Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Pawang Nong

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Pawang Nong

Post  along on Wed Jun 17, 2009 5:58 pm

Pawang Nong atau juga dikenali dengan gelaran Awang Nong adalah merupakan Pawang Diraja Negeri Pahang suatu masa dahulu. Beliau juga adalah pengikut Mat Kilau yang berjuang menentang penjajah suatu ketika dahulu di sebelah Kampung Hulu Cheka @ Ulu Cheka, Jerantut, Pahang. Beliau mempunyai ilmu persilatan Melayu serta ilmu perubatan tradisional yang tinggi sehinggakan pernah dicerita menerusi cerita lisan orang-orang tua dahulu bahawa beliau mempunyai ilmu kebal dan ketika penjajah ingin menebaknya peluru senapang hanya sekadar memasuki poket beliau sahaja tanpa dapat mencederakannya walau sedikit pun.

Selaian itu beliau jugalah yang berjaya menangkap orang minyak yang berluluasa di sekitar perkampungan Ulu Cheka dan Kampung Damak. Dikhabarkan juga melalui cerita lisan orang tua-tua dahulukala bahawa ketika zaman penjajahan tentera Jepun, beliau berjaya memagari dari dilihat atau dicerobohi oleh tentera Jepun untuk memasuki kawasan perkampungan dari Kampung Damak sehinggalah ke kampung Ulu Cheka.

Makam beliau boleh dilawati di masjid Kampung Ulu Cheka, Jerantut, Pahang. Atas jasa-jasa beliau ini sebuah sekolah rendah kebangsaan dinamakan sebagai Sekolah Rendah Kebangsaan Pawang Nong Ulu Cheka bagi mengingati atau mengenang jasa beliau dalam mempertahankan dan memperjuangkan orang-orang Melayu suatu masa dahulu.

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zulkbo on Sat Jul 25, 2009 2:32 am

wahh...bagus cerita nih,ada orang minyak ke dulu-dulu,saya ingat P.Ramlee buat citer sekadar skrip je dulu "SUMPAH ORANG MINYAK"

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zulkbo on Sat Jul 25, 2009 2:33 am

Memang gagah-gagah belaka orang dulu-dulu yek? Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  MD on Mon Dec 28, 2009 12:00 pm

Jumaat baru ni dapat jumpa dan bersembang dengan Cucu Pawang Nong...memang menarik

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Yassin on Mon Dec 28, 2009 1:16 pm



Kut ada yang nak menengok gambo beliau.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zulkbo on Mon Dec 28, 2009 2:21 pm

ni pawang diraja ni
siap ada pingat.. scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zack on Mon Feb 15, 2010 12:57 am

Assalamualaikum ade sesape dok yg kenal ngan anak-anak Pawang Nong ni?

zack

Posts : 6
Points : 6
Join date : 25/01/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  matpahang on Tue Jul 06, 2010 12:06 am

Pawang Nong atau nama sebenar beliau ialah Haji Nong Talib Bin Santan adalah merupakan Pawang Diraja Negeri Pahang suatu masa dahulu. Beliau juga adalah pengikut serta dikatakan pernah menuntut dengan pahlawan pahang yang terkenal iaitu Mat Kilau yang berjuang menentang penjajah suatu ketika dahulu di sebelah Kampung Hulu Cheka @ Ulu Cheka, Jerantut, Pahang.

Beliau telah dilahirkan di Kampung Sempiat, Tanjung Besar Benta Kuala Lipis pada tahun 1874 dan beliau telah meninggal dunia pada 10 November 1977 di Kampung Ulu Cheka. Makam beliau boleh dilawati di perkarangan masjid Kampung Ulu Cheka, Jerantut, Pahang. Beliau mempunyai dua orang isteri serta dikurniakan 11 orang anak hasil perkahwinan beliau iaitu isteri pertama bernama Patam Bt. Mat Sama yang dikurniakan 8 orang anak (4 orang lelaki dan 4 orang perempuan) dan dengan isteri kedua yang bernama Hajah Halimat Bt Mak Long dan dikurniakan 3 orang anak (1 lelaki dan 2 perempuan).

Beliau merupakan pengasas atau pembuka Kampung Ulu Cheka bersama 7 orang kawannya pada tahun 1907. Dan beliau dilantik sebagai ketua kampung pertama sehingga tahun 1966. Selain itu beliau merupakan pengasas masjid Kampung Ulu Cheka serta merupakan Pawang Utama di kampung ini serta menjadi Pawang Diraja.

Beliau juga merupakan pengasas seni silat cekak di kampung Ulu Cheka serta merupakan Pahlawan Melayu Pahang yang menentang penjajahan komunis di daerah ini.

Selaian itu beliau jugalah yang berjaya menangkap orang minyak yang berluluasa di sekitar perkampungan Ulu Cheka dan Kampung Damak. Dikhabarkan juga melalui cerita lisan orang tua-tua dahulukala bahawa ketika zaman penjajahan tentera Jepun, beliau berjaya memagari dari dilihat atau dicerobohi oleh tentera Jepun untuk memasuki kawasan perkampungan dari Kampung Damak sehinggalah ke kampung Ulu Cheka.

Makam beliau boleh dilawati di masjid Kampung Ulu Cheka, Jerantut, Pahang. Atas jasa-jasa beliau ini sebuah sekolah rendah kebangsaan dinamakan sebagai Sekolah Rendah Kebangsaan Pawang Nong Ulu Cheka bagi mengingati atau mengenang jasa beliau dalam mempertahankan dan memperjuangkan orang-orang Melayu suatu masa dahulu.


Last edited by matpahang on Tue Jul 06, 2010 6:43 pm; edited 1 time in total

matpahang

Posts : 2
Points : 3
Join date : 06/07/2010
Location : Jerantut, Pahang

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Cik_N on Tue Jul 06, 2010 5:23 pm

thanks 4 de info..bagus2 leh wat kajian nih..kat bera zaman2 dulu pawang yg termasyhur ialah tok pawang kadir...ye ke? sape2 ada info..leh kongsi...

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Jeck Sparow on Tue Jul 06, 2010 5:54 pm

TQVM for that info.... sangat sangat la dihargai.... Smile

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  matpahang on Tue Jul 06, 2010 6:47 pm

Marilah sama-sama sedekahkan al-Fatihah buat pahlawan-pahlawan Pahang suatu masa dahulu kerana merekalah yang bersusah payah memperjuangkan kemerdekaan dan mereka jugalah yang membantu melindungi zuriat kita semua (dengan izin Allah) jika tidak mungkin nenek-moyang kita telah telah pergi dahulu tanpa ada WARIS iaitu kita semua.

matpahang

Posts : 2
Points : 3
Join date : 06/07/2010
Location : Jerantut, Pahang

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  MD on Wed Jul 07, 2010 10:46 am

Matpahang,
post berinformasi yang sangat berguna !! Tahniah & Terima kasih...

p/s - di Kg Sempiat tu ada kubur lama [ sangat lama ] ,ikut kata sepupu dahulunya ada kisah istimewa pada batu nisan disitu...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zack on Tue Jul 13, 2010 11:41 pm

Ada sesape tak yg boleh bantu saya utk menghubungi mana-mana waris terdekat Pawang Nong?

zack

Posts : 6
Points : 6
Join date : 25/01/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  MD on Wed Jul 14, 2010 12:04 pm

zack wrote:Ada sesape tak yg boleh bantu saya utk menghubungi mana-mana waris terdekat Pawang Nong?

Salam Zack,
Aok tau Kg Sempiat,Tg Besor...ikut kata Tok Empat Kg Sempiat,di Kg ini memang ada waris Tok Pawang Nong nih..

Aok duk dimana dan kalau perlu kawan boleh bantu...

p/s - Kg Sempiat dibahagikan dua bahagian satu Pamoh Sempiat dan satu lagi Bukit Sempiat..

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  zack on Sun Jul 18, 2010 1:33 am

Kawan ni duduk kat Mentekab...Tg Beso yg aok kata tu Tg Beso hak mana satu? Kawan memang nok cari waris Pawang Nong ni sebab ada perkara lama yg nak ditanyakan lebih lebih lagi kepada waris nya yg mendapat ilmu yg ditinggalkan oleh Pawang Nong....Kalau aok dpt membantu molek ngat...

zack

Posts : 6
Points : 6
Join date : 25/01/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Yassin on Sun Jul 18, 2010 11:27 pm

zack wrote:Kawan ni duduk kat Mentekab...Tg Beso yg aok kata tu Tg Beso hak mana satu? Kawan memang nok cari waris Pawang Nong ni sebab ada perkara lama yg nak ditanyakan lebih lebih lagi kepada waris nya yg mendapat ilmu yg ditinggalkan oleh Pawang Nong....Kalau aok dpt membantu molek ngat...

Kawas anok jati kampung tembesor.. keknya sayang kawan tak de bender tahu. Sad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

PAWANG NONG

Post  tendangkuda89 on Mon Aug 23, 2010 3:38 pm

nak mencari anak2 pawang nong ke?
stahu sy ank2 yg masih hidup xtau dmne berada tetapi lau cucu cicik ramai yg menetap di sekitar jerantut, boleh la mncri mereka di kampung ulu cheka Very Happy

tendangkuda89

Posts : 1
Points : 1
Join date : 23/08/2010

Back to top Go down

pasal waris pawang nong...

Post  man_bedal on Sat Sep 04, 2010 3:48 am

saya pun berasal dari kampung tg besar..kira anak jati la...setahu saya waris pawang nong xde di tg besor...sebab pawang nong ni cuma lahir di kampung tanjung besar..tapi dia bpindah buka kmpung baru iaitu kmpung ulu cheka..jadi banyak saudara2 dan waris2nya ada dibelah ulu cheka...tapi di kampung tg besar ada sorang rakan seguru pawang nong tapi dah lama gak meninggal org panggil dia aki jabuk atau nama sebenarnya haji muhammad bin sam atau pawang haji muhammad..waris dia banyak la kat kampung tg besar...for detail rujuk link ni
http://akuanakpahang.blogspot.com/2009/07/pawang-haji-mohamed-tanjung-besar-benta.html

man_bedal

Posts : 5
Points : 5
Join date : 04/09/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  man_bedal on Sat Sep 04, 2010 3:53 am

fakta sejarah mana ni..kata pawang nong pernah menuntut ngan mat kilau..rasa sy xpernah pun...dia berjuang bersama mat kilau mnentang penjajah ada la...

man_bedal

Posts : 5
Points : 5
Join date : 04/09/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Yassin on Sat Sep 04, 2010 7:17 am

man_bedal wrote:saya pun berasal dari kampung tg besar..kira anak jati la...setahu saya waris pawang nong xde di tg besor...sebab pawang nong ni cuma lahir di kampung tanjung besar..tapi dia bpindah buka kmpung baru iaitu kmpung ulu cheka..jadi banyak saudara2 dan waris2nya ada dibelah ulu cheka...tapi di kampung tg besar ada sorang rakan seguru pawang nong tapi dah lama gak meninggal org panggil dia aki jabuk atau nama sebenarnya haji muhammad bin sam atau pawang haji muhammad..waris dia banyak la kat kampung tg besar...for detail rujuk link ni
http://akuanakpahang.blogspot.com/2009/07/pawang-haji-mohamed-tanjung-besar-benta.html

Man kawan difahamkan Pawang Haji Muhamad (aki jabuk) itu masih mempunyai pertalian saudara dgn Pawang Nong (dua pupu) sesungguhnya ramai juga saudara waris dema disana. Cuma dihari ini kita tidak seperti mereka dahulu amat rapat hubungan kekeluargaanya. Tidak seperti kita di hari ini sudah tidak mengenali diantara satu sama lain. Saya juga difahamkan Kg ulu cheka telah dibuka oleh org lain sebelum Pawang Nong lagi ini adalah faktanya. Bab sedara waris Pawang Nong tak de di Kampung Tg. Besar tu tak kena rasanya. (Nanti kita sambung lagi... sahabat saya kat sini awangmeseru boleh sambung kut) Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Awangmaseru on Sat Sep 04, 2010 2:38 pm

Man kawan difahamkan Pawang Haji Muhamad (aki jabuk) itu masih mempunyai pertalian saudara dgn Pawang Nong (dua pupu) sesungguhnya ramai juga saudara waris dema disana. Cuma dihari ini kita tidak seperti mereka dahulu amat rapat hubungan kekeluargaanya. Tidak seperti kita di hari ini sudah tidak mengenali diantara satu sama lain. Saya juga difahamkan Kg ulu cheka telah dibuka oleh org lain sebelum Pawang Nong lagi ini adalah faktanya. Bab sedara waris Pawang Nong tak de di Kampung Tg. Besar tu tak kena rasanya. (Nanti kita sambung lagi... sahabat saya kat sini awangmeseru boleh sambung kut) Very Happy [/quote]

ish.ish...yasin , aok pas ke aku pulok te...

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  man_bedal on Sat Sep 04, 2010 4:05 pm

Kas peh xberapa tahu gak tapi saya mmg berasal dari kg tg besar...saya pun ada dgr citer dari orang-orang tua...dulu aki jabuk ada sedara dia nama dia njang akil...njang akil ni xde anak sorng ank pn..tp dia dah meninggal dunia dalam masa 7 tahun dulu pada usia 120 thn rasanya...arwah pernah hidup masa aki jabuk ngan pawang nong ni..Ulu cheka tu mmg awl lagi telah dibuka dri pawang nong datang kesana...tapi pawang nong telah mbuka jalan dikawasan tersebut..sbb pada masa tersebut pawang nong adalah pawang di raja...jadi arwah pawang nong telah mdapat perkenan sultan pahang untuk mentadbir kg tersebut dan memajukan kg tersebut...kiranya bila ada pawang nong disana kg tersebut telah mjadi popular dn maju sbb terdapatnya org tersohor di sana ditambah pulak org kuat sultan pahang....cba tgk meningkat jumlah populasi di kg ulu cheka pada masa tersebut...apa yg sy citer ni blm tntu 100% btl sbb sy dgr cter dri owg2 tua di kg sy saje...lagi satu org yang byk tahu pasal sejarah ni sudah bnyk mninggal dunia...aki jabuk pun byk ank murid dia sperti pawang seman gagah kat kg kuala rengai lipis..tpi dh mninggal dunia dlm 15 thn lpas....slh sorang pewaris silat mat kilau ada sy pn ada kenal ank dia..nama dia arwah pendekar wahab yg pernah tinggal kat kg pagar sasak kuala lipis...sy knl ank dia....semua warisan dn ilmu2 pergi begitu sahaja tanpa diwarisi oleh sesiapa pn...perbetulkan lah apa yg slh k...

man_bedal

Posts : 5
Points : 5
Join date : 04/09/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  man_bedal on Sat Sep 04, 2010 4:25 pm

ada org tua2 pernah beritahu kawan kebanyakan org pahang tidak berapa tahu salasiah keturunan keluarga dia org..kiranya sapeh yg tahu smpai tujuh keturunan tu boleh kira dengan jari jer...klu btl2 org tersebut ank jati pahang la...sbbnya kerana pada masa itu org pahang bnyak merahsiakan salasiah keturunan dan susur jalur keturunan demi keselamatan keturunan mereka pada masa tersebut kerana penjajah...dan banyak juga yg lari dan berpindah2 kawasan untuk tujuan kesleamatan dri pnjajah dan untuk mbngunkan kwasan lain sperti yg dilakukan oleh pawang nong..jadi susur galur keturunan tu biasanya terputus...entah2 kita satu susur jalur pun sapeh tau...sbb tu owg tua2 kg kas dlu byk ckp susur jalur org pahang byk terputus atas sebb rahsia dn faktor2 tertentu yg sukar untuk dirungkaikan...tapi yg penting selagi kita org Islam kita semua bersaudara...sbb klu tuk berbangga dgn keturunan adalah tidak penting bagi kas..jika ada kaitan sekali pn ngan org tersohor pada masa tu usah lah kita merasa bangga..apa yang penting yg perlu ada pada dri kita dan sentiasa tersemat dlm diri ialah nilai pengorbanan perjuangan org dlu2..mereka sangup berkorban harta, nyawa dan martabat susur galur keluarga untuk mempertahankan tanah air dan bangsa kita....ambil contoh Mat Kilau ialah pembesar di pulau tawar yg mpunyai harta yang begitu banyak serta pangkat dan kedudukan...tapi arwah snggup meninggalkan dan korbankan semua kesenangannya untuk menentang penjajah...hidup merempat dan perpindah randah akhirnya....cba balik semula ke kg halamannya adakah lagi harta dn kekayaannya..agak2 tanah sekankang kera pn tiada tuk ank2 dia di sana....pd hal pd msa dlu klu dia bbaik ngan penjajah dia masih ada kedudukan di sana..tp jalan yg dia pilih ialah berkorban semuanya tuk tanah air dn nusa bangsa...sekarang perkara tulah yg perlu disemat di sanubari,jiwa dan raga masyarakat sekarang....

man_bedal

Posts : 5
Points : 5
Join date : 04/09/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  man_bedal on Sat Sep 04, 2010 4:32 pm

kesimpulannya semua waris2 dan susr galur org tersohor dlu yg lahir di negeri pahang ni ada di seluruh negeri pahang dn sekitarnya...bkn sahaja tempat kelahiran tokoh2 tersebut sahaja...jgn kita ingat pawang nong lahir di tg besar dia ramai sedara di sana..mungkin ada di tempat2 lain juga ada....tu dri pengalaman dn penceritaan yg kas dpt dri owg tua2 la....so tuk cari waris carilah diseluruh negeri pahang....wasalam...

man_bedal

Posts : 5
Points : 5
Join date : 04/09/2010

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Yassin on Sat Sep 04, 2010 10:44 pm

Salam man... Osman gagoh tu bukan sembarangan org juga, tak gitu ianya tidak dpt gelaran gagah itu... kalau ada sape2 yang boleh kongsi cerita beliau best juga. Aki njang Akil kedai konar tu ker ... dulu kash biasalah mengetea kedai dia tu Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pawang Nong

Post  Sponsored content Today at 10:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum