Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

View previous topic View next topic Go down

Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  mitos on Thu Nov 04, 2010 11:23 am

Salam Semua Warga PCC?

Sebenor nye post ni kome dah ade dlm blog kome Anak Ulu Cheka, boleh x kome simpan kat sini pulok tuan tanah... Smile tamboh koleksi kat sini pulok...

Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari
1. Ikan pari 2 ketul ikut la banyak mana
2. lada dan kunyit tumbuk
3. Tempoyak secukupnya
4. Garam
5. Air secukupnya
6. Tambah isi je ape-ape (bendi, daun kesum, bunga kantan dsb)



best weh...kena berani buat perubahan...lagi best kena dgn jodo dia ikan talang goreng perggghh, sebenor dah lama kome masak pari tempoyok, semua anok-anok kome suka belaka....tak payoh lauk lain dah weh....

mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  MD on Thu Nov 04, 2010 11:29 am

selain dari ikan pari [ atau ikan jenis lain yang sesuai ] ayam jugak amat sedap digulai sebegini.
cuma untuk ayam tak perlu campur timun tua atau bendi...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  ann on Thu Nov 04, 2010 11:38 am

MD wrote:selain dari ikan pari [ atau ikan jenis lain yang sesuai ] ayam jugak amat sedap digulai sebegini.
cuma untuk ayam tak perlu campur timun tua atau bendi...

Majlis korban tak lama lagi...
cuu demeh trai gulaimasam tulang rusok pulok...... nok best lagi tarok daun cemomok.. yg bau pijat tuuu....

ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  SailorMoon on Thu Nov 04, 2010 11:49 am

ann wrote:
MD wrote:selain dari ikan pari [ atau ikan jenis lain yang sesuai ] ayam jugak amat sedap digulai sebegini.
cuma untuk ayam tak perlu campur timun tua atau bendi...

Majlis korban tak lama lagi...
cuu demeh trai gulaimasam tulang rusok pulok...... nok best lagi tarok daun cemomok.. yg bau pijat tuuu....

Ann...gulai masam cemane tu?
Cer bg resepinya,pastu kala ade gambo daun cemomok ter up skali..
Tgh lapo2 ni tgk gambo ikan pari gulai tempoyok ter rase mcm nak kunyah kibod jek.. Sad

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  MD on Thu Nov 04, 2010 12:17 pm

SailorMoon wrote:
Ann...gulai masam cemane tu?
Cer bg resepinya,pastu kala ade gambo daun cemomok ter up skali..
Tgh lapo2 ni tgk gambo ikan pari gulai tempoyok ter rase mcm nak kunyah kibod jek.. Sad

jangan.
kibod tu takkan sama rasenya dengan gulai pari tempoyok tu...

p/s - kala nok makan jugek,silakan...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  ann on Thu Nov 04, 2010 12:40 pm

SailorMoon wrote:
ann wrote:
MD wrote:selain dari ikan pari [ atau ikan jenis lain yang sesuai ] ayam jugak amat sedap digulai sebegini.
cuma untuk ayam tak perlu campur timun tua atau bendi...

Majlis korban tak lama lagi...
cuu demeh trai gulaimasam tulang rusok pulok...... nok best lagi tarok daun cemomok.. yg bau pijat tuuu....

Ann...gulai masam cemane tu?
Cer bg resepinya,pastu kala ade gambo daun cemomok ter up skali..
Tgh lapo2 ni tgk gambo ikan pari gulai tempoyok ter rase mcm nak kunyah kibod jek.. Sad

SM: daun chemomok tu susoh doh nak jumpa... kener cari kat kg kg lama...
resepinya... macam aya jugak.... tuko aya ngan tulang rusok jer.......

ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  SailorMoon on Thu Nov 04, 2010 12:47 pm

ann wrote:

SM: daun chemomok tu susoh doh nak jumpa... kener cari kat kg kg lama...
resepinya... macam aya jugak.... tuko aya ngan tulang rusok jer.......

nt koi tanye mok koi jap..
Sok2 balik kg kot2 ade boleh amik gambo daun ter..
sedak gek dpt tuko menu raya dipabali haji ni sok..

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  MD on Thu Nov 04, 2010 1:22 pm

macam daun kunyit,iras2 gitu...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  SailorMoon on Thu Nov 04, 2010 1:26 pm

MD wrote:macam daun kunyit,iras2 gitu...

MD,koi ni ade masaloh sket nak kenal tumbuhan nih..
Dulu2 mase raye koi gi ambik tebu itam,mok suh ambik lengkuas..
Kali kedua btl dah lengkuas tp koi potong btg dia buat mcm serai ter..
Xtau ke kena gali mcm kunyit..
Sampai ler nih tiapkali raya itu la jokes dorg.. Sad

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  MD on Thu Nov 04, 2010 1:32 pm

SailorMoon wrote:
MD wrote:macam daun kunyit,iras2 gitu...

MD,koi ni ade masaloh sket nak kenal tumbuhan nih..
Dulu2 mase raye koi gi ambik tebu itam,mok suh ambik lengkuas..
Kali kedua btl dah lengkuas tp koi potong btg dia buat mcm serai ter..
Xtau ke kena gali mcm kunyit..
Sampai ler nih tiapkali raya itu la jokes dorg.. Sad

pepaleh....,

lengkuas,kunyit memang kena gali..

p/s - SM,cover sikit.jangan bikin malu anak pekan pahang...ingat cover sikit,beri alasan yang konkrit ...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  SailorMoon on Thu Nov 04, 2010 2:14 pm

MD wrote:
SailorMoon wrote:
MD wrote:macam daun kunyit,iras2 gitu...

MD,koi ni ade masaloh sket nak kenal tumbuhan nih..
Dulu2 mase raye koi gi ambik tebu itam,mok suh ambik lengkuas..
Kali kedua btl dah lengkuas tp koi potong btg dia buat mcm serai ter..
Xtau ke kena gali mcm kunyit..
Sampai ler nih tiapkali raya itu la jokes dorg.. Sad

pepaleh....,

lengkuas,kunyit memang kena gali..

p/s - SM,cover sikit.jangan bikin malu anak pekan pahang...ingat cover sikit,beri alasan yang konkrit ...

Koi bkn org Pekan..Koi asal Yunan..
kat Yunan x tanam pokok halia..
import dari Malaysia halia yg dah siap gali.. Rolling Eyes

(ok ke alasan ni MD?)

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  MD on Thu Nov 04, 2010 2:52 pm

SailorMoon wrote:

Koi bkn org Pekan..Koi asal Yunan..
kat Yunan x tanam pokok halia..
import dari Malaysia halia yg dah siap gali.. Rolling Eyes

(ok ke alasan ni MD?)

aok jangan,...

orang beloh Yunan lah,kuat makan halia...ikan kukus,ayam kukus seme guna halia...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  zulkbo on Thu Nov 04, 2010 3:11 pm

mitos..
sedakk tu..main resepi lama
di perbaharui... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  mitos on Thu Nov 04, 2010 5:50 pm

daun cemomok tepat kome panggil daun kesin, betul rupanye macam daun kunyit tapi dia beso lagi, dlm hutan je ade pokok tu, dulu masa rajin masuk hutan kome ade bawak balik cuba tnm kat rumah kat ulu cheka te, hidup sampai sekarang weh siap beranok pinok, ade org ambik tapi tanam x hidup....

gulai tempoyok tulang rusuk te..memang bes weh...dah pernoh buat

daun kesin ni boleh simpan lama sampai kering pun buleh guna lagi weh...kome pernoh simpan 5 bulan buat stok tak hel nye wehh...penyedak gulai tempoyok.

mlm kome balik kg...nanti tangkap gambo daun kesin te...utk perkenalkan pada aokme yg tak kenai te..



mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  Yassin on Thu Nov 04, 2010 8:14 pm

Jas air lior kash nengok ker gulai masam aok teeh Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  mitos on Sun Nov 07, 2010 5:10 pm


nih hah gambo daun cemomok @ kesin te

tu je dah yg tinggal habis adik kome racun nye masa dia meracun rumput kat rumah dulu te ...nasib mok kome cepat cabut tanam tempat lain dan hidup...

tu peh dah gheling dah dtg hok ni kesit sikt last2 togey...

hok daun ade putih te bukan nye kesin tu keladi biroh heheheeh

mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  lepat_ubi on Sun Nov 07, 2010 5:15 pm

mcm daun kunyit gaye nye...... daun mende tu weh??
koi x penoh dengor pon...

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  mitos on Sun Nov 07, 2010 5:25 pm

lepat_ubi wrote:mcm daun kunyit gaye nye...... daun mende tu weh??
koi x penoh dengor pon...

tu la daun kesin @ cemomok penyedak gulai tempoyok n asam rom..best weh...tapi baunye maca ulat gepi heheheh

mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  ainie rashid on Sun Nov 07, 2010 7:02 pm

mitos wrote:
lepat_ubi wrote:mcm daun kunyit gaye nye...... daun mende tu weh??
koi x penoh dengor pon...

tu la daun kesin @ cemomok penyedak gulai tempoyok n asam rom..best weh...tapi baunye maca ulat gepi heheheh

Haah....
Sy lihat pun macam daun kunyit.....
ader isi cam kunyit jugok ker ... isi dia warna aper ek????
ser agi....... ulat gepi tuuuu .....aper???? Shocked Shocked Laughing

ainie rashid
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 243
Points : 265
Join date : 15/12/2009
Age : 45
Location : / J 2 / Kuantan

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  mitos on Sun Nov 07, 2010 7:53 pm

dia x de isi mcm kunyit n lengkuas...berakar je

ulat gepi te yg warna hitam bulat leper kecik te...tgh mlm ade la terbang keluar heehehe, rajin juge dia masuk dlm telinga heheheheh

mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  zulkbo on Mon Nov 08, 2010 2:19 am

gini ropernya yak..
kalau koi soheh dah koi
racun macam adiknya
aok buat ter..he he
maruuuuu... Razz

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  ann on Mon Nov 08, 2010 8:31 am

[quote="mitos"]
nih hah gambo daun cemomok @ kesin te

Mitos: dapat juga mu cari...

kuar=-kuarkan lah resepi gulai masam asam wrong daun cemomok/kesin tuu...

ann
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 202
Points : 234
Join date : 06/08/2010
Location : Kuantan

http://www.ann-collection.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  SailorMoon on Mon Nov 08, 2010 12:49 pm

[quote="ann"]
mitos wrote:
nih hah gambo daun cemomok @ kesin te

Mitos: dapat juga mu cari...

kuar=-kuarkan lah resepi gulai masam asam wrong daun cemomok/kesin tuu...

ooo...penah nampak daun ni..
dulu mase kecik2 salu amik wat masak2..
konon2 sawi..heheh..kesin upenyer nama dia..
keladi kat blakang tu byk kat tebing sungai yek..
kat sini pun byk..

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Resipi Gulai Tempoyak Ikan Pari

Post  Sponsored content Today at 10:49 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum