 34
Location : Bangi

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  zulkbo on Thu Jun 24, 2010 1:56 pm

agok-agok
ikan patin dengan
ikan tenggiri mana
mahei..orang rumah
suka nor buat asam
pedas guna ikan ni? Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Thu Jun 24, 2010 3:33 pm

zulkbo wrote:agok-agok
ikan patin dengan
ikan tenggiri mana
mahei..orang rumah
suka nor buat asam
pedas guna ikan ni? Very Happy

kalau patin sungai liar [ spesis patin buah,muncung ] rege ataih rm30 la sekilo rasenya..patin isi lembut sikit,tenggiri harge boleh tahan jugak...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  jasmi on Thu Jun 24, 2010 9:33 pm

kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

jasmi

Posts : 44
Points : 82
Join date : 11/05/2010
Age : 42
Location : Kg New Zealand

http://justme-newzealand.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  dikwan on Thu Jun 24, 2010 10:37 pm

jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

takmoh koi mkn patin jer...koi nak hok bergulai masam tu... Laughing Laughing

dikwan
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 50
Points : 52
Join date : 13/12/2009
Age : 32
Location : wangsa maju

http://www.premiumcopier.com

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Fri Jun 25, 2010 11:46 am

jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

idea bernas!!

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  CT Gurlz on Fri Jun 25, 2010 12:29 pm

MD wrote:
jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

idea bernas!!

ikan patin punya pasal, ct nak join... Very Happy

CT Gurlz
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 215
Points : 219
Join date : 10/06/2010
Location : Merata sebab selalu outstation

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  MD on Fri Jun 25, 2010 12:33 pm

CT Gurlz wrote:
MD wrote:
jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

idea bernas!!

ikan patin punya pasal, ct nak join... Very Happy

CT,
mau cari dan kenalpasti tuan rumah dulu... Very Happy

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  CT Gurlz on Fri Jun 25, 2010 12:40 pm

MD wrote:
CT Gurlz wrote:
MD wrote:
jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

idea bernas!!

ikan patin punya pasal, ct nak join... Very Happy

CT,
mau cari dan kenalpasti tuan rumah dulu... Very Happy

ok x apa...ct sanggup menunggu dan menanti.. Very Happy

CT Gurlz
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 215
Points : 219
Join date : 10/06/2010
Location : Merata sebab selalu outstation

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  koi_kome on Fri Jun 25, 2010 1:18 pm

CT Gurlz wrote:
MD wrote:
CT Gurlz wrote:
MD wrote:
jasmi wrote:kawan rasa elokle orang Temerloh buat makan patin ajak kami geng-geng PCC ni.. Baru boleh kita kenal lebih dekat..

idea bernas!!

ikan patin punya pasal, ct nak join... Very Happy

CT,
mau cari dan kenalpasti tuan rumah dulu... Very Happy

ok x apa...ct sanggup menunggu dan menanti.. Very Happy

koi nok join gek..

koi_kome

Posts : 33
Points : 42
Join date : 09/06/2010
Age : 34
Location : Bangi

Back to top Go down

Re: Ngape Ikan Patin Doh Makin Mahei?...

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum