Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Tips Berhenti Merokok

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Thu Dec 10, 2009 11:10 am

Ternyata Rokok Tidak Berbahaya

Banyak orang khuatir bahaya rokok dan menakutinya, tapi setelah diselidiki
oleh beberapa pakar dalambidangnya ternyata rokok itu sama sekali tidak
berbahaya. Kemudian para pakar sepakat untuk membuktikannya dengan
mengambil dari beberapa hikayat pada zaman dahulu kala di mana kala itu
nenek moyang kitapun telah membuktikannya melalui beberapa percobaan.

Buktinya seperti cerita di bawah ini, dia tetap sehat walafiat. Untuk lebih
jelasnya dapat dibuktikan lewat penemuan oleh beberapa dari ahli di bawah
ini:

Pada zaman dahulu kala, ada tiga orang dokter. Mereka selalu bersama kemana
saja mereka pergi. Tapi ketiga-tiganya memiliki kegemaran berlainan.

A. dr Jon Sumawan (suka main perempuwan)
B. dr Jon Walker (suka minum minuman keras)
C. dr Jon Kretek (suka segala jenis rokok) ..

Suatu hari ketiga sahabat ini berjalan jalan tanpa tujuan. Tiba-tiba
ketiganya bertemu dengan sebuah ketel/kendi (seperti cerita Aladin). Lalu
salah seorang mengambilnya lalu meng-gosok2kan ketel tersebut. Sejurus
kemudian asap keluar dari corong ketel tersebut dan secara perlahan berganti
menjadi satu makluk yang menyeramkan yakni sesosok jin yang ganas.

Lalu jin tersebut tertawa: 'Ha ha ha...' dan berkata 'Akulah Jin Ifrit!
Karena kamu telah membebaskan aku dari ketel itu maka aku akan tunaikan apa
saja permintaan kamu sekalian. Ketiga sahabat yang pada mulanya panik dan
takut menjadi gembira lalu termenung dan berpikir tentang peluang dan
kemauan masing-masing yang mungkin hanya sekali mereka jumpai dalam hidup
mereka. Lalu mereka memilih kemauan mengikuti
kegemaran masing-masing.

Berkatalah si A,'Aku mau perempuan-perempuan muda dari berbagai bangsa di
seluruh dunia dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan ganggu aku
selama 10 tahun.

Pufff ........!! dengan sekejap mata jin menyempurnakan permintaan si A.

Berkata si B, 'Aku mau semua jenis arak dari seluruh dunia untuk bekal
selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan
ganggu aku selama 10 tahun.'

Pufff .......... !! dalam sekejap mata jin menyempurnakan permintaan si B.

Berkata pula si C,'Aku mau semua jenis rokok dari seluruh dunia untuk bekal
selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan
ganggu aku selama 10 tahun.'

Pufff ........... !! dengan sekejap mata jin itu menyempurnakan permintaan
si C.

Setelah genap 10 tahun, maka jin tersebut muncul kembali untuk membuka pintu
gua masing-masing sebagaimana yang dijanjikan.

Maka jin tersebut pergi membuka pintu gua si A, ketika dibuka maka keluarlah
si A dengan keadaan kurus kering, berdiri pun tidak bisa karena tidak
sanggup untuk menggerakkan lutut sebab hari-hari hanya memuaskan nafsu
dengan perempuan.

Tiba-tiba si A pun jatuh ke tanah lalu mati!!

Setelah itu jin tersebut pergi ke gua si B, ketika pintu dibuka maka
keluarlah si B dengan perut yang sangat buncit karena hari-hari
mabuk-mabukan. Jalan pun terhuyung-huyung.

Tiba-tiba si B pun jatuh ke tanah lalu mati !!

Setelah itu jin pergi ke gua si C dan membuka pintu gua. Tiba2 si C keluar
dalam keadaan sehat walafiat dan terus MENAMPAR si jin Sambil memaki si jin.

Dia berkata: JIN GUOBLOOOKK ...!!!! MANCISNYA MANA ...???!!!

Safety Lesson-nya : 'Rokok Tidak akan berbahaya, sepanjang tidak ada mancisnya'

drunken drunken Laughing Laughing

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  Deto_8 on Thu Dec 10, 2009 11:36 am

baru nak bergembira...tapi akhirnya.............

cisss...citer lawak rupernya

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  sakur@86 on Thu Dec 10, 2009 11:43 am

A. dr Jon Sumawan (suka main perempuwan)
B. dr Jon Walker (suka minum minuman keras)
C. dr Jon Kretek (suka segala jenis rokok) ..

yang nyata ketiga-tiga "hobi" dokterrr2 ni hanya wat umur makin pendek....

A. dr Jon Sumawan (suka main perempuwan)- aids,penyakit kelamin
B. dr Jon Walker (suka minum minuman keras)-rosak hati
C. dr Jon Kretek (suka segala jenis rokok) ..-segala-galanya boleh rosak...


jadi pilih lah kegemaran yang xmendatangkan kemudaratan pada diri sendiri..

sory Bro nyampuk sikit....hehehe
Laughing

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  koy101 on Thu Dec 10, 2009 2:11 pm

sakur@86 wrote:A. dr Jon Sumawan (suka main perempuwan)
B. dr Jon Walker (suka minum minuman keras)
C. dr Jon Kretek (suka segala jenis rokok) ..

yang nyata ketiga-tiga "hobi" dokterrr2 ni hanya wat umur makin pendek....

A. dr Jon Sumawan (suka main perempuwan)- aids,penyakit kelamin
B. dr Jon Walker (suka minum minuman keras)-rosak hati
C. dr Jon Kretek (suka segala jenis rokok) ..-segala-galanya boleh rosak...


jadi pilih lah kegemaran yang xmendatangkan kemudaratan pada diri sendiri..

sory Bro nyampuk sikit....hehehe
Laughing

ni yg wat aku bengang nih......
wei!!! dlm quran pun sebut arak jer hok jadi imam benda-benda nih.....
xsebut pun pasai rokok..... Embarassed Embarassed :

Lagipun, mekala aku xmerokok..... kekawan aku nak makan hapa???
Dah ler JAS xbagi wat pembakaran terbuka...... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  sakur@86 on Thu Dec 10, 2009 2:40 pm

sory la kalau koi wat oak bengang....arak 2 mmg la raja pada segala kejahatan tapi yang koi maksudkan 2 lebih pada pandangan kesihatan...salah silap harap diampunkan... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  koy101 on Thu Dec 10, 2009 2:50 pm

sakur@86 wrote:sory la kalau koi wat oak bengang....arak 2 mmg la raja pada segala kejahatan tapi yang koi maksudkan 2 lebih pada pandangan kesihatan...salah silap harap diampunkan... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

Aaahhh... xder ampun ampun nyer......

Org merokok korang marah giler...
Padahal kitaorg beli pakai duit sendiri...... bukan pakai pinjaman PTPTN pun....

Gomen beri dadah pree korang senyap jer......
Padahal duit wat beli dadah hok pree tuh... pakai duit rakyat .......

Ader korang dengor org g merompak atau pukul mak pasai nak duit beli rokok???
Mekala pasai dadah, mmg bersepah ler......

Org mabuk arak, pas tuh ngaco org lain.... korang xder la ngutuk nyer.....
Kome berkumpul sesama sendiri merokok sambil mengeratkan silaturahim ( errr... sebatang kongsi reramai laa... ) siap masuk paper, masuk tv....

tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  ozzy on Thu Dec 10, 2009 2:51 pm

[quote="koy101"]

ni yg wat aku bengang nih......
wei!!! dlm quran pun sebut arak jer hok jadi imam benda-benda nih.....
xsebut pun pasai rokok..... Embarassed Embarassed :

Dalam quran sebut arak jadi imam ??? Shocked ..ye ke ni??

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  along on Thu Dec 10, 2009 2:54 pm

koy101 wrote:
sakur@86 wrote:sory la kalau koi wat oak bengang....arak 2 mmg la raja pada segala kejahatan tapi yang koi maksudkan 2 lebih pada pandangan kesihatan...salah silap harap diampunkan... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

Aaahhh... xder ampun ampun nyer......

Org merokok korang marah giler...
Padahal kitaorg beli pakai duit sendiri...... bukan pakai pinjaman PTPTN pun....

Gomen beri dadah pree korang senyap jer......
Padahal duit wat beli dadah hok pree tuh... pakai duit rakyat .......

Ader korang dengor org g merompak atau pukul mak pasai nak duit beli rokok???
Mekala pasai dadah, mmg bersepah ler......

Org mabuk arak, pas tuh ngaco org lain.... korang xder la ngutuk nyer.....
Kome berkumpul sesama sendiri merokok sambil mengeratkan silaturahim ( errr... sebatang kongsi reramai laa... ) siap masuk paper, masuk tv....

tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue
cheers sunny bounce flower farao rendeer king jocolor queen afro cat alien tongue

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  koy101 on Thu Dec 10, 2009 2:58 pm

[quote="ozzy"]
koy101 wrote:

ni yg wat aku bengang nih......
wei!!! dlm quran pun sebut arak jer hok jadi imam benda-benda nih.....
xsebut pun pasai rokok..... Embarassed Embarassed :

Dalam quran sebut arak jadi imam ??? Shocked ..ye ke ni??

Errrr... bro, ibu segala kemaksiatan tuh.... kira imam gak la..... hehehehe.....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  SHARK on Thu Dec 10, 2009 3:26 pm

Hormatilah hak mereka yg nak merokok. (sebab itu ada dibuat tempat khas untuk merokok)
Dan bagi perokok-perokok tegar, hormatilah juga hak orang yg tak merokok, terutama ibu-ibu mengandung, anak2 kecil dan orang-orang yg berisiko tinggi dari terhidu asap rokok anda. Tak perlu bagitau kelebihan-kelebihan anda merokok (seperti mengerat silaturahim dll) kerana semua orang tahu hakikatnya yg sebenar.

Bagi kita yg tak merokok, kita bagi nasihat, doktor pun nasihat, menteri nasihat, mak ayah nasihat..tapi kalu mereka taknak dengar..nak buat macam mana... kita biarkan aje mereka dengan dunia mereka. Satu hari nanti dia sedar sendiri...

SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 38
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  koy101 on Thu Dec 10, 2009 3:31 pm

SHARK wrote:Hormatilah hak mereka yg nak merokok. (sebab itu ada dibuat tempat khas untuk merokok)
Dan bagi perokok-perokok tegar, hormatilah juga hak orang yg tak merokok, terutama ibu-ibu mengandung, anak2 kecil dan orang-orang yg berisiko tinggi dari terhidu asap rokok anda. Tak perlu bagitau kelebihan-kelebihan anda merokok (seperti mengerat silaturahim dll) kerana semua orang tahu hakikatnya yg sebenar.

Bagi kita yg tak merokok, kita bagi nasihat, doktor pun nasihat, menteri nasihat, mak ayah nasihat..tapi kalu mereka taknak dengar..nak buat macam mana... kita biarkan aje mereka dengan dunia mereka. Satu hari nanti dia sedar sendiri...

Dah sedor pun.... kome mmg selalu di anak-tirikan dan menjadi mangsa diskriminasi..... Kome cumer akan diingati biler acara sukan dah xder sapa nak naja jer..... hehehehe..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

p/s : mana leh xbgtau kelebihan merokok..... dah org duk citer pasai kelebihan xmerokok.... kena ler adil .. kan... kan....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  SHARK on Thu Dec 10, 2009 4:14 pm

koy101 wrote:Dah sedor pun.... kome mmg selalu di anak-tirikan dan menjadi mangsa diskriminasi..... Kome cumer akan diingati biler acara sukan dah xder sapa nak naja jer..... hehehehe..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

p/s : mana leh xbgtau kelebihan merokok..... dah org duk citer pasai kelebihan xmerokok.... kena ler adil .. kan... kan....

-terpulang ler..masing2 ada akal pikiran memasing..nak cerita kelebihan merokok? ceritalah..tapi kwn sangsi sama ada orang akan terpengaruh dan terjebak, hanya dengan cerita kelebihan merokok tuh..

-ada jugak kalangan ustaz yg kwn kenal memang merokok (walaupun ada mufti dibeberapa negeri di Msia dah lama mengharamkan rokok)...ustaz tu sendiri paham tapi tak pula dia cuba sebarkan kebaikan merokok ke orang lain...

-maksud kwn ialah, kalau pun kita (yg berasakan diri minoriti dan dianaktirikan) tak setuju, tak perlulah nak tegakkan benda yg kita sebenarnya paham (dlm hati pun akui hakikat sebenar keburukan merokok...) masihkah kita nak pengaruhi orang ikut buat, benda yg kita sendiri akui (dlm diam) yg memang merugikan diri sendiri dan orang lain?

-Kalu itu le pahaman kita (bukan semua perokoklah), apa salahnya kita didik sekali adik-adik kita (lelaki dan perempuan) isap rokok.. bertambah-tambah silaturahim nanti. Daripada kongsi rokok ngan kawan-kawan, baik kongsi ngan adik beradik...tak gitu? Takpun kalau kita ada awek/isteri..ajak le dia merokok sekali..kan best tu... 1Family, 1Perokok...

Maaf le, mungkin agak kasar sikit perumpamaan tuh. Kwn paham, mungkin perasan perokok ni pedih bila didiskriminasi..tapi itu diskriminasi untuk kebaikan semua....untuk kesihatan semua rodong2 dan anak2 kita jugerk...Kalu nak tau, rumah kawan memang takde ashtray, itu satu bentuk diskriminasi yg kwn kenakan pada sedara-mara atau sahabat yg bertandang ke rumah. Nak merokok, kwn teman diorang merokok kat laman rumah..Tak bermakna kawan benci mereka, tapi benci rokok..hehe


Last edited by SHARK on Thu Dec 10, 2009 4:23 pm; edited 1 time in total

SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 38
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  zulkbo on Thu Dec 10, 2009 4:14 pm

koy101 wrote:
SHARK wrote:Hormatilah hak mereka yg nak merokok. (sebab itu ada dibuat tempat khas untuk merokok)
Dan bagi perokok-perokok tegar, hormatilah juga hak orang yg tak merokok, terutama ibu-ibu mengandung, anak2 kecil dan orang-orang yg berisiko tinggi dari terhidu asap rokok anda. Tak perlu bagitau kelebihan-kelebihan anda merokok (seperti mengerat silaturahim dll) kerana semua orang tahu hakikatnya yg sebenar.

Bagi kita yg tak merokok, kita bagi nasihat, doktor pun nasihat, menteri nasihat, mak ayah nasihat..tapi kalu mereka taknak dengar..nak buat macam mana... kita biarkan aje mereka dengan dunia mereka. Satu hari nanti dia sedar sendiri...

Dah sedor pun.... kome mmg selalu di anak-tirikan dan menjadi mangsa diskriminasi..... Kome cumer akan diingati biler acara sukan dah xder sapa nak naja jer..... hehehehe..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

p/s : mana leh xbgtau kelebihan merokok..... dah org duk citer pasai kelebihan xmerokok.... kena ler adil .. kan... kan....

koi merokok... so far
mmg tak der satu menda pun kebaikan
tak tau lah bila nak berenti ni..kalau orang kutuk
marah@umpat koi terima jer..he he Sad

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  SHARK on Thu Dec 10, 2009 4:19 pm

zulkbo wrote:
koy101 wrote:
SHARK wrote:Hormatilah hak mereka yg nak merokok. (sebab itu ada dibuat tempat khas untuk merokok)
Dan bagi perokok-perokok tegar, hormatilah juga hak orang yg tak merokok, terutama ibu-ibu mengandung, anak2 kecil dan orang-orang yg berisiko tinggi dari terhidu asap rokok anda. Tak perlu bagitau kelebihan-kelebihan anda merokok (seperti mengerat silaturahim dll) kerana semua orang tahu hakikatnya yg sebenar.

Bagi kita yg tak merokok, kita bagi nasihat, doktor pun nasihat, menteri nasihat, mak ayah nasihat..tapi kalu mereka taknak dengar..nak buat macam mana... kita biarkan aje mereka dengan dunia mereka. Satu hari nanti dia sedar sendiri...

Dah sedor pun.... kome mmg selalu di anak-tirikan dan menjadi mangsa diskriminasi..... Kome cumer akan diingati biler acara sukan dah xder sapa nak naja jer..... hehehehe..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

p/s : mana leh xbgtau kelebihan merokok..... dah org duk citer pasai kelebihan xmerokok.... kena ler adil .. kan... kan....

koi merokok... so far
mmg tak der satu menda pun kebaikan

tak tau lah bila nak berenti ni..kalau orang kutuk
marah@umpat koi terima jer..he he Sad

KWN SOKONG BRO ZULKBO!! elok le tu berenti merokok..tapi bila dah berjaya berenti nanti, jgn stop bajet merokok tu. Sebaliknya, cuba alirkan bajet bulanan merokok tu ke saving akaun.. (katalah RM200/sebulan). Kwn yakin dan pasti aok akan terkejut bila tgk hasilnya hujung tahun nanti!!! Gunalah duit tu untuk family yerk...

SHARK
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 588
Points : 600
Join date : 16/04/2009
Age : 38
Location : Empangan Klang Gate

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  zulkbo on Thu Dec 10, 2009 4:27 pm

SHARK wrote:....
KWN SOKONG BRO ZULKBO!! elok le tu berenti merokok..tapi bila dah berjaya berenti nanti, jgn stop bajet merokok tu. Sebaliknya, cuba alirkan bajet bulanan merokok tu ke saving akaun.. (katalah RM200/sebulan). Kwn yakin dan pasti aok akan terkejut bila tgk hasilnya hujung tahun nanti!!! Gunalah duit tu untuk family yerk...

thanks for your advise
koi try la yek..
insyaallah..beh la aok sunny

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Thu Dec 10, 2009 4:29 pm

You break my heart!!.. Mad Razz

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  zulkbo on Thu Dec 10, 2009 4:39 pm

strikerbuncit wrote:You break my heart!!.. Mad Razz

ha ha ha..
sapa ni weh
jeck ke..
ha ha Razz Razz cheers

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Thu Dec 10, 2009 5:07 pm

Fakta Menarik tentang Perokok:

1-Penyumbang sampah.
Cuba jalan di shopping complexs,kaki lima,tepi jalan,tangga.Apakah sampah terbanyak anda lihat? tak sah kalau takda puntung rokok.Soalnya,adakah anda pembersih walaupun baju anda wangi?

2-Pelanggar Peraturan?
Walaupun amaran papan tanda "Dilarang Merokok",mereka hanya tersengih tanpa mempedulikan amaran tersebut.

3-Pencemar Alam
Sudahla diluar udara sudah tercemar dengan toksik,malah didalam rumah,bangunan dan dimana sahaja ada udara tercemar jugak - kerana manusia juga.Kasihan juga pada isteri,anak2 kecil,ibu bapa yg terpaksa menutup hidung/menahan nafas.Tegur salah,tak tegur pun salah..bisik hati mereka.

4-Ketam Mengajar Anak Berjalan Lurus
Anda mengharapkan anak mendengar nasihat jika sesuatu itu membahayakan mereka.Diri anda bagaimana pula?Jika anak anda melakukan kesilapan,bukankah teguran anda itu kerana anda sayang padanya?Apakah anda mengharapkan anak anda tidak merokok spt anda? lupakanlah..

5-Penegak Benang Yang Basah
Anda mampu untuk memberikan beratus alasan untuk terus merokok.Tetapi orang lain hanya mampu mentertawakan anda dengan sinis.Ya,teruskan merokok..supaya jantung anda lebih kuasa kuda..hehehe..

*Kesimpulannya,saya tak suruh pun anda berhenti merokok.Cuma fikirkanlah apa yg terbaik untuk diri anda.Kalau pahit rokok anda mampu telan,apatah lagi kata-kata saya yang tak berapa pahit ni..hehehe..

Adioss!!... Cool

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  koy101 on Fri Dec 11, 2009 5:30 am

strikerbuncit wrote:Fakta Menarik tentang Perokok:

1-Penyumbang sampah.
Cuba jalan di shopping complexs,kaki lima,tepi jalan,tangga.Apakah sampah terbanyak anda lihat? tak sah kalau takda puntung rokok.Soalnya,adakah anda pembersih walaupun baju anda wangi?
Errr.... sampah yg paling banyak, bukan dr puntung rokok aaa... tgk bebetul.... banyak tisu lagi.... tu belum campur plastik bungkus gula-gula oleh org yg xmerokok...... Lgpun.... cer bgtau.... braper banyak tong sampah hok disediakan.......
2-Pelanggar Peraturan?
Walaupun amaran papan tanda "Dilarang Merokok",mereka hanya tersengih tanpa mempedulikan amaran tersebut.
Berapa ramai hok yg merokok kat tmpt ader tanda tu??? Lebih ramai lagi hok yg merokok kat tmpt xder larangan tuh.... i.e. gerai tepi jalan.... Jgn kerana minoriti..... sumer korang samakan...... Kang aku samakan korang ngan minoriti hok degil pasang aircond pas tu tinggalkan anak dlm keta kang... korang marah lak....

3-Pencemar Alam
Sudahla diluar udara sudah tercemar dengan toksik,malah didalam rumah,bangunan dan dimana sahaja ada udara tercemar jugak - kerana manusia juga.Kasihan juga pada isteri,anak2 kecil,ibu bapa yg terpaksa menutup hidung/menahan nafas.Tegur salah,tak tegur pun salah..bisik hati mereka.
Braper banyak asap dr rokok yg korang nampak??? Braper banyak asap ( hitam ) dari lori, bas, kilang segala dan asap ( putih ) dari keta motor korang yg korang xnampak...... Besa la... kuman seberang lautan nampak.... gajah depan mata ilang di mata.... Kecuali korang masuk kat pub.... xder ke nyer asap rokok tuh nak berkepul bebanyak.... errr.... ader ker hok bawak anak bini mak bapak g pub??? Maru kalu gitu....

4-Ketam Mengajar Anak Berjalan Lurus
Anda mengharapkan anak mendengar nasihat jika sesuatu itu membahayakan mereka.Diri anda bagaimana pula?Jika anak anda melakukan kesilapan,bukankah teguran anda itu kerana anda sayang padanya?Apakah anda mengharapkan anak anda tidak merokok spt anda? lupakanlah..
Lebih baik dari ngabor kat anak suruh bersopan... keknyer bawak keta cam pelesit.... hehehe.... Org merokok xder ker nak xbgtau org lain supaya jangan merokok.... Kome cakap.... mekala nak merokok.... pakai duit sendiri.... jgn beli rokok pakai duit mak bapak atau duit biasiswa. Titik.

5-Penegak Benang Yang Basah
Anda mampu untuk memberikan beratus alasan untuk terus merokok.Tetapi orang lain hanya mampu mentertawakan anda dengan sinis.Ya,teruskan merokok..supaya jantung anda lebih kuasa kuda..hehehe..
Aku leh bg segala jawapan atas kritikan korang.... Sebab, kebanyakkan korang yg xmao dengor kritikan langsung. Pada korang, korang yg lebih betul, jadi sumer kena ikut cara korang. Lgpun... bukan luak pun korang ketawakan aku... hehehe....

*Kesimpulannya,saya tak suruh pun anda berhenti merokok.Cuma fikirkanlah apa yg terbaik untuk diri anda.Kalau pahit rokok anda mampu telan,apatah lagi kata-kata saya yang tak berapa pahit ni..hehehe..
Aku merokok sebab aku nak merokok.... Mekala aku brenti merokok pun, sebab aku nak brenti merokok. Korang cakap, mmg aku dengor dan aku berterima kasih ya amat.... Mekala aku cakap lak... korang tutup telinga.... hahaha.....

Adioss!!... Cool


Pokok pangkal... pada hati...... kan...
Aku terima sapa sajer nak dekat ngan aku.... xdernyer aku nak ngabor mekala nak lepak ngan aku, korang kena merokok.... Ikut korang la..... Asal jangan pau rokok aku, udah. Mekala korang gatal gak nak gak bawak anak bini duk dekat ngan aku.... salah aku ker?????

Yang besa aku ngabor.......
Aku setan.... Duk jejauh dari aku mekala iman xkuat... Mekala xmao sakit laa....
.

p./s : Post terakhir aku dlm tread nih..... Aku tulis aper2 pun.... bukannya korang dengor pun.... hehehehe..... Ikut korang la, korang nak tulis aper pun....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Fri Dec 11, 2009 10:00 am

Ikut hangpa la....huhu

kita nasihat utk kebaikan no..Tapi betui jugak kata org.Nasihatla macammana pun..letakla dalil al-quran ka..hadis ka..kalu hati tu tak mahu.tak mahu lah jawabnya..

cek dah agak da..golongan hangpa penuh ilmu di dada untuk menjawab sgla kritikan thdap tabiat hangpa.Betullah tu semua kata2 hangpa (bagi hangpa la..)..memangla beli rokok pakai duit hangpa..sbb sesapa pun tak peduli psal duit hangpa tuu.tp kita kasihan la kat kesihatan hangpa.benda tu hangpa tau tak elok,tp hangpa takda kekuatan & malu-malu nak berenti.

takpalah,sbg rakyat 1Malaysia,cek doakan hangpa dapat berhenti suatu hari nti..Apapun,cek tak marah pada sesapa.Anggaplah ini satu perbincangan intelektual antara ahli PCC..kerana PCC lah yg menyatukan kita smua dari pelbagai latar blkg..

adioss again!..huhu

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Fri Dec 11, 2009 5:32 pm

p/s: selagi thread ni ada,kwn nak posting jugek..artikel ini ditujukan pada mereka yg tak merokok sahaja.Jgn marah aa..

Anda menghisap rokok?



Jika anda menghisap rokok, bacalah artikel ini. Tidak kira anda perempuan atau lelaki, masih anak-anak sekolah, remaja, dewasa ataupun sudah di usia emas, mereka yang menghisap rokok ini bukan sahaja seperti membunuh dan menyeksa dirinya sendiri, malah boleh juga dianggap sebagai seorang pembunuh yang tidak ditangkap, dibicarakan, dimasukkan ke dalam penjara dan digantung sampai mati.

Seorang yang menghisap rokok ialah ‘pembunuh’ atau ‘murdered who gets away with murder’. Renungkanlah perkara ini dan buatlah keputusan supaya berhenti merokok. Kajian demi kajian yang telah dijalankan telah jelas menunjukkan bahawa bahaya rokok bukan sahaja daripada asapnya, bahkan juga daripada kertas pembalut dan puntungnya. Dari asap rokok sahaja, terhasil tidak kurang 3000 jenis bahan kimia yang merupakan racun, yang bukan sahaja dihidu oleh perokok sendiri, malah dihidu terus menerus oleh orang yang selalu berdekatan dengan si perokok, seperti isteri, anak-anak dan rakan-rakan karibnya sendiri.

Di waktu tidurpun, perokok boleh mengeluarkan racun-racun ini dan menjejaskan kesihatan isteri atau anak yang tidur di sebelahnya. Lebih berbahaya lagi sekiranya si isteri sedang mengandung, kerana boleh meracuni anak dalam kandungan dan dengan itu anak akan meninggal dalam kandungan atau lahir dengan kecederaan otaknya yang menyebabkan dia dikatakan ‘cacat’. Kadar kecacatan ini meningkat oleh kerana keadaan persekitaran yang dialami oleh anak termasuk asap rokok daripada ayah atau ibu atau orang lain yang mendampingi ibu mengandung, menghisap rokok.

Rela dan redha untuk berhenti

Asap rokok juga boleh mencemarkan udara dan boleh menjejaskan kesihatan orang lain. Ramai orang yang menghisap rokok kadang kala juga terlalu sombong dan tidak menghiraukan orang lain di sekelilingnya. Umpamanya, tentu anda pernah dihembuskan asap rokok daripada orang yang duduk di sebelah anda dalam restoran. Pernahkah anda terserempak dengan anak kecil di kedai membeli rokok untuk ayah/atuknya? Mungkin kempen ‘Tak Nak’ tidak mencukupi, kempen yang lebih baik ialah, ‘Saya tidak mahu jadi pembunuh’.

Saya difahamkan Arab Saudi antara negara pertama yang telah mengharamkan rokok. Berbeza dengan negara sendiri, apabila harga petrol/diesel, minyak masak dan beras naik, wujudlah pelbagai kempen ‘marah’. Tetapi apabila harga rokok naik, tidak kedengaran seorang perokok pun berbunyi tentang Peruntukan untuk rokok terpaksa ditambah. Kalau ibubapa yang menghisap rokok, bayangkan berapa banyak wang yang dapat diselamatkan untuk membeli beras dan makanan harian dan juga bahan-bahan keperluan lain, termasuklah minyak petrol, gas dan lain-lain. Malah, wang itu juga boleh disimpan atau dilaburkan dengan membeli polisi insurans pendidikan anak-anak.

Jika setiap perokok menyedari dan menerima bahawa sebenarnya dia adalah pembunuh, maka tentu sekali dia akan rela dan redha untuk berhenti merokok. Cara berhenti amat senang sekali. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan, bak kata pepatah, hendak seribu daya, jika mahu seribu usaha. Caranya amat senang, tetapi mesti bermula dengan kerelaan dan keredhaan perokok mahu berhenti dan amalan ini mestilah berterusan. Perokok yang mahu berhenti, dinasihatkan :

Kira berapa batang rokok dihisap setiap hari dan buat catatan harian
Mulai dengan mengurangkan satu badan rokok sehari. Selepas 2-3 hari, Kurangkan sebatang lagi dan buat catatan Demikianlah caranya sehingga dapat berhenti Gantikan rasa ketagih dengan makan vitamin c, kalsium dan magnesium, vitamin b kompleks dan minyak ikan.

Bagi mereka yang telah ada penyakit jantung tersumbat, strok, darah tinggi, kencing manis, arthritis dan lain-lain, ini di antara perkara pertama yang mesti dilaksanakan termasuk menjaga makanan dan minuman, melakukan senaman tertentu disamping darah juga perlu dicuci dengan menggunakan teknik tertentu.

Etika untuk perokok

Kaki lima pusat membeli belah kini menjadi zon larangan merokok. Peraturan baru yang ditetapkan ini sedikit sebanyak memberi impak yang positif kepada pejalan-pejalan kaki dan pengunjung pusat membeli belah. Jika diperhatikan, budaya merokok ini adalah aliran kemegahan yang cuba ditonjolkan oleh masyarakat barat terhadap ketamadunannya.

Contoh yang paling jelas dapat dilihat menerusi filem-filem aksi dan lasak yang dipaparkan oleh watak ‘hero’ mahupun watak antagonis. Pastinya ada diselitkan lagak gagah mereka sambil menghisap rokok tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Bagaimanapun, bukan semua perokok itu mempunyai perlakuan yang negatif. Ada cara-caranya yang membolehkan para perokok ini tidak dipandang sinis oleh kebanyakan orang yang tidak merokok.

Etika # 1 - Jaga perasaan orang sekeliling

Berdasarkan situasi seperti ketika di dalam kereta, perokok tidak boleh mementingkan diri sendiri dengan menyalakan api rokok tanpa menghiraukan perasaan penumpang yang lain. Keadaan bertambah buruk apabila dalam kereta berkenaan dinaiki ibu mengandung.

Asap rokok bukan sahaja membahayakan wanita yang mengandung, malah bayi dalam kandungan juga berisiko untuk menerima kesan negatif asap rokok berkenaan. Cara yang paling baik adalah meminta izin kepada penumpang sama ada anda boleh meneruskan merokok atau tidak. Jika mereka keberatan memberi kebenaran, hormatilah hak meraka. Anda boleh meminta pemandu untuk berhenti seketika. Dalam pada itu, anda boleh merokok sama ada di bawah pokok atau di tepi-tepi jalan. Menghormati perasaan orang lain adalah etika dan tanggungjawab yang perlu diamalkan oleh perokok terutamanya perokok tegar.

Etika # 2 - Gunakan zon merokok

Hak bukan perokok juga lebih terpelihara kala ini, yang mana ada sesetengah restoran atau kafe menyediakan zon merokok dan zon larangan merokok. Pembahagian zon-zon sebegini sebenarnya memberi kelebihan dan keselesaan kepada pelanggan. Sekurang-kurangnya perokok tidak membahayakan pelanggan yang tidak merokok. Jika anda terjumpa zon-zon begini, seharusnya perokok pergi ke kawasan itu untuk meneruskan niat di hati. Jangan abaikan zon-zon yang disediakan khas untuk perokok ini. Ia bertambah kurang elok jika anda ingkar dan tidak menghiraukan peraturan yang telah ditetapkan.

Etika # 3 - Amalkan kebersihan

Ketika di rumah juga, para perokok perlu mengamalkan kebersihan dan peraturan sebagaimana ketika berhadapan dengan masyarakat umum. Jangan mengambil kesempatan dengan kebaikan dan sifat memahami seorang isteri. Walaupun isteri anda tidak bising-bisinga dan membebel dengan keinginan anda, anda perlu menghormati haknya. Yang mana, anda tidak boleh merokok ketika sedang berbual dengannya. Jika perlu, anda boleh keluar daripada rumah untuk merokok, sama ada di luar rumah atau di bawah pohon-pohon berdekatan rumah. Tidak salah jika merokok di dalam tandas, jika tandas itu dikhaskan untuk anda seorang saja (kerana aliran udara di tandas boleh berbahayakan kesihatan orang lain yang tinggal bersama anda) dan anda perlu pastikan habuk rokok dibersihkan dengan kemas dan putung rokok tidak dibuang merata-rata. Disiplin sebegini sebenarnya memberi kelebihan kepada keluarga dan anak-anak yang memandang anda sebagai ketua keluarga.

Etika # 4 - Belajar cara kurangkan merokok

Sebolehnya, perokok belajar setiap hari bagaimana cara-cara untuk mengurangkan jumlah pengambilan rokoknya. Sekarang ini ada pelbagai produk yan gdiperkenalkan untuk membantu perokok mengurangkan kadar hisapan harian mereka. Ia boleh diperolehi sama ada di farmasi ataupun dibeli dengan orang perseorangan.

Perlakuan merokok ini tidak diwarisi. Belum tentu ayah yang merokok akan melahirkan anak yang merokok dan begitulah sebaliknya(berita baik nih..hehe..suka ler aokme). Namun, ia boleh dicegah apabila seseorang sedar akan hakikat merokok itu tidak memebri kebaikan melainkan pembaziran wang semata-mata. Seseorang yang tidak merokok juga tidak boleh secara terang-terangan mempertikaikan perlakuan seseorang yang merokok. Apatah lagi jika mereka merokok di dalam zon merokok. Menegur mereka dengan cara berhemah adalah lebih baik lagi dan siapa tahu, lama-kelamaan keinginan untuk berhenti merokok hadir dalam diri mreka.

Larangan merokok di kali lima juga memberi kelebihan kepada perokok. Sekurang-kurangnya imej negatif tidak membelenggu diri perokok itu sendiri. Hal ini kerana, ramai wanita yang meletakkan syarat ‘tidak merokok’ sebagai kriteria utama mencari pasangan hidup. Namun, jika jodoh mereka bertemu dengan lelaki yang merokok, pasangan ini perlu berbincang sama ada si lelaki perlu berkorban untuk berhenti merokok atau wanita pula perlu belajar memahami dan memberi garis panduan yang terbaik agar ia tidak memberi impak negatif kepada keluarga berkenaan. Jangan kerana sebatang rokok, pasangan harmoni bertukar menjadi huru-hara.

Bertegaslah dalam pelaksanaan larangan merokok

Baru-baru ini, perokok sekali lagi berdepan dengan ‘rintangan’. Kali ini apabila kerajaan menambahkan jumlah kawasan yang bakal dijadikan zon larangan merokok. Penambahan terbaru itu akan menyebabkan mereka tidak lagi boleh merokok di tempat kerja yang mempunyai sistem pendingin hawa berpusat dan juga di lobi-lobi hotel. Demi kepentingan majoriti rakyat yang tidak merokok, kerajaan terpaksa mengambil pendekatan terbaru itu walaupun ia pastinya tidak menyenangkan golongan perokok.

Langkah terbaru itu diharap mampu membuatkan mereka yang tidak merokok menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya ada alasan untuk mereka menegur rakan-rakan sekiranya tidak mematuhi peraturan berkenaan. Bagaimanapun, langkah kerajaan untuk mewartakan serta-merta larangan terhadap peniaga dan peruncit agar tidak menyertakan tawaran hadiah apabila menjual hasil tembakau kepada orang ramai dilihat sebagai langkah terbaik dalam ‘kempen larangan merokok’ selama ini. Setidak-tidaknya langkah tersebut akan menyekat usaha syarikat-syarikat pengeluar rokok daripada mempromosikan keluaran mereka secara halus ataupun menggunakan ‘taktik kotor’ untuk melariskan produk.

Pewartaan di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 2009 itu juga menyaksikan larangan untuk sebarang objek atau benda dijual bersekali dengan hasil tembakau. Pengeluar, peruncit atau peniaga juga diharamkan untuk menawarkan hasil tembakau ke atas pembelian sebarang jenis produk. Paling menarik, pihak yang didapati bersalah melanggar larangan atau peraturan tersebut boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Peraturan atau larangan berkenaan memang tepat pada masanya. Kempen antirokok yang semakin diperhebatkan - termasuklah mewajibkan pengeluar atau pengedar mempamerkan amaran kesihatan bergambar dengan enam imej ngeri - itu diharap menjadi antara faktor tekanan terbaru kepada perokok selain kenaikan cukai saban tahun. Walaupun ada yang mengatakan ‘imej ngeri’ itu tidak akan mampu mengekang tabiat ketagihan di kalangan perokok, namun kita berharap keadaan itu hanya berlegar dalam kalangan perokok tegar sahaja. Sementara itu, dalam keghairahan kerajaan meningkatkan peraturan serta larangan terhadap perokok, penjual, peruncit, pengedar dan pengeluar produk-produk hasil tembakau, kita juga berharap ia juga akan meliputi aspek penguatkuasaan.

Ramai yang melihat matlamat kerajaan memperkenalkan pelbagai larangan itu sebagai satu usaha murni. Dan ia sepatutnya diiringi dengan penguatkuasaan sebenar. Bukan setakat hanya indah pada kertas tetapi pelaksanaan pula pada tahap ‘suam-suam kuku’ sahaja. Selepas ini, pihak berkenaan terutama yang mempunyai kuasa untuk mengenakan kompaun atau denda ke atas mereka yang melanggar peraturan mengenai larangan merokok ini perlu lebih bersikap proaktif.

Jangan pula selepas ini, asap rokok terus dibiarkan berkepul-kepul di ruang atau premis yang telah pun diwartakan sebagai ‘zon larangan merokok’. Jangan lagi pihak berkuasa dikatakan ‘sekadar melepas batuk di tangga’ sahaja.

Sumber : NURY dan Utusan
- BawangGoreng -
http://bawangorengn et.blogspot. com/
http://mambangdiawa n-kiosk.blogspot .com/

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  zulkbo on Fri Dec 11, 2009 6:01 pm

strikerbuncit wrote:Ikut hangpa la....huhu

adioss again!..huhu

awat yang hang tetiba
cakap utara ni chek..
he he..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  mansega on Tue Dec 15, 2009 10:20 am

sedih tengok budak2 skr..nak2 yg berskolah yg merokok dgn selamba
baik lelaki atau perempuan.kepada yg ade anak tu kalau boleh
ajar lah anak supaya tidak merokok.mcm keh dulu mau kene senawat
(merotan)oleh aboh keh...tu keh x merokok sampai la ni...(timakasih aboh).
kt public ...keh sound jugak pade perokok..ialah elok je dia hembus asap
kt keh..nak2 anak keh pun ade bersama..(pemalas betul org merokok ni-
engkau dah sedut tu hembus la tempat lain)..hok yg merokok disini elok
la deme menghormati kpd yg x merokok..gini hari mcm penyakit (kos
perubatan pun makin mahal deme)..takkan deme nak suh bomoh kg buang kanser..
Embarassed

mansega

Posts : 45
Points : 47
Join date : 03/11/2009
Location : putrajaya 7 & sega tat

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  Jeck Sparow on Wed Dec 16, 2009 10:31 pm

Asap Maut Di Hujung Jari...ah penyakit

SENARAI INI BOLEH MENDORONG ANDA UNTUK TIDAK MEROKOK

1) Hidup Lebih Lama Insyaallah kalau diizinkan tuhan
2) Mencegah penyakit
3) Kulit Lebih sihat
4) Anak anak lebih sihat
5) Menjadi teladan yg baik
6) Meningkatkan kecergasan
7) Meningkatkan deria rasa dan bau
Cool Lebih sihat
9) Rambut Dan Pakaian Tidak Berbau
10) YANG PENTING MENIMATKAN WANG HEHEHE

Tapi kawan ni cakap jer sekadar pendorong yang berazam nak benti merokok
Kawan sebenor nyer suka Lelaki yang merokok ni..... Macho sikettttttttt huhuhuh

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  strikerbuncit on Thu Dec 17, 2009 10:57 am

Jeck Sparow wrote:Kawan sebenor nyer suka Lelaki yang merokok ni..... Macho sikettttttttt huhuhuh

serupa tak payah bg nasihat kalo camtu... Rolling Eyes

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Tips Berhenti Merokok

Post  Sponsored content Today at 9:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum