Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Yassin on Thu Dec 03, 2009 8:28 pm

along wrote:
Yassin wrote:Allah..patut laa kawan tersedok aje kat kuantan hari ini tadi (ada urusan jabatan sikit kat sana hari ini) buka PCC rupenya dema duk menyebut ke kawan haru.... ngabor kawan tok pawang hehehehe...

Along TQ dtg umah walaupun pun x sempat masuk byk hal katanya. Aok jgn kabor kawan tok pawang gitu Very Happy

keh pun mtak maaf la tak sempat nak masuk umoh aok ari tu...
keh nak balik ke kampung sbenarnya...
insyallah nanti keh dtg ke umoh aok...
aok tak pg ke kenduri dpn umah aok ari tu????

Bila senang teeh... singoh laa ke rumah kawan..ame dah tau..
kenduri andia kat depan umah kawan hari tu kawan x gi laa weh was2 laa pulok.. Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Jeck Sparow on Tue Dec 22, 2009 3:28 pm

Oleh: Ustaz Mat Isa Bin Deraman

Ustaz dan Bomoh

[justify]Menjadi satu kelaziman apabila seseorang ditimpa penyakit untuk bertemu dengan doktor, tetapi kalau penyakit itu tidak juga sembuh maka terlintaslah pada fikirannya untuk mencari rawatan alternatif. Yang pasti menjadi pilihan samada bomoh atau ustaz. Yang ada agama, pasti tidak mahu kehilangan agama dengan cara rawatan yang bertentangan dengan Islam, manakala yang tidak peduli tentang agama, apa sahaja boleh. Asalkan sembuh.
Penyakit adalah ujian daripada Allah. Tetapi tidak ramai menyedarinya. Yang manusia utamakan ialah sembuh daripada penyakit yang mengganggu keselesaannya. Meraka lupa pada ganjaran yang disediakan oleh Allah kepada mereka di hari akhirat kelak. Sebagai satu tanggungjawab, saya ingin membongkarkan perbezaan antara bomoh dengan Ustaz.

Ciri-ciri rawatan bomoh adalah seperti berikut:

* Menggunakan warna-warna tertentu dalam pakaian seperti kuning, hitam atau
sebagainya
* Menggunakan senjata dalam perawatan
* Lebih menumpukan balas dendam bagi pihak pesakit daripada usaha untuk
meyembuhkannya
* Tidak menjaga batas pergaulan dengan pesakit terutamanya pesakit perempuan
* Menggunakan mentera dan jampi serapah yang bertentangan dengan Islam
* Bukanlah seorang yang gemar melakukan ketaatan
* Terkenal sebagai seorang yang fasik iaitu yang mengambil mudah urusan agama
* Menggunakan asap dalam rawatan
* Terikat dengan masa tertentu dan pengeras
* Tidak sedar diri ketika melakukan rawatan kononnya tubuhnya dipinjam oleh
khadam tertentu atau sebagainya


Ini hanyalah beberapa tips segera untuk mengenali mereka. Insya Allah, saya akan bongkarkan lagi demi untuk memelihara agama kita semua. Amin

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Yassin on Tue Dec 22, 2009 3:49 pm

Ciri-ciri rawatan bomoh adalah seperti berikut:

* Menggunakan warna-warna tertentu dalam pakaian seperti kuning, hitam atau
sebagainya
* Menggunakan senjata dalam perawatan
* Lebih menumpukan balas dendam bagi pihak pesakit daripada usaha untuk
meyembuhkannya
* Tidak menjaga batas pergaulan dengan pesakit terutamanya pesakit perempuan
* Menggunakan mentera dan jampi serapah yang bertentangan dengan Islam
* Bukanlah seorang yang gemar melakukan ketaatan
* Terkenal sebagai seorang yang fasik iaitu yang mengambil mudah urusan agama

( yang kat atas ni aki ayah kawan tak penoh buat)

* Menggunakan asap dalam rawatan

(yang ini ada simboliknya jika manusia boleh guna talian telepon tapi jin dan seumpamanya guna asap sebagai alat perhubungan)

* Terikat dengan masa tertentu dan pengeras

(haram x penoh mintak jika diberi sebagai hadiah ambil aje x bagi pun x pe)

* Tidak sedar diri ketika melakukan rawatan kononnya tubuhnya dipinjam oleh
khadam tertentu atau sebagainya.

(yang ni pun tak de mekala dia pun tak sedor guna nok ngubat org heheheh)


Last edited by Yassin on Tue Dec 22, 2009 3:50 pm; edited 1 time in total

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  qaharpm on Tue Dec 22, 2009 3:49 pm

Yassin wrote:koy101, kawan tabik spring kat aok...diatas pandangan aok itu
kawan kira satu pandangan yang amat bernas!
cheers

tul2...bomoh/pawang yg tul selalunyer tak mintak bayaran, ikut je nok bagi ke tok... tapi pengeras tu kadang2 ader jugak, ni bukan aper mungkin cara dia belajar dulu kena ader benda2 ni.. ader yg tak ader mungkin dpt dlm mimpi ke gitu...

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  strikerbuncit on Tue Dec 22, 2009 4:02 pm

banyak pawang yg ada cuma nak amik kesempatan je..tak dapat duit,dapat cabul pun ok..ada sesetengah bomoh siap rogol lg atas alasan nk buang sial..last2,pesakit yg dpt 'sial'..nak berubat scara batin ni lebih baik mtk tolg dgn ahli perubatan islam yg guna ayat quran je (bomoh - tipikal pd org yg mengubat dgn mantera)...

walau dah brpa kali org kena dgn bomoh penipu ni...tp mentaliti org kita masih ditakuk lama..nak berubat jgk dgn org yg mengubat cara pelik2 camtu..lantakla..

tapi,hanya Yassin je kwn akui kepawangannya di PCC ni..yg lain2,rejected....hehehe

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  qaharpm on Tue Dec 22, 2009 4:05 pm

along! ayam bersubang putih sebeloh tu bomoh ke?...hiiiiiiiiii

qaharpm
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 174
Points : 177
Join date : 07/05/2009
Age : 32
Location : inter maran/puchong

http://qaharpm.multiply.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Jeck Sparow on Tue Dec 22, 2009 4:10 pm

qaharpm wrote:along! ayam bersubang putih sebeloh tu bomoh ke?...hiiiiiiiiii

Mekala ayam dah boleh jadi bomoh ni....hehehe paham paham sendiri la hok nak berubat ni kang habis kena cakor huhuhuu

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Yassin on Tue Dec 22, 2009 6:53 pm

strikerbuncit wrote:banyak pawang yg ada cuma nak amik kesempatan je..tak dapat duit,dapat cabul pun ok..ada sesetengah bomoh siap rogol lg atas alasan nk buang sial..last2,pesakit yg dpt 'sial'..nak berubat scara batin ni lebih baik mtk tolg dgn ahli perubatan islam yg guna ayat quran je (bomoh - tipikal pd org yg mengubat dgn mantera)...

walau dah brpa kali org kena dgn bomoh penipu ni...tp mentaliti org kita masih ditakuk lama..nak berubat jgk dgn org yg mengubat cara pelik2 camtu..lantakla..

tapi,hanya Yassin je kwn akui kepawangannya di PCC ni..yg lain2,rejected....hehehe

Tq laa aok caya ke kawan... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Awangmaseru on Thu Dec 24, 2009 12:39 am

Yassin wrote:
strikerbuncit wrote:banyak pawang yg ada cuma nak amik kesempatan je..tak dapat duit,dapat cabul pun ok..ada sesetengah bomoh siap rogol lg atas alasan nk buang sial..last2,pesakit yg dpt 'sial'..nak berubat scara batin ni lebih baik mtk tolg dgn ahli perubatan islam yg guna ayat quran je (bomoh - tipikal pd org yg mengubat dgn mantera)...

walau dah brpa kali org kena dgn bomoh penipu ni...tp mentaliti org kita masih ditakuk lama..nak berubat jgk dgn org yg mengubat cara pelik2 camtu..lantakla..

tapi,hanya Yassin je kwn akui kepawangannya di PCC ni..yg lain2,rejected....hehehe

Tq laa aok caya ke kawan... Very Happy

kawan dah agak, yasin ni bomoh yang ada ijazah dan etika.. kas caya ke aok.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  zack on Mon Feb 15, 2010 1:20 am

kawan setuju ngat apa yang koy101 luahkan...keje berpawang berbomah berbidan ni keje mulia keje fardu kifayah. Allah bagi ilmu dan tanggungjawab pada mereka utk berkhidmat pada masyarakat. Sampaikan ilmu-ilmu ni terus diwarisi kepada anak cucu utk melaksankan tanggungjawab ni. Kalau ikutkan sape nok jadi pawang,bomah dahlah keje tak ikut masa siang malam org cari...upah tak seberapa...pas tu kena berdepan dgn hantu jin setan macam jenis..silap ari bulan kalau tak cukup pendinding anak cucu jadi mangsa. kawan kekadang geram jugak ngan sesetengah org ni...asal sebut je pawang bomah terus kata syirik tahyul dll asal bakar kemeyan je kabo nak panggil jin dan hantu. mengkaji doh ilmu tak ade nak tudoh macam macam. kita jangan buruk sangka...mmg ade pawang bomoh yg amalkan ilmu hitam atau penipu tapi macam mana ngan yg betul betul bepawang bebomoh kerana Allah? kecik ati meke.

zack

Posts : 6
Points : 6
Join date : 25/01/2010

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Awangmaseru on Wed Feb 17, 2010 12:49 am

zack wrote:kawan setuju ngat apa yang koy101 luahkan...keje berpawang berbomah berbidan ni keje mulia keje fardu kifayah. Allah bagi ilmu dan tanggungjawab pada mereka utk berkhidmat pada masyarakat. Sampaikan ilmu-ilmu ni terus diwarisi kepada anak cucu utk melaksankan tanggungjawab ni. Kalau ikutkan sape nok jadi pawang,bomah dahlah keje tak ikut masa siang malam org cari...upah tak seberapa...pas tu kena berdepan dgn hantu jin setan macam jenis..silap ari bulan kalau tak cukup pendinding anak cucu jadi mangsa. kawan kekadang geram jugak ngan sesetengah org ni...asal sebut je pawang bomah terus kata syirik tahyul dll asal bakar kemeyan je kabo nak panggil jin dan hantu. mengkaji doh ilmu tak ade nak tudoh macam macam. kita jangan buruk sangka...mmg ade pawang bomoh yg amalkan ilmu hitam atau penipu tapi macam mana ngan yg betul betul bepawang bebomoh kerana Allah? kecik ati meke.

hee hee, mintak tolong ngan penghulu atau wakil rakyat atau doktor tu syirik juge ke hah, kan deme tu mahluk macam jin juge. ye dok!

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  chemoh on Sat Mar 13, 2010 6:53 pm

Assalamualaikum....sebenarnya ilmu pawang ni takkan hilang..Kaweh sendiri ade pak saudare kat ulu cheka tempat lahirnya tok pawang diraja aki kaweh tok pawang noh.kaweh nengok kat sini masih juga memgunakan ilmu ilmu turun temurun tu.Kat ulu cheka pun masih ada pawang kenduri kawin lah misalnye kene panggil pawang dulu...Tu ler tak tau jangan cakap.Kaweh maleh je nak panjag lebar....
chow cin cau....

chemoh

Posts : 2
Points : 2
Join date : 13/03/2010

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  chemoh on Sat Mar 13, 2010 6:59 pm

sampe saloh kaweh tulih name aki kaweh....

chemoh

Posts : 2
Points : 2
Join date : 13/03/2010

Back to top Go down

Kena menuntut semula di Indonesia

Post  pakbraim on Fri Jul 23, 2010 11:56 am

Salam...
Kas (saya) inget ilmu2 pawang dan batin org2 Pahang ni dah kurang skrg ni..telah dibawoh bersama2 ke alam Barzah oleh Aki2 kita dulu. Tak ada aroh lah nok belajor...sbb masa tu mungkin anok2 cucu kurang minet.

Jadi kala (kalau) nok jadi bomoh handel2 ni....kita kena ikut langkah Aki / Moyang kita dulu...kena Hijrah @ pegi ke luor negara mcm ke Indonesia..menuntut ilmu batin disaneh...tapi jgn lah ambik ilmu hitam..ambik lah ilmu putih...yang terdapat pada Kiai Indonesia sana...yg menjurus kpd amalan2 Islam sebenor..(pandangan peribadi kas lah).

Wassalam.

pakbraim

Posts : 2
Points : 5
Join date : 23/07/2010

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Yassin on Fri Jul 23, 2010 12:04 pm

Maka hilang juga salah satu budaya dan adat bangsa di alam melayu. Sad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  megatsx on Mon Aug 09, 2010 1:20 pm

Salam,
setahu koi dowang ada laie.

nak tahu maka kena selusuri silah 5 pawang Bersaudara yg dtg ke Pahang.

PawangNong salah seowang dari silah tuh, begitu juga pawang yg ada di Mentakab dan Pawang Kadir (Triang -kalau tak silap)

Kat Mentakab ada 2 owang laie PawangBesar/Bukit keatas, Seowang waris ke7 dan nak bawa semuanya berkubur. Sowang laie menantikan waris yg layak untuk 'GelarPawang'.

Waris 'GelarPawangBesar/Bukit' di Chatin ada di TanjungKerayong, mentakab.

Waris gelar pawang dari PawangNong saya tak pasti sapa. Pawang ada banyak jenis pawang setahu koi.

Waris2 pawang dari BatuKapur, koi tak ingat sapa. Setahu koi kat situh pun ada ramai pawangnya termasuk yg tidak mahu dikenali kecuali beberapa owang yg tahu silah keturunan pawang tersebut sahaja.

Dan ramai sangat yg cepat menuduh memacam ... kesian dowang.

ramai yg mencari tuk menuntut tapi setahu koi bukan senang sebab dowang memilih dan 'Gelar' tuh sendiri memilih yg tertentu. Dan mereka lebih rela berkubur dari semuanya disalah-gunakan. Kena lak zaman skang nih, owang suka sesangat nak salah-gunakan dan dok nak nguji owang ahahahaha

Sila2 sy alu2kan mencari mereka untuk menuntut bagi yg berminat ..... tapi kena la carik mereka duluyek ....

megatsx

Posts : 7
Points : 7
Join date : 09/08/2010
Age : 43
Location : Now in KL

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Yassin on Mon Aug 09, 2010 3:55 pm

megatsx terima kasih bbyk sebab sudi berkongsi maklumat disini.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Cik_N on Mon Aug 09, 2010 4:09 pm

koi kenai tok pawang kadir (area bera-triang) mengkala toki sedara...ayoh koi cerita zaman mudanya dia terer ngat nangkap boya di sungai pahang.penoh juga allahyarham mengadap sultan disbbkan kehandalannya ni... anok dia yg koi kenai sorang tu namanya tok pawang cik.. duduk depan simpang triang 3... tapi dah meninggal ketika usia muda lagi.. anak beranok tok pawang kadir ni kebnyakkan duduk area bera ni jugalah.. takat tu je yg koi leh kongsi nnti koi cri maklumat lagi..nanti koi interw lagi ayoh koi pasai keterunan2 dia ni yek....

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  MD on Mon Aug 09, 2010 4:15 pm

Cik_N wrote:koi kenai tok pawang kadir (area bera-triang) mengkala toki sedara...ayoh koi cerita zaman mudanya dia terer ngat nangkap boya di sungai pahang.penoh juga allahyarham mengadap sultan disbbkan kehandalannya ni... anok dia yg koi kenai sorang tu namanya tok pawang cik.. duduk depan simpang triang 3... tapi dah meninggal ketika usia muda lagi.. anak beranok tok pawang kadir ni kebnyakkan duduk area bera ni jugalah.. takat tu je yg koi leh kongsi nnti koi cri maklumat lagi..nanti koi interw lagi ayoh koi pasai keterunan2 dia ni yek....

molek amat aok interview ayoh aok tu...kekadang orang tua2 tak becerita selagi tak ditanya.....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Cik_N on Mon Aug 09, 2010 4:19 pm

MD wrote:
molek amat aok interview ayoh aok tu...kekadang orang tua2 tak becerita selagi tak ditanya.....

betul2...kadang2 orang tua nok ngat bercerita nyer.. pah ter org muda plok x mboh mendengornyer....dulu doh ayoh koi bercerita ketnye pening juga pale koi nok ngikut turutan susur galur sampai la ke cicit mcm koi nih...modoh citernye org muda zaman skrg jnganla ke tau mende2 langsung dok..

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  megatsx on Mon Aug 09, 2010 4:33 pm

Kuikuikuikui
tuh salah satu masalahnyer aja, satu laie kita hok yg tak tau nak tanya tapi dok tanya mendo lain ajo ... balik2 ilmu pengasih hehehehehehe
laie tuh satu laie maslaah kito takut/segan nak tanyo mako melopas ler ahhahahahaha

Arwah pawangNong tuh yg koi tahu meme hebat owangnyer, kalau kito gi jumpo dia dia leh tahu sapa keturunan kito dan dio leh tahu kalau kito nih waris dari 5 pawang bersaudaro tuh kuikuikui dan banyak laie ler ceritonyo.

Yang paling tahu psl ceghito arwah PawangNong/MatKilau/TokPeramu sebab dio pernah jumpo dowang nih semua dolu2 dan kalau tak silap kalau dia gi ke UluCheka tuh, masih ramai yg tuo2 kenai dio hehehehehehe

Koi ingat laie, ayah koi cerito masa jumpo dowang nih dulu2, dowang leh tahu anak cucu cicit 'pengkhianat' pun dok ado kat luar nak jumpo hahahahahahaha

Cik_N, carik jangantak carik, kalau tak rugi oooo tak tahu walau sikit ...... koi tak tahu sangat pasai arwah pawang kadir tuh tapi tahu ler gak sikit2 mana yg perlu hemmmmm

rindu bebenor koi ngan kg dekat tepinya kg busut jin tuh ..... aduhhh payanya perghhh menggamit kerinduan hahahahahahaah


megatsx

Posts : 7
Points : 7
Join date : 09/08/2010
Age : 43
Location : Now in KL

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  mail on Mon Oct 18, 2010 10:31 pm

Mastika bulan lepas ada cerita Pawang Kadir..........kini segala ilmunya diwarisi oleh Musannif(cucu)duk kat Jengka(pernah jadi calon Bulan Purnama di Parlimen Kuala Krau).

mail

Posts : 5
Points : 6
Join date : 18/10/2010

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  abuyaasa on Wed Apr 10, 2013 5:40 pm

Assalamualaikum...
Terima kasih penjelasan tuan..rasenyer tok perlu koi jelaskan lagi koi hanyer menjadi pendengor dan melihat pandangan tuan tuan.... saya cucu kepada Arwoh Pawang Kadir dan pernoh bersamanyer semasa hayat nyer...
Untuk sdikit keterangan sila rujuk :akpk14.blogspot.com/..

terima kasih

abuyaasa

Posts : 2
Points : 2
Join date : 01/08/2012
Age : 50
Location : Seberang Guai,

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  sayedchenor on Fri Sep 13, 2013 6:36 pm

salam
kat kampung koi dulu kampung kening ada sorang pawang memang terer loh nama dia tok ki sentoi tp doh meninggal doh punya terer loh kata org jatuh dari pokok tualang boleh bangun jalan macam biasa kata org lh ye tk ye koi tk tau kit nya kalo dia musung leboh mmg handei loh tok mende hei nye kalau sengat dok leboh

sayedchenor

Posts : 4
Points : 6
Join date : 13/09/2013

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  sayedchenor on Fri Sep 13, 2013 6:45 pm

salam
mende2 gitu tak de doh le ni dulu yebanyok sangat pawang bomoh koi ingat lg dulu masa koi kecik kalo demam panggil pawang je beralin tepung beras pagi esuk putih muka badan ...hehehe tapi bila kita pikir kan secara lojik nya memang betul cara tu sebab bila demam suhu badan naik jadi panas badan bila beralin dengan tepong beras dia akan menyejuk kan badan dan menurun kan suhu badan jadi kalo dapt buat3 malam beralin bolih baik demam tak yoh gi klinik pas tu se lagi kalo sakit trok sangat panggil pawang berejin hok ni bila dia berejin sampei begego rumoh bala bapok kuagt nye,....hehehehhe kit nya le ni tak de doh org pun doh tk pecaya pas tu yg nok jadi pawang pun tak de doh
gitu loh crite nye
salam

sayedchenor

Posts : 4
Points : 6
Join date : 13/09/2013

Back to top Go down

Re: Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?

Post  Sponsored content Today at 11:27 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum