Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Pernah makan Etak ?

View previous topic View next topic Go down

Pernah makan Etak ?

Post  MD on Fri Nov 26, 2010 10:53 am




Salam Semua Warga PCC?

Mungkin ada diantara forumers sekelian yang pernah menikmati makanan ini.Etak sejenis hidupan bercengkerang boleh ditemui dikawasan sungai atau pinggir kuala.Biasanya hidup dikawasan sedikit berpasir dan berlumpur.

Untuk menu pula ada pelbagai, digaul garam kunyit disalai dan ada yang digulai ditumis.Sekiranya ada pendapat serta pengalaman berkaitan dengan etak silakan kongsikannya di topik ini.

Terima kasih,Selamat berforum....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  lepat_ubi on Fri Nov 26, 2010 3:43 pm

etak salai beh....
kalo sesape yg x bese mkn..mesti x suke...
sebab mcm mentah2 sket....
tp sedak!
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  SailorMoon on Fri Nov 26, 2010 4:24 pm

Aritu ade org negeri 'tut' komplen kat paper...
Jab Perikanan Phg x kasi dorg mengetak kat sg phg..
Sbbnye dorg main kaut jek ngn anak2 skali..
Etak tu mkanan ikan gak..nt pupus plak..
Time air tohor mmg dorg sggup dtg ramai2..(lari topik)

Etak ni kena rendam dulu semalaman,bg ilang pasir..
pastu rebus ngn daun kunyit...perghhhh...


Last edited by SailorMoon on Fri Nov 26, 2010 9:13 pm; edited 1 time in total
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  Yassin on Fri Nov 26, 2010 8:25 pm

Dulu masa air surut kat sungai pahang te..kawan cari juga dptlah ckit pas tu rebus..lepas tu jeluok kawan makannya hanyir ngat hehehe agokya tak cukup syarat dia huhuhu.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  lepat_ubi on Sat Nov 27, 2010 8:39 am

Yassin wrote:Dulu masa air surut kat sungai pahang te..kawan cari juga dptlah ckit pas tu rebus..lepas tu jeluok kawan makannya hanyir ngat hehehe agokya tak cukup syarat dia huhuhu.

haa...kan dah kabO.... Very Happy
same ade x cukup masOk @ x bese mkn...gitu lah...jeluOk....
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Sat Nov 27, 2010 11:32 am

Yassin wrote:Dulu masa air surut kat sungai pahang te..kawan cari juga dptlah ckit pas tu rebus..lepas tu jeluok kawan makannya hanyir ngat hehehe agokya tak cukup syarat dia huhuhu.

aok kena tamboh pekakas lagi tu hehehhe...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Sat Nov 27, 2010 11:33 am

Etok ni kecil dan bulat,manakala Kijing besor lagi saiz dia...

deme tau kijing tak?

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  lepat_ubi on Sat Nov 27, 2010 1:09 pm

kijing.....tau kOt...
kijing...kepah...lala...etak...
lebih kurang same spesies je agOknye..
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  SailorMoon on Sat Nov 27, 2010 11:08 pm

MD wrote:Etok ni kecil dan bulat,manakala Kijing besor lagi saiz dia...

deme tau kijing tak?

Kijing dok dlm lumpur,sakit nak mencarinyer..
Abeh itam kuku..hendak seribu daya..
Koi maleh..koi suker mkn jek..lalala Rolling Eyes
avatar
SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  lepat_ubi on Sun Nov 28, 2010 2:05 am

SailorMoon wrote:
MD wrote:Etok ni kecil dan bulat,manakala Kijing besor lagi saiz dia...

deme tau kijing tak?

Kijing dok dlm lumpur,sakit nak mencarinyer..
Abeh itam kuku..hendak seribu daya..
Koi maleh..koi suker mkn jek..lalala Rolling Eyes


hendOk seribu daye....
x nOk sudah!!!

*SM sOkmO gitu....mkn je tau nye.....ngeh3.... Twisted Evil*
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  cekwa on Sun Nov 28, 2010 3:46 am

SailorMoon wrote:
MD wrote:Etok ni kecil dan bulat,manakala Kijing besor lagi saiz dia...

deme tau kijing tak?

Kijing dok dlm lumpur,sakit nak mencarinyer..
Abeh itam kuku..hendak seribu daya..
Koi maleh..koi suker mkn jek..lalala Rolling Eyes

Ingatkan spesis yang sama, berbeza rupernya.....masa kenit2 arite jenuh cari dan makan etak atau kijing ni....sedat amattttt....!!! mase te koi mengaruk kat sungei triang!!!
avatar
cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  mitos on Sun Nov 28, 2010 10:19 pm

nok buka makan etok dengan kulit etok juga...mula2 dulu kome xtau...duk keropeh dgn kuku jugak...x terbuka jugak...pas kawin dgn mem kome nih...dia ajor lah makan etok nih...buka guna kulit etok juga laaa...senang je rupenye weh....
avatar
mitos

Posts : 37
Points : 51
Join date : 13/07/2010
Age : 44
Location : bkt setongkol kuantan

http://ucmitosboy.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Mon Nov 29, 2010 10:38 am

SailorMoon,
aok ni ada pengalaman dengan kijing...baguss...

p/s - Cekwa, beloh sana ada bejumpa ke dengan Etak@kijing nih weh?

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  ozzy on Mon Nov 29, 2010 12:15 pm

Penoh makan masa kecik2 dulu je..skrg ni nok dengor org nyebut pun payoh..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Mon Nov 29, 2010 12:39 pm

ozzy wrote:Penoh makan masa kecik2 dulu je..skrg ni nok dengor org nyebut pun payoh..

Aok ingat tak, tak silap kawan sekolah kita dulu ada nickname ''Etak''

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  ozzy on Mon Nov 29, 2010 2:08 pm

MD wrote:
ozzy wrote:Penoh makan masa kecik2 dulu je..skrg ni nok dengor org nyebut pun payoh..

Aok ingat tak, tak silap kawan sekolah kita dulu ada nickname ''Etak''

Lama ngat doh..koi x ingat doh..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  Cik_N on Mon Nov 29, 2010 6:20 pm

etak ni ada jual di pekan sari temeloh..
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Tue Nov 30, 2010 11:38 am

Cik_N wrote:etak ni ada jual di pekan sari temeloh..

kala ade peluang,minta Cik_N tanyakan berapa regenya...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  Cik_N on Wed Dec 01, 2010 11:41 am

MD wrote:
Cik_N wrote:etak ni ada jual di pekan sari temeloh..

kala ade peluang,minta Cik_N tanyakan berapa regenya...

itula..puas koi ningatkan regenye ketnya x igt lah.. nnti koi tgk n kabor semula...
avatar
Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  zulkbo on Wed Dec 01, 2010 2:29 pm

dah 39 tahun hidup nie..
tak pernah makan lagi rasanya
he he.. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  cekwa on Fri Dec 03, 2010 8:24 pm

MD wrote:SailorMoon,
aok ni ada pengalaman dengan kijing...baguss...

p/s - Cekwa, beloh sana ada bejumpa ke dengan Etak@kijing nih weh?

sungei triang belakang rumoh zaman dahulu kala banyok ngat, la ni ntoh la, nak ke sungai pun takut dah ada broye!! Crying or Very sad Mad

jangan sehe weh nak ngaruk sungei triang te...dah ada kat pekan sari temeloh bagus lah bagi yang mengidam.....
avatar
cekwa
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 181
Points : 241
Join date : 19/01/2010
Location : kg kerayong, bera, kuantan, beaufort, sabah

http://9w2waa.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  MD on Mon Dec 06, 2010 2:28 pm

cekwa wrote:
MD wrote:SailorMoon,
aok ni ada pengalaman dengan kijing...baguss...

p/s - Cekwa, beloh sana ada bejumpa ke dengan Etak@kijing nih weh?

sungei triang belakang rumoh zaman dahulu kala banyok ngat, la ni ntoh la, nak ke sungai pun takut dah ada broye!! Crying or Very sad Mad

jangan sehe weh nak ngaruk sungei triang te...dah ada kat pekan sari temeloh bagus lah bagi yang mengidam.....

ade mitos berkaitan dengan Kijing dan buaya ni...nanti kawan ingatkan semula...

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Pernah makan Etak ?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum