Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

khusus agama tanpa tauliah

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Mon Aug 10, 2009 2:06 pm

SEREMBAN – Sekumpulan 20 pelajar lelaki dan wanita yang berpendidikan tinggi ditahan kerana dipercayai terbabit ajaran tanpa tauliah diketuai seorang lelaki berusia 28 tahun di Tingkat 3, Bangunan Kedai, Taman Perindustrian Okland, dekat sini, semalam.

Mereka membabitkan lapan wanita dan 12 lelaki berusia 20-an, dipercayai berasal dari Lembah Klang dan pernah menjalankan aktiviti sama di Lembah Klang, sebelum berpindah ke sini selepas markas mereka diserbu tahun lalu.

Kumpulan itu dipercayai ditubuhkan pada 1998, namun hanya aktif pada 2003 sehingga 2008 sebelum serbuan dilakukan pihak berkuasa tahun lalu dan kembali aktif serta mencari tapak pengajian baru luar Lembah Klang.

Mereka yang ditahan berpakaian kemas dan mereka dipercayai golongan berada berdasarkan barang keperluan pembelajaran yang digunakan.

Kumpulan berkenaan dikatakan menginap di premis berkenaan Sabtu (8 0gos) lalu dan pengajaran yang diberi dalam kuliah adalah berkaitan aspek 'mengenali diri sendiri' dan 'tanggungjawab sebenar sebagai seorang manusia'.

Ketua Operasi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains) Mohd Zul Sidek berkata, operasi berkenaan dijalankan dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

“Operasi yang disertai 60 pegawai Mains dan Jais serta polis itu menyerbu tingkat berkenaan kira-kira jam 11 pagi, dan pihak berkuasa menemui sekumpulan lelaki dan wanita sedang mengikuti pembelajaran.

“Hasil pemeriksaan lanjut ke atas aktiviti yang dijalankan, kesemua mereka ditahan kerana dipercayai mengadakan pengajian tanpa kelulusan pihak berkuasa.

“Mereka ditahan di bawah Seksyen 53 Enakmen Jenayah Negeri Sembilan 2003 dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda RM3,000 seorang atau penjara dua tahun,” katanya selepas operasi berkenaan.

“Seorang lelaki berusia 28 tahun yang berjawatan profesional dipercayai ketua kumpulan berkenaan turut ditahan bagi membantu siasatan.

“Siasatan dijalankan daripada segenap aspek dengan kerjasama Jais dan polis bagi memastikan tujuan sebenar pengajian berkenaan diadakan,” katanya.


mengikut maklumat koi, program ni tanpa tauliah bukan sesat pun....tp biasela.. takan ade folo up kate kumpulan ni sesat @ tak..

sbb nabi dulu ms nak tegakkan islam pun dituduh sesat dan die pun tak regis pertubuhan/kelab ape pun... just sekadar islam aje
agak2... sblm nabi SAW dpt al quran... agaknye ramai tak umat hr ni sedar agama asal drg sblm turun adanya al quran...
tp bile tangkap org nak beragama, dituduh sesat sedangkan kemungkaran jual beli arak, nombor ekor semua tu lag nyata..
hakikat yg menangkap ni orang yang hasil sumber pendapatannya sedikit sebanyak drg ni hasil drp sumber campuran halal haram cukai negara..

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  zulkbo on Tue Aug 11, 2009 12:07 am

macam-macam sekarang ni...yang pelik ada lak pengikutnya.... Rolling Eyes

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Tue Aug 11, 2009 10:02 am

zulkbo wrote:macam-macam sekarang ni...yang pelik ada lak pengikutnya.... Rolling Eyes

Betul tu zulkbo ...jika benar ingin berdakwah atau belajar agama bukankah banyak tempat telah disediakan dimasjid-masjid atau surau (yang mengasingkan lelaki dan perempuan) kenapa perlu sampai ketempat seperti itu.
Jangan sampai peristiwa kejadian ajaran 'pukul sampai mati' kononnya untuk membuang sial berulang lagi...jika nampak meragukan elokla disiasat sebelum terus sesat , tak salah kot kalau sekadar siasat. Cool

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Wed Aug 12, 2009 12:56 pm

fourzy wrote:
zulkbo wrote:macam-macam sekarang ni...yang pelik ada lak pengikutnya.... Rolling Eyes

Betul tu zulkbo ...jika benar ingin berdakwah atau belajar agama bukankah banyak tempat telah disediakan dimasjid-masjid atau surau (yang mengasingkan lelaki dan perempuan) kenapa perlu sampai ketempat seperti itu.
Jangan sampai peristiwa kejadian ajaran 'pukul sampai mati' kononnya untuk membuang sial berulang lagi...jika nampak meragukan elokla disiasat sebelum terus sesat , tak salah kot kalau sekadar siasat. Cool
ye betul mmg mcm2 skg ni.. tp koi bukan la pro memane.. malah tatau pun pasei berita kt atas tu...mgkn betul drg ni sesat. tp mslh jugak kalau yg kat luar tu pun lebih byk sesat aka kejahilan yg bercampur2. kalau boleh jgn skeptik. tp sbg manusia berfikiran waras, kite boleh berfikir waras dlm menentukan yg mana satu hak @ batil.
cume bg pndagan peribadi koi yg mengikut tu mgkn ade pegangan smp die pcaya kepada sesuatu... tp kalau kite tgk kat masjid @ surau pun, brape kerat sgt pun yg dtg... majoriti jemaah yg hadir pun pun bp kerat tu pun hak dkt nak senja...
selalu nye topik yg dibg pun, ttg brtakwa, tp jalan yg lurus tu byk ckp atas dasar n samar2 aje... hakikatnya, drg pun byk brgantung n makan gaji hasil drp kerajaan mcm ni.
Inggeris ni pandai, drg menjajah bkn sbb nak sgt kaut hasil bumi, tp lebih kpd dakyah yg drg perjuangkan. universiti yg selama ini dibanggakan umat islam satu dunia - takpayahla koi sebut namanye, penaungnye Queen Elizabeth. sbb tu putera charles penah dpt anugerah kat situ. dierg tawan n tutup, pastu bukak balik universiti tu. pasti ada sbbnye wpun zahir kononnya nampak drg tak sekat kebebasan agama. hasilnya skg ni umat yg ada hari ni termasuk koi kebykkannya baca al quran tp tak faham fungsinya. tak lebih hanya sekadar tau ketetapan hukum2 dan cerita2 ttg tauladan Nabi2 sebelumnya. baca bismillahirahmanirahim tp belum tentu tahu rahman dan rahim Allah mcm tu...

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Wed Aug 12, 2009 1:23 pm

samdol wrote:
fourzy wrote:
zulkbo wrote:macam-macam sekarang ni...yang pelik ada lak pengikutnya.... Rolling Eyes

Cool
ye betul mmg mcm2 skg ni.. tp koi bukan la pro memane.. malah tatau pun pasei berita kt atas tu...mgkn betul drg ni sesat. tp mslh jugak kalau yg kat luar tu pun lebih byk sesat aka kejahilan yg bercampur2. kalau boleh jgn skeptik. tp sbg manusia berfikiran waras, kite boleh berfikir waras dlm menentukan yg mana satu hak @ batil.
cume bg pndagan peribadi koi yg mengikut tu mgkn ade pegangan smp die pcaya kepada sesuatu... tp kalau kite tgk kat masjid @ surau pun, brape kerat sgt pun yg dtg... majoriti jemaah yg hadir pun pun bp kerat tu pun hak dkt nak senja... <----- (untuk perhatian kaki ngeteh..ekekekeke Very Happy )
hasilnya skg ni umat yg ada hari ni termasuk koi kebykkannya baca al quran tp tak faham fungsinya. tak lebih hanya sekadar tau ketetapan hukum2 dan cerita2 ttg tauladan Nabi2 sebelumnya. baca bismillahirahmanirahim tp belum tentu tahu rahman dan rahim Allah mcm tu...

Koi setuju tu samdol walaupun koi bukan sebaris dengan mereka yg warak maka koi tak dapat nak huraikan lebih panjang.. mana yang baik koi jadikan panduan..apapun yang penting akidah kita tidak terpesong dari landasan dan garis2 panduan yang telah disediakan...wallahhualam

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Wed Aug 12, 2009 2:02 pm

ammboi dan lagi tembak seks ngeteh... saudara fourzy kene join sekali baru boleh bg komen...tak semestinya lepak sembang sampah aje... wpun sekadar bertanya khabar, itu crnye nak eratkan silaturahim cr terbaik... umat islam kan bersaudara... drp sesi ngeteh la tour pegi cameron dsb terhasil...

p/s- lebih baik drp dok rumah lepak tgk tv aje.. Laughing

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Wed Aug 12, 2009 3:18 pm

[quote="samdol"]ammboi dan lagi tembak seks ngeteh... saudara fourzy kene join sekali baru boleh bg komen...tak semestinya lepak sembang sampah aje... wpun sekadar bertanya khabar, itu crnye nak eratkan silaturahim cr terbaik... umat islam kan bersaudara... drp sesi ngeteh la tour pegi cameron dsb terhasil...

tima kasih saudara samdol..insyaallah kalau ada kelapangan..koi tunggu MD call kwn. Very Happy

p/s- lebih baik drp dok rumah lepak tgk tv aje.. Laughing <----byk juga yang baik tengok tv ada berita/info terkini,tilawah alquran,berita sukan bola,motor dsb.(mcm2 ada) sekurang-kurangnya kita tengok dendiam tak 'ter'mengumpat/'ter'fitnah sesapa..paling kuat pun gelak sorang2 je..hehe Cool

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Wed Aug 12, 2009 3:37 pm

bagus laaa kalau mcm tu..
tp kalau tak berapa jelas ttg sesi ngeteh.. lebih baik join drp cenderung bburok sangka Laughing

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  apens7 on Wed Aug 12, 2009 5:12 pm

samdol wrote:bagus laaa kalau mcm tu..
tp kalau tak berapa jelas ttg sesi ngeteh.. lebih baik join drp cenderung bburok sangka Laughing

kwn dah bg point kt post aok.. hehe Laughing

apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  T.O.K.A.N on Wed Aug 12, 2009 5:40 pm

chaiyoookkkk samdol.. Laughing Laughing Laughing

T.O.K.A.N
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 157
Points : 156
Join date : 03/07/2009

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  Deto_8 on Wed Aug 12, 2009 6:23 pm


_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama &amp;amp; Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  apens7 on Wed Aug 12, 2009 6:32 pm

koi nak g ar sessi ngeteh ni.. mesti samdol belanja ni (berbaik sangka kpd samdol yg baik dan murah hati berbelanja kawan2 nyer..) ermmmm... rendeer

apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Wed Aug 12, 2009 7:03 pm

eh takde hal.. koi bukan tembak pade sesape pun..cume saje nak share... cukup le kite tanye pade diri sdr.
bg koi yg mmg tegar ngeteh ni... Laughing ade mase main, ade ms main-main dan ade ms cite ilmiah...bergantung dgn sape koi 'melepak' ms tu... koi lg suke ckp direct.. menaip ni leceh sikit...tp kalau ade ms, meh la kite ngeteh ngan rodong2 koi, koi bukan berkawan ngan rodong pcc aje... nak cite pasal ilmiah pun boleh... tp biarlah kena dgn care dan ms... ms tu koi leh open table asalkan sesape nak lapangkan dada nak dgr benda2 yg bukan smpah la kan... Very Happy

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Thu Aug 13, 2009 10:07 am

samdol wrote:bagus laaa kalau mcm tu..
tp kalau tak berapa jelas ttg sesi ngeteh.. lebih baik join drp cenderung bburok sangka Laughing

Pada geng2 ngeteh ..jangan cepat terasa hati..tiada pun niat untuk bersangka burok sbb kwn pun kaki ngeteh juga..guys cool ok.. Very Happy dan jgn beranggapan yg kwn ni anti kakingeteh pulok ...Rasa teruja juga sebab dah lama tak ngeteh ni cuma masa kurang mengizinkan kot.. disamping bertemu rakan2 untuk berbincang bermacam topik dan bertukar fikiran juga mengeratkan lagi tali silaturrahim sesama kita yang sebangsa dan seagama ok la tu.. Laughing

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Thu Aug 13, 2009 4:58 pm

takde hal.. kalau boleh meh la join sesi ngeteh...
taip kat sini kite bkn tau lebih jauh pun hati budi org

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Thu Aug 13, 2009 5:03 pm

samdol wrote:takde hal.. kalau boleh meh la join sesi ngeteh...
taip kat sini kite bkn tau lebih jauh pun hati budi org

betul la tu...yang tersirat mungkin tak sama dengan yang tersurat..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  zulkbo on Thu Aug 13, 2009 8:02 pm

samdol wrote:takde hal.. kalau boleh meh la join sesi ngeteh...
taip kat sini kite bkn tau lebih jauh pun hati budi org

hari raya dah nak sampai...nanti wat la rumah terbuka yek huh huh Laughing

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  koy101 on Fri Sep 25, 2009 8:44 pm

Nak join gak... walaupun aku nih setan...

Ngaper nak tauliah??? Nabi dolu pun xderr tauliah nak mengembangkan Islam ni kan???

Hahaha....
Sebabnyer....

Sejak dari zaman Nabi Muhamad s.a.w. sampai la nih dah lebih 1400 taun dah... dah lepas pun zaman Kulafa Al-Rashidin.... zaman Muawiyah... zaman Abbasiah....

Sebaik Nabi wafat pun... dah ader yg ngaku jadi nabi... jadi rasul... siap ader nabi pompuan... ader Rasul Melayu....

Tidak ader agama yg bertahan sebaik Nabi nyer meninggal.... hanya Islam yg dibawa oleh Nabi Muhamad s.a.w yg lengkap dan tiada perubahan... ( dijamin oleh Allah ). utk yg nak fakta dunia.... ini diperakui oleh semua sarjana Barat dan Timur... Setiap ayat dlm A-Quran... adalah sama seperti di zaman nabi... tidak ader yg ditokok tambah... atau diubah.... Terima kasih utk penghafal Al-Quran.
Untuk hadis nabi... mmg ader yg try nambah... tp alhamdulillah... telah disisihkan oleh ulamak terdahulu.... dikategori sebagai sahih... atau lemah...
Terima kasih utk Bukhari... Muslim... dan 4 imam utama...

Pas tuh wujud lak 4 mazhab yg membentuk Al-Sunnah, tambah lak ngan syiah... kawarij dan lain lain....
Sumer ader perbezaan masing=-masing.... abis yg mana kita nak ikut.???

Alhamdulillah... Kerajaan dah menetapkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam berMazhab Shafiee...
Bukan bermakna Mazhab lain tidak dibenar diamalkan... tp hanya Mazhab Syafiee yg boleh diajor... Ngape?? Supaya idak ler terjadi sembahyang 3 imam... ( huh... sedangkan baru satu mazhab pun dah ader yg gatal sembahyang jumaat 2 imam.. )
Sbb tu.. sapa-sapa yg nak ngajor... kena la amik tauliah... maknyer ustaz... atau tok guru tuh... faham bebenor akan Mazhab Shafiee nih.....
Kut bukan payoh pun nak amik tauliah nih.. bukan ader syarat kena ader ijazah dr Al-Azhar... dari MAdinah pun....
Cukup ler setakat sekolah pondok.. janji.... dier mmg benar2 paham akan ajaran Islam Mazhab Shafiee nih....

Dan kena gak ingat.... sistem perundangan Syariah kita pun berlandaskan pada Mazhab Shafiee nih.... tu sebab kita tangkap Rasul Melayu... kita nak tangkap Ayoh Pin.... sebab ajaran dema dah sesat dr Islam dalam Mazhab Shafiee nih... Kut dema nak amal sendiri... mmg xsalah pun dr perundangan.... tp dah dema g ngajor org... kena laaa...

Contoh mudah cam gini laaa....
Apa perasaan korang kalu... cikgu yg ngajo anak-anak korang kat skolah tuh.... ntah dr mana-mana ntah... pasai die bolah bercakap... bersyarah... kita amik jd cikgu.... jgn peduli kelulusan cikgu tuh... kut SRP pun xpas.... kita bior jer la dia ngajo anak kita amik SPM..... Amacam??? Berani???

Kalau kita xmao amik risiko dalm ilmu dunia.... patutnyer dalam Ilmu Agama nih... lagi la kita kena berhati-hati..... akidah tuh... sekali tergelincir.... kut sempat tobat.. ok la... kut kiok trus...????

Kalu berani amik risiko.... nanti bolehlah aku yg setan nih... ngajor anak-anak dema pasai agama ni... hehehehe

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  Yassin on Fri Sep 25, 2009 10:10 pm

koy101 wrote:Nak join gak... walaupun aku nih setan...

Ngaper nak tauliah??? Nabi dolu pun xderr tauliah nak mengembangkan Islam ni kan???

Hahaha....
Sebabnyer....

Sejak dari zaman Nabi Muhamad s.a.w. sampai la nih dah lebih 1400 taun dah... dah lepas pun zaman Kulafa Al-Rashidin.... zaman Muawiyah... zaman Abbasiah....

Sebaik Nabi wafat pun... dah ader yg ngaku jadi nabi... jadi rasul... siap ader nabi pompuan... ader Rasul Melayu....

Tidak ader agama yg bertahan sebaik Nabi nyer meninggal.... hanya Islam yg dibawa oleh Nabi Muhamad s.a.w yg lengkap dan tiada perubahan... ( dijamin oleh Allah ). utk yg nak fakta dunia.... ini diperakui oleh semua sarjana Barat dan Timur... Setiap ayat dlm A-Quran... adalah sama seperti di zaman nabi... tidak ader yg ditokok tambah... atau diubah.... Terima kasih utk penghafal Al-Quran.
Untuk hadis nabi... mmg ader yg try nambah... tp alhamdulillah... telah disisihkan oleh ulamak terdahulu.... dikategori sebagai sahih... atau lemah...
Terima kasih utk Bukhari... Muslim... dan 4 imam utama...

Pas tuh wujud lak 4 mazhab yg membentuk Al-Sunnah, tambah lak ngan syiah... kawarij dan lain lain....
Sumer ader perbezaan masing=-masing.... abis yg mana kita nak ikut.???

Alhamdulillah... Kerajaan dah menetapkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam berMazhab Shafiee...
Bukan bermakna Mazhab lain tidak dibenar diamalkan... tp hanya Mazhab Syafiee yg boleh diajor... Ngape?? Supaya idak ler terjadi sembahyang 3 imam... ( huh... sedangkan baru satu mazhab pun dah ader yg gatal sembahyang jumaat 2 imam.. )
Sbb tu.. sapa-sapa yg nak ngajor... kena la amik tauliah... maknyer ustaz... atau tok guru tuh... faham bebenor akan Mazhab Shafiee nih.....
Kut bukan payoh pun nak amik tauliah nih.. bukan ader syarat kena ader ijazah dr Al-Azhar... dari MAdinah pun....
Cukup ler setakat sekolah pondok.. janji.... dier mmg benar2 paham akan ajaran Islam Mazhab Shafiee nih....

Dan kena gak ingat.... sistem perundangan Syariah kita pun berlandaskan pada Mazhab Shafiee nih.... tu sebab kita tangkap Rasul Melayu... kita nak tangkap Ayoh Pin.... sebab ajaran dema dah sesat dr Islam dalam Mazhab Shafiee nih... Kut dema nak amal sendiri... mmg xsalah pun dr perundangan.... tp dah dema g ngajor org... kena laaa...

Contoh mudah cam gini laaa....
Apa perasaan korang kalu... cikgu yg ngajo anak-anak korang kat skolah tuh.... ntah dr mana-mana ntah... pasai die bolah bercakap... bersyarah... kita amik jd cikgu.... jgn peduli kelulusan cikgu tuh... kut SRP pun xpas.... kita bior jer la dia ngajo anak kita amik SPM..... Amacam??? Berani???

Kalau kita xmao amik risiko dalm ilmu dunia.... patutnyer dalam Ilmu Agama nih... lagi la kita kena berhati-hati..... akidah tuh... sekali tergelincir.... kut sempat tobat.. ok la... kut kiok trus...????

Kalu berani amik risiko.... nanti bolehlah aku yg setan nih... ngajor anak-anak dema pasai agama ni... hehehehe

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Jangan kabor diri setan manje...tak baik...umpamakan diri itu pada sesuatu nama yang baik walaupun tak baik orgnya, dan berubah pada kebaikan insyallah akan jadi baik org akan memanggil nama yang baik juga panggilan atau sebutan itu akan menjadi satu doa kelak utk kita....ok manje jgn kabor diri gitu tak baik sangat...byk sekali di cerita dlm al quran siapa itu setan...yang dilaknati allah, syaitan yang direjam..kita pun selalu membaca doa "aku berlidung drp syaitan yang direjam".

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  faisalmik on Sat Sep 26, 2009 12:39 am

Yassin wrote:

Jangan kabor diri setan manje...tak baik...umpamakan diri itu pada sesuatu nama yang baik walaupun tak baik orgnya, dan berubah pada kebaikan insyallah akan jadi baik org akan memanggil nama yang baik juga panggilan atau sebutan itu akan menjadi satu doa kelak utk kita....ok manje jgn kabor diri gitu tak baik sangat...byk sekali di cerita dlm al quran siapa itu setan...yang dilaknati allah, syaitan yang direjam..kita pun selalu membaca doa "aku berlidung drp syaitan yang direjam".

setuju sgt...

faisalmik
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 698
Points : 744
Join date : 15/04/2009
Age : 41
Location : Wangsa Maju/Teluk Baharu

http://www.tokgajah.com

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Sat Sep 26, 2009 7:47 pm

Tauliah tu mmg perlu, itulah yang hak yg terbaiknya sbb org pun lebih konfiden. Mgkn koy101 pun ada tauliah sbb tak susah nak dptkan....

Skg ni timbul lak kes Rasul melayu (kes berbangkit), koi pun takde memihak memanepun, kot mane yg baik n asalkan ikut wahyu, itu yg terbaik.
kalau dlm solat pun, dlm alfatihah ayat ke 6 tu pun kita sokmo doa tunjuki jalan yg lurus. Tp kene pakai penyuluh jugak lah, Al quran (petunjuk)..

Kes rasul melayu ni, koi teringat pulok kisah bagaimana nabi Ibrahim mencari2 kebenaran dgn akal fikirannya yg waras. Memula dia sembah api, matahari dan kemudiannya bulan. Barulah dia ketemu iman yang sebnr, ada kaitannya dengan surah Ad Dhuha ayat 7. pokok pangkalnya individu tu sdr kene la tentukan mana hak dan bathil.

Musykil juga tp mungkin jugalah haji kahar (buan qahar kaki mancing tuuu) pengaruhi org dgn nas ni, surah al imran: 164. sesiapa boleh kongsi kemusykilan ini? mgkn ini pengertian Rasul tp berbeza sdkt dgn Rasullullah saw yg sebagaimana yg kita tahu nabi muhammad nabi akhir zaman. Tiada lagi selepasnya.

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.

Yg salah ttp salah, ajaran2 dia pasal smyg, puasa etc tu, masing2 dah boleh bezakan.

Mcm mana pun, kes2 mcm ni membuat koi terfikir, ramai manusia kat muka bumi ini, tidak kira agama apa sekalipun terutama islam, taurat, injil yg mmg sembah Allah, masih2 mencari kebenaran atau nak mengkonfemkan. Bertepatan dgn seruan azan tu sendiri, marilah mendirikan sembahyang, marilah mengejar kejayaan= solat yang boleh berjaya...

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  koy101 on Sun Sep 27, 2009 3:01 am

huhuhuhu.... aku dah tulis dekat 3 kajang dah.... huhuhu....
keknyer... bila aku tekan send....

dier leh bgtau aku, aku kena log in.... waaaaa...... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

aku tau la aku nih setan.... tp jgn ler cam tu... huhuhu....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  koy101 on Sun Sep 27, 2009 3:51 am

aku cuba lagi nih....


hahaha.... samdol, kalu aku, mmg xdpt la tauliah tuh... Muqaddam pun lum abis lg nih...

Hakikat yg manusia nih... kurang sabor, mudah dipengaruhi nafsu dan emosi, kejam... bersifat tergesa-gesa, dah mmg diketahui seblom Nabi Adam diturunkan lagi.....

Sebagai manusia, kita duk mmg sentiasa mencari jati diri, mencari kebenaran, mencari ketuhanan... sejak dari zaman Nabi Adam sehinggalah akhirat kelak.

Dalam sumer agama langit, sejarah telah membuktikan, sebaik Nabi yg membawa ayat-ayat Allah s.w.t. wafat, maka ayat-ayat tersebut akan segera di ubah, ditokok tambah oleh kaum tersebut, semata-mata demi kuasa... Bahkan bagi kaum yahudi yg diturunkan taurat, Nabi Musa g berguru kejap jer ngan Nabi Khidir.... dah siap ader berhala lembu dah... jadi boleh bayangkan ler bagaimana keadaanya selepas Nabi Musa wafat.

Dan dlm sumer agama langit, telah diterangkan akan lahirnya seorang Rasul, yg diutuskan utk sumer manusia, bukan lagi kepada sesuatu kaum sahaja. Seorang rasul terakhir yg selepasnya tiada lagi Rasul atau Nabi akan diutuskan. Siap dgn penerangan bagaimana nak kenal Rasul tersebut.

Keknyer, bila Nabi Muhammad diangkat keRasulannya, bukan dtg dari satu kaum tuh, maka banyaklah fitnah yg datang. Utk itu, Allah s.w.t. telah memberikan 2 mukjizat utama kepada Nabi Muhammad s.a.w.
1. Al-Quran, sebagai penunjuk jalan ( kitab yg dipenuhi dengan sejarah, moraliti, sastera, sains dan teknologi termasuk perubatan, dan rasenya banyak lagi yg blom kita fahami ).
2. Jaminan bahawa ayat-ayat Al-Quran akan dijaga oleh Allah s.w.t. sendiri, dari diubah atau ditokok tambah oleh umat selepasnya, sehingga satu masa yg ditentukan oleh Allah s.w.t. Satu jaminan yg tidak pernah diberikan kepada mana-mana nabi atau rasul seblom baginda.

Lihat perbezaan masa diantara Nabi Isa dengan Nabi Muhammad s.a.w. Dalam masa 500 tahun sahaja, ayat-ayat yg diturunkan kepada Nabi Isa, telah diubah, ditokok tambah sehingga menimpulkan pelbagai bentuk ketuhanan....
Alhamdulillah.... setelah lebih 1400 tahun, Al-Quran masih lagi kekal dalam bentuk sebenarnya, ketika di zaman Nabi Muhammad s.a.w. baik dlm bentuk penulisan atau dalam sebutan. Apakah ini masih blom mencukupi sebagai bukti akan kebesaran Al-Quran??? sebagai bukti bahawa Nabi Muhammad s.a.w. adalah nabi terakhir diutuskan?? bahawa tidak akan ader lagi nabi atau rasul akan diutuskan kepada mana-mana bangsa atau kaum???

Tp tu lah... manusia nih mmg xpernah puas dengan aper yg ader... Bila saje ader yg datang dengan membawa biter kesenangan... trus jer nak ngikut.. ilang trus akal pikiran, tau nak masuk syurga jer.. Aku yg setan nih pun nak gak masuk syurga... kalu leh ader short cut atau hiway.... dah lama dah aku wat... panas tau neraka nuuu.. lg panas dr api rokok yg tgh aku isap nih....

Tapi.... Kalau Nabi Muhammad s.a.w. ( Rasul Allah, kekasih Allah, hamba yg telah dijanjikan syurga seblom makhluk lainnya masuk ) trus bersembahyang sehingga akhir hayat baginda.. ( sbb tu lah kita tau camner nak sembahyang waktu sakit, sembahyang duduk, pakai isyarat... tp xpernah lak aku dengor Nabi sembahyang pakai niat jer.. walaupun kat medan perang ), ke Mekah menunaikan haji ( bahkan ayat terakhir Al-Quran diturunkan pada Haji Terakhir Nabi Muhammad s.a.w - waktu nih kerajaan Arab Saudi lum ujud lg kut nak ngambik untung ), maka.... tinggi bebenor ler martabat mana-mana tok guru yg ckp... ikut jer aku... grenti masuk syurga nyer... lg tinggi dari kekasih Allah nampaknya.... Tak kan yg nih pun xleh nak pikir....

Aku nih setan... tp aku xsanggup nak masuk neraka nuuu... keknyer... aku mmg xcukup syarat walaupun nak cium bau syurga.. apalagi nak masuk...

Allah s.w.t. telah berikan manusia satu kelebihan dr segala makhluk di dunia nih.. yakni akal fikiran....
Allah s.w.t. juga telah berikan petunjuk yakni Al-Quran, supaya kita idak tersesat... tp Allah juga telah mengibaratkan bahawa sumer ilmu kat dunia nih... hanyalah umpama setitis air dr seluruh lautan yg ader...

Allah s.w.t. telah tinggalkan kat kita wahyuNya ( Al-Quran ), Nabi Muhammad s.a.w. dah terangkan ( hadis - perkataan dan perbuatan ), 10 sahabat Nabi yg telah dijamin syurga telah tinggalkan contoh... alim ulama muktabar... ( yg bersambung salasilah ngan Nabi Muhammad s.a.w. telah sanggup mati demi menegakkan Islam diseluruh pelusuk dunia....
Sejarah selama lebih 1400 tahun telah terukir....

Yg kita g gatai nak ngikut benda yg baru tuh wat hapa??? Aper... xcukup lagi ker aper yg dah ditinggalkan utk kita???
Xlengkap lagi ker aper yg dah diturunkan???

Adoiii... mmg benor gamaknya... 9 akal yg dikurniakan... 8 digunakan utk cari 'short-cut' cara nak masuk syurga, 1 lg digunakan utk cari duit...

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  sam on Sun Sep 27, 2009 2:29 pm

tp.. koi lagi naik heran sbb ramai yg sedar sbnrnye tp tak ikut...kalau tau pun skdar di mulut n just utk pengetahuan, habis takat mcm tu aje.tambah koi hairan bagaimana yg mengaku umat terbaik, lagi teruk ditindas serba serbi dr kaum yg takde petunjuk, tentu ada yg tak kenenye smp leh jd mcm ni.

alangkan iblis yg pernah jd ketua malaikat, pnh hidup dlm syurga n tgk neraka tu pun boleh engkar, inikan manusia.

koy101, bende2 mcm sesi kuliah tanpa tauliah ni (tanpa merujuk kpd ajaran apepun n koi tak kaitkan dgn ajaran sesat), drg cuba nk share ilmu tp oleh kerana islam n organisasi tak dpt dipisah, esp kalau menyentuh bab perlembagaan n dasar2 negara mmg akan ada halangannya. mmg ada yg tersilap langkah tp tak mustahil ada yg betul.

kebtulan hr tu ada satu akhbar tabloid dedah pasal 1 ajaran yg didakwa sesat br2 ni, kebetulan ada kenalan dlm media tu, bile disiasat, ajarannya tak sesat, yg menyimpangnya org atasan, dia menjual ayat2 tu dgn harga yg murah, itu mmg lumrah manusia bila bab duit n kuasa ni. dalam al quran mmg byk dah kaitkan manusia n harta ni.
malas la koi nok cite pasal ajaran sesat ni.. kang org kabo koi ni pengikut la wpun koi ni mmg dah menyimpang jauh... Laughing

Selagi berpegang kpd 2 wasiat nabi, al quran dan sunah mmg tak akan tersesatnya. tp berbalik kpd mcm mana nak memfungsinya tu kena pakai logik akal. sesuai dgn masa, barulah al quran tu dikatakan sesuai sepanjang zaman. koi tak kabo saloh nk mbuatnya, tp org hari ni lebih beri keutamaan pd ritual aje.

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  ozzy on Tue Sep 29, 2009 9:55 am

faisalmik wrote:
Yassin wrote:

Jangan kabor diri setan manje...tak baik...umpamakan diri itu pada sesuatu nama yang baik walaupun tak baik orgnya, dan berubah pada kebaikan insyallah akan jadi baik org akan memanggil nama yang baik juga panggilan atau sebutan itu akan menjadi satu doa kelak utk kita....ok manje jgn kabor diri gitu tak baik sangat...byk sekali di cerita dlm al quran siapa itu setan...yang dilaknati allah, syaitan yang direjam..kita pun selalu membaca doa "aku berlidung drp syaitan yang direjam".

setuju sgt...

Koi nak tanya satu jelah dengan koi101 nih..apa perasaan aok bila satu hari nanti orang marah ke anak aok pastu dia kata " huh!! bapok macam setan..patutla anak macam iblis " dema suka ke..bangga ke?

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: khusus agama tanpa tauliah

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum