Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Hantar anak ke sekolah Cina.

View previous topic View next topic Go down

Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Yassin on Tue Jul 06, 2010 1:30 pm

Salam sahabat semua.. hari ini kawan nak bincangkan satu cerita biasa iaitu fenomena orang-orang Melayu kita hari ini segelintirnya suka menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Rendah Jenis Keb. Cina apa pendapat dan pandangan anda semua?

Perkara ini ada pro dan kontranya, jadi mohlah kita memberi pandangan dan ulasan bersama. Sejauh mana keburukan dan kebaikannya, mungkin kelak perkara ini menjadi satu landasan dan iktibar bersama.
Very Happy

avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  ebe on Tue Jul 06, 2010 1:50 pm

dah jadi trend plak.. kawn tak berminat

_________________



Download e-Book diatas & anda akan dibayar RM0.50 setiap download. Tiada bayaran | Free Of Charge | Belum cuba Belum tahu

avatar
ebe
Security Guard
Security Guard

Posts : 414
Points : 5452
Join date : 14/09/2009
Age : 33
Location : Technology Park Malaysia

http://www.bisneskad.biz

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Cik_N on Tue Jul 06, 2010 5:20 pm

sekoloh cine??? huhuhu..bergantung pada mak bapok hok ngantor tu la.. x saloh pon kalu nok ngantor ke sekoloh camtu..setengah org ter nak stardard skit (cekononnyer) antor la anok ke sekoloh ter..ader juga hok ibubapa yg mmg menitikberatkan akdemik anok2 diorang nganto anok2 ke sekoloh tu yg mana diorg percaya anak2 diorg akan lebih menonjol dr belajar di sekoloh biasa...

tapi koi nengokkan byk juga cabaran yg perlu di tempuh oleh mak bapok kalau masukkan ke sokoloh ni..hari2 nak kena masak bekal sendri- sebb kantin pakcik cina yg jual... pendidikan anak2 juga kena titikberatkan-sbb kalau anak lemah akan di perlekihkan oleh rodong2 cina yg doh maju ke depan...belum citer lagi ttg layanan guru2 yg lebih mementingkan bangsa diaorg lagi...

kseimpulannya.. nak antor boleh..tapi mak bapak kena lebih beri tumpuan skit pd anak tersebut , terutamanya dlm didikan kerohanian...jgn sampai gaya sosial mereka sama dgn org cina..kalau kita takutkan per2 yg berkaitan dengan syubhah atau sebagainya elokla di elakkan..iyelakan kita x tau sbb kita berada di luar sekoloh...kalo ada mak bapok yg sanggup amik berat ttg anok mereka NO HAL utk di hantar ke sekoloh ini..

mentaliti msyarakat kita dr dulu lagi mmg nak set mind camtu.. sekoloh cina lebih hebat dr sekoloh perdana (biasa).. tapi sbnrya sekolah aliran kita pun x kurang juga hebatnya... even sekoloh dlm kampung atau felda.....

avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  zulkbo on Tue Jul 06, 2010 9:00 pm

salam semua..
anak koi yang sulung dulu
koi ada ngantor ke sekolah keb.jenis cina
ni..masuk tahun 3, cikgu panggil mok ayoh
ke sekolah.."ANAK ANDA TAK BOLEH IKUT
PELAJARAN DALAM BAHASA CINA "maksud
lain tak boleh tangkap cikgu cakap apa..
mana nak boleh ikut,mak ayah cakap melayu
di rumah..hu hu..cadangan cikgu hantar
tuisyen luor RM 300 sebulan..koi kabor..tak
payahlah..belajor melayu pun kalau nak
pandai..pandailah dia..wallahualam...

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Yassin on Tue Jul 06, 2010 10:24 pm

Sekadar utk renungan bersama sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud “anak yang dilahirkan itu putih, suci dan bersih, ibu bapalah yang mencoraknya sama ada menjadi majusi, yahudi dan nasrani”. Lihatlah, segalanya bermula dari sebuah rumah, melalui didikan, asuhan dan bimbingan ibu bapa. Kasih sayang, perhatian dan ketegasan ibu bapa dalam mendidik anak-anak mampu melahirkan anak yang mempunyai jatidiri unggul lantas berupaya menepis mehnah yang datang daripada persekitran. Pun begitu saya tidak berani jika mengatakan menghantar anak2 kesekolah tersebut tidak baik akan tertapi perkara-perkara perlu yang lain perlu diambil kira dan dipandang serius dengan sewajarnya.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Cik_N on Wed Jul 07, 2010 12:30 pm

betul2 amat ter encik yassin... koi pun stakat ni alhamdulillah x ngantor lagila anok2 koi ke sekoloh cina.. koi lebih yakin dengan sekoloh aliran biasa....=)
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Yassin on Wed Jul 07, 2010 4:14 pm

Cik_N wrote:betul2 amat ter encik yassin... koi pun stakat ni alhamdulillah x ngantor lagila anok2 koi ke sekoloh cina.. koi lebih yakin dengan sekoloh aliran biasa....=)

Apapun pandangan dan hak memasing laa yeek.. Razz
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  ozzy on Wed Jul 07, 2010 5:23 pm

Koi sebenornya nok ulas panjang lebar tapi nanti dituduh racis pulok...di pendekkan gini..
Kalau makin ramai org melayu kita hantar ke sekolah deme tu..makin "berlenggok" la deme..secara x langsung kita seperti menyokong penubuhan sekolah deme tu dan membuatkan mereka beranggapan sistem skolah deme lebih bagus dari sekolah kebangsaan dan lama kelamaan sekolah ini akan mengambil alih menjadi sekolah utama bukan lagi sekolah kebangsaan (kalau letak nama sekolah melayu nanti dikata racis pulok).
Bila dah jadi gini mereka akan minta peruntukan/budget yang lebih pada sekolah deme walaupun telah banyak peruntukan yang diberi..kesannya sekolah kebangsaan akan terus diperlekeh sedangkan telah ramai bijak pandai dinegara kita yang lahir dari sekolah kebangsaan ni.
cuma koi rasa kat sekolah ni kalau anak deme kena denda ke.. kena buli ke ibu bapa pakat senyap je la..cuba kalau kat sekolah kebangsaan jentik sikit je ibu bapa terus datang serbu..dok gitu??..
ishhh..kalau nak ikutkan byk lagi koi nak nulis ni..tapi cukuplah nanti terlajak pulak..mudah katanya koi x setuju..kalau takat nak belajo bahasa deme tu belajo jela sendiri nok seribu daya x nak seribu dalih..
Jadi koi rasa sebelum ada telinga yg akan panas atau ada hidung yang semakin kembang koi cadangkan agar topic ni tidak dibincangkan di sini..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Bederun on Wed Jul 07, 2010 11:45 pm

ozzy wrote:Koi sebenornya nok ulas panjang lebar tapi nanti dituduh racis pulok...di pendekkan gini..
Kalau makin ramai org melayu kita hantar ke sekolah deme tu..makin "berlenggok" la deme..secara x langsung kita seperti menyokong penubuhan sekolah deme tu dan membuatkan mereka beranggapan sistem skolah deme lebih bagus dari sekolah kebangsaan dan lama kelamaan sekolah ini akan mengambil alih menjadi sekolah utama bukan lagi sekolah kebangsaan (kalau letak nama sekolah melayu nanti dikata racis pulok).
Bila dah jadi gini mereka akan minta peruntukan/budget yang lebih pada sekolah deme walaupun telah banyak peruntukan yang diberi..kesannya sekolah kebangsaan akan terus diperlekeh sedangkan telah ramai bijak pandai dinegara kita yang lahir dari sekolah kebangsaan ni.
cuma koi rasa kat sekolah ni kalau anak deme kena denda ke.. kena buli ke ibu bapa pakat senyap je la..cuba kalau kat sekolah kebangsaan jentik sikit je ibu bapa terus datang serbu..dok gitu??..
ishhh..kalau nak ikutkan byk lagi koi nak nulis ni..tapi cukuplah nanti terlajak pulak..mudah katanya koi x setuju..kalau takat nak belajo bahasa deme tu belajo jela sendiri nok seribu daya x nak seribu dalih..
Jadi koi rasa sebelum ada telinga yg akan panas atau ada hidung yang semakin kembang koi cadangkan agar topic ni tidak dibincangkan di sini..

Betei pepalih cadangan aok te OZZY. ande pro & kontra nya kala nok borok2 topik hok sensitif gini, paseinye org2 melayu kita ni sensitif amat (sesama melayu). bio ler 'sndiri mau ingat, sndiri mau pikir'..
avatar
Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 41
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Yassin on Thu Jul 08, 2010 12:16 am

Salam sahabat semua..
Pertama perlu saya jelaskan topik ini lebih pada sifat keterbukaan tidak terniat sesekali nak mengusik, mendatang ketidakpuasan hati atau utk menyinggung mana-mana pihak. Sedari awal telah saya nyatakan perkara ini ada pro dan kontranya jadi diatas kebijaksanaan kita jua melihat dan menilai dimana kebiakkan dan keburukannya. Seandainya jika baik dijadikan taulan dan yang buruk di jadikan sempadan. Rasanya nak dipanjangkan lagi bicara ini tetapi rasanya cukuplah setakat ini dahulu. Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Cik_N on Thu Jul 08, 2010 1:16 am

Yassin wrote:Salam sahabat semua..
Pertama perlu saya jelaskan topik ini lebih pada sifat keterbukaan tidak terniat sesekali nak mengusik, mendatang ketidakpuasan hati atau utk menyinggung mana-mana pihak. Sedari awal telah saya nyatakan perkara ini ada pro dan kontranya jadi diatas kebijaksanaan kita jua melihat dan menilai dimana kebiakkan dan keburukannya. Seandainya jika baik dijadikan taulan dan yang buruk di jadikan sempadan. Rasanya nak dipanjangkan lagi bicara ini tetapi rasanya cukuplah setakat ini dahulu. Very Happy


saya sudahi majlis forum kita dengan lafaz wabillahi taufiq wal hidayah...assalamualaikum wbt... study
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  koy101 on Mon Jul 12, 2010 4:19 am

Hmmmm.... aku xder anak lagi hok skoloh... hok blom skoloh pun xder.. pasai aku xder bini.... ( benar sewaktu komen ini ditulis... )
tp..... gini ler.... pada pandangan aku hok rabun ayam nih....

Memana skoloh pun... bagus... xkira ler skoloh kebangsaan ker... xkebangsaan ker.... skoloh ugama ker..... skoloh cina ker..... asal bebudok tuh rajin nak g skoloh dan blajor.... idak ler rajin pakai baju skoloh pas tuh melencong ker skoloh komputer....

Kalo skoloh kebangsaan tuh... blajer dier muroh ler ckit.... kalo cemerlang... leh mintak biasiswa ker hapa... kalo nak masuk U tuh pun, kira ader gak kelebihan nyer... cumer.. kekadang, mikir gak... kalo dah dalam satu kelas sampai 45 org murid dok berasak kat dlm tuh.... nak blajor ker mendenyer.....

Nak ngantor skoloh cina tuh pun... ok gak.... Leh ler dapat blajor satu base len... senang nanti mak nak tawor menawor beli barang kat kedai..... tp..
bab kata bos aku hok ngantor 3 anok dier ker skoloh cina... sorang lagi skoloh kebangsaan.... yg paling penting... anok tuh kena la minat... pasai bukan senang weh.. nak kena pikap base dema cepat... kalo idak.. mmg ketinggalan ler dlm kelas.... keje umoh mmg banyak... blanjer nak beli buku rujukan jer.... mao kena 3 4 ratus sebulan...

Pas tuh... kena pastikan ler... bg kuasa mutlak kat ustazah skoloh tuh.... pasainyer.... almaklum ler.... dema bukan nak pentingkan pasai agama Islam nih... jd... kalo xder pemerhati... paham-paham jer la... silap2... anok-anok tuh... xpernah g surau pun waktu skoloh.....

Pasai makan pun... satu hal gak... Kena kuar blanjer lebih... mintak org ngantor ke skoloh... xpun bawak bekal......

Tp... berbalik pada pendapat asal aku..... kena tanya bebudok tuh... minat ker idak.. mao ker idak.... kita siapkan jer balanjer dier....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  zulkbo on Mon Jul 12, 2010 11:57 am

salam semua..pengalaman koi,
kalau di UIAM nu aok jangan terkejut
kenapa orang cina(bukan islam) boleh pandai belajar
tentang islam..siap hafaz surah2 Al-Quran lagi
kita yang islam ni tergagap nak membaca
Al-Quran..realitinya kita kena belajar
bahasa dan ilmu orang...baru bangsa kita
boleh maju..agama islam pun menyarankan
'belajarlah ilmu sehingga ke negeri China sekalipun'
wallahulam..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Yassin on Mon Jul 12, 2010 12:12 pm

Koy dan Zul terima kasih diatas maklum balas dan mesej yang jelas drp anda. Very Happy kawan amat bersetuju dgn pandangan anda.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  SailorMoon on Mon Jul 12, 2010 7:40 pm

boleh jer gi skolah cina...
terer sket Math...lgpun skang China jd kuasa ekonomi baru..
sape2 yg tau Mandarin mmg beruntung dlm alam pekerjaan..
pg anto skolah cina,ptg anto kelas agama...

kwn2 n sedara mara koi mmg ramai skolah cina...
sbb deme mmg cina...
tp kwn melayu yg skolah cina pun koi tgk ok jer..
didikan agama x kurang,tp deme kena tahan la ngn jadual ketat...
sbb ptg smpai mlm blajar agama plak...
dunia dpt,akhirat pun dpt... Smile
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  deskcom on Thu Jul 29, 2010 2:36 pm

Ada kenalan Melayu hantar anak ke sekolah China...
3 orang anak dia... 3 3 sekolah china...
budak tu jadi independent... aktif kelab aktif sukan... wakil negeri pun ada

sebab kat sekolah cina... takde dan tak boleh adegan malas2 ni...
takde adegan suap menyuap...
kalau malas, cikgu2 pun malas nak layan...

Penguasaan dialek cina tu pun penting... zaman sekarang kalau pandai cakap mandarin ke kantonis ke... bonus laaa ... skop kerja jadi luas... nak beli barang pun dapat murah skit...

avatar
deskcom

Posts : 21
Points : 22
Join date : 28/07/2010

Back to top Go down

Re: Hantar anak ke sekolah Cina.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum