Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

View previous topic View next topic Go down

Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  along on Tue Sep 01, 2009 9:47 am

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Harga petrol RON95 yang akan dijual bermula esok ditetapkan pada RM1.80 seliter dan boleh diperoleh di semua stesen minyak di seluruh negara.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu, petrol RON97 pula dijadikan petrol premium dengan harga ditetapkan RM2.05 sen seliter.

''Penetapan RON95 pada RM1.80 dan RON97 pada RM2.05 adalah berikutan purata kos produk bagi petrol telah meningkat daripada US$40.75 (RM142.63) pada Disember 2008 kepada US$82.30 (RM288.05) pada Ogos 2009.

''Dengan jangkaan jualan RON95 sebanyak 95 peratus daripada keseluruhan jualan petrol di Malaysia, kerajaan dianggarkan masih membayar subsidi sebanyak 33.81 sen seliter atau RM304 juta sebulan untuk rakyat negara ini manakala subsidi yang perlu ditanggung oleh kerajaan bagi RON97 ialah 42.72 sen seliter,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Penjualan Petrol RON95 di seluruh negara bermula esok di Stesen Minyak Petronas Lebuh Raya Sprint di sini hari ini.

Turut hadir pada majlis pelancaran itu ialah Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe; Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Dagangan Berhad, Mohd. Sabaruddin Mohd. Amin.

Ismail Sabri memberitahu, berdasarkan pada harga produk petroleum dunia, kementerian yakin harga RON95 dan RON97 dapat dikekalkan sehingga akhir tahun ini.

Katanya, RON95 merupakan bahan bakar yang mematuhi spesifikasi Euro2M di mana ia dapat mengurangkan pencemaran yang berpunca daripada pengeluaran asap kenderaan.

''Spesifikasi Euro2M adalah merupakan standard baru bagi petrol dan diesel yang akan mengurangkan kandungan sulfur daripada 3,000 bahagian perjuta (ppm) kepada 500ppm yang akan mengurangkan pelepasan asap kenderaan di udara,'' katanya.

Beliau memberitahu, 80 peratus pengguna telah bertukar menggunakan RON95 berbanding RON97 sejak penjualan RON95 di beberapa stesen minyak terpilih di sekitar kawasan Lembah Klang dan Putrajaya pada 12 Mei 2009.

Tambahnya, sehingga kini tiada rungutan ataupun aduan diterima daripada pengguna mengenai prestasi enjin kenderaan akibat daripada penggunaan RON95.

Jelas beliau, kebanyakan enjin kenderaan ketika ini menggunakan teknologi yang direka bentuk sesuai dengan penggunaan petrol RON95.

''Negara-negara pengeluar kenderaan utama dunia masa kini seperti Jepun, Eropah dan Amerika Syarikat juga menggunakan petrol RON95,'' katanya.

Ismail Sabri juga mengumumkan bermula esok petrol RON92 akan dikeluarkan daripada pasaran memandangkan penggunaan petrol tersebut adalah begitu kecil iaitu sekitar lima peratus sahaja daripada keseluruhan penjualan petrol di negara ini.

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Deto_8 on Tue Sep 01, 2009 9:52 am

along wrote:KUALA LUMPUR 31 Ogos - Harga petrol RON95 yang akan dijual bermula esok ditetapkan pada RM1.80 seliter dan boleh diperoleh di semua stesen minyak di seluruh negara.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu, petrol RON97 pula dijadikan petrol premium dengan harga ditetapkan RM2.05 sen seliter.

''Penetapan RON95 pada RM1.80 dan RON97 pada RM2.05 adalah berikutan purata kos produk bagi petrol telah meningkat daripada US$40.75 (RM142.63) pada Disember 2008 kepada US$82.30 (RM288.05) pada Ogos 2009.

ye ke pernah sampai USD 82 satu barrel...cam tak caye je...

sesi semalam tutup pada harga USD 69

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  apis11 on Tue Sep 01, 2009 12:41 pm

Deto_8 wrote:
along wrote:KUALA LUMPUR 31 Ogos - Harga petrol RON95 yang akan dijual bermula esok ditetapkan pada RM1.80 seliter dan boleh diperoleh di semua stesen minyak di seluruh negara.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberitahu, petrol RON97 pula dijadikan petrol premium dengan harga ditetapkan RM2.05 sen seliter.

''Penetapan RON95 pada RM1.80 dan RON97 pada RM2.05 adalah berikutan purata kos produk bagi petrol telah meningkat daripada US$40.75 (RM142.63) pada Disember 2008 kepada US$82.30 (RM288.05) pada Ogos 2009.

ye ke pernah sampai USD 82 satu barrel...cam tak caye je...

sesi semalam tutup pada harga USD 69

jgn la tak caye deto...tu nasib baik dia ckp USD 82..klu dia ckp USD120 mcm mane...biase la..dorg mane rase minyak naik nih..duit minyak sume free..nk g mane2 gune kete gomen....satu malaysia...pemimpin diutamakan... Sad Sad Sad

apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 33
Location : Shah Alam

Back to top Go down

RON95 mesra alam

Post  along on Wed Sep 02, 2009 10:13 am

Ia sesuai bagi kebanyakan enjin kenderaan dan boleh menyumbang kepada kualiti udara yang lebih bersih.

RON adalah singkatan kepada Research Octane Number merupakan kadar untuk menyukat ketahanan terhadap ketukan (knocking) sesuatu minyak petrol di dalam enjin manakala Petrol RON95 merujuk kepada campuran 95 peratus iso-oktana dan lima peratus heptana.

Mulai hari ini, kerajaan memperkenalkan petrol RON95 di seluruh negara. Pada masa yang sama petrol RON92 akan dikeluarkan daripada pasaran. Ini kerana penggunaan RON92 adalah kecil iaitu sekitar lima peratus sahaja daripada jumlah keseluruhan penjualan petrol di negara ini.

Justeru, kerajaan mengambil langkah memperkenalkan RON95 bagi memastikan pengguna mendapat faedah langsung produk petroleum yang lebih berkualiti pada harga subsidi.

Spesifikasi

Pada masa sama, ia juga merupakan salah satu usaha kerajaan dalam mengurus sumber tenaga negara bagi menggalakkan penggunaan sumber tenaga yang cekap dan mengurangkan tanggungan subsidi ke atas produk petrol.

Bagaimanapun, petrol RON97 masih dikekalkan dalam pasaran sebagai produk premium memandangkan ada kenderaan yang memerlukan nilai RON minimum 97 terutamanya kenderaan-kenderaan yang berkuasa tinggi.

Selain itu, petrol RON95 adalah bahan bakar yang mematuhi spesifikasi EURO2M. Ia dapat mengurangkan pencemaran yang berpunca daripada pengeluaran asap kenderaan. Spesifikasi EURO2M merupakan standard baru bagi petrol dan diesel yang akan diguna pakai mulai esok selaras dengan penggunaan RON 95 di seluruh negara.

Penggunaan EURO2M akan mengurangkan kandungan sulfur dalam petrol dan diesel dari 3,000 parts per million (ppm) kepada 500 ppm yang akan mengurangkan pelepasan asap kenderaan di udara. Keadaan ini sudah tentu dapat menyumbang kepada kualiti udara yang lebih baik.

Kualiti udara

Sejak pengumuman pelaksanaan RON95, pelbagai pihak tampil memberi pandangan berkenaan kesesuaian langkah kerajaan memperkenalkan RON95.

Tidak dinafikan masih ramai rakyat Malaysia yang mempunyai persepsi bahawa produk ini boleh memberi kesan negatif terhadap prestasi enjin kenderaan mereka.

Pengguna boleh merujuk buku panduan kenderaan atau pengeluar enjin kenderaan bagi memastikan tahap minimum RON yang diperlukan.

Kebanyakan enjin kenderaan ketika ini menggunakan teknologi yang direkabentuk sesuai dengan penggunaan petrol RON95.

Dengan menggunakan petrol yang mempunyai nilai RON minimum yang bersesuaian dengan keperluan kenderaan seperti yang disyorkan oleh pengeluar enjin kenderaan, ia akan memastikan pembakaran berlaku tepat pada masanya lantas mengelak berlakunya fenomena ketukan enjin.

Sehubungan itu, sekiranya enjin kenderaan cukup sekadar dengan pembakaran RON95, penggunaan RON yang lebih tinggi tidak akan memberi kesan kepada keupayaan enjin secara optimum.

Negara-negara pengeluar kenderaan utama dunia seperti Jepun, Eropah dan Amerika Syarikat (AS) juga menggunakan petrol RON95. Di Eropah, penggunaan petrol RON95 adalah lebih 80 peratus daripada keseluruhan penggunaan petrol yang merupakan bahan bakar utama kenderaan.

Kerajaan dengan kerjasama syarikat-syarikat minyak telah mula memperkenalkan penjualan petrol RON95 di beberapa stesen minyak terpilih di sekitar Lembah Klang dan Putrajaya mulai 12 Mei 2009.

Dilaksanakan

Statistik menunjukkan 80 peratus pengguna telah bertukar menggunakan petrol RON95 berbanding RON97 di stesen-stesen yang terlibat. Selain itu, sehingga kini tiada rungutan atau aduan mengenai prestasi enjin kenderaan akibat daripada penggunaan petrol RON95. Ini menunjukkan kesesuaian produk tersebut kepada enjin kenderaan yang menggunakannya. Sehingga kini sebanyak 1,445 buah stesen minyak di seluruh negara telah menjual petrol RON 95 dan akan dilaksanakan sepenuhnya mulai hari ini.

Di samping itu, harga runcit petrol dan diesel masih mengekalkan kaedah Automatic Pricing Mechanism (APM). Kedudukan harga purata kos produk bulanan bagi petrol dan diesel akan menentukan kadar subsidi pada bulan tersebut.

Harga asas petrol RON95 ditetapkan pada RM1.75 seliter. Harga ini akan kekal sekiranya purata kos produk berada di antara AS$37.38 (RM131)setong dan AS$76.52 (RM270) setong. Pada paras harga purata AS$76.52 (RM270) setong, kerajaan akan memberi subsidi sebanyak 30 sen seliter bagi setiap liter yang dibeli oleh pengguna.

Apabila purata kos produk meningkat melebihi AS$76.52 (RM270) setong, harga runcit akan dinaikkan di mana kerajaan masih mengekalkan subsidi sebanyak 30 sen seliter sehingga mencapai harga siling iaitu RM2.70 sen seliter.

Pada paras harga siling, kerajaan akan memberi subsidi melebihi 30 sen seliter apabila purata kos produk meningkat melebihi AS$118.48 (RM418) setong.

Memandangkan harga kos produk mengikut harga pasaran dunia dan sentiasa berubah-ubah, pengguna akan menikmati penurunan harga runcit petrol apabila purata kos produk menurun. Kerajaan akan menetapkan harga runcit petrol RON95 lebih rendah apabila purata kos produk berada di bawah AS$37.38 (RM131)setong.

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  acey on Fri Sep 04, 2009 12:52 pm

nak tanya je la, kalu sesapa yg ada info, ron95 tu okay ke ? Kome biasa pakai ron97 je. kang pakai ron95 takut ada effect yg kurang baik pada kete r moto je, nak kena buat servis pulok

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  along on Fri Sep 04, 2009 1:40 pm

acey wrote:nak tanya je la, kalu sesapa yg ada info, ron95 tu okay ke ? Kome biasa pakai ron97 je. kang pakai ron95 takut ada effect yg kurang baik pada kete r moto je, nak kena buat servis pulok


kreta keh dam masuk dah ron95 ni....
stakat nie takde pape pun sama je ngan ron97...
tak tau la kot keh tak prasan perbezaannya.....

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  J.Milan22 on Fri Sep 04, 2009 1:52 pm

along wrote:
acey wrote:nak tanya je la, kalu sesapa yg ada info, ron95 tu okay ke ? Kome biasa pakai ron97 je. kang pakai ron95 takut ada effect yg kurang baik pada kete r moto je, nak kena buat servis pulok


kreta keh dam masuk dah ron95 ni....
stakat nie takde pape pun sama je ngan ron97...
tak tau la kot keh tak prasan perbezaannya.....

die jalan jauh...baru raser..balik kg nnti try...
nak2 dekat rayer ni...ngah jem plok....
hehehe...kwn pun tak tau camne..... Very Happy

J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Deto_8 on Fri Sep 04, 2009 4:13 pm


_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  MD on Fri Sep 04, 2009 4:16 pm

td pg isi minyak kat Petronas...attenden tu kata ambik pump Ron 97....sbb pump Ron95 tu still minyak Ron 97...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Deto_8 on Fri Sep 04, 2009 4:17 pm

MD wrote:td pg isi minyak kat Petronas...attenden tu kata ambik pump Ron 97....sbb pump Ron95 tu still minyak Ron 97...

tak semua stesen ada lagi RON95

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  zulkbo on Fri Sep 04, 2009 10:22 pm

MD wrote:td pg isi minyak kat Petronas...attenden tu kata ambik pump Ron 97....sbb pump Ron95 tu still minyak Ron 97...
realitinya minyak mana yang elok
tak rosak enjin ke guna minyak murah??? Shocked

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  zulkbo on Fri Sep 04, 2009 10:25 pm

Deto_8 wrote:
keh guna 3 keta
kancil sema minyak boleh
avanza semua boleh
saga iswara ron92 tak boleh Shocked
macamana proton nih... Shocked

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Mrcipizs on Thu Jan 07, 2010 5:07 pm

Dua harga petrol mulai 1 Mei

PETALING JAYA: Dua harga petrol berbeza untuk warga negara dan bukan warga negara akan diperkenalkan bermula 1 Mei 2010, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, hari ini.

Beliau berkata, kepada warga negara, pelaksanaan harga petrol pula antara lain akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan, yang bermakna bukan semua warga negara akan menikmati subsidi yang disediakan.

"Bukan semua warganegara akan mendapat subsidi ini. Subsidi ini sepatutnya lebih kepada golongan berpendapatan rendah," katanya selepas merasmikan identiti korporat baharu bahagian minuman ringan Fraser & Neave Holdings Bhd.

Golongan yang mendapat subsidi, katanya, akan membeli petrol pada harga yang ditetapkan sekarang, manakala mereka yang tidak mendapat subsidi, akan membayar harga sebenar petrol.

"Bagi RON 95, kerajaan kini memberi subsidi sebanyak 30 sen bagi setiap liter. Harga sekarang ialah RM1.80 berbanding harga sebenar iaitu RM2.10.

"Jadi, mereka yang tidak layak mendapat subsidi dan juga bukan warga negara, akan membayar RM2.10 atau lebih," katanya.

Ismail berkata, kerajaan juga mungkin akan mengenakan cukai yang akan ditentukan oleh Kementerian Kewangan.

Pengumuman lanjut mengenai mekanisme baru itu akan dibuat pada 1 Mei.

“Selain mengekalkan subsidi minyak, kerajaan juga masih mengekalkan subsidi gas, gandum, dan juga gula,” katanya.

Menurut Ismail, walaupun harga gula dinaikkan sebanyak 20 sen, namun kerajaan masih menanggung subsidi sebanyak 80 sen.

"Tahun lalu kerajaan memberi subsidi sebanyak 60 sen sekilogram, namun disebabkan kenaikan harga gula dunia yang mendadak sejak Ogos tahun lalu, kerajaan terpaksa menanggung subsidi sebanyak RM1.00, sebab itu kita naikkan harga," katanya.

Dengan subsidi 80 sen yang diberikan itu, katanya kerajaan akan menanggung subsidi sebanyak RM1.008 bilion tahun ini berbanding RM720 juta tahun lalu. - Bernama

Mrcipizs
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1106
Points : 1131
Join date : 15/04/2009
Age : 35
Location : Angkasa?

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Yassin on Thu Jan 07, 2010 10:12 pm

zulkbo wrote:
Deto_8 wrote:
keh guna 3 keta
kancil sema minyak boleh
avanza semua boleh
saga iswara ron92 tak boleh Shocked
macamana proton nih... Shocked

Atas pengalaman kawan dgn kereta iswara kawan tu mmg tak boleh masuk ron95 semput, tersangkut2 hidup segan mati tau mau... Sad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  koy101 on Fri Jan 08, 2010 12:41 am

Mrcipizs wrote:
Beliau berkata, kepada warga negara, pelaksanaan harga petrol pula antara lain akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan, yang bermakna bukan semua warga negara akan menikmati subsidi yang disediakan.

Pengumuman lanjut mengenai mekanisme baru itu akan dibuat pada 1 Mei.

Goner citer ngan org hok pakai keta atas nama org lain?? cam aku nih....
Kut pakai mykad masuk amik minyak lak.... hok atas nama aku nyer... motor cabuk jer... leh la dpt minyak muroh kan??? Kalau hok pakai keta nama bapak, xleh isi minyak la gitu?? pasai mykad xcatit ader kenderaan.... Goner hok yg ader duer keta??? Mau Dato-Dato ( errr..... Deto_8 pun leh gak ) letak nama bini kat merc, nama dier kat kancil..... Tp, bini hok bawak kancil, dier trus ngan merc.... goner pulok??? Atau org yg pakat jd tukang bayor keta jer..... keta org lain bawak.....?? Camner lak ngan org hok amik keta sambung bayor jer.... nama xtuko... xkan tulis gak kat dlm mykad????

Apasal xmao bgtau mekanisme baru tu awal-awal?? nak tunggu esok mula, tghmalam umum... pas tu bila org wat demo, kaji balik.... xker nyusahkan rakyat.... Evil or Very Mad

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  ozzy on Fri Jan 08, 2010 1:16 am

ek eleeeeeeee....idea x bernas lansung..mende2 gini mudah sangat org nak menipunya ..cubalah buat sesuatu berfikiran jauh kedepan ..sesuatu tindakan yg lebih kukuh ..buat keje mcm main cuit2 lak..buat gelak kat mamat myanmar je la...huhhh scratch scratch scratch

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Petrol RON95 kini RM1.80 seliter

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum