Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 4:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 12:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

seni mempertahankan diri..(especially silat )552

seni mempertahankan diri..(especially silat )

View previous topic View next topic Go down

seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  4biru90 on Tue Aug 31, 2010 1:35 am

salam rodong,

aku pasti tempat aok semua mesti ada gelanggang silat,tak kira samada dulu atau skrg.
pada yg penoh belajo atau sdg belajo,blh ler aok kongsi serba sedikit info.
bknnyer apa,ni salah satu warisan org melayu kita..
dulu tempat koi pernah ada gelanggang gayung pancaindera,lincah..tp masuk thn 90-an dah lesap gelanggang..

pada yg sudi berkongsi info pasal jenis silat(lian,cekak,sendeng etc),koi ucapkan terima kasih.
sbb dulu2 dgr citer banyok gelanggang kat area jengka dan kawasan sekitarnya..

koi pasti masih ada lg guru2 tua silat yg masih hidup..

p/s;kalau topik ni salah threadnyer,minta maaf.

wassalam

4biru90

Posts: 39
Points: 45
Join date: 08/01/2010
Location: ulu jempol,bkt sentosa rawang

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  rodongtemerloh on Tue Aug 31, 2010 7:15 am

Ni berdasarkan pengalaman koi bergaul ngn beberapa org rodong yg dh blajo silat. Ada beberapa gelanggang yg koi tau, tapi koi tak pasti sama ada gelanggang tu msh wujud atau x skrg ni.

Silat Sendeng Malaysia
Setau koi, gelanggang sendeng ni aktif kat sekitar Lepih. Tenaga pengajornya seingat2 koi nama die Cikgu Rosli.

Silat Cekak Hanafi
Rase2 koi kat Tanah Putih, Kuantan. Diterajui oleh Guru Utama silat ini sendiri iaitu Encik Marbawi (Abg Joe).

Silat Cekak Harimau
Ntohlah, koi tak kenal saper guru die. Tapi koi rase beloh2 Kerdau - Kuala Krau tu femes lar.

Silat Gayung Zahir Sembilan
Silat ni koi rase pemes kat beloh2 Kontan.

Silat Sutan Muakkad
Kat Jerantet ade sorg guru dan kat Jengka 4 pon ade sorg guru (orang panggil die Bomoh Besor).

Tu lah serba-sedikit psl silat yg koi taw kat Pahang ni.

rodongtemerloh

Posts: 17
Points: 23
Join date: 26/05/2010
Location: Kerdau

http://rodongtemerloh.blogspot.com

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  MD on Wed Sep 01, 2010 9:02 am

rodongtemerloh wrote:

Silat Sutan Muakkad
Kat Jerantet ade sorg guru dan kat Jengka 4 pon ade sorg guru (orang panggil die Bomoh Besor).

Tu lah serba-sedikit psl silat yg koi taw kat Pahang ni.

Rodong,
posting aok nih buat kawan tersentak di pagi Rabu nih...hehehe..zaman kawan membesor di jengka 4 antara guru untuk Sutan Muakkad ialah Pak Teh Jak [ Razak ] & Abang Zulkifli [ Arwah meninggal 3 4 bulan lepaih ]..kake ada 3 4 orang..dulu gelanggang ada 2 tempat...

sedikit info lagi :
di Jerantek Feri - Silat Cekak Pendekar Ahmad, guru sedia ada Aki Hj Osman.kawan pernah interview dia mase kenduri kawen sepupu...teksnya masih belum di post di PCC nih...menarik jugak kisohnya...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 4886
Points: 5166
Join date: 15/04/2009
Location: U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  amienski on Wed Sep 01, 2010 9:07 am

hok kawan belajor..tapi tak pasti ade lagi ke tak kat skoloh

Silat Seni Pukul Pelaga
SMK Dato Mahmud Mat

amienski
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 387
Points: 422
Join date: 22/10/2009
Age: 29

http://onthespot.fotopages.com

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  4biru90 on Wed Sep 01, 2010 4:18 pm

koi ada baca satu majalah yg silat sutan muakkad adalah salah satu silat yg tersohor di sekitar pahang suatu ketika dulu..

harap2 ada info lg pasal silat lain..


4biru90

Posts: 39
Points: 45
Join date: 08/01/2010
Location: ulu jempol,bkt sentosa rawang

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  Awangmaseru on Wed Sep 01, 2010 4:51 pm

amienski wrote:hok kawan belajor..tapi tak pasti ade lagi ke tak kat skoloh

Silat Seni Pukul Pelaga
SMK Dato Mahmud Mat

aok satu geng ngan mawi ke ? main pukul pelaga ni..

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts: 252
Points: 294
Join date: 30/11/2009
Age: 52
Location: ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  rodongtemerloh on Wed Sep 01, 2010 5:19 pm

MD wrote:
Rodong,
posting aok nih buat kawan tersentak di pagi Rabu nih...hehehe..zaman kawan membesor di jengka 4 antara guru untuk Sutan Muakkad ialah Pak Teh Jak [ Razak ] & Abang Zulkifli [ Arwah meninggal 3 4 bulan lepaih ]..kake ada 3 4 orang..dulu gelanggang ada 2 tempat...

MD, sebenornye koi tak berapa taw sgt psl silat kat beloh2 jengka nun especially jengka 4. Last koi menyinggoh kat situ tahun 1998. Kire lama dh koi x ambek taw pasal dunia pendekar nie, almaklumlah byk menda laen lagi koi nok pikir.

Ketnye silat-silat kat Phg ni koi rase blom meluas lagi lah sbb kebykannye hanya bertumpu kat sekoloh-sekoloh jer. Jarang koi dengor silat-silat ni menulor ke IPTA / IPTS kat Phg ni......Ade tu ade, tapi tak bnyok ngat. Gone gitu weih...

Lagi satu, kte patot berbangga, sbb ramai jugek guru-guru silat yg berasal dari Phg. Cumanye hok melayu ni harus dipelihara supaya x pupus. Ramai budok2 muda byk terdedoh kpd seni luor mcm kapoera, ong bak, power rangers, naruto, kamben kamen rider dll.

rodongtemerloh

Posts: 17
Points: 23
Join date: 26/05/2010
Location: Kerdau

http://rodongtemerloh.blogspot.com

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  jong jong inai on Sun Mar 20, 2011 2:48 pm

BAGI mempertahankan gelaran juara silat Kejohanan Sukan Malaysia (Sukma), Persatuan Silat Pahang (Pesaka Pahang) menyenaraikan 60 atlet berusia 16 hingga 19 tahun yang mula menjalani latihan pusat di Temerloh dan Kuantan, Januari depan.Berbekalkan status Pahang selaku tuan rumah Sukma 2012, Pesaka Pahang akan mula melatih pesilat berkenaan iaitu 45 pesilat di Temerloh manakala Kuantan (15) yang dikendalikan tiga jurulatih, diketuai Fazli Mansoh dan dibantu Suzi Sulaiman serta Azmi Mohd Ashaari.Setiausaha Pesaka Pahang, Osman Nok (gambar) berkata, tempoh latihan setahun diberikan kepada pesilat untuk membuktikan prestasi terbaik kerana hanya 29 dipilih mewakili negeri.Menurutnya, sepanjang 2011, Pesaka Pahang akan menyertai beberapa kejohanan peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa bagi memberi pendedahan terbaik kepada pesilat berkenaan.
“Oleh itu, kami harap semua pesilat dapat memberi komitmen terbaik kerana bukan saja untuk melahirkan pesilat berwibawa, malah untuk mempertahankan rekod cemerlang sebagai juara bertahan acara silat pada seperti dilakukan di Sukma Terengganu .




jong jong inai

Posts: 2
Points: 2
Join date: 20/03/2011

Back to top Go down

Re: seni mempertahankan diri..(especially silat )

Post  MD on Mon Mar 21, 2011 10:16 am

Jong,
terime kasih la atas info dari Aok tu...selamat datang..!

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 4886
Points: 5166
Join date: 15/04/2009
Location: U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum