Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Loghat Negeri Pahang

Page 1 of 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Next

View previous topic View next topic Go down

Loghat Negeri Pahang

Post  Deto_8 on Mon Apr 20, 2009 11:52 pm

Mari belajar loghat Pahang disini....setiap daerah mempunyai kelainan loghatnya....
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  apens7 on Wed Apr 22, 2009 6:23 pm

menganjing = doggy
avatar
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  J.Milan22 on Thu Apr 23, 2009 2:57 pm

apens7 wrote:menganjing = doggy

cikaroo=awek
sek2=geng2 @ kwn2 @ sekumpulan (fakta adalah mengikut dewan bahsa n pustaka tuk rakyat pahang...)
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  Abang Jem on Thu May 14, 2009 5:11 pm

kacok > hensem,jambu,tampan..

contoh ayat:
abg KMK tue terlalu kacok laaaaaa.......jeles i tawwwwwwwww...kikiki Laughing
avatar
Abang Jem
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 591
Join date : 06/05/2009
Location : Ada Aku Kisah???

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  J.Milan22 on Thu May 14, 2009 5:29 pm

Koimemangkacok wrote:kacok > hensem,jambu,tampan..

contoh ayat:
abg KMK tue terlalu kacok laaaaaa.......jeles i tawwwwwwwww...kikiki Laughing

kahhhkah...
kalo jambuu tu..aok bole g lorong brikfellll doh....
banyok hok baek2 punyer...
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  Abang Jem on Thu May 14, 2009 6:33 pm

JM2020 wrote:
Koimemangkacok wrote:kacok > hensem,jambu,tampan..

contoh ayat:
abg KMK tue terlalu kacok laaaaaa.......jeles i tawwwwwwwww...kikiki Laughing

kahhhkah...
kalo jambuu tu..aok bole g lorong brikfellll doh....
banyok hok baek2 punyer...

jebat..awok jika bab2 cikaroo....awok idup je yer....
pulas lubang pusat tue kang...hek hek hek Laughing
avatar
Abang Jem
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 591
Join date : 06/05/2009
Location : Ada Aku Kisah???

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  J.Milan22 on Fri May 15, 2009 11:46 am

AwangKacok wrote:
JM2020 wrote:
Koimemangkacok wrote:kacok > hensem,jambu,tampan..

contoh ayat:
abg KMK tue terlalu kacok laaaaaa.......jeles i tawwwwwwwww...kikiki Laughing

kahhhkah...
kalo jambuu tu..aok bole g lorong brikfellll doh....
banyok hok baek2 punyer...

jebat..awok jika bab2 cikaroo....awok idup je yer....
pulas lubang pusat tue kang...hek hek hek Laughing

citt..tu kwn maksudkan jambu hok "pakcu 916" la...
hok jual air tu...
aok ni pikiran negetif jer...
dokleh r gituuu....
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  lepat_ubi on Thu May 28, 2009 11:28 am

hahaaa...loghat pahang memang unik.. boleh di sebut, tapi susah dieja.. meh la koi nok cube bagi satu perkataan... iaitu pepalih yg bermaksud sangat.. contoh ayat: pepalih nakal budak kecik tu... pirat
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  J.Milan22 on Thu May 28, 2009 12:00 pm

lepat_ubi wrote:hahaaa...loghat pahang memang unik.. boleh di sebut, tapi susah dieja.. meh la koi nok cube bagi satu perkataan... iaitu pepalih yg bermaksud sangat.. contoh ayat: pepalih nakal budak kecik tu... pirat

oo gitu..baru kwn tau..
kwn dengor pun...paktam raja lawak jer kasi tau dulu..
slogan die pakai/..
poh palehhhh weh...hehe
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  RoyKay33 on Thu May 28, 2009 1:39 pm

AwangKacok wrote:kacok > hensem,jambu,tampan..

contoh ayat:
abg KMK tue terlalu kacok laaaaaa.......jeles i tawwwwwwwww...kikiki Laughing

k0i starrlaittt lubang idung abg jamdu ni baru tawwwwwww..theehee afro
avatar
RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  lepat_ubi on Fri May 29, 2009 11:51 pm

satu lagi loghat pahang... iaitu tekih, ejaan yg betul mengikut kamus dewan adalah tekis yg bermaksud sangat hampir... contoh ayat laen kali la yer Question
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  zulkbo on Tue Jun 16, 2009 11:55 pm

AKU NAK TAU GAK DARI ORANG PAHANG JATI PANGGIL TEMPOYAK "DERIANG ASANG" BETOI KER???
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  lepat_ubi on Thu Jun 25, 2009 12:42 pm

zulkbo wrote:AKU NAK TAU GAK DARI ORANG PAHANG JATI PANGGIL TEMPOYAK "DERIANG ASANG" BETOI KER???

aok ni bior bebetol sket
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:47 pm

Jabir - beg plastik
Ayat : Nine... ce ambilkan jabir kat dapur tu... ni ha mok nok bungkuskan 'pisang jari buaye' ke Mak Teh Lamah

Jebek - gaya memek muka
Ayat : Aok ni ... asik menjebek je, kerat ke bibir baru tahu...

Jelobe - koyak rabak
Ayat : ..tuale tu kalo da berjelobe macam tu, buat kain kesat kaki je la..

Jobing - rambut kanak-kanak lelaki yang telah panjang dan tidak terurus.
Ayat : Atan ngape bior je rambut tu berjobing? Cikgu awok tak marah ke?

Jaras - sedang meningkat remaja/muda
Ayat : Koi tengok ramai ngat budok-budok jaras duk melepak kat stesen bas lama Temerloh tu…mase waktu sekoloh pulok tu..

Jas - menitik
Ayat : ..lama tak menebas,letih betul rasenye…,tengah-tengah panas pulok, sampai jas peloh koi..

Joho – bersepah-sepah
Ayat : ngape bior berjoho kertas surat kabor tu? Simpan balik..
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:48 pm

Hele' - tarik (guna tangan)
Ayat : Atan... nah tali ni... awok hele' bangkai babi tu, pastu campok dalam perigi bute tu.

Hogoh - menggegar sesuatu dengan kuat
Ayat : Pian, kalau payoh sangat ... awok hogoh je pokok mempelam tu..

Hugon - hantuk kepala ke dinding
Ayat : ..koi geram betul dengan awok ni... karang hugon kepala tu kang ..

Hurong – dikelilingi/dihinggapi secara banyak oleh serangga (biasanye semut/lalat)
Ayat : patutlah banyok semut, rupenye ade gule tumpoh kene hurong dek semut..

Hambat - mengejar
Ayat : Oooo.. patutlah tadi koi nampok Tok Empat hambat budak yang panjat pokok mutan dia.

Hokme/aukme - kalian
Ayat : .. ni ha nok kabor ni … hokme jangan buat babir, nanti kawas kabor kat mok..

Habat - pengotor
Ayat : ..mek nye demeh neh habat sanget hah?

Hampuras - perkataan marah dan celaan yang membawa maksud "tak guna"
Ayat : Hampuras betul si ‘Madi’ tu, koi suruh dia tolong jaga, … habis dia curi pisang lemok manis …
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:48 pm

Godei – kacau-kacau air/dodol
Ayat : Ripin, ce godei dodol dalam kawah tu…. Jangan bior bekerak

Gebor – selimut
Ayat : Mok simpan mane kain gebor koi?

Gonyoh - sental kuat-kuat
Ayat : Ce gonyoh kuat siket, karang hilanglah getoh nangka tu…

Gamoknye – agaknya
Ayat : Gamoknye dah sampai Temerloh Nine tu?

Gasok - suka hati awaklah
Ayat : …. yang nak kahwin awok. Gasok awoklah, mok ikut aje…

Gonggot - rambut yang digunting tak sekata
Ayat : Pepalih… abis gonggot rambut koi, gone gaye awok gunting..?

Gobok - rak/almari
Ayat : Nine... ce aok ambil garam kat gobok tu...

Gebala - ambil tahu/menyibuk
Ayat : mok koi sokmo pesan jangan gebala hal orang lain ... orang tak suke kite nyibok hal dia..

Gembur - banyak/tebal (merujuk kepada duit)
Ayat : .. pepalih mentang-mentanglah ler baru dapat gaji, bergembur pa aok yek..

Guai - berayun
Ayat : Aok tengoklah tuh, terguai-guai buoh derian kat dahan tuh, gugurnye tok juge.

Ghempoh - membaling kayu atau sesuatu ke arah kaki/betis bagi tujuan menjatuhkan /menumbangkan orang/binatang
Ayat : Entoh sapa lah yang menghempoh ayam jantan kawan tu? Kalau kawan tahu… siap lah…

Genyus/Tergenyus - terperanjat
Ayat : … koi tengok dia tu, kenan ngat tergenyus masa tidur….pelik betul..

Gembut/tergembut-gembut – suatu pergerakan berlaku di bawah sesuatu yang terselindung seperti dibawah daun, semak atau selimut
Ayat : ..gamoknye ade anok babi balik semok tu,… tergembut-gembut je …
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:49 pm

Ce – kata awalan pada beberapa perbuatan
Ayat : Ce awok cube dulu ..

Cemuih - bosan
Ayat : Koi cemuih betul nok berbaris panjang kat Pejabat Pos Chenor tu …

Chike - mual/muntah/ perut memulas
Ayat : Atin,… banyak awok makan? Karang chike …

Cokeng - tegak
Ayat : Mie, jalan molek sikit, banyok paku cokeng kat papan tu …

Cakner - ambil peduli/kisah
Ayat : Midi, awok dengorlah cakap Ayah Teh ni. Jangan buat tak cakner je….

Cerang - mata masuk abuk
Ayat : Aok ce tiup mata koi.... cerang, tadi ngutip telor dalam reban ayam tu..

Cope - tepi
Ayat : Atan ngape aok letok kole tu cope sangat?.. jatuh kang...

Cemat - rotan
Ayat : teringat masa koi kecik dulu... jenuh kena cemat, babir amat...

Chengin - budak bila diusik mudah menangis
Ayat : ..malas koi nok ambil (dukung) anok awok, chengin sangat..

Cebek - jinjing
Ayat : .. mendenyer tak berat pun, boleh cebek pakai jabir je.

Ciput - cabut lari kerana takut atau dikejar sesuatu
Ayat : Tadi kawan nampok Pak Cik Deris ngejor “Madi” mencuri getoh. Menciput dia lari dengan moto kapcai dia tu….

Cembong - gelaran kepada
Ayat : Hj Musa tu pangkat pok sedare pupu dengan koi, awok tu anok sedare koi. Jadinye…Hj Musa tu cembong Aki pupu lah dengan awok.

Cak Bang/Cik Abang - isteri kepada abang yang tua
Ayat : Saha, kang awok hantor kancah tu ke rumoh cak bang ‘Enje’

Celor - keadaan cuaca tidak baik dengan hujan beserta ribut dan petir sabung menyabung
Ayat : Awok ingat dulu ade sekali orang kat Sabah nu ditimpa celor sampai habis banjir lumpur.... orang kate sebab mase tu wokme tengah berpesta minum arak...

Celapus - celupar
Ayat : ...gone ? Dah sesat ni… tulah tadi awok, mulut tu celapus ngat…

Cokoh - tercegat berdiri
Ayat : ah ye… ngape cokoh jet tu? Ambil parung tu.. dhiri gi tebas batang pisang nu..
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  Deto_8 on Fri Aug 14, 2009 12:49 pm

sebenarnya kawan dok tau masuk hamun yang yassin selalu guna tu Embarassed

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:49 pm

Babir – Degil
Ayat : Nyape awok babir ngat?

Bahan - Pukul
Ayat : Bahan kuat siket..bior mampuih bewok tu..

Berlengging - Tak Pakai Baju, Pakai Seluar Jer
Ayat : Ngape Atan awok berlengging je?

Berlemin - Berminyak
Ayat : Habis berlemin tangan koi ..

Biroh - Gatal
Ayat : Atan... jangan dimain keladi tu... karang biroh!

Buas - Lasak
Ayat : Si Pian tu masa kecil bapak buas nye..

Buboh - mengisi/meletak
Ayat : Nine... awok jangan lupe bubuh garam... karang tawor pulok...

Berambi - Berhati-Hati/Berwaspada
Ayat : Awok ni Mie .. ce jalan berambi sikit ...

Borok - bersembang-sembang
Ayat : La ... Ripin.. moh lah datang rumoh koi... boleh kite borok panjang siket.

Beraluih/Beralus - Perangai Yang Sopan Santun/Berbudi Bahasa
Ayat : Saha, mok suka betul ngan si Fira tu..beralus budaknya.

Bela – Baiki
Ayat : Bila awok nok bela TV tu?

Botok -botak
Ayat : La ... dah botok tayar motor koi ..

Bendeh,mendeh,bende - benda apa
Ayat : Ada bende awok telepon koi tadi?

Belah - bahagian/tempat asal
Ayat : Auk orang Pahang belah mane?

Bakpe - mengapa
Ayat :
1) bakpe la awok buat gitu?
2) orang tu senyum je, hok awak sengih tu bakpe?

Buat dek' - buat tak tahu aje
Ayat : entohlah Ayah Teh... budok sekarang bukan nok dengo cakap... dia buat dek' aje...

Berempong - tersadung (selalu dipakai untuk lembu/kerbau yang kaki terikat pada tali)
Ayat : Lembu kawan tambat kat dalam paya tadi dah mati ... sebab kakinya berempong ...

Belewok/ bewok - biawak
Ayat : … hari-hari belewok masuk reban ayam kawas….

Boboih - bocor
Ayat : Entoh mase bilenye jabir nie boboih, kawan pun tok sedo. tetiba je belepoih barang kawan jatuh.

Boko - talam
Ayat : Kala ago-ago tu dah masok karang... awok bior je die sejuk dalam boko tu ..

Bolin - tidak berpakaian
Ayat : "Aya"... ngape awok bior Fateh tu berbolin je?..

Boh - Abah
Ayat : Boh, tadi cikgu kabor esok kome kene bawok lidi ke sekoloh.

Bek - emak (sesetengah tempat di pahang tengah)
Ayat : ..nanti awok gi kedai, belikan bek garam sekali…

Bulo’ – penglihatan hampir-hampir nak buta
Ayat : Wan ni ginilah gaye nye… lutut sakit, mata pun dah berbulo’….wokme lainlah …orang mude lagi..

Bobok - menipu.
Ayat : …ah.. bobok je tu… bukan boleh percaya..
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:50 pm

Deto_8 wrote:sebenarnya kawan dok tau masuk hamun yang yassin selalu guna tu Embarassed

hamun tu kira bosan la....
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  lepat_ubi on Fri Aug 14, 2009 12:51 pm

hahahahaahhhahaa....ni mmg betol2 kipas susah mati loghat pahang ni....syabas2
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:52 pm

1)Jalan-jalan disekitar lembah kelang, terjumpa ramai pulok rodong-rodong dari Pahang.

2)Ni ha koi sertakan sedikit bahasa lorat Pahang yang biasa digunakan untuk panduan kawan2 dari negeri2 lain yang nak tahu. Kadang2 terdapat perbezaan antara satu-satu daerah..

3)Mana-mana yang rodong-rodong koi rase perlu tambah, tulis jelah .. ada juge yang tertinggal, koi pun mengambil masa berminggu-minggu untuk mengumpulkan perkataan-perkataan dibawah:-
------------------------------------------------------

A
Ampuh – tenggelam/melepasi sesuatu tahap ketinggian
Auk,awok,aok - awak/kamu
Ame - kalau
Atan/Tan - gelaran untuk anak lelaki yang paling tua
Abu - pemberian hadiah kepada seseorg berupa binatang ternakan atau nak pokok buah-buahan
Ace - cuba
Anggur - pengalihan anak benih dari tapak semaian ke tempat penanaman kekal
Ambung - bakul diperbuat dari rotan yang disandang di belakang badan pemakainya

B
Babir – Degil
Bahan - Pukul.
Berlengging - Tak Pakai Baju, Pakai Seluar Jer
Berlemin - Berminyak
Biroh - Gatal
Buas - Lasak
Buboh - mengisi/meletak
Berambi - Berhati-Hati/Berwaspada
Borok - bersembang-sembang
Beraluih/Beralus - Perangai Yang Sopan Santun/Berbudi Bahasa
Bela – Baiki
Botok-botak
Bendeh,mendeh,bende - benda apa
Belah - bahagian/tempat asal
Bakpe - mengapa
Buat dek' - buat tak tahu aje
Berempong - tersadung (selalu dipakai untuk lembu/kerbau yang kaki terikat pada tali)
Belewok/ bewok - biawak
Boboih - bekas berisi barang bocor
Boko - talam
Bolin - tidak berpakaian
Boh - Abah
Bek - emak (sesetengah tempat di pahang tengah)
Bulo’ – penglihatan hampir-hampir nak buta
Bobok - menipu.

C
Ce - Awalan Pada Beberapa Perbuatan
Cemuih - Bosan
Chike - Mual/Muntah/ Perut Memulas
Cokeng - Tegak
Cakner - Ambil Peduli/Kisah
Cerang - mata masuk abuk
Cope - tepi
Chengin - budak bila diusik mudah menangis
Celor - keadaan cuaca tidak baik dengan hujan beserta ribut dan petir sabung menyabung
Cebek - jinjing
Ciput - cabut lari kerana takut atau dikejar sesuatu
Cembong - gelaran kepada ...
Cak Bang/Cik Abang - isteri kepada abang yang tua
Celapus - celupar
Cokoh - tercegat berdiri

D
Dan - Sempat
Doh - Sudah
Deme - Awak(Biasanya Utk Ramai)
Dedor - Suam-Suam Kuku
Deras – cepat/laju
Dedeh – hiris/potong
Debab - gelaran bagi budak lelaki yang badan besar

E
Endi/mengendi - mengada-ngada
Entoh – entah
Encik - ayah (sesetengah tempat di pahang tengah)
Embong/Mbong - adik beradik yang paling tua (seerti dengan 'Long')
Engsot – beralih sedikit tempat duduk
Embuh - mahu/hendak

G
Godei - mengacau-ngacau Air/Dodol
Gebor - Selimut
Gonyoh - Sental Kuat-kuat
Gamoknye - agaknya
Gasok - suka hati awaklah/ikut awaklah
Gonggot - Rambut Yang Digunting Tak Sekata
Gobok - rak/almari
Gebala - ambil tahu/menyibuk
Gembur - banyak/tebal (merujuk kpd duit)
Guai - berayun
Ghempoh - membaling kayu atau sesuatu ke arah kaki/betis bagi tujuan menjatuhkan / menumbangkan orang / binatang
Genyus/Tergenyus - terperanjat
Gembut/tergembut-gembut – suatu pergerakan berlaku di bawah sesuatu yang terselindung seperti dibawah daun, semak atau selimut

H
Hele' - tarik (guna tangan)
Hogoh - menggegar sesuatu dengan kuat
Hugon - hantuk kepala ke dinding
Hurong – dikelilingi/dihinggapi secara banyak oleh serangga (biasanye semut/lalat)
Hokme/aukme - kalian
Hampuras - perkataan marah dan celaan yang membawa maksud "tak guna"

I
Incit - halau keluar rumah
Iblis Koreng - perkataan marah dan celaan yang membawa maksud "perangai jahat yang teramat sangat"

J
Jabir - beg plastik
Jobing - rambut kanak-kanak lelaki yang telah panjang dan tidak terurus.
Jelobe - koyak rabak
Jebek - gaya memek muka
Jaras - sedang meningkat remaja/muda
Jas - menitik
Joho – bersepah-sepah

K
Koi/kath/Kahs/kawas/kawan - Saya
Keh/koing/kame - Saya
Komeh/(mengkin)/(ayeh) - Saya
Kome - Kami
Kohut - letih/sengal /tak larat
Karang - Nanti/Sebentar Lagi
Ketnyer - Lebih Kurang/Walaubagaimana.
Kenit - Kecil
Komeng - buah kelapa yang tiada isi (Kosong)
Kerang - buruk dalam keadaan keras
Keryin - tersengih
Kenai – kenal
Kebiaran - liar
Kelompeng - bekas isi barang dari mengkuang
Kelewok - terkoyak
Kulu/kilir - ke hulu/ ke hilir (menunjukkan arah berpandukan sungai).
Kancah - kuali besar (ada telinga tapi bersaiz kecil dari kawah)
Kemamor – pandangan kabur
Kayau – pening-pening
Kayching – cacat sebelah penglihatan

L
Lejut - basah
Lecoh - becak/ada lopak air/ada air bertakung
Layau – terhuyung-hayang
Lehit – melekit
Lempor – membaling
Lesir - baling/lontar
Lokoih - comot
Londang - tasik kecil di kawasan lembah
Layur - memanaskan sedikit menggunakan api
Lece - tilam
Lepa - tercuai
Lanpan - dulang
Linuk - leka
Lat - selang/senggang beberapa
Lempap - perapan lauk bersama rempah ratus di dalam periuk
Lempang - tampar
Lewat amat - melampaui atau melebihi had/boleh sangat

M
Moh - Jom
Mok - Mak/Ibu
Meleweh - cakap nok tak nok
Mereloh - Tidor
Melantong - Busuk Sangat
Merebang/Mengerebang - Rambut Tak Terurus
Merening -Benda Yang membulat besor
Menginding - datang dekat secara diam-diam
Merepih - mencantas/mencangkul rumput
Mengopeh - Suka Pegang Sana..Pegang Sini..Tangan Tak Duduk Diam
Melukah - Kain Yang Dipakai Terbuka (terkangkang)
Motong - Menoreh Getah
Mencelabak - Benda Jatuh Dalam Jumlah Yang Banyak/Berat
Mengkane - Telekung Sembahyang
Menanggah/penganggah - bergotong royong semasa kenduri
Membego - digunakan kepada budok kecik yang mengamuk dan buat perangai
Molo - balang
Mutan - rambutan
Meknye – kenapa
Maymay - orang yang suka menangis (chengin)
Mentik - menunjukkan keadaan tubuh seseorang yang seakan buncit atau berisi
Mokyoh - karenah/ragam
Mok De - ibu tiri
Meh-meh – rupa hamper sama
Maynoh - menukar haluan perjalanan
Mumbu - mengisi sesuatu tinggi membukit melampaui bekasnya.
Merelang - menjegilkan mata dengan keadaan marah
Memerun – membakar sampah sarap / kayun kayan selepas ditebang semasa penanaman semula

N
Nyuluh - Operasi buru binatang pada malam hari
Ngilir - Menghala Kehilir Sungai.(Dengan Bot/Perahu) Secara Perlahan.
Nok - nak/hendak
Ngeropeh - kerja tak tetap
Ngelat-tipu
Neremih - pengotor
Ngempor - tak seimbang
Nine - gelaran untuk anak perempuan yang paling tua
Nangun - sejenis khinzir yang banyak anak
Ngelempai - sesuatu yang melayang-layang ditiup angin tetapi tidak terputus dari pegangan.
Ngelewor – huyung-hayang
Ngelayor – berkeliaran
Nyongkit – mengada-ngada
Ngepong - menggigit makanan seperti daging seakan-akan menggonggong
Ngonceh – berjalan kesesuatu arah
Ngugas – berjalan cepat untuk selesaikan sesuatu tugas/tujuan
Nyor gula - kerisik
Nyeluak - muak

O
Omeh – Suka Membebel

P
Pedooh - Tipu
Pundung - Rumah Kecik Yang Dibuat Untuk Berehat
Pepalih - ..Ishh. ..Teruknye
Podot - Sumbat
Po/Pa - beg duit (purse/wallet)
Peleseran - merayau
Perentan - musim
Pejur - tengkujuh
Penganan - kuih
Para - satu bahagian di kawasan bumbung rumah yang digunakan untuk meletakkan barang-barang
Pogheng - comot
Parap - tumbukan dengan bawah tangan
Pohor – tempat melekatkan bunga telor atau sireh junjung
Pantak – ketuk
Panggil - majlis kenduri kahwin
Pinggan Ayan - pinggan diperbuat daripada besi
Parang Putting - parang yg tumpul, berkarat dan tidak ada hulu pemegang

R
Rodong/Ghodong - kawan-kawan
Rhebas - Hujan Dah Mula Turun Renyai-renyai
Ralit - Kusyuk/memberi tumpuan terlalu sangat
Re'e - letih/penat/lenguh
Rege - harga
Reloh - hari semakin malam
Renjeng - kurus tinggi
Raymoh - sepahan makanan di atas lantai
Randuk - meredah/megharungi rintangan spt air atau semak samun
Rasa Siau-Siau - rasa seperti nak demam
Rentek - juga
Rembat - khemah tempat makan tetamu semasa kenduri kahwin

S
Sesemut - Kaki Kebas
Sangei - Tudung Saji
Se'eh - Kenyang Yang Teramat Sangat
Senaklo/Sokmo - Selalu
Senoho - Sana
Soom-suam
Sompek - sumbing
Sepat - proses membuang kulit binatang yang telah disembelih.
Sigal - tangga buluh
Sengkul – tangan belok dan tak lurus
Seruh - proses penghadaman makanan
Siyo' - mangkuk tingkat
Sabak - khemah memasak semasa kenduri kahwin
Sempudai - kerja yang tidak kemas dan tersusun atau cincai

T
Tatin - mengangkat / mengutip
Tawor lebe - Air tawar sangat
Tohor - Cetek
Tekih/tekis - nyaris / tepi sesangat
Tala-paling / menunjukan
Tajur - kaedah memancing dengan meletakkan umpan hidup, batang pancing ditinggalkan dengan dipacak di tepi tebing dan pancing akan diangkat untuk beberapa masa yang lama.
Takar - tempayan diperbuat dari tanah liat
Tengke - selang/senggang beberapa
Tumpil - menolak ke bawah dari tempat yg tinggi
Tupai chor - sejenis tupai tanah (bersaiz kecil)
Tinjit - berjalan/berdiri di atas anak jari kaki sementara tumit diangkat ke atas
Tak Aci - tak adil/padan
Telohkan lagi – lebih lagi pula/berganda ukurannya
Tengkuh - ketukan secara perlahan dengan tangan
Tok Empat - ketua kampung
Tak Ketahuan Angkuh - tingkah laku yang tidak baik
Terpukang - jatuh ke belakang
Tulah - ditimpa darjat

U
Unduk - sorok
Ubang - kulit batang getah yang tertanggal selepas torehan. Sesetengah orang mencampurkannya dengan susu getah di dalam cawan tadahan.
Ubi Kembili - sejenis ubi seperti keledek tetapi mempunyai lendir dan melekit.

W
Wokme - awak semua
Wok - gelaran kepada anak yang tua atau yang bongsu sama ada lelaki atau perempuan
Wan/Wek - nenek (sesetengah tempat di Pahang Tengah)
Waris-warah - saudara mara

Z
Zaman Tori - zaman dahulukala
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  Deto_8 on Fri Aug 14, 2009 12:55 pm

baler wok.....ni dah jadi kamus...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  along on Fri Aug 14, 2009 12:56 pm

Deto_8 wrote:baler wok.....ni dah jadi kamus...


nama dia kamus bahasa pahang
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  J.Milan22 on Fri Aug 14, 2009 1:01 pm

Cer tryy wat ayat cikit...
moh ke jengka wehh... Laughing
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Loghat Negeri Pahang

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum