Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Gulai Asam Rom

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Gulai Asam Rom

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 5:15 pm



Asam rom merupakan masakan yang terkenal di Pahang, terutama di Kuala Tahan, Jerantut. Gulai asam rom diperbuat daripada buah perah atau biji getah yang dijeruk selama lebih kurang satu bulan. Ia dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti buah jambal, daun jambal, terung pipit, terung telunjuk, daun kesing, keladi dan kacang botol. Kunyit hidup pula ditumbuk bersama cili padi bagi menambah rasa pedasnya. Masakan ini hanya boleh ditemui di kawasan Jerantut dan amat terkenal di sebelah Kuala Tahan. Ia menjadi makanan yang amat digemari bagi penduduk di sana, malahan kini ianya semakin terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Kuala Tahan.

Akan resepi demenya tanya along.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  along on Wed Aug 19, 2009 5:19 pm

Yassin wrote:

Asam rom merupakan masakan yang terkenal di Pahang, terutama di Kuala Tahan, Jerantut. Gulai asam rom diperbuat daripada buah perah atau biji getah yang dijeruk selama lebih kurang satu bulan. Ia dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti buah jambal, daun jambal, terung pipit, terung telunjuk, daun kesing, keladi dan kacang botol. Kunyit hidup pula ditumbuk bersama cili padi bagi menambah rasa pedasnya. Masakan ini hanya boleh ditemui di kawasan Jerantut dan amat terkenal di sebelah Kuala Tahan. Ia menjadi makanan yang amat digemari bagi penduduk di sana, malahan kini ianya semakin terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Kuala Tahan.

Akan resepi demenya tanya along.


nak lg sedap asam rong nie masak dengan ikan askar....

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 5:23 pm

along wrote:

nak lg sedap asam rong nie masak dengan ikan askar....

atau nama kampungnya ikan ini sebut ikan kenerak atau nama saintifiknya combatoperang hehehehe..... Laughing

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 5:30 pm

Ini rupe atau nama kampungnya ikan ini sebut ikan kenerak atau nama saintifiknya combatoperang hehehehe.....


Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  along on Wed Aug 19, 2009 5:35 pm

nie rupa ikan askar tu atau ikan kenerak....
rupa buruk tapi pepalih bapok sedap nye....





along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Deto_8 on Wed Aug 19, 2009 5:36 pm

ganas tul muka ikan tu... Laughing

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 5:37 pm

along wrote:nie rupa ikan askar tu atau ikan kenerak....
rupa buruk tapi pepalih bapok sedap nye....






resepi??? resepi dia mana along weh????hehehehehe

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  along on Wed Aug 19, 2009 5:42 pm

rasepi dia keh tak sempat nak balajo..... Laughing Laughing

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Yassin on Wed Aug 19, 2009 5:51 pm

along wrote:rasepi dia keh tak sempat nak balajo..... Laughing Laughing

Ah....maruuuuuuuuu....laa weh...
Ada pun penyediaan gulai rom ini serupe sahaja dgn gulai masam tempoyak bezanya cuma letak rom jangan letak tempoyak exsoseri lain boleh letak berlake...jering semai, pucuk paku (wajib letok laa) terung telunjuk dll lagi atas kretiviti seseorg tukang masak tu laa. Hok paling penting ikan COMBAT tu kena ada.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  MD on Thu Aug 20, 2009 1:20 pm

last makan ikan Kenerak..1998 hehehehee [ dapat jaring sg kechau ]
tengok baik baik karang ada orang kata ikan bandaraya pulok.....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Sun Mar 07, 2010 12:18 am

Yassin wrote:

Asam rom merupakan masakan yang terkenal di Pahang, terutama di Kuala Tahan, Jerantut. Gulai asam rom diperbuat daripada buah perah atau biji getah yang dijeruk selama lebih kurang satu bulan. Ia dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti buah jambal, daun jambal, terung pipit, terung telunjuk, daun kesing, keladi dan kacang botol. Kunyit hidup pula ditumbuk bersama cili padi bagi menambah rasa pedasnya. Masakan ini hanya boleh ditemui di kawasan Jerantut dan amat terkenal di sebelah Kuala Tahan. Ia menjadi makanan yang amat digemari bagi penduduk di sana, malahan kini ianya semakin terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Kuala Tahan.

Akan resepi demenya tanya along.


penah rase mase xpdc berakit sg phg aritu..
mmg sedap... lain dr asam pedas biasa...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  zulkbo on Sun Mar 07, 2010 10:33 pm

Cik Shinju wrote:
Yassin wrote:

Asam rom merupakan masakan yang terkenal di Pahang, terutama di Kuala Tahan, Jerantut. Gulai asam rom diperbuat daripada buah perah atau biji getah yang dijeruk selama lebih kurang satu bulan. Ia dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti buah jambal, daun jambal, terung pipit, terung telunjuk, daun kesing, keladi dan kacang botol. Kunyit hidup pula ditumbuk bersama cili padi bagi menambah rasa pedasnya. Masakan ini hanya boleh ditemui di kawasan Jerantut dan amat terkenal di sebelah Kuala Tahan. Ia menjadi makanan yang amat digemari bagi penduduk di sana, malahan kini ianya semakin terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Kuala Tahan.

Akan resepi demenya tanya along.


penah rase mase xpdc berakit sg phg aritu..
mmg sedap... lain dr asam pedas biasa...

wahh sedakk nie..
lapo la puloks..hu hu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Sun Mar 07, 2010 10:45 pm

zulkbo wrote:
Cik Shinju wrote:
Yassin wrote:

Asam rom merupakan masakan yang terkenal di Pahang, terutama di Kuala Tahan, Jerantut. Gulai asam rom diperbuat daripada buah perah atau biji getah yang dijeruk selama lebih kurang satu bulan. Ia dimasak bersama beberapa bahan tertentu seperti buah jambal, daun jambal, terung pipit, terung telunjuk, daun kesing, keladi dan kacang botol. Kunyit hidup pula ditumbuk bersama cili padi bagi menambah rasa pedasnya. Masakan ini hanya boleh ditemui di kawasan Jerantut dan amat terkenal di sebelah Kuala Tahan. Ia menjadi makanan yang amat digemari bagi penduduk di sana, malahan kini ianya semakin terkenal di kalangan pelancong yang berkunjung ke Kuala Tahan.

Akan resepi demenya tanya along.


penah rase mase xpdc berakit sg phg aritu..
mmg sedap... lain dr asam pedas biasa...

wahh sedakk nie..
lapo la puloks..hu hu Very Happy

tgh malam td payoh nak tdo,
tgk2 kat sini byk tol resepi menarik,
so, tghari td menu koi asam pedas..
tp syg xde asam rom...

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  kerollanar on Sun Mar 21, 2010 5:09 pm

gulai asam rom ni beloh raub pon ade kedai yg menjualnya
tapi memnag betul gulai asam rom ikan sungai memang sedap
satu lagi sambal rom asam rom tersebut dicampur dengan ciliapi
dan dibakar diatas kuali
tapi gulai tadi campur dengan terung telunjuk memang best

kerollanar

Posts : 2
Points : 2
Join date : 21/03/2010

Back to top Go down

Gulai Rom

Post  Bederun on Thu Mar 25, 2010 9:21 pm

Weh... aok me penoh mkn gulai rom siput sedut tok?
poh palehhhh sedaknyee..
Kala d tmeloh n raub deme buat ikn sungei je, beloh lepih pun, keknya keh tok tau la ade gamoknye.. De jrantut ni pun payoh nok dptnye.. kala keh nok mkn, keh ngintai2 je rumoh waris2 keh hok buat gulai rom ni.. Smile

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  ozzy on Thu Mar 25, 2010 11:47 pm

Bederun wrote:Weh... aok me penoh mkn gulai rom siput sedut tok?
poh palehhhh sedaknyee..
Kala d tmeloh n raub deme buat ikn sungei je, beloh lepih pun, keknya keh tok tau la ade gamoknye.. De jrantut ni pun payoh nok dptnye.. kala keh nok mkn, keh ngintai2 je rumoh waris2 keh hok buat gulai rom ni.. Smile

gulai rom siput sedut ??...mekala tersedok fuhhhhh...perit wehh

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Bederun on Fri Mar 26, 2010 2:46 am

Hok tu la keh nok ngabonye.. Kne sedut memolek skit.. kala tesedok, wabeee aokme.. mempinoo mate.. Rolling Eyes

Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Fri Mar 26, 2010 10:56 am

goner rupenyer gulai rom siput sedut?
ade gambo dak?
kongsi la..

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  MD on Fri Mar 26, 2010 11:03 am

Cik Shinju wrote:goner rupenyer gulai rom siput sedut?
ade gambo dak?
kongsi la..

nok mudah paham aok pecahkan dua dulu

1.Asam rom - sejenis asam yg dibuat dari biji getah [ klasifikasi makanan tradisi Pahang ]
2.Siput sedut - ada orang panggil siput belitong

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Fri Mar 26, 2010 11:08 am

MD wrote:
Cik Shinju wrote:goner rupenyer gulai rom siput sedut?
ade gambo dak?
kongsi la..

nok mudah paham aok pecahkan dua dulu

1.Asam rom - sejenis asam yg dibuat dari biji getah [ klasifikasi makanan tradisi Pahang ]
2.Siput sedut - ada orang panggil siput belitong

gulai asam pedas rom dh pernoh mkn mase join xpdc berakit dulu..
tp yg bubuh siput sedut ni x pnh jumpe lg..gulai jenis guane?
yg bubuh santan ker asam pedas biasa jer?

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  MD on Fri Mar 26, 2010 11:10 am

biasanya masam asam atau lemak...

p/s - ceh pegi berakit tak ngajak lalu ke orang sini....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  ozzy on Fri Mar 26, 2010 11:12 am

Siput sedut kat pasar sini naik rege dah ..sekilo rm5.50..kecik2 pulok tu..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Fri Mar 26, 2010 11:20 am

MD wrote:biasanya masam asam atau lemak...

p/s - ceh pegi berakit tak ngajak lalu ke orang sini....

lama dh p berakit tu..
tido kat lipis 1 mlm..
dr lipis ke pekan mcm2 mkanan tradisi dihidangkan oleh
org2 kg di sepanjang sg phg..best giler... cheers

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  SailorMoon on Fri Mar 26, 2010 11:21 am

ozzy wrote:Siput sedut kat pasar sini naik rege dah ..sekilo rm5.50..kecik2 pulok tu..

sya x pandai mkn siput sedut.. Neutral

SailorMoon
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1071
Points : 1110
Join date : 22/02/2010
Location : Pekan - Sepang - Sg Petani

http://fiverobindas.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  ozzy on Fri Mar 26, 2010 11:22 am

Cik Shinju wrote:
ozzy wrote:Siput sedut kat pasar sini naik rege dah ..sekilo rm5.50..kecik2 pulok tu..

sya x pandai mkn siput sedut.. Neutral

gi belajo dgn deto beserta dgn teknik pernafasan yang betul.. Laughing

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Gulai Asam Rom

Post  Sponsored content Today at 10:47 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum