Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

Latest topics
» Pantai Peranginan di Pekan
by cucu cicit Wed Aug 27, 2014 1:42 pm

» salam perkenalan kepada rodong2 seluruh pahang
by jai bentong Mon Dec 23, 2013 4:40 pm

» Perpustakaan Manga (Komik & Novel versi BM sahaja)
by Manga2 Mon Oct 21, 2013 3:50 pm

» Artis,Pelakon dan Penggiat Seni Berasal dari Pahang
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 6:05 pm

» Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 5:45 pm

» org pahang
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 5:29 pm

» Malam 25 Chenor
by wan azuar Fri Aug 02, 2013 8:58 am

» nak cari kerja di bentong
by eddiebentong Tue May 21, 2013 8:24 pm

» BioZone Food Purifier Hai-O Termurah di Malaysia
by anjang Mon Apr 22, 2013 11:15 pm

» Salam Perkenalan Ahli Baru- Vol 2
by zulkbo Thu Feb 14, 2013 4:12 am

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 4:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 12:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang554

Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Page 5 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  jasnoraizan on Fri Aug 21, 2009 6:39 am

Deto_8 wrote:
AwangKacok wrote:wey deto...kampung buntut pulau beloh-beloh menghala ke triang laa....bukan kat jerantut....awok ni mamandey je buat citer..
koi bagi sup buntut..eh silap..sup bujut kang..hehe

see me in court....jangan main-main sama saya...saya king tau...

setahu kwn lah kan kg buntut pulau ni belah2 temerloh sane......cam mane pulok yg si yassin ni citer dekat ngan jerantut feri pulok ni......cer aok belek2 peta negeri pahang tuh.....

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts: 2512
Points: 2623
Join date: 20/07/2009
Location: Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Deto_8 on Fri Aug 21, 2009 12:48 pm

jasnoraizan wrote:setahu kwn lah kan kg buntut pulau ni belah2 temerloh sane......cam mane pulok yg si yassin ni citer dekat ngan jerantut feri pulok ni......cer aok belek2 peta negeri pahang tuh.....

buntut pulau ada dua sebenarnya...satu di jerantut [poskod 27000] dan satu lagi di temerloh [poskod 28000]

ni map buntut pulau temerloh



yang ni buntut pulau jerantut

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 5641
Points: 6570
Join date: 11/04/2009
Location: Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  apens7 on Fri Aug 21, 2009 2:22 pm

Deto_8 wrote:
jasnoraizan wrote:setahu kwn lah kan kg buntut pulau ni belah2 temerloh sane......cam mane pulok yg si yassin ni citer dekat ngan jerantut feri pulok ni......cer aok belek2 peta negeri pahang tuh.....

buntut pulau ada dua sebenarnya...satu di jerantut [poskod 27000] dan satu lagi di temerloh [poskod 28000]

ni map buntut pulau temerloh



yang ni buntut pulau jerantut

mesti org yg bg nama kg ni org yg sama.. ekekeke.. maklum la, tmeloh ngn jerantutkn dekat2... ekekekeke

apens7
EXCO

Posts: 2343
Points: 2445
Join date: 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Deto_8 on Tue Nov 03, 2009 9:20 pm

[color:ba04=darkblue]Pekan

Kg sepagor
Kg mambang
Kg susun

Jerantut

kg durian hijau
kg bukit nikmat
kg bantal
kg paya rajin
kg pisang
kg gong
kg bukit ketupat
kampung besul
kampung pedah
kampung tebing tinggi
kampung bukit ketupat
kampung gintong

Lipis

Kg Lentang
Kg Relai
Kg Kerambit
Kg Samak/Jani
Kg Lalang
Kg Sama
Kg Gua
Kg Beralas
Kg Dada Kering
Kg Berang
Kg Bapong
Kg Kechor Tui
kg limau purut
kg lalang
kg chat
kg serunai
kg jeram landak
kg padang puyuh
kg pasu
kg keledek
kat Budu

Temerloh

kg mambang berulang
kg megat segama
kg gajah mati
Kg Buntut Pulau
Kg Pangsenam
kg padang tenggala

Maran

kg bunian
kg chempedak

Raub

kg sempalit
kg jeruas
kg chenua
kg gali lurus
kg gali tengah
kg tanah bercangkul
kg durian sebatang
kg tanjung putus
kg cincin
kg jelu
kg ulu sungai

Bera

Kg Jeram Ular
Kg Tok Langit

Lain2

kg padang kerbau
kg kujan
kg lebak
kg tengah
kg jelam
kg mengkarak (dlm loghat phg, mekgkarak ni maksud die rosak/jahanam)
kg mengkuang

sumber : http://hafizhalim.blogspot.com

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 5641
Points: 6570
Join date: 11/04/2009
Location: Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  zulkbo on Wed Nov 04, 2009 9:03 pm

kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)
Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Deto_8 on Wed Nov 04, 2009 9:09 pm

zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)
Very Happy

ni kat Maran kan?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 5641
Points: 6570
Join date: 11/04/2009
Location: Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Yassin on Wed Nov 04, 2009 9:43 pm

zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)
Very Happy

Kawan tak membelek lagi hehehe kenya di trengganu nun ada juga nama JARA ini
apa maksudnya kawan tak tahu supe kampung binjai kat mana2 pun ada pun ada nama binjai itu sejenis buah (buah binjai)

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts: 2708
Points: 3033
Join date: 12/08/2009
Location: Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  zulkbo on Thu Nov 05, 2009 12:04 am

Yassin wrote:
zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)
Very Happy

Kawan tak membelek lagi hehehe kenya di trengganu nun ada juga nama JARA ini
apa maksudnya kawan tak tahu supe kampung binjai kat mana2 pun ada pun ada nama binjai itu sejenis buah (buah binjai)

koi pun ingat gitu..
mesti kena mengena ngan buah
hat mana koi tau lah...

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  ozzy on Thu Nov 05, 2009 12:28 am

Deto_8 wrote:
zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)
Very Happy

ni kat Maran kan?

Yelah tu Deto..kg Jara atau kg baru..tempat sambut tahipusam (ada pokok besar dengan sungai mengalir kat belakang kuil)...dulu masa skolah rajin la tgk perayaan diaorg kat sini..

Keh pulok nok tanya tempat bernama " CHEMOMOI " kat mana tpt ni ye..kisahnya kwn hampir nak bergaduh dgn sorang kawan gara2 dia ngejek nama ni (masa muda2 dulu la) hehe...tapi sampai skrg koi x tau tpt ni kat mana..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Yassin on Thu Nov 05, 2009 8:16 am

fourzy wrote:
Deto_8 wrote:
zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)

ni kat Maran kan?

Yelah tu Deto..kg Jara atau kg baru..tempat sambut tahipusam (ada pokok besar dengan sungai mengalir kat belakang kuil)...dulu masa skolah rajin la tgk perayaan diaorg kat sini..

Keh pulok nok tanya tempat bernama " CHEMOMOI " kat mana tpt ni ye..kisahnya kwn hampir nak bergaduh dgn sorang kawan gara2 dia ngejek nama ni (masa muda2 dulu la) hehe...tapi sampai skrg koi x tau tpt ni kat mana..

Unik juga nama CHEMOMOI nei.... mesti ada cerita menarik disebalik nama itu, tapi rasa kawan chemomoi tu nama sejenis pokok di hutan tapi kala nama CHE MOMOI soh laa dia sepupu dgn CHE NOR kat Chenor tu....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts: 2708
Points: 3033
Join date: 12/08/2009
Location: Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  jasnoraizan on Thu Nov 05, 2009 9:08 am

Yassin wrote:
fourzy wrote:
Deto_8 wrote:
zulkbo wrote:kampung jara
tak der la pulok orang cerita
Yassin apa sejarah kampung nih?
(tanya yang pakar)

ni kat Maran kan?

Yelah tu Deto..kg Jara atau kg baru..tempat sambut tahipusam (ada pokok besar dengan sungai mengalir kat belakang kuil)...dulu masa skolah rajin la tgk perayaan diaorg kat sini..

Keh pulok nok tanya tempat bernama " CHEMOMOI " kat mana tpt ni ye..kisahnya kwn hampir nak bergaduh dgn sorang kawan gara2 dia ngejek nama ni (masa muda2 dulu la) hehe...tapi sampai skrg koi x tau tpt ni kat mana..

Unik juga nama CHEMOMOI nei.... mesti ada cerita menarik disebalik nama itu, tapi rasa kawan chemomoi tu nama sejenis pokok di hutan tapi kala nama CHE MOMOI soh laa dia sepupu dgn CHE NOR kat Chenor tu....

kg chemomoi nih dkt dak dgn felda chemomoi...

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts: 2512
Points: 2623
Join date: 20/07/2009
Location: Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  iseymiyaki on Mon Nov 09, 2009 12:43 pm

kampung bintang ada sesapa tau takkk..

nak gak la tau tempat nie.. kg moyang koi niee...
tapi tak penah pie punn.. Sad

iseymiyaki
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts: 86
Points: 106
Join date: 08/11/2009

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 12:52 pm

Kalau Tak silap la yer... Kampung Bintang ni terletak dalam lingkungan 15km Dari Jambatan Temerloh Jarak perjlan dari temerloh mengikut keadaan trafic pada masa ke semasa...

Sebab kawan lalu kampung ni dulu sebelum sampai kampung kawan

Setakat ni kawan blom la penah menjenguh keadaan kampung ni tapi rasanyer tak jauh beza ngan kampung kampung yang berdekatan

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts: 1467
Points: 1874
Join date: 15/05/2009
Location: Bera

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  RoyKay33 on Mon Nov 09, 2009 12:53 pm

iseymiyaki wrote:kampung bintang ada sesapa tau takkk..

nak gak la tau tempat nie.. kg moyang koi niee...
tapi tak penah pie punn.. Sad

cayalah br0..kg bintang nie kt temerl0h..m0h k0i tunjukkan.. lol!

RoyKay33
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts: 1191
Points: 1222
Join date: 28/04/2009
Location: Metropolitan SQ

Back to top Go down

Re: Nama Kampung@Tempat Unik Terdapat Di Pahang

Post  ozzy on Mon Nov 09, 2009 2:06 pm

Paling best kg new zealand pun ada..sapa2 tau sejarah camana kg tu boleh nama kg new zealand ?? Shocked

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts: 2216
Points: 2310
Join date: 21/05/2009
Location: Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Page 5 of 10 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum