Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  sam on Tue Aug 25, 2009 2:46 pm

koi pnh bgtau kat posting sblm ni...mmg nak share tp bkn kat sini la. at least leh gak koi tau sp yg betul2 nak tau...bkn takat isu ni aje, byk lagi...
avatar
sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  J.Milan22 on Tue Aug 25, 2009 3:12 pm

tertarik ape yg kekawan bincangkan....
pepun hormatila ape yg dijanjikan sebelum merdeka dulu nak2 dalam perlembagaan
terutama berkaitan agama,bangsa,negara,bumiputra n etc...
hargaila perjuangn mereka yg banyak berjasa kpd negara....
n yg penting jagalah keamanan sayangilahhh negara kite....



elakkan n jadikan perkara2 begini sebagai pengajaran kite semua...




peacee..no warr....
sunny sunny
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  ozzy on Tue Aug 25, 2009 3:19 pm

J.Milan22 wrote:tertarik ape yg kekawan bincangkan....
pepun hormatila ape yg dijanjikan sebelum merdeka dulu nak2 dalam perlembagaan
terutama berkaitan agama,bangsa,negara,bumiputra n etc...
hargaila perjuangn mereka yg banyak berjasa kpd negara....
n yg penting jagalah keamanan sayangilahhh negara kite....



elakkan n jadikan perkara2 begini sebagai pengajaran kite semua...




peacee..no warr....
sunny sunny

betul tu j.milan kwn x merasa tragedi 13mei..tapi peristiwa di kg medan meskipun kecik amat terasa sehingga kini..itu baru peristiwa kecil tapi amat memberi kesan dan iktibar ..ketika itulah kita org melayu bersatu..tapi selepas itu kembali berpecah belah disebabkan fahaman politik..mmm..entahlah susah nak cakap lagi.. Crying or Very sad
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  ozzy on Tue Aug 25, 2009 3:27 pm

strikerbuncit wrote:Masalahnya ramai rakyat Malaysia sendiri tak tahu/taknak ambil tahu ttg perlembagaan negara.
Sedangkan dah termaktub hak-hak orang melayu dan agama Islam..namun,dah nama pun kafir,
mereka ini akan sntsa cuba mencabar&menguji kita dgn pmintaan yg mlampau atas dasar hak
mereka.Kita tak perlu melatah dlm soal ini..biarkan org yg arif menyelesaikannya..tetapi jika
keputusan tidak memihak kpd kita/leh menggugat kstabilan kharmonian kaum,eloklah dibantah
scara aman&berdiplomasi spt tidak memberi undi dlm PRU 13 nti..tdapat sesetengah kaum yg mmg
tak sedar dek untung..org melayu+islam telah beratus tahun bermandi darah berjuang utk kemerdekaan
dan sekarang mereka nak tuntut hak kesamarataan - MELAMPAU!!..hakikatnya,kaum I***A adalah
golongan banduan yg berasal dari I***A dan diambil oleh British utk bkerja sbg buruh kasar dulu di
estet&ladang..kaum C**A pula diimport utk bekerja di lombong bijih..

dalam berpolitik kita mgkn tak sehaluan,tapi kalau menyentuh hak keistimewaan melayu+islam,kita
semua harus bersatu..sekarang org melayu hanya ada kuasa politik memandangkan bidang pendidikan+ekonomi
dikuasai bangsa lain..kalau kuasa politik sudah tiada,kita semua akan merempat dibumi sndiri spt apa yg
telah berlaku di barat China baru2 ini,dan contoh yg plg hampir skrg,dimana org melayu di Singapura skrg?

Belajarlah dari sejarah..fahamilah perlembagaan negara..hormatilah KONTRAK SOSIAL..
Nescaya,kita semua boleh hidup dgn aman. sunny

satu jawapan yang tepat dan bernas..tahniah...semangat seperti inilah yang perlu ada dalam diri orang melayu bukan asyik nak menyalahkan sesama melayu orang lain sibuk nak rampas segalanya ...semoga kita akan terus bersatu..MERDEKA ... Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Tue Aug 25, 2009 3:50 pm

DUA minggu lagi semua warga Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan (dulu disebut Hari Kebangsaan) ke-52. Ketika menyambut kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957, jangan lupa hanya 11 negeri sahaja di Semenanjung Tanah Melayu yang diisytiharkan merdeka.

Pada masa itu negara kita bernama Persekutuan Tanah Melayu dan Malaya dalam bahasa Inggeris. Lidah penjajah Inggeris tidak boleh menyebut Melayu seperti juga mereka tidak boleh menyebut Mesir lalu dipanggil Egypt.

Apabila Sabah, Sarawak dan Singapura menyertai kita dan merdeka pada 31 Ogos 1963, barulah negara ini bernama Persekutuan Malaysia. Tetapi perkara penting yang mengiringi kemerdekaan negara kita ialah Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Ia adalah undang-undang negara kita yang patut dipatuhi.

Bukan mudah menggubal undang-undang yang begitu 'cantik' dan boleh diguna pakai dalam negara berbilang bangsa ini.

Di dalam Perlembagaan Persekutuan itu, hampir semua perkara berhubung pembentukan negara bangsa ini disentuh.

Selama 50 tahun, semua kaum berpegang teguh pada Perkara-perkara dalam Perlembagaan Persekutuan. Walaupun ada cubaan untuk meminda, ia hanya berjaya dalam perkara-perkara tertentu sahaja.

Selepas Pilihan Raya Umum ke-12, bermakna 18 bulan cerita mengasak-asak isu sensitif seperti dalam Perkara 3 (Islam agama rasmi), Perkara 5 (Kebebasan diri), Perkara 10 (Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuh persatuan), Perkara 11 (Kebebasan agama), Perkara 12 (Hak-hak berkenaan pelajaran), Perkara 38 (Majlis Raja-Raja), Perkara 70 (Keutamaan Raja dan Yang Dipertua Negeri).

Selain itu ada yang masih tidak faham-faham tentang Perkara 72 (Keistimewaan Dewan Negeri), Perkara 89 (Tanah rizab orang Melayu), Perkara 90 (Peruntukan khas mengenai tanah adat di Negeri Sembilan, Melaka dan tanah pegangan orang Melayu di Terengganu).

Malah isu-isu yang kerap dijadikan pertikaian oleh pemimpin dan rakyat negara ini ialah Perkara 152 (Bahasa Kebangsaan), Perkara 153 (Hak istimewa orang Melayu).

Setelah sekian lama isu-isu dalam perkara-perkara Perlembagaan di atas dimainkan, ternampak trend yang cuba mempertikaikan Perkara 181 (Pengecualian bagi Kedaulatan Raja-raja) dan Perkara 183 (Tiada tindakan yang boleh dimulakan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau Raja kecuali dengan keizinan negara).

Lebih 50 tahun, semua masyarakat berbilang kaum hidup dengan aman damai, tetapi selepas tsunami politik 18 bulan lalu itu, semua berubah.

Satu demi satu perkara dalam Perlembagaan Persekutuan ditekan dan mahu diubah. Hakikat yang mula dilupakan ialah Perlembagaan bukan sahaja menjaga dan memelihara hak-hak orang Melayu tetapi juga bukan Melayu.

Kita hairan kenapa kelebihan orang Melayu sahaja yang diperkatakan, bagaimana tentang keciciran dan kemunduran Melayu dan Bumiputera dalam ekonomi.

Bukan Melayu hendak semua sama rata atas prinsip hak asasi tetapi lupa keadilan kepada masyarakat Melayu dan Bumiputera yang menjadi majoriti.

Kita tidak mahu kerajaan pimpinan Melayu diasak-asak dan akhirnya mengalah. Kita tak benarkan orang Melayu terpedaya dengan konsep sama rata.

Kita mahu orang Melayu bangkit bersuara dan sedarkan rakan daripada kaum lain supaya faham akan kedudukan negara.

Jangan dibiarkan tiang seri negara dibiarkan dihina tanpa ada rasa kesal di jiwa orang Melayu.

Jika kita ikut dan patuhi perkara-perkara dalam Perlembagaan Persekutuan, tidak layak disebut pun perkataan kaum Cina dan India selepas kaum Melayu dalam penulisan atau ucapan.

Dalam Perlembagaan tidak disebut pun kedudukan kaum Cina dan India. Definisi bangsa Malaysia yang disebut ialah Orang Asli, Melayu dan Bumiputera Sabah, Bumiputera Sarawak dan kaum-kaum lain.

Begitu juga kalau diikut Perlembagaan, tidak dibenarkan penubuhan sekolah jenis kebangsaan Cina atau sekolah jenis kebangsaan Tamil.

Tetapi atas semangat perkongsian kuasa dan tolak ansur demi memelihara perpaduan antara kaum, maka semua yang 'tersasar' daripada Perlembagaan tidak diambil tindakan.

Tetapi sekarang, perkara yang kita bertolak ansur itu mahu terus dipertahankan dan yang hak milik pribumi pula mahu dikikis dan dihapuskan. Adilkah?
---------------------------------------------------------
kawan rasa cukup artikel ini untuk difahami...artikel ini ada kawan delete frasa2 tertentu...untuk tengok teks penuh kat sini ---> http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0815&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  apens7 on Tue Aug 25, 2009 4:01 pm

mayb bangsa2 len melihat kaum melayu ni terlalu lembut hatinya dan mudah mengalah...
cuma takut nepal bangla indon ngn myanmar pun mintak hak kesamarataan... abih la melayu... huhuhuhu...

sapa melayu??? kita la.. huhuhuhu
avatar
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  apens7 on Tue Aug 25, 2009 4:02 pm

igt.. peratus penduduk melayu smakin mengecil.... ini baru 52 tahun merdeka... kaalu 100 tahun? kita tak tau nasib anak cucu kita time tu.... huhuhu
avatar
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  strikerbuncit on Tue Aug 25, 2009 4:46 pm

saya bru balik dri kursus BTN baru2 ini..ni lah antara soalan semasa sesi LDK(kuliah)

Anda sbg pemegang amanah&harta pusaka bg 3buah keluarga.Anda ada RM1 juta dan sebuah rumah pusaka untuk diagih2kan kpd 3 kluarga tersebut.

Keluarga A - 10 orang anak
Keluarga B - 5 orang anak
Keluarga C - 2 orang anak

Bagaimanakah kaedah pmbahagian harta2 tersebut bg anda?Apakah asas kpd pmbhagian harta tersebut?

sape pandai,leh la cuba huraikan...sok saya bg jwpn.hehehe..
hadiah xda,tp dpt ilmu la..
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  J.Milan22 on Tue Aug 25, 2009 4:58 pm

strikerbuncit wrote:saya bru balik dri kursus BTN baru2 ini..ni lah antara soalan semasa sesi LDK(kuliah)

Anda sbg pemegang amanah&harta pusaka bg 3buah keluarga.Anda ada RM1 juta dan sebuah rumah pusaka untuk diagih2kan kpd 3 kluarga tersebut.

Keluarga A - 10 orang anak
Keluarga B - 5 orang anak
Keluarga C - 2 orang anak

Bagaimanakah kaedah pmbahagian harta2 tersebut bg anda?Apakah asas kpd pmbhagian harta tersebut?

sape pandai,leh la cuba huraikan...sok saya bg jwpn.hehehe..
hadiah xda,tp dpt ilmu la..

sy hampir taU SEBAB SY PUN DAH G KURSUS NI...
hehehe..koi dapat result man..
avatar
J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  apens7 on Tue Aug 25, 2009 5:26 pm

strikerbuncit wrote:saya bru balik dri kursus BTN baru2 ini..ni lah antara soalan semasa sesi LDK(kuliah)

Anda sbg pemegang amanah&harta pusaka bg 3buah keluarga.Anda ada RM1 juta dan sebuah rumah pusaka untuk diagih2kan kpd 3 kluarga tersebut.

Keluarga A - 10 orang anak
Keluarga B - 5 orang anak
Keluarga C - 2 orang anak

Bagaimanakah kaedah pmbahagian harta2 tersebut bg anda?Apakah asas kpd pmbhagian harta tersebut?

sape pandai,leh la cuba huraikan...sok saya bg jwpn.hehehe..
hadiah xda,tp dpt ilmu la..

bagi mesti ikut jumlah anak la kut.... cam A ada 10 org mayb dapat lebih... kalau rumah tu bg kat A mayb duit B bgb C dpt lebih... hahahaha... ntah.... aku tak tau... hentam jer...
avatar
apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Tue Aug 25, 2009 6:03 pm

puas kawan mikir apa kaitannya soklan ni ngan pembinaan kuil Laughing lol!

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  ozzy on Tue Aug 25, 2009 7:01 pm

Deto_8 wrote:puas kawan mikir apa kaitannya soklan ni ngan pembinaan kuil Laughing lol!

hahahaha..betul tu..kwn pun dok fikir dari tadi...punya la jauh korner baring..cecah telinga apa.. bounce bounce
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  ozzy on Tue Aug 25, 2009 7:03 pm

apens7 wrote:
strikerbuncit wrote:saya bru balik dri kursus BTN baru2 ini..ni lah antara soalan semasa sesi LDK(kuliah)

Anda sbg pemegang amanah&harta pusaka bg 3buah keluarga.Anda ada RM1 juta dan sebuah rumah pusaka untuk diagih2kan kpd 3 kluarga tersebut.

Keluarga A - 10 orang anak
Keluarga B - 5 orang anak
Keluarga C - 2 orang anak

Bagaimanakah kaedah pmbahagian harta2 tersebut bg anda?Apakah asas kpd pmbhagian harta tersebut?

sape pandai,leh la cuba huraikan...sok saya bg jwpn.hehehe..
hadiah xda,tp dpt ilmu la..

bagi mesti ikut jumlah anak la kut.... cam A ada 10 org mayb dapat lebih... kalau rumah tu bg kat A mayb duit B bgb C dpt lebih... hahahaha... ntah.... aku tak tau... hentam jer...

tak reti nak kira..bagi jela kat koi..wakakakakakaka
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  strikerbuncit on Wed Aug 26, 2009 10:24 am

sbenornya mmg xda kena mengena dg kuil pun Razz ..saja bg sbb alang2 dh cite pasal kenegaraan+patriotisme.
disebabkn byk kesulitan utk mengira(korg xda kalkultor kan?).xpela,anggapla kuiz ni di batalkan..hehehe..

so,kita sambung blik cite pasal kuil...bla..bla..bla..bla..India mmg #$@!^&*..pastu &^%$%$^

Twisted Evil Razz bounce
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  lepat_ubi on Wed Aug 26, 2009 12:48 pm

strikerbuncit wrote:sbenornya mmg xda kena mengena dg kuil pun Razz ..saja bg sbb alang2 dh cite pasal kenegaraan+patriotisme.
disebabkn byk kesulitan utk mengira(korg xda kalkultor kan?).xpela,anggapla kuiz ni di batalkan..hehehe..

so,kita sambung blik cite pasal kuil...bla..bla..bla..bla..India mmg #$@!^&*..pastu &^%$%$^

Twisted Evil Razz bounce

nak kene guna kalkulator saintifik ker??? koi ade jer....
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  labu sayong on Wed Aug 26, 2009 12:53 pm

strikerbuncit wrote:sbenornya mmg xda kena mengena dg kuil pun Razz ..saja bg sbb alang2 dh cite pasal kenegaraan+patriotisme.
disebabkn byk kesulitan utk mengira(korg xda kalkultor kan?).xpela,anggapla kuiz ni di batalkan..hehehe..

so,kita sambung blik cite pasal kuil...bla..bla..bla..bla..India mmg #$@!^&*..pastu &^%$%$^

Twisted Evil Razz bounce

apa ni..ni akak nok maroh ni..
avatar
labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Fri Aug 28, 2009 10:05 am

Perjumpaan bersama para penduduk seksyen 23 dan pihak media malam ini (Selasa, 25 Ogos 2009), jam 9.30malam untuk membincangkan tentang perkara di atas bertempat di Surau Al-Jannah, Seksyen 23.

Suatu demonstrasi aman akan dilakukan selepas solat Jumaat pada hari Jumaat ini di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ke Bangunan SUK Selangor.

Pada asalnya, sebuah kuil akan didirikan di seksyen 19 Shah Alam yang kemudiannya bertukar ke Seksyen 23 yang majoriti penduduknya adalah orang-orang Melayu.

Bukankah kuil ini lebih sesuai ditempatkan di Seksyen 22 yang merupakan kawasan perindustrian yang jauh daripada penempatan umum? Mengapa pihak pemerintahan tertinggi negeri tidah berbuat demikian?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  zulkbo on Sat Aug 29, 2009 12:17 am

kekecohan semakin panas...

avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  zulkbo on Sat Aug 29, 2009 12:20 am

Sekumpulan penduduk Seksyen 23 Shah Alam dengan beberapa NGO Melayu mengarakkan kepala lembu ke bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor sebagai membantah cadangan pemindahan kuil Hindu ke kawasan mereka.

Kira-kira 50 orang yang membentuk jawatankuasa bertindak penduduk seksyen itu berkumpul di masjid negeri, beberapa ratus meter dari bangunan tersebut di Shah Alam, selepas solat Jumaat tadi.



Mereka berarak sebagai menyatakan bantahan kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, exco kebajikan negeri Rodziah Ismail dan exco kesihatan Dr A Xavier Jayakumar.

Mereka juga mensasarkan kemarahan mereka kepada ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad.


selanjutnya:
http://www.malaysiakini.com/news/111611

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Sat Aug 29, 2009 12:33 am




_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Sat Aug 29, 2009 12:37 am

Nampaknya kemarahan penduduk Islam di Seksyen 23, Shah Alam sudah tidak dapat dibendung lagi bilamana mereka berkumpul membantah perancangan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk membina kuil hindu dikawasan berhampiran perumahan mereka!

Dari cara dan gaya mereka berucap dengan tegas dan memberi amaran kepada Kerajaan Selangor dibawah perintah Khalid Ibrahim, nampaknya akan berlaku perkara yang tidak di ingini sekiranya Khalid Ibrahim yang meluluskan pembinan kuil industri arak terus berkeras juga dengan perancangan tersebut!

Penduduk Islam yang berarak ke Bangunan Sekretariat Kerajaan Selangor di Shah Alam memberi amaran bahawa sekiranya Khalid Ibrahim dan Khalid Samad terus berdegil hendak membina kuil disana, akan berlaku pertumpahan darah!!!

Buat masa ini, yang berdarah adalah kepala seekor lembu yang membawa makna tersurat dan tersirat! Bagi mereka yang faham dan kenal akan gaya bahasa dan isyarat orang orang Melayu sudah pasti dapat mencium apakah maksud sebenarnya disebalik pembawaan kepala lembu itu?

Soalnya sekarang, apakah kedua Khalid itu dapat menangkap maksud simbolik yang dibawa umat Islam Seksyen 23 itu atau mereka akan terus buat buat tak nampak dan dengan itu membiarkan polemik merbahaya ini terus mencetuskan pergaduhan diantara kaum disana yang mungkin melibatkan kehilangan nyawa dikedua belah pihak nanti?

Sejak mengambil alih pemerintahan Kerajaan Selangor dibawah Khalid Ibrahim nampaknya kedudukan orang orang Islam didalam negeri ini semakin terancam dan pelbagai kemelut politik serta sosial telah tercetus disana.

teks penuh di http://mahaguru58.blogspot.com/2009/08/protes-umat-islam-seksyen-23-shah-alam.html

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Deto_8 on Sat Aug 29, 2009 12:42 am

Deto_8 wrote:Buat masa ini, yang berdarah adalah kepala seekor lembu yang membawa makna tersurat dan tersirat! Bagi mereka yang faham dan kenal akan gaya bahasa dan isyarat orang orang Melayu sudah pasti dapat mencium apakah maksud sebenarnya disebalik pembawaan kepala lembu itu?

Soalnya sekarang, apakah kedua Khalid itu dapat menangkap maksud simbolik yang dibawa umat Islam Seksyen 23 itu atau mereka akan terus buat buat tak nampak dan dengan itu membiarkan polemik merbahaya ini terus mencetuskan pergaduhan diantara kaum disana yang mungkin melibatkan kehilangan nyawa dikedua belah pihak nanti?

Umum mengetahui bahawa lembu merupakan simbol kesucian bagi masyarakat beragama Hindu. Apa yang berlaku di Shah Alam jika disalah tafsirkan boleh dianggap sebagai satu penghinaan yang nyata kepada mereka. Kita sebagai umat Islam pasti akan tersentuh dan terguris sekiranya ada pihak yang menghina atau menjatuhkan martabat agama Islam walau dengan apa cara sekalipun. Pastinya kita akan berasa marah jika ada pihak yang menggantung kepala babi di depan masjid, seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  zulkbo on Sat Aug 29, 2009 1:04 am

Deto_8 wrote:
Deto_8 wrote:Buat masa ini, yang berdarah adalah kepala seekor lembu yang membawa makna tersurat dan tersirat! Bagi mereka yang faham dan kenal akan gaya bahasa dan isyarat orang orang Melayu sudah pasti dapat mencium apakah maksud sebenarnya disebalik pembawaan kepala lembu itu?

Soalnya sekarang, apakah kedua Khalid itu dapat menangkap maksud simbolik yang dibawa umat Islam Seksyen 23 itu atau mereka akan terus buat buat tak nampak dan dengan itu membiarkan polemik merbahaya ini terus mencetuskan pergaduhan diantara kaum disana yang mungkin melibatkan kehilangan nyawa dikedua belah pihak nanti?

Umum mengetahui bahawa lembu merupakan simbol kesucian bagi masyarakat beragama Hindu. Apa yang berlaku di Shah Alam jika disalah tafsirkan boleh dianggap sebagai satu penghinaan yang nyata kepada mereka. Kita sebagai umat Islam pasti akan tersentuh dan terguris sekiranya ada pihak yang menghina atau menjatuhkan martabat agama Islam walau dengan apa cara sekalipun. Pastinya kita akan berasa marah jika ada pihak yang menggantung kepala babi di depan masjid, seperti yang pernah berlaku sebelum ini.

kalau tak di bendong
boleh jadi rusuhan kaum nih
risau lah..kena buat sesuatu
kerajaan pakatan rakyat
kena lah berunding lagi
dengan ngo melayu tu Razz

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Penduduk Shah Alam bantah pembinaan kuil

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum