Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Peribahasa Melayu kita.

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  ozzy on Wed Oct 21, 2009 1:45 pm

labu sayong wrote:'Bagai melepaskan batuk ditangga"
maksud:membuat sesuatu kerja tetapi tidak sampai selesai..
sumber:Pusat Rujukan Persuratan Melayu

Pasti anda pernah mendengar peribahasa ini.Tetapi apa kaitan melepaskan batuk di tangga dengan maksud peribahasa ini?Seseorang pernah memberitahu saya bahawa istilah batuk ini bukanlah bermaksud sakit tekak tetapi sejenis gayong untuk mencedok air dari tempayan.Ada yang ingin komen sebab saya bukan di bidang ini, jadi nak tahu lebih lanjut.

Rasanya bukan buat kerja tak sampai selesai tapi buat keje main2..Apa2 pun Koi tunggu abg yassin atau Jas jwb dulu... Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Wed Oct 21, 2009 3:35 pm

Ayam tidur senang di dalam reban, musang yang susah beredar sekeliling.
Tidak senang melihat kebahagiaan orang.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Wed Oct 21, 2009 3:41 pm

Buruk dibuang dengan rundingan, baik ditarik dengan muafakat.
Tiap-tiap kejadian buruk dapat diselesaikan bila kedua belah pihak bersedia untuk berunding atau bermesyuarat.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Wed Oct 21, 2009 3:56 pm

fourzy wrote:
labu sayong wrote:'Bagai melepaskan batuk ditangga"
maksud:membuat sesuatu kerja tetapi tidak sampai selesai..
sumber:Pusat Rujukan Persuratan Melayu

Pasti anda pernah mendengar peribahasa ini.Tetapi apa kaitan melepaskan batuk di tangga dengan maksud peribahasa ini?Seseorang pernah memberitahu saya bahawa istilah batuk ini bukanlah bermaksud sakit tekak tetapi sejenis gayong untuk mencedok air dari tempayan.Ada yang ingin komen sebab saya bukan di bidang ini, jadi nak tahu lebih lanjut.

Rasanya bukan buat kerja tak sampai selesai tapi buat keje main2..Apa2 pun Koi tunggu abg yassin atau Jas jwb dulu... Very Happy

Pertama boleh kawan komen secara umumnya peribasa melayu ini boleh ditaksirkan diantara beberapa sudut negetif dan positifnya menerima atau mentaksirkan peribahasa itu diatas keperluan dan kehendaknya jua...atau lebih tepat jujur dan tidak jujur.

Peribahasa melepas batuk ditangga ini perlu difahami ketiga-tiga perkataan tersebut melepas - membuang batuk itu satu penyakit (tak tau kalau maksudnya bender lain) dan tangga itu satu tempat turun atau tempat naik bagi sesebuah rumah.

Jika maksudnya membuat sesuatu kerja tetapi tidak sampai selesai..
sebenar peribahasa ini juga merujuk pada halusnya bahasa org dahulu bertapa mereka tidak suka org batuk yang membuang kahaknya ditangga. (buat keje mudah)
sepatutnya kala nak buat kerja sopan seperti batuk didalam tandas.Very Happy

jadi peribahasa ini amat sesuai bukan sahaja bagi org yang yang membuat kerja yang tidak selesai tapi juga merujuk pada perangai buruk seseorg itu kala nak batuk buanglah kahak itu ditempat sebetulnya.

Pendapat kawan
semata-mata.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Wed Oct 21, 2009 11:38 pm

Dalam sudah keajukan, dangkal sudah keseberangan.
Telah diketahui benar-benar tujuan atau maksud seseorang. ajuk = duga

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Wed Oct 21, 2009 11:40 pm

Empat gasal, lima genap; dikendur berdentang-dentang, ditegang berjela-jela.
Tutur kata orang yang bijaksana selalu tersembunyi maksudnya. gasal = ganjil.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Thu Oct 22, 2009 9:38 am

Tak ada gading yang tak retak.--------->Tiada sesuatu yang betul-betul sempurna.
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Thu Oct 22, 2009 9:42 am

jasnoraizan wrote:
Tak ada gading yang tak retak.--------->Tiada sesuatu yang betul-betul sempurna.

Tak de gading tanduk berguna juga...
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Thu Oct 22, 2009 10:02 am

Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:
Tak ada gading yang tak retak.--------->Tiada sesuatu yang betul-betul sempurna.

Tak de gading tanduk berguna juga...

"dalam sudah kejukan,dangkal sudah ke sebarang"
telah diketahui tujuan atau maksudnya
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Thu Oct 22, 2009 5:34 pm

Macam orang biduk.
Orang yang makan dan minum bersama-sama tetapi bayar sendiri-sendiri.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Thu Oct 22, 2009 5:57 pm

Peribahasa Moden Seiring dengan Peredaran Zaman...sape2 ada ...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Fri Oct 23, 2009 11:26 pm

jasnoraizan wrote:Peribahasa Moden Seiring dengan Peredaran Zaman...sape2 ada ...

BIAR PUTIH TULANG JANGAN KUNING GIGI
KALA TAK ADA ROTAN PELEMPANG PUN JADI.

Amacam ok ker ??
Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  zulkbo on Sat Oct 24, 2009 2:03 am

Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:Peribahasa Moden Seiring dengan Peredaran Zaman...sape2 ada ...

BIAR PUTIH TULANG JANGAN KUNING GIGI
KALA TAK ADA ROTAN PELEMPANG PUN JADI.

Amacam ok ker ??
Very Happy

peribahasa ni zaman
pendekar nih..
tak hang tuah
mau hang lekir
yang bercakap nih..
huh huh huh Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Sat Oct 24, 2009 11:55 am

zulkbo wrote:
Yassin wrote:
jasnoraizan wrote:Peribahasa Moden Seiring dengan Peredaran Zaman...sape2 ada ...

BIAR PUTIH TULANG JANGAN KUNING GIGI
KALA TAK ADA ROTAN PELEMPANG PUN JADI.

Amacam ok ker ??
Very Happy

peribahasa ni zaman
pendekar nih..
tak hang tuah
mau hang lekir
yang bercakap nih..
huh huh huh Very Happy

Kerana masa merubah segalanya jadi anak cucu guna perpatah moden juga..mungkin aku antara ribuan mereka yang bergelar anak cucu mereka!!!.hahaha
Razz
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Deto_8 on Tue Oct 27, 2009 9:37 am

Tutup lutut, terbuka pusat; lepas kaki, leher terjerat.
Kesalahan yang terlalu banyak sudah tak dapat disembunyikan lagi, lambat-laun akan ketahuan juga.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  strikerbuncit on Tue Oct 27, 2009 9:46 am

suka suki je..(buat sesuka hati)
celah bedah..(byk celah)
---------------------------
kalau sudah benci,bukan kata nampak,sebut pun jangan!
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 3:57 pm

Cinta Ibarat Kentut Kalau Di Tahan Sakit Perut Jika Dilepas Bikin Ribut hehe
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Yassin on Mon Nov 09, 2009 4:01 pm

Jeck Sparow wrote:Cinta Ibarat Kentut Kalau Di Tahan Sakit Perut Jika Dilepas Bikin Ribut hehe

MERANA JUGA BAGAIKAN CIRIT SELAGI DILAYAN SELAGI SAKIT
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 4:04 pm

Hidup Tanpa Semangat Samalah Mengunyah Dodol Tanpa Gigi
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  strikerbuncit on Mon Nov 09, 2009 4:04 pm

Jeck Sparow wrote:Cinta Ibarat Kentut Kalau Di Tahan Sakit Perut Jika Dilepas Bikin Ribut hehe

pulok dah!!..ade ke cinta di umpamakn dg kentut..dulu msa bcinta,jeck separuh bg surat cinta pd pakwe(kini suami) guna pribahasa ni ke? syahdu habesss... Laughing
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  jasnoraizan on Mon Nov 09, 2009 4:06 pm

Jeck Sparow wrote:Hidup Tanpa Semangat Samalah Mengunyah Dodol Tanpa Gigi

apa tak de semangat pulok...lg sedap ape kuyoh dodol tanpa gigi nih...lg kuat semangat kwn ...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  strikerbuncit on Mon Nov 09, 2009 4:06 pm

"Sebusuk-busuk cagu pun,ia tetap dihidu sebelum dibuang"

makna: entohler..hehehe...
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 4:15 pm

strikerbuncit wrote:
Jeck Sparow wrote:Cinta Ibarat Kentut Kalau Di Tahan Sakit Perut Jika Dilepas Bikin Ribut hehe

pulok dah!!..ade ke cinta di umpamakn dg kentut..dulu msa bcinta,jeck separuh bg surat cinta pd pakwe(kini suami) guna pribahasa ni ke? syahdu habesss... Laughing


Bukan la gitu.. cuma teringat zaman sekolah dulu dulu kala.. ketika umur masih muda teringat peribahasa yang kami guna tu jer..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 5:07 pm

Jeck Sparow wrote:
strikerbuncit wrote:
Jeck Sparow wrote:Cinta Ibarat Kentut Kalau Di Tahan Sakit Perut Jika Dilepas Bikin Ribut hehe

pulok dah!!..ade ke cinta di umpamakn dg kentut..dulu msa bcinta,jeck separuh bg surat cinta pd pakwe(kini suami) guna pribahasa ni ke? syahdu habesss... Laughing


Bukan la gitu.. cuma teringat zaman sekolah dulu dulu kala.. ketika umur masih muda teringat peribahasa yang kami guna tu jer..

lawok perbahasa ni....
tapi okey gak tak sesuai masa bercinta rasanya...
dah kawin nih...
kalau terkentut depan mak mertua aok
aok ckap begitulah yer
hu hu hu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Peribahasa Melayu kita.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum