Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Deto_8 on Thu Sep 17, 2009 10:19 am

Yassin wrote:
Deto_8 wrote:ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

aok nok dengor kisoh bender?? kawan boleh juga cerita sikit2 kisoh dia nei....sebab dia pangkat aki ngan kawan....pulok dia ngan aki kawan satu pengajian juga ada pertalian saudara (satu guru) malang anok cucu x jadi bender

kalau kelapangan bolehlah citer semuanya pasal pawang nong...kehebatan + jasa + peninggalan dsbnya

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Yassin on Thu Sep 17, 2009 12:43 pm

Deto_8 wrote:
Yassin wrote:
Deto_8 wrote:ni kali kedua kawan dengor pasal pawang nong...boleh sesaper citer pasal beliau tak?

aok nok dengor kisoh bender?? kawan boleh juga cerita sikit2 kisoh dia nei....sebab dia pangkat aki ngan kawan....pulok dia ngan aki kawan satu pengajian juga ada pertalian saudara (satu guru) malang anok cucu x jadi bender

kalau kelapangan bolehlah citer semuanya pasal pawang nong...kehebatan + jasa + peninggalan dsbnya

insyaallah kala ada masa nanti

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  MD on Tue Sep 29, 2009 4:27 pm

Yassin,
boleh dah mula sikit sikit cerita...ni

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 4:34 pm

MD wrote:Yassin,
boleh dah mula sikit sikit cerita...ni

Hari tu kawan dah nulis dekat satu kajang dah ceritanya bila kawan nok send je abis hilang... adus...nok tulis balik malas betul mekala copy paste tak pe nie kena naip sulas-sulas....nanti laaa MD...mmg ada cerita yg tidak sempat dibukukan dan tidak diketahui ramai hanya dicerita secara lisan...

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  MD on Tue Sep 29, 2009 4:42 pm

Yassin wrote:
MD wrote:Yassin,
boleh dah mula sikit sikit cerita...ni

Hari tu kawan dah nulis dekat satu kajang dah ceritanya bila kawan nok send je abis hilang... adus...nok tulis balik malas betul mekala copy paste tak pe nie kena naip sulas-sulas....nanti laaa MD...mmg ada cerita yg tidak sempat dibukukan dan tidak diketahui ramai hanya dicerita secara lisan...

molek amat tu...takpa bila siap nanti aok boleh post kat sini....ni seme maklumat,kekadang cerita warisan dari mulut ke mulut ni jarang kita dengar dan baca....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 5:52 pm

Sedikit sumber yang penah dicerita secara lisan daripada orang-orang tua terdahulu tentang kehebatan Pawang Nong

Pawang juga bermakna seseorang yang pandai , berkebolehan dan banyak ilmu kebatinannya termasuk mengubati org dan juga mempunyai kelebihan ilmu kebatinan yang lain hilang ghaib dan sebagainya sehingga berhubungan dengan makhluk lain jin dan seumpamanya. Antara lain kehebatan beliau yang penah diceritakan secara lisan beliau dapat memagari kawasan kampung daripada kelihatan oleh tentera Jepun dengan kata lain perkataan pihak musuh tidak akan nampak dimana kampungnya. Sehingga pandangan mereka nampak hutan sahaja. Cerita lisan yang penah diceritakan akan kehebatan beliau bila mana beliau penah di tangkap oleh tentera komunis diikat dengan rantai bersama anaknya ketika belia hanya membiarkan sahaja sehingga beliau dibawa kesatu tempat mungkin sudah melewati batas kesabarannya beliau dengan sekali sentap sahaja rantai besi yang mengikatnya telah lucut drp tangannya. Kehebatan anaknya ketika tidak kurang hebatnya dengan sekali tepukan pada meja yang dibuat daripada kayu telah seakan hancur berkecai. Pada masa yang sama juga komunis sudah tidak berkata apa-apa semuanya meninggalkan dua beranak tersebut. Kehebatan lain yang penah diceritakan bagaimana beliau dapat menghapuskan syaitan yang bergelar org minyak yang dengan ilmunya itu. Serta bagaimana kisah beliau boleh meminjam peralatan seperti pinggang mangkuk daripada org halus (org bunian) utk kegunaan penduduk kampungnya bila mana mereka ingin membuat majlis kenduri dan sebagainya. Malang tradisi ini tidak dapat diteruskan walaupun ketika hayat beliau masih ada kerana perjanjianya dengan makhluk tersebut telah dilanggar, pinggang mangkuk yang pecah masti dipulangkan macam mana sekali pun keadaanya, ada diantara penduduk tidak mengindahkan perkara ini ada diantara mereka terus membuangkannya sahaja lantaran mereka sendiri yang menlanggar perjanjian ini walaulupun telah dinasihakan oleh beliau. Diatas jasa-jasa dan kehebatan serta penghormatan kepada beliau pihak Inggeris ketika telah menganugerahkan dua Bintang kebesaran Kerajaan Britsh kepadanya. Anugerah bergitu tinggi nilanya kerana tidak semua org mampu untuk memilikinya. dan diatas sumbangan bakti beliau sebuah sekolah telah mengabadikan nama beliau sekolah di kampungnya di beri nama Sekolah kebangsaan Pawang Nong Ulu Cheka Jerantut .

By: akuanakpahang.blogspot.com


Last edited by Yassin on Mon Nov 30, 2009 3:53 pm; edited 1 time in total

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Tue Sep 29, 2009 8:32 pm

bercerita bab pawang@bomoh ni
keh ada terbaca dalam buku mengenai
pawang@bomoh yang dikategorikan sebagai
ahli sihir..untuk bacaan,renungan bersama
wallahualam...


_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Tue Sep 29, 2009 8:36 pm


_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 10:35 pm

bomoh sekarang nei mmg byk hok main sihir...yg pede'oh pun byk jadi atas kitalah nok percaya ke tak..apa pun bomoh sekarang jangan percaya dan yakin 100% sangat...boleh kata byk hok yg rejet doh..temberang tahap telur tembelang...

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Fri Oct 02, 2009 6:36 pm

Yassin wrote:bomoh sekarang nei mmg byk hok main sihir...yg pede'oh pun byk jadi atas kitalah nok percaya ke tak..apa pun bomoh sekarang jangan percaya dan yakin 100% sangat...boleh kata byk hok yg rejet doh..temberang tahap telur tembelang...
aci aok cuba nengok
video ni yassin
popular bomoh ni kat KL


_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  zulkbo on Fri Oct 02, 2009 6:37 pm


_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Awangmaseru on Mon Nov 30, 2009 12:57 pm

salamualaikum.

kisoh pahlawan lama ini aki ada juga cerita versi orang-orang tua kampung, tapi aki tak berani nok cerita sebab cerita dah ada tertulis dan dianggap betulLAH. nanti aki cerita akan berlaku pergeseran sejarah pulok. harap maafkan aki.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 54
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  koy101 on Mon Nov 30, 2009 5:12 pm

zulkbo wrote:bercerita bab pawang@bomoh ni
keh ada terbaca dalam buku mengenai
pawang@bomoh yang dikategorikan sebagai
ahli sihir..untuk bacaan,renungan bersama
wallahualam...


Aku bukan nak kata buku nih tipu... buku nih pun ader gak benor... keknyer.... pada aku, xaci ler kalu sumer yg tercatat dlm muka surat nih dikata tukang sihir....
Kebanyakan amalan org melayu berasas pada pantang larang..... dan org melayu gak yg paling banyak main muslihat.... tu sebab seni silat kita di sebut SENI bukan PENCAK

sbg contoh.... yg tang azimat tuh.... yg bebenornyer xder aper2 pun... cuma sehelai kain besa..... keknyer sbb diberikan oleh org besor.... kira sebagai penguat semangat ler.... ( contoh cam korang pegang tasbih bila rasa seram sejuk... nak baca yassin, xhafal ... ) dan banyak lagi.....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 42
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: MAT KILAU :: PAHLAWAN PAHANG

Post  Sponsored content Today at 5:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum