Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Tue Apr 28, 2009 12:07 pm


Muka depan Kitab Mat Kilau


Muhammad Idris bin Haji Ibrahim, pengurus besar Utusan Melayu Malaysia Berhad sedang memangku Pahlawan Mat Kilau sewaktu beliau mengunjungi di rumahnya semasa beliau sedang sakit. Dalam kunjungan ini Mat Kilau telah memberi keizinan kepada Utusan Melayu Malaysia Berhad untuk mencatat kitabnya yang ada di dalam simpanan Wan Alim bin Wan Hasan di Bukit Selembu, Sungai Petani Kedah.


Pahlawan Mat Kilau kelihatan terbaring di katilnya waktu ia sedang sakit tenat di rumah cucunya Kampung Kambing, batu 5, Kuantan.
v
[img][/img]

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  J.Milan22 on Fri May 08, 2009 10:25 am

kmn memeng berminat n teruja klu baca kisah pahlawan2 nih...
ari tu mase kursus tgok gambo tok janggut kene bunuh...
memng beso org kite dulu...
jang lupe sedekah Al-fatihah tuk pahlawan2 kite ni...

J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  J.Milan22 on Fri May 08, 2009 10:35 am



LATAR BELAKANG MAT KILAU
Imam Rasu atau Tok Gajah adalah ayah kepada Mat Kilau. Ibu Mat Kilau adalah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut,Burau. Mat Kilau dipercayai lahir dalam tahun 1865/1866 di Kampung Masjid Pulau Tawar. Mat Kilau dijaga dan dipelihara seperti kanak-kanak lain di kampung.

ZAMAN KANAK-KANAK MAT KILAU
Mat Kilau diserah mengaji Quran dengan beberapa kanak-kanak lain.Mat Kilau mengaji dengan tekun hinggakan dia pandai membaca Quran dengan berbagai lagu.Apabila tamat Quran Mat Kilau belajar berzanji dan diikuti dengan berdikir Maulud.Setelah pandai berzanji dan berdikir Maulud,barulah Mat Kilau belajar berdikir rebana yang lebih terkenal sebagai 'Dikir Pahang'.Oleh kerana suaranya merdu,maka jadilah Mat Kilau sebagai seorang pendikir yang terkenal di Pulau Tawar.

HOBI MAT KILAU
Semasa kecil Mat Kilau suka bermain gasing.Oleh itu kerana mat Kilau pandai main gasing,maka dialah yang dijadikan jurumudi,iaitu orang yang memangkah terakhir.Apabila ada perlawanan main gasing seperti melawan pasukan Pedah di sebelah Hulu Atau Burau di sebelah Hilir,Mat Kilau dijadikan Ketua pasukan Kampung Masjid.
Setelah remaja,Mat Kilau mengambil bahagian di dalam permainan orang-orang dewasa iaitu berlaga buah keras.Disebabkan dia seorang pemuda yang kuat kudrat,maka Mat Kilau dijadikan orang tukang hencang. Mengikut apa yang diketahui Mat Kilau tidak pernah menghencang tidak pecah. Dia jadi lebih terkenal sebagai penghencang buah keras apabila Sultan Ahmad sampai dan bersemayam di Pulau Tawar.
Mat Kilau juga gemar pergi berburu. Apabila 'peran tua'(ketua berburu) tidak berburu.Mat Kilau dijadikan peran.Akhirnya Mat kilau dijadikan Tok Peran.Sebagai pemburu Mat Kilau telah memperolehi banyak pengetahuan bersangkut paut dengan hutan.


PERKAHWINAN MAT KILAU
Apabila berusia lebih kurang 20 tahun,Mat Kilau berkahwin dengan seorang gadis yang bernama Yang Chik binti Imam Daud, Kampung Kedondong. Hasil perkahwinan ini Mat Kilau telah dikurniakan tiga orang anak.


ILMU YANG DIPELAJARI
Setelah berkahwin barulah Mat Kilau belajar bersilat dan menuntut ilmu kebatinan. Mat Kilau bukan sahaja belajar bersilat sebagaimana sahabatnya yang lain,bahkan beliau lebih mendalami silat dengan menggunakan senjata seperti keris dan parang. Tentang ilmu batin pula Mat Kilau banyak menuntut ilmu kepahlawanan hinggakan boleh menghilangkan diri. Mat Kilau juga banyak menuntut ilmu daripada ayahnya sendiri iaitu Tok Gajah. Ilmu kebatinan secara agama banyak dituntutnya daripada Haji Osman yang dikenali juga sebagai Haji Muntuk sebelum dia berpindah ke Pekan sebagai Mufti Negeri Pahang.



SIKAP PERIBADI MAT KILAU

Mat Kilau mempunyai sifat-sifat pemimpin,maka beliau telah menjadi seorang pemuda yang sangat disegani dan dihormati. Mat Kilau mempunyai cara pemikiran yang matang.Pada bula Oktober,1888 semasa Tok Gajah berada di Pekan, Hugh Clifford telah datang ke Pulau Tawar dan berunding dengan anak Tok Gajah iaitu Mat Kilau itu sendiri.Ini menunjukkan Clifford mempercayai idea-idea Mat Kilau. Dengan setiap lapisan masyarakat.Maka Mat Kilau menjadi seorang yang luas pandangan dan mendapat kepercayaan penuh dari masyarakat. Mat Kilau juga merupakan seorang yang amat disegani.Ini bukan kerana dia adalah seorang anak orang yang berpangkat tetapi kerana kejujurannya.
Mat Kilau adalah seorang yang tegas mak dia bukan sahaja disegani bahkan amat dikasihi oleh pengikut-pengikutnya.Pengikutnya terlalu ramai,tetapi yang diketahui namanya ialah Awang Nong,The Ibrahim,Mat Kelubi,Mat Ali(khatib), Awang(Imam)dan Mat Tahir.Mereka ini sanggup sehidup semati dengan Mat Kilau.


KEMATIAN MISTERI MAT KILAU

Khabar yang menyatakan Mat Kilau mati tersiar di dalam akhbar-akhbar Inggeris yang diterbitkan di Singapura. The Straits Times dan The Free Press menyatakan "Ketua Pendehaka,iaitu Dato' Bahaman telah jatuh ke tanang pemerintahan Siam pada bulan Oktober,1895.
The Free Press pula memberitahu bahawa "Mat Kilau telah melawan apabila hendak ditawan dan akibatnya dia telah cedera di muka dan di kepalanya.Luka-lika itu sangat parah dan dia telah mati di dalam perjalanan ke hilir Kota Bharu disebabkan kehilangan banyak darah".
Dengan tersiarnya berita kematian Mat Kilau oleh akhbar The Free Press keluaran 22 Oktober,1895,maka pada pendapat umum tamatlah sudah riwayat Mat Kilau.akan tetapi apa yang sebenarnya berlaku tiada diketahui kecuali beberapa oarang sahabatny seperti Mustafa bin Awang Mat(Jusoh Rimau),Pendekar Tok Demali,Raja Ibrahim(Pak Him),Mat Kelantan dan beberapa orang lain.


KEMUNCULAN MAT KILAU

Disebabkan Mat Kilau dicop sebagai 'penderhaka' oleh Inggeris,maka terpaksalah Mat Kilau mengasingkan diri dan berpindah dari satu tempat ke satu tempat dan akhirnya bermastautin di Batu 5,Jalan Kuantan-Gambang.Semejak 1930 Mat Kilau juga terpaksa menukar namanya buat beberapa kali dan akhirnya dia memakai nama Mat Siam.
Dalam bulan Disember 1969,Tuhan telah menggerakkan hati Mat Kilau yang pada itu memegang kad pengenalan diri K/P 2044778 dan bernama Mohamad bin Ibrahim,memperkenalkan dirinya yang sebenar.Untuk mengelakkan dirinya dari menjadi tumpuan ramai,maka Mat Kilau telah bersetuju mengumumkan dirinya di kampung kelahirannya. Atas daya usaha Omar bin Mat Kilau,maka Mat Kilau dibawa ke Kampung asalnya iaitu Kampung Masjid,Pulau Tawar.
Pada hari Jumaat 26 Disember 1969,Mat Kilau telah pergi ke Masjid di Kampung Masjid untuk bersembahyang Jumaat.Selepas sembahyang,Mat Kilau telah mebaca Quran dan kemudiannya mengistiharkan dirinya sebagai Mat Kilau. Pengistiharan ini telah mengemparkan orang ramai sehingga Kerajaan Pahang menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk menyiasat.Jawatan Kuasa itu dibentuk pada 8 Januari 1970.Beberapa orang telah ditemuramah bagi membuktikan bahawa Mat Siam itu adalah Mat Kilau.Setelah disahkan maka pada pukul 10.30 pagi hari Khamis,6 Ogos 1970.Mat Siam diisytiharkan sebagai Mat Kilau oleh Menteri Besar Pahang.
Setelah empat hari selepas pengumuman pengiktirafan terhadap dirinya dibuat,Mat Kialu meninggal dunia kerana keuzura.Usianya ketika itu dipercayai berusia 122 tahun.Beliau tidak sempat menceritakan kisah-kisah perjuangannya kepada kita dengan lebih lanjut.



J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  adidas on Tue May 12, 2009 1:38 pm

mana blh dpt kitab mat kilau ni ? apa isi dia agaknya

adidas
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 101
Points : 111
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Tue May 12, 2009 2:14 pm

adidas wrote:mana blh dpt kitab mat kilau ni ? apa isi dia agaknya

ermmm...payoh nak cakap....berminat ke?

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  J.Milan22 on Tue May 12, 2009 4:13 pm

Deto_8 wrote:
adidas wrote:mana blh dpt kitab mat kilau ni ? apa isi dia agaknya

ermmm...payoh nak cakap....berminat ke?

aok ade ke deto..bio betul...

J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Tue May 12, 2009 4:28 pm

abis tu aok ingat tilam hikmat belajar dari saper Laughing

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  J.Milan22 on Tue May 12, 2009 4:44 pm

Deto_8 wrote:abis tu aok ingat tilam hikmat belajar dari saper Laughing

hok tu otomatik kwn tau...
klu de nok gok kwn pinjam...
al-maklumla kwn ni hobi membace gok kadang2...

J.Milan22
EXCO

Posts : 2416
Points : 2494
Join date : 14/04/2009
Location : Sempadan San Siroo.....

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  adidas on Wed May 13, 2009 11:55 am

Deto_8 wrote:
adidas wrote:mana blh dpt kitab mat kilau ni ? apa isi dia agaknya

ermmm...payoh nak cakap....berminat ke?



minat...dpt ilmu terbang atas daun pisang pun jd la... Very Happy

adidas
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 101
Points : 111
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Wed May 13, 2009 11:58 am

kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  sam on Wed May 13, 2009 12:13 pm

JM2020 wrote:
Deto_8 wrote:abis tu aok ingat tilam hikmat belajar dari saper Laughing

hok tu otomatik kwn tau...
klu de nok gok kwn pinjam...
al-maklumla kwn ni hobi membace gok kadang2...
mcm mane leh timbul hobi sedangkan kadang2 tu Laughing

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  apis11 on Wed May 13, 2009 2:43 pm

Deto_8 wrote:kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

ade tak petu senang dpt jodoh Embarassed Razz Embarassed Razz Embarassed Razz

apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 33
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Wed May 13, 2009 2:47 pm

apis11 wrote:
Deto_8 wrote:kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

ade tak petu senang dpt jodoh Embarassed Razz Embarassed Razz Embarassed Razz

kena cari kitab lain....kitab Tajul Muluk ke.... Very Happy

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  apis11 on Wed May 13, 2009 3:15 pm

Deto_8 wrote:
apis11 wrote:
Deto_8 wrote:kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

ade tak petu senang dpt jodoh Embarassed Razz Embarassed Razz Embarassed Razz

kena cari kitab lain....kitab Tajul Muluk ke.... Very Happy


tuan ADO..
buku kamasutra tu kitab ape?...(buat2 tatau..inesen la konon..) Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 33
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Mrcipizs on Wed May 13, 2009 4:10 pm

apis11 wrote:
Deto_8 wrote:
apis11 wrote:
Deto_8 wrote:kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

ade tak petu senang dpt jodoh Embarassed Razz Embarassed Razz Embarassed Razz

kena cari kitab lain....kitab Tajul Muluk ke.... Very Happy


tuan ADO..
buku kamasutra tu kitab ape?...(buat2 tatau..inesen la konon..) Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

kalu setakat petua cr jodoh.. KJ bole kasi..

Mrcipizs
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1106
Points : 1131
Join date : 15/04/2009
Age : 35
Location : Angkasa?

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  apis11 on Wed May 13, 2009 4:16 pm

Mrcipizs wrote:
apis11 wrote:
Deto_8 wrote:
apis11 wrote:
Deto_8 wrote:kawan pernah mengamalkan petua senang nak bangun pagi....ditambah dengan doa + ayat dari Quran...tapi ada pantang larang....tak boleh membaling/mengambil sesuatu ikut tingkap...

ade tak petu senang dpt jodoh Embarassed Razz Embarassed Razz Embarassed Razz

kena cari kitab lain....kitab Tajul Muluk ke.... Very Happy


tuan ADO..
buku kamasutra tu kitab ape?...(buat2 tatau..inesen la konon..) Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

kalu setakat petua cr jodoh.. KJ bole kasi..

KJ ade ajar satu petua...
nk tau tak/
jeng..jeng..jeng.. Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 33
Location : Shah Alam

Back to top Go down

gambar pahlawan pahang

Post  along on Tue Jun 16, 2009 1:34 am

MAT KILAU



DATO BAHAMAN



PAWANG NONG


along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Tue Jun 16, 2009 9:52 am

ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  MD on Tue Jun 16, 2009 11:26 am

Deto_8 wrote:ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

minta along/nazirul up story dia...

pawang nong sinonim dari jajaran sungai jelai,sg lipis membawa ke jerantut...dia ni banyak ilmu...banyak orang berguru dengan dia ni...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  along on Wed Jun 17, 2009 5:04 pm

MD wrote:
Deto_8 wrote:ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

minta along/nazirul up story dia...

pawang nong sinonim dari jajaran sungai jelai,sg lipis membawa ke jerantut...dia ni banyak ilmu...banyak orang berguru dengan dia ni...


sy pun tak berapa nak tau juga la sejarah pawang nong nie.
yang saya tau masa hidup di nie seorang guru agama dan guru silat.
orang jerantut, lipis dan raub beguru ngan dia nie.
masa riwayat dia nie tmpat tngal dia kat ulu cheka jerantut.
tu je la yang sy tau.
nti sy tnya lg sejarah pawang nong nie kat orang tua kat jerantut ye.
ada crita baru nti sy bg tau k.
tnguuu....

along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 29
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Thu Sep 17, 2009 9:30 am


zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Thu Sep 17, 2009 9:32 am



Kemunculan semula Pahlawan Mat Kilau gemparkan seluruh negara

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Thu Sep 17, 2009 9:33 am


zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Thu Sep 17, 2009 9:36 am

Kemunculan Mat Kilau menjadi pencetus reformasi rakyat Pahang



Sumber:
http://pahangdaily.blogspot.com/

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Yassin on Thu Sep 17, 2009 9:37 am

Deto_8 wrote:ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

aok nok dengor kisoh bender?? kawan boleh juga cerita sikit2 kisoh dia nei....sebab dia pangkat aki ngan kawan....pulok dia ngan aki kawan satu pengajian juga ada pertalian saudara (satu guru) malang anok cucu x jadi bender

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Sponsored content Today at 5:51 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum