Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Selsema babi (H1N1)

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Sambil lewa, kurang pengetahuan punca H1N1 menular

Post  Deto_8 on Mon Aug 10, 2009 9:48 am

SELAMA ini saya tidak pernah membayangkan apa yang dimaksudkan pandemik H1N1 walaupun mengetahui status terkini melalui pembacaan dan menonton berita di TV.

Saya tidak tahu tahap keseriusan pandemik ini berikutan tidak mempunyai ahli keluarga dan sahabat yang menghidap, mahupun bekerja di hospital untuk mengetahui keadaan sebenar.

Tanggapan saya berubah Sabtu lalu apabila membawa kakak saya yang demam teruk ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Di situ, saya dapati jumlah pesakit adalah luar biasa ramainya dan hampir kesemuanya begitu lemah. Sangat menyedihkan melihat keadaan pesakit-pesakit ini, apatah lagi bayi dan warga emas.

Kebanyakan mereka tidak mahu ke klinik swasta berikutan berita kegagalan klinik tersebut mengenal pasti virus ini. Hampir kesemuanya akur dan faham mengenai tempoh lima hingga enam jam untuk mendapatkan rawatan pada hari tersebut.

Daripada pemerhatian saya, sikap sambil lewa dan kurang pengetahuan ahli keluarga pesakit, mahupun ‘disyaki’ pesakit, adalah antara sebab penularan virus ini dengan cepat. Mereka yang hadir menemani pesakit-pesakit ini tidak memakai penutup hidung dan mulut dan ini meningkatkan peluang untuk dijangkiti.

Selain itu, bagi ahli keluarga yang diminta untuk ‘kuarantin diri’ seperti yang kami alami, hakikatnya tidak tahu apa yang harus dilakukan kerana tidak ada panduan. Namun kami mengambil inisiatif untuk mengasingkan penggunaan barangan harian yang digunakan oleh kakak kami sebagai langkah berjaga-jaga.

Sebahagian rakyat Malaysia masih lagi tidak mengambil serius pandemik H1N1 selagi mereka tidak mengalaminya sendiri. Ahli keluarga yang mengalami H1N1 juga harus mengamalkan pemakaian topeng muka jika mahu keluar rumah. Ini adalah untuk menjaga kepentingan awam selain rasa tanggungjawab kepada orang lain.

Sebagai seorang yang ‘terjebak’ ke dalam pandemik ini, saya menyeru mereka yang lain untuk lebih berhati-hati dan segera mendapatkan rawatan sekiranya mempunyai tanda-tanda seperti batuk dan demam.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  ozzy on Mon Aug 10, 2009 10:05 am

Deto_8 wrote:SELAMA ini saya tidak pernah membayangkan apa yang dimaksudkan pandemik H1N1 walaupun mengetahui status terkini melalui pembacaan dan menonton berita di TV.

Saya tidak tahu tahap keseriusan pandemik ini berikutan tidak mempunyai ahli keluarga dan sahabat yang menghidap, mahupun bekerja di hospital untuk mengetahui keadaan sebenar.

Tanggapan saya berubah Sabtu lalu apabila membawa kakak saya yang demam teruk ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Di situ, saya dapati jumlah pesakit adalah luar biasa ramainya dan hampir kesemuanya begitu lemah. Sangat menyedihkan melihat keadaan pesakit-pesakit ini, apatah lagi bayi dan warga emas.

Kebanyakan mereka tidak mahu ke klinik swasta berikutan berita kegagalan klinik tersebut mengenal pasti virus ini. Hampir kesemuanya akur dan faham mengenai tempoh lima hingga enam jam untuk mendapatkan rawatan pada hari tersebut.

Daripada pemerhatian saya, sikap sambil lewa dan kurang pengetahuan ahli keluarga pesakit, mahupun ‘disyaki’ pesakit, adalah antara sebab penularan virus ini dengan cepat. Mereka yang hadir menemani pesakit-pesakit ini tidak memakai penutup hidung dan mulut dan ini meningkatkan peluang untuk dijangkiti.

Selain itu, bagi ahli keluarga yang diminta untuk ‘kuarantin diri’ seperti yang kami alami, hakikatnya tidak tahu apa yang harus dilakukan kerana tidak ada panduan. Namun kami mengambil inisiatif untuk mengasingkan penggunaan barangan harian yang digunakan oleh kakak kami sebagai langkah berjaga-jaga.

Sebahagian rakyat Malaysia masih lagi tidak mengambil serius pandemik H1N1 selagi mereka tidak mengalaminya sendiri. Ahli keluarga yang mengalami H1N1 juga harus mengamalkan pemakaian topeng muka jika mahu keluar rumah. Ini adalah untuk menjaga kepentingan awam selain rasa tanggungjawab kepada orang lain.

Sebagai seorang yang ‘terjebak’ ke dalam pandemik ini, saya menyeru mereka yang lain untuk lebih berhati-hati dan segera mendapatkan rawatan sekiranya mempunyai tanda-tanda seperti batuk dan demam.

Hah?? kakak aok ke deto?..mcm mana dia sekarang?ada kat hospital lagi ke?rumah dia kat mana?
agak2 punca dari mana..baru balik dari luar negara ke?

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  MD on Mon Aug 10, 2009 1:01 pm

faisalmik wrote:kat tempat aku ni ade staf dah kene H1N1....

harap yang lain tidak dijangkiti....

skang kalau ikut berita dah 27 kematian di Malaysia

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  sam on Mon Aug 10, 2009 1:45 pm

sbnr ade yg admit masuk hosp swasta tp meninggal tak smpt rujuk hosp kerajaan...tp tak dilaporkan sbb antara lain kecuaian drg lambat detect...
kalau sini mmg wajib dihantar ke sg buloh utk dikuarantin...

br2 ni lps jumaat koi pekene mee sup.. pastu sbb pedas n tersedak koi terbatuk kecil.. siot je mamat tu wat lawak kate h1n1..

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  ozzy on Mon Aug 10, 2009 1:55 pm

samdol wrote:sbnr ade yg admit masuk hosp swasta tp meninggal tak smpt rujuk hosp kerajaan...tp tak dilaporkan sbb antara lain kecuaian drg lambat detect...
kalau sini mmg wajib dihantar ke sg buloh utk dikuarantin...

br2 ni lps jumaat koi pekene mee sup.. pastu sbb pedas n tersedak koi terbatuk kecil.. siot je mamat tu wat lawak kate h1n1..

mee sup tu masin ke samdol??kalau masin takut masin juge mulut mamat tu samdol..elok aok pegi check..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  sam on Mon Aug 10, 2009 2:40 pm

var vaaar vaaar.. tp yg konfem cili sup tu pedas.. nak try kene tenyeh??? Laughing

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  RoyKay33 on Mon Aug 10, 2009 3:39 pm

samdol wrote:sbnr ade yg admit masuk hosp swasta tp meninggal tak smpt rujuk hosp kerajaan...tp tak dilaporkan sbb antara lain kecuaian drg lambat detect...
kalau sini mmg wajib dihantar ke sg buloh utk dikuarantin...

br2 ni lps jumaat koi pekene mee sup.. pastu sbb pedas n tersedak koi terbatuk kecil.. siot je mamat tu wat lawak kate h1n1..

mane yg lebih pedas..meroh ke itam.. drunken

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1191
Points : 1222
Join date : 28/04/2009
Location : Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  MD on Mon Aug 10, 2009 4:28 pm

A (H1N1): 6 more deaths, taking total to 32


PUTRAJAYA: Malaysia reported six more deaths related to Influenza A (H1N1), taking the total number of fatalities to 32.

Health Ministry Director General Tan Sri Ismail Merican said that, except for one case, all the other five dead were found to have the virus post-mortem.

He said four of them had underlying risk factors.

He said the six dead were among the 203 new cases reported Monday. This takes the country’s total reported cases to 1,983.

Globally, 208,155 people have been found to be infected by the virus and 1,688 people from 174 countries have died.

Petikan dr THE STAR ONLINE

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  sam on Mon Aug 10, 2009 5:34 pm

ofis koi dah edarkan topeng pun...

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  MD on Mon Aug 10, 2009 6:02 pm

samdol wrote:ofis koi dah edarkan topeng pun...

bagus amat tu....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  sam on Mon Aug 10, 2009 8:09 pm

RoyKay33 wrote:
samdol wrote:sbnr ade yg admit masuk hosp swasta tp meninggal tak smpt rujuk hosp kerajaan...tp tak dilaporkan sbb antara lain kecuaian drg lambat detect...
kalau sini mmg wajib dihantar ke sg buloh utk dikuarantin...

br2 ni lps jumaat koi pekene mee sup.. pastu sbb pedas n tersedak koi terbatuk kecil.. siot je mamat tu wat lawak kate h1n1..

mane yg lebih pedas..meroh ke itam.. drunken
2 koi bedal..muahahah suuup sedak haaadoi pasni nak tapau plok.. malam makan ngan naaasik

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Tue Aug 11, 2009 11:21 am

PM: Kempen besar-besaran sedarkan bahaya A(H1N1) dilancar minggu ini

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan melancarkan satu kempen besar-besaran minggu ini untuk menyedarkan orang ramai tentang bahaya influenza A (H1N1) memandangkan wabaknya kini semakin serius, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga akan menyediakan ubat antiviral di hospital dan klinik awam di seluruh negara.

"Langkah yang paling berkesan ialah melalui proses mendidik orang ramai iaitu memberikan panduan kepada rakyat Malaysia," katanya kepada pemberita selepas melancarkan bangunan baru Institut Jantung Negara (IJN) di sini semalam.

Sehingga semalam, 32 orang meninggal dunia dan 1,983 orang dijangkiti penyakit itu di negara ini.

Najib juga menasihatkan mereka yang mengalami demam supaya lebih berhati-hati dan mengelak daripada berkunjung ke tempat awam.

"Sekiranya demam, langkah paling baik ialah berehat di rumah sampai pulih, kerana kalau keluar, takut akan menjangkiti orang lain nanti.

"Kalau di rumah pun, mereka dinasihatkan supaya memakai topeng untuk elak daripada menjangkiti ahli keluarga," katanya.

Perdana Menteri berkata, stok antiviral akan ditambah daripada 10 peratus daripada jumlah penduduk kepada 20 peratus, dan ini akan melibatkan peruntukan tambahan RM20 juta.

"Kementerian Kesihatan melalui hospital dan klinik akan menyediakan antiviral secara lebih luas supaya lebih ramai rakyat boleh dapat suntikan untuk bantu mengelak dijangkiti virus yang lebih memudaratkan," katanya.

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Tue Aug 11, 2009 11:22 am

TIADA LARANGAN

Najib juga berkata, kerajaan tidak akan mengenakan sebarang larangan perjalanan memadangkan serangan penyakit itu adalah satu pandemik global.

"Tidak akan ada sekatan kerana pandemik ini berlaku di seluruh dunia, jadi tidak ada maknanya kita nak buat sekatan perjalanan," katanya.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai pula berkata, kementerian akan mendapatkan bantuan doktor persendirian bagi membantu menyekat penularan penyakit itu.

"Rakyat jangan panik kerana kadar kematiannya adalah antara 0.1 dan 0.4. Kerajaan telah mengambil banyak langkah untuk mengawal wabak ini daripada menular di negara ini.

"Yang penting kita perlu mengawal keadaan ini bersama dengan menjaga kebersihan dan mengambil langkah-langkah tertentu seperti kuarantin diri, elak berkunjung ke tempat awam dan dapatkan rawatan segera jika mempunyai simptom-simptom wabak," katanya. BERNAMA

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  MD on Tue Aug 11, 2009 12:54 pm

zulkbo wrote:TIADA LARANGAN


Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai pula berkata, kementerian akan mendapatkan bantuan doktor persendirian bagi membantu menyekat penularan penyakit itu.

"Rakyat jangan panik kerana kadar kematiannya adalah antara 0.1 dan 0.4. Kerajaan telah mengambil banyak langkah untuk mengawal wabak ini daripada menular di negara ini.


kalau kita ambil tahu resiko dia...memang kita panik...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Wed Aug 12, 2009 1:35 am

MD wrote:
zulkbo wrote:TIADA LARANGAN


Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai pula berkata, kementerian akan mendapatkan bantuan doktor persendirian bagi membantu menyekat penularan penyakit itu.

"Rakyat jangan panik kerana kadar kematiannya adalah antara 0.1 dan 0.4. Kerajaan telah mengambil banyak langkah untuk mengawal wabak ini daripada menular di negara ini.


kalau kita ambil tahu resiko dia...memang kita panik...



Menteri pun bercakap mcm tak sekolah...soal nyawa nih...sapa pun risau..budak ke sekolah byk terdedah virus ni..tengok berita sampai cucu sultan pahang pun kena kat sekolah Mad

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Wed Aug 12, 2009 1:37 am


zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  adidas on Wed Aug 12, 2009 8:57 am

ni cara org siam pakai utk lawan selsema ni :

1. Air kelapa
2. kurma
3.mangkuk


rendam kurma dlm mangkuk dengan air kelapa selama 2 jam..kemudian minum air tersebut dgn mkn buah kurma tu sekali..


cara lain, makan epal hijau atau fresh orange utk menambahkan vitamin C, juga sayur2an...

adidas
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 101
Points : 111
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  Deto_8 on Wed Aug 12, 2009 1:47 pm

TQ zacks...boleh dicuba

kawan 1-2 minggu ni badan tak sedap...nak kata demam tak jugak...dada pun sesak tapi mungkin efek turun dari Cameron aritu

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Wed Aug 12, 2009 4:38 pm

adidas wrote:ni cara org siam pakai utk lawan selsema ni :

1. Air kelapa
2. kurma
3.mangkuk


rendam kurma dlm mangkuk dengan air kelapa selama 2 jam..kemudian minum air tersebut dgn mkn buah kurma tu sekali..


cara lain, makan epal hijau atau fresh orange utk menambahkan vitamin C, juga sayur2an...


Good info bro...tima kasih Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Wed Aug 12, 2009 4:39 pm

Deto_8 wrote:TQ zacks...boleh dicuba

kawan 1-2 minggu ni badan tak sedap...nak kata demam tak jugak...dada pun sesak tapi mungkin efek turun dari Cameron aritu

Bawak ke klinik@hospital Deto...sekarang ni penyakit kita tak leh main jangka sendiri...sekadar nasihat... Very Happy Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  Deto_8 on Wed Aug 12, 2009 5:04 pm

zulkbo wrote:
Deto_8 wrote:TQ zacks...boleh dicuba

kawan 1-2 minggu ni badan tak sedap...nak kata demam tak jugak...dada pun sesak tapi mungkin efek turun dari Cameron aritu

Bawak ke klinik@hospital Deto...sekarang ni penyakit kita tak leh main jangka sendiri...sekadar nasihat... Very Happy Very Happy

hehehe...doctor kata takde mende...cuma physical stress & demam akibat perubahan cuaca....

H1N1 memula sekali demam panas 40C...ditambah dengan simptom2 lain cam batuk, sakit2 badan sampai x larat nak bangun...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  zulkbo on Wed Aug 12, 2009 5:57 pm

ALOR SETAR: Kedah mencatat tiga kematian akibat wabak Influenza A (H1N1), membabitkan dia wanita dari daerah Baling dan seorang lelaki dari daerah Kuala Muda, setakat ini.

Menteri Besar yang juga Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata dua wanita terbabit masing-masing berusia 37 dan 56 tahun, manakala mangsa lelaki pula berusia 43 tahun dan semua mereka dikesan turut menghadapi masalah kesihatan, sama ada kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung.

Katanya, keadaan mangsa yang mempunyai masalah kesihatan itu turut meningkatkan risiko kematian akibat H1N1, selain mereka dikesan lewat mendapatkan rawatan.

Sumber:http://www.bharian.com.my

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  adidas on Thu Aug 13, 2009 10:13 am

Hingga 28,000 di M'sia mungkin mati akibat H1N1


Ogos 1, 09 8:03pm


Dianggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema A (H1N1) jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus tersebut.

"Daripada angka ini (5.5 juta orang dijangkiti), jika kita anggarkan kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus, kira-kira 5,500 hingga 28,000 penghidap selesema itu akan meninggal dunia," kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA).

Dr David KL Quek memetik unjuran yang dibuat pengarah penyakit berjangkit Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tee Ah Sian dalam satu mesyuarat pasukan kebangsaan petugas khas menangani wabak itu, pada awal minggu ini.

Dalam perkembangan terkini, kadar kematian di seluruh dunia meningkat daripada 0.4 kepada 0.66 peratus.

Dr Quek mendedahkan maklumat itu dalam artikelnya "Flu measures: Confusion rather than non-compliance" yang diedarkan kepada beberapa media semalam. [Baca artikel penuh]

Beliau juga menekankan kerjasama erat antara Kementerian Kesihatan, hospital, doktor di pusat kesihatan swasta dan orang ramai agar wabak ini dapat dikekang secara lebih berkesan.

Dr Quek juga menegaskan kepada semua pihak, termasuk media, agar tidak menuding jari kepada pengamal perubatan swasta atau beberapa pihak lain atas beberapa perkembangan terkini wabak itu.

Menurutnya lagi, wabak itu dijangka sekurang-kurangnya berlarutan antara satu hingga dua tahun sebelum reda - sama ada virusnya berubah dalam bentuk lebih lemah atau vaksin telah ditemui untuk membasminya.

Setakat ini, vaksin belum ditemui dan dijangka akan diperolehi hujung tahun ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata 10 peratus simpanan stok ubatan anti-virus 'Tamiflu' dan 'Relenza' buat masa ini tidak cukup memandangkan penularan ketara penyakit berjangkit itu.

Kerajaan akan memesan lagi bekalan ubat itu daripada WHO
bagi memastikan negara mempunyai bekalan ubat itu pada setiap masa bagi membendung wabak influenza A(H1N1), lapor Bernama.

"Melihat kepada trend penularan wabak itu yang semakin meningkat, kita perlu memesan ubat itu daripada WHO," beliau dipetik berkata selepas menghadiri Konvensyen MCA Pulau Pinang hari ini.

Tambahnya, kementerian turut menempah 200,000 dos vaksin influenza A (H1N1) dan dijangka mendapat bekalan itu menjelang akhir tahun ini.

Katanya tempahan tersebut terpaksa dilakukan awal kerana prosedur
menguji ubat itu mengambil masa sebelum dapat diberikan kepada pesakit.

Sementara itu, lapor agensi berita itu lagi, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata 19 kes baru H1N1 dilaporkan hari ini dan kesemuanya melibatkan rakyat Malaysia.

Jumlah terkumpul 1,390 kes, termasuk 816 kes atau 59 peratus melibatkan jangkitan tempatan.

"Daripada keseluruhan, 1,362 kes (98 peratus) telah sembuh, hanya 17 kes atau satu peratus sahaja sedang menerima rawatan antivirus di hospital.

"Lapan daripadanya berada di unit rawatan rapi (ICU), manakala 11 orang sedang menerima rawatan antiviral di rumah," katanya.[/b]

adidas
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 101
Points : 111
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  MD on Thu Aug 13, 2009 12:33 pm

semalam kawan ada urusan di MPSJ....
semua pelawat yg nak memasuki bangunan di skirin test dulu...tapi ada hak babeynya,,,tudia 2 orang penguatkuasa badan nalek punya duk panggil...
semua diperiksa suhu badan kalau ok dilekatkan stiker hijau kecil kat baju ...dan semua pelawat dibagi mask utk dipakai....

kalau berada ditempat awam,jika perlu pakailah mask...takde mende nak dimalukan

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  ozzy on Thu Aug 13, 2009 4:40 pm

MD wrote:semalam kawan ada urusan di MPSJ....
semua pelawat yg nak memasuki bangunan di skirin test dulu...tapi ada hak babeynya,,,tudia 2 orang penguatkuasa badan nalek punya duk panggil...
semua diperiksa suhu badan kalau ok dilekatkan stiker hijau kecil kat baju ...dan semua pelawat dibagi mask utk dipakai....

kalau berada ditempat awam,jika perlu pakailah mask...takde mende nak dimalukan

tokey babi takde ke yang kena??? Evil or Very Mad

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Selsema babi (H1N1)

Post  Sponsored content Today at 11:04 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum