Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  zulkbo on Tue Sep 08, 2009 8:22 am

Salam semua ..
Pagi-pagi ni baca KOSMO
terkejut keh nengok
perangkaan yang dikeluarkan
mengenai pelajar menagih dadah
semuanya katanya punca dari merokok





Apa komen teman forumer semua....

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  Yassin on Tue Sep 08, 2009 9:05 am

Entah laa kawan pun x reti nok komen bender neh....sebab nakal dan jahat budak sesari nei x macam budak dulu-dulu...budak sekrg ni jahat terlajok....kita dulu sekadar nakal aje tak jahat budak hari ini dua-dua sekali... Crying or Very sad

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Tue Sep 08, 2009 8:53 pm

sekang nih nak selak paper kene mengucap dulu..byk amat berite yg mengejutkan..mmg budok sekang xmcm jaman dulu..rokok ni dah jd rota..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  busy_mummy on Wed Sep 09, 2009 10:26 am

err... salamelekom,
nak nyampuk sket.. pasal bebudak skang nih.. ni kes benar2 berlaku.. ada bebudak yg seluor kaler biru gelap (budak skolah rendah) dok melepak ponteng skolah kat birai longkang blakang umah nenek saya. nak tau kecik2 depa tu buat apa? hidu gam, isap rokok, minum air mabuk.. bergelak ketawa terkekeh2 bising2 kat birai longkang tuh, bila dah lupa donia (stim la, kot org kata), mula la buat prangai baling batu kat tingkap umah.. dll. pantang ditegur.. kalo tegur lagi macam2 dibuatnya.. ada juga polis buat rondaan tapi entahla.. mcm tak effective jek.. tu yg mak bapak dia kami kenal.. bila bitau mereka, marah.. katanya itu bukan anak mereka.. anak mereka baik tak buat begitu... so dalam hal ni.. mana silapnya???

busy_mummy
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 57
Points : 72
Join date : 30/07/2009
Age : 41
Location : temerloh

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  MD on Wed Sep 09, 2009 11:52 am

busy_mummy wrote:err... salamelekom,
nak nyampuk sket.. pasal bebudak skang nih.. ni kes benar2 berlaku.. ada bebudak yg seluor kaler biru gelap (budak skolah rendah) dok melepak ponteng skolah kat birai longkang blakang umah nenek saya. nak tau kecik2 depa tu buat apa? hidu gam, isap rokok, minum air mabuk.. bergelak ketawa terkekeh2 bising2 kat birai longkang tuh, bila dah lupa donia (stim la, kot org kata), mula la buat prangai baling batu kat tingkap umah.. dll. pantang ditegur.. kalo tegur lagi macam2 dibuatnya.. ada juga polis buat rondaan tapi entahla.. mcm tak effective jek.. tu yg mak bapak dia kami kenal.. bila bitau mereka, marah.. katanya itu bukan anak mereka.. anak mereka baik tak buat begitu... so dalam hal ni.. mana silapnya???

skang zaman serba canggih...ada satu jalan,
tangkap gambor budok2 tu,dengan jelas.print dgn kualiti terbaik hehehheee,pastu pos kat mak ayah diorang,tengok camana...yang mengirim jangan bubuh alamat pulak...
ni kira macam surat berantai lah....hehhehe,tapi mau keluar modal sikit.

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  MD on Wed Sep 09, 2009 11:53 am

labu sayong wrote:sekang nih nak selak paper kene mengucap dulu..byk amat berite yg mengejutkan..mmg budok sekang xmcm jaman dulu..rokok ni dah jd rota..

hahahahaa.....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  apis11 on Wed Sep 09, 2009 12:12 pm

MD wrote:
labu sayong wrote:sekang nih nak selak paper kene mengucap dulu..byk amat berite yg mengejutkan..mmg budok sekang xmcm jaman dulu..rokok ni dah jd rota..

hahahahaa.....

mak bapak makin pandai..cikgu skolah dah xleh nk buat pape...nk jentik pon x boleh...dulu...rotan...ketuk kepala tu..lumrah la..biase sgt kene rotan ngan cikgu...walaupun kwn ni anak cikgu..anak cikgu la yg slalu kene rotan..huhuhuh...Alhamdulillah..jd org gak la skang nih...hasil rotan n denda cikgu2 dulu.... Laughing Laughing Laughing Laughing

apis11
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 620
Points : 620
Join date : 10/04/2009
Age : 33
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  busy_mummy on Wed Sep 09, 2009 2:10 pm

MD wrote:
busy_mummy wrote:err... salamelekom,
nak nyampuk sket.. pasal bebudak skang nih.. ni kes benar2 berlaku.. ada bebudak yg seluor kaler biru gelap (budak skolah rendah) dok melepak ponteng skolah kat birai longkang blakang umah nenek saya. nak tau kecik2 depa tu buat apa? hidu gam, isap rokok, minum air mabuk.. bergelak ketawa terkekeh2 bising2 kat birai longkang tuh, bila dah lupa donia (stim la, kot org kata), mula la buat prangai baling batu kat tingkap umah.. dll. pantang ditegur.. kalo tegur lagi macam2 dibuatnya.. ada juga polis buat rondaan tapi entahla.. mcm tak effective jek.. tu yg mak bapak dia kami kenal.. bila bitau mereka, marah.. katanya itu bukan anak mereka.. anak mereka baik tak buat begitu... so dalam hal ni.. mana silapnya???

skang zaman serba canggih...ada satu jalan,
tangkap gambor budok2 tu,dengan jelas.print dgn kualiti terbaik hehehheee,pastu pos kat mak ayah diorang,tengok camana...yang mengirim jangan bubuh alamat pulak...
ni kira macam surat berantai lah....hehhehe,tapi mau keluar modal sikit.

Rolling Eyes errr... amek gambo?? tu le idea saya tapi nenek ku itu tak bagi.. lagipun dia dok sorang2.. risau jugak.. kalo pape hal kan..
kata nenek, hanya blakang umah dia je yg bebudak tu buat port monteng & keje haram tuh.. umah lain idak le pulak.. so maybe depa dpt tahu la sape yg anto surat berantai bergelang tuh.. ngeeheee... mpape pun thanks for the brilliant idea. sunny

busy_mummy
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 57
Points : 72
Join date : 30/07/2009
Age : 41
Location : temerloh

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  apens7 on Wed Sep 09, 2009 2:23 pm

bila kamu nampak kemungkaran, hendak la tgah ngn tangan, tak mampu ngn tangan, tgh ngn lisan, tak mampu gak, tgh ngn hati.. itu tanda selemah2 iman...

bussy mummy, kalau kwn bbdak sekolah rendah wat port blakang umah, kwn hayun je diorg tu... tak sunat lagi dah tau minum arak.. ekekekeke

apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  jasnoraizan on Wed Sep 09, 2009 2:33 pm

same la kalau kwn la kan...bdk2 sekoloh rendah tu kwn bg ajor skt ...tp kalau dah sekoloh menegah tu ..kena tgk2 skt la....

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Wed Sep 09, 2009 5:56 pm

Pepaleh demeh..tapi ce deme pikir ape puncenyer..klu kite amk tindakan, mok ayoh ckp jage tepi kain..klu di bior..melarat..budok bando lain ke hea nye..budok kg lain pulok..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  busy_mummy on Thu Sep 10, 2009 10:46 am

..... dalam hal ni, ibu bapa perlu main peranan penting. pantau anak tu.. bukan dibiarkan je. jgn lepas tgn kat cikgu skolah / cikgu tuition atau ustaz dan ustazah yg ngajor anak2 ngaji. amik tahu apa bebudak tu buat.

rapatkan diri tu dgn anak2... byk la caranya kan. bercuti bersama ke, beriadah bersama ke.. fenomena skarang, mostly ibu bapa bekerja/bekerjaya abaikan anak2, yela.. mereka sebok.. keje mcm tak cukup jam atau sebok attend function sana sini.....
secara tak langsung tercipta jurang antara ibu bapa dan anak2. setuju dak deme seme?? Arrow

busy_mummy
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 57
Points : 72
Join date : 30/07/2009
Age : 41
Location : temerloh

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Fri Sep 11, 2009 1:05 am

busy_mummy wrote:..... dalam hal ni, ibu bapa perlu main peranan penting. pantau anak tu.. bukan dibiarkan je. jgn lepas tgn kat cikgu skolah / cikgu tuition atau ustaz dan ustazah yg ngajor anak2 ngaji. amik tahu apa bebudak tu buat.

rapatkan diri tu dgn anak2... byk la caranya kan. bercuti bersama ke, beriadah bersama ke.. fenomena skarang, mostly ibu bapa bekerja/bekerjaya abaikan anak2, yela.. mereka sebok.. keje mcm tak cukup jam atau sebok attend function sana sini.....
secara tak langsung tercipta jurang antara ibu bapa dan anak2. setuju dak deme seme?? Arrow

Koi setuju ngat la..semuenye bermula dari ibu bapa yg mencorakkan anak-anak..klu corak tu byk wrna hitam..hah..habeehhh demeh..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  ozzy on Fri Sep 11, 2009 2:56 am

labu sayong wrote:

Koi setuju ngat la..semuenye bermula dari ibu bapa yg mencorakkan anak-anak..klu corak tu byk wrna hitam..hah..habeehhh demeh..

koi kureng setuju dengan pendapat tu.Ada yang koi perhatikan bapanya seorang yang warak namun anaknya terjebak juga dengan najis dadah dan perkara lain yang tidak sihat.Bapa mengajar anak bertudung menutup aurat namun diselak juga pada orang lain sebaliknya ada juga mak bapa yang seakan membiarkan saja anaknya tapi anaknya menjadi anak yang baik.Ibu bapanya tidak sembahyang tapi anaknya rajin bersembahyang,bapanya leka mengetea dikedai mamak anaknya menumpang lalu untuk kemasjid..Tanyalah ibu bapa mana sekalipun kalau boleh mereka semua mahu anak mereka menjadi anak yang baik dan berguna meskipun kadangkala mereka akur dengan kemampuan yang mereka ada contohnya dari segi material seorang nelayan pasti tidak mampu memenuhi segala kemahuan anaknya dari segi perbelanjaan sebagai persediaan untuk pembelajaran yang lengkap seperti buku yang mahal dan kelas tuisyen umpamanya maka disini beralih pula kepada sikap anaknya untuk memilih hala tuju hidup dia dan bagaimana pemikiran dia.Saya percaya jika ada diantara anda disini berani menemuramah seorang pelacur saya pasti jawapan dari dia turut tidak mahu anaknya menjadi sepertinya.Dia tetap akan menghantar anaknya bersekolah untuk apa? bukankah lebih baik anaknya membesar dan menjadi sepertinya saja?.Amat mudah membuat andaian dengan menyalahkan ibu bapa namun apa yang tersirat dihati mereka hanya para ibu bapa sahaja yang tahu.Jadi jangan cepat sangat menyalahkan kepada ibu bapa atas apa yang anak mereka buat.Coraklah anak kita menjadi yang terbaik mungkin kita juga beranggapan anak kita adalah anak yang baik namun jangan silap.. mata kita hanya nampak didepan, dibelakang kita diri mereka ditonton oleh orang lain sebagaimana kita menonton anak orang lain dibelakang mereka.

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  ozzy on Fri Sep 11, 2009 2:59 am

apens7 wrote:bila kamu nampak kemungkaran, hendak la tgah ngn tangan, tak mampu ngn tangan, tgh ngn lisan, tak mampu gak, tgh ngn hati.. itu tanda selemah2 iman...

bussy mummy, kalau kwn bbdak sekolah rendah wat port blakang umah, kwn hayun je diorg tu... tak sunat lagi dah tau minum arak.. ekekekeke

Apen..tu kalau hok tak sunat lagi..kalau hok sudah...pancung jeee...wakakakakakaka

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  zulkbo on Sat Sep 12, 2009 1:48 am

fourzy wrote:
labu sayong wrote:

Koi setuju ngat la..semuenye bermula dari ibu bapa yg mencorakkan anak-anak..klu corak tu byk wrna hitam..hah..habeehhh demeh..

koi kureng setuju dengan pendapat tu.Ada yang koi perhatikan bapanya seorang yang warak namun anaknya terjebak juga dengan najis dadah dan perkara lain yang tidak sihat.Bapa mengajar anak bertudung menutup aurat namun diselak juga pada orang lain sebaliknya ada juga mak bapa yang seakan membiarkan saja anaknya tapi anaknya menjadi anak yang baik.Ibu bapanya tidak sembahyang tapi anaknya rajin bersembahyang,bapanya leka mengetea dikedai mamak anaknya menumpang lalu untuk kemasjid..Tanyalah ibu bapa mana sekalipun kalau boleh mereka semua mahu anak mereka menjadi anak yang baik dan berguna meskipun kadangkala mereka akur dengan kemampuan yang mereka ada contohnya dari segi material seorang nelayan pasti tidak mampu memenuhi segala kemahuan anaknya dari segi perbelanjaan sebagai persediaan untuk pembelajaran yang lengkap seperti buku yang mahal dan kelas tuisyen umpamanya maka disini beralih pula kepada sikap anaknya untuk memilih hala tuju hidup dia dan bagaimana pemikiran dia.Saya percaya jika ada diantara anda disini berani menemuramah seorang pelacur saya pasti jawapan dari dia turut tidak mahu anaknya menjadi sepertinya.Dia tetap akan menghantar anaknya bersekolah untuk apa? bukankah lebih baik anaknya membesar dan menjadi sepertinya saja?.Amat mudah membuat andaian dengan menyalahkan ibu bapa namun apa yang tersirat dihati mereka hanya para ibu bapa sahaja yang tahu.Jadi jangan cepat sangat menyalahkan kepada ibu bapa atas apa yang anak mereka buat.Coraklah anak kita menjadi yang terbaik mungkin kita juga beranggapan anak kita adalah anak yang baik namun jangan silap.. mata kita hanya nampak didepan, dibelakang kita diri mereka ditonton oleh orang lain sebagaimana kita menonton anak orang lain dibelakang mereka.

jawab cikgu labu
seronok gak nih
huh huh huh Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Sat Sep 12, 2009 11:20 am

"..setiap anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih.terserah kepada ibu bapa untuk mencorakkan agamanya.jika mahu yahudi, maka yahudi lah anak itu,jika mahu Islam maka Islam lah anak itu.."
Maaf jika saya tersalah,tetapi inilah yang pernah sy baca dan dgr.Lahirnya anak dari rahim seorg ibu,tanpa mengetahui apa itu dunia..maka ibu dan bapa(penjaga)lah yg mengenalkan kpdnya dunia itu..lalu dia membesar dgn belajar drpd dunia sekeliling..NAMUN..kenapa msh ada anak-anak ibu bapa yg beriman,yg telah dididik dgn sempurna(mungkin),masih tergelincir?pendapat saya yg kurang ilmu ini..setiap yg berlaku itu adalah ujian drpd Allah dan terkandung hikmah yg kdg kala tidak tercapai dek akal manusia.mgkn saja ia sbg ujian kpd ibu bapa ini utk menguji kesabaran,ketakwaan mereka, mungkin juga sbg kifarah kpd dosa2 yg lalu..wallahua'lam..sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..Jika seorg pelacur memiliki anak yg soleh dan solehah..pandangan saya yg masih mentah ini..Maka inilah buktinya sifat Maha Pengasih Allah yg kasihNya pada hambaNya tidak terbatas..Dikurniakan permata yg bernilai adalah petunjuk bagi mereka yg berfikir dan mahu berfikir..
Anak itu adalah amanah Allah yg akan dibawa terus pada hari Perhitungan..Manusia telah dikurniakan akal untuk membezakan hak dan batil,diturunkan al-Quran sbg panduan,diberikan peluang membina dan merancang hidup di dunia yg sementara, TETAPI...jgn dilupa..Jika Allah berkata 'Jadilah, maka jadilah ia'..
Kita sering berpegang pada fitrah bahawa setiap ibu bapa mahukan anak-anaknya menjadi manusia yang baik..tetapi renunglah kembali, apakah langkah2 dan cara mereka mendidik anak menuju ke arah kebaikan?..

p/s-saya pun jahil tp sekadar memberi pendapat.klu ada yg tak setuju,bagitaulah..kita share ilmu..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  zulkbo on Sat Sep 12, 2009 9:50 pm

labu sayong wrote:"..setiap anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih.terserah kepada ibu bapa untuk mencorakkan agamanya.jika mahu yahudi, maka yahudi lah anak itu,jika mahu Islam maka Islam lah anak itu.."
Maaf jika saya tersalah,tetapi inilah yang pernah sy baca dan dgr.Lahirnya anak dari rahim seorg ibu,tanpa mengetahui apa itu dunia..maka ibu dan bapa(penjaga)lah yg mengenalkan kpdnya dunia itu..lalu dia membesar dgn belajar drpd dunia sekeliling..NAMUN..kenapa msh ada anak-anak ibu bapa yg beriman,yg telah dididik dgn sempurna(mungkin),masih tergelincir?pendapat saya yg kurang ilmu ini..setiap yg berlaku itu adalah ujian drpd Allah dan terkandung hikmah yg kdg kala tidak tercapai dek akal manusia.mgkn saja ia sbg ujian kpd ibu bapa ini utk menguji kesabaran,ketakwaan mereka, mungkin juga sbg kifarah kpd dosa2 yg lalu..wallahua'lam..sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..Jika seorg pelacur memiliki anak yg soleh dan solehah..pandangan saya yg masih mentah ini..Maka inilah buktinya sifat Maha Pengasih Allah yg kasihNya pada hambaNya tidak terbatas..Dikurniakan permata yg bernilai adalah petunjuk bagi mereka yg berfikir dan mahu berfikir..
Anak itu adalah amanah Allah yg akan dibawa terus pada hari Perhitungan..Manusia telah dikurniakan akal untuk membezakan hak dan batil,diturunkan al-Quran sbg panduan,diberikan peluang membina dan merancang hidup di dunia yg sementara, TETAPI...jgn dilupa..Jika Allah berkata 'Jadilah, maka jadilah ia'..
Kita sering berpegang pada fitrah bahawa setiap ibu bapa mahukan anak-anaknya menjadi manusia yang baik..tetapi renunglah kembali, apakah langkah2 dan cara mereka mendidik anak menuju ke arah kebaikan?..

p/s-saya pun jahil tp sekadar memberi pendapat.klu ada yg tak setuju,bagitaulah..kita share ilmu..


moga menjadi anak dan ibu yang solehah
suatu hari nanti
tak lama dah ni...

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Sun Sep 13, 2009 3:00 pm

zulkbo wrote:
labu sayong wrote:"..setiap anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih.terserah kepada ibu bapa untuk mencorakkan agamanya.jika mahu yahudi, maka yahudi lah anak itu,jika mahu Islam maka Islam lah anak itu.."
Maaf jika saya tersalah,tetapi inilah yang pernah sy baca dan dgr.Lahirnya anak dari rahim seorg ibu,tanpa mengetahui apa itu dunia..maka ibu dan bapa(penjaga)lah yg mengenalkan kpdnya dunia itu..lalu dia membesar dgn belajar drpd dunia sekeliling..NAMUN..kenapa msh ada anak-anak ibu bapa yg beriman,yg telah dididik dgn sempurna(mungkin),masih tergelincir?pendapat saya yg kurang ilmu ini..setiap yg berlaku itu adalah ujian drpd Allah dan terkandung hikmah yg kdg kala tidak tercapai dek akal manusia.mgkn saja ia sbg ujian kpd ibu bapa ini utk menguji kesabaran,ketakwaan mereka, mungkin juga sbg kifarah kpd dosa2 yg lalu..wallahua'lam..sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..Jika seorg pelacur memiliki anak yg soleh dan solehah..pandangan saya yg masih mentah ini..Maka inilah buktinya sifat Maha Pengasih Allah yg kasihNya pada hambaNya tidak terbatas..Dikurniakan permata yg bernilai adalah petunjuk bagi mereka yg berfikir dan mahu berfikir..
Anak itu adalah amanah Allah yg akan dibawa terus pada hari Perhitungan..Manusia telah dikurniakan akal untuk membezakan hak dan batil,diturunkan al-Quran sbg panduan,diberikan peluang membina dan merancang hidup di dunia yg sementara, TETAPI...jgn dilupa..Jika Allah berkata 'Jadilah, maka jadilah ia'..
Kita sering berpegang pada fitrah bahawa setiap ibu bapa mahukan anak-anaknya menjadi manusia yang baik..tetapi renunglah kembali, apakah langkah2 dan cara mereka mendidik anak menuju ke arah kebaikan?..

p/s-saya pun jahil tp sekadar memberi pendapat.klu ada yg tak setuju,bagitaulah..kita share ilmu..


moga menjadi anak dan ibu yang solehah
suatu hari nanti
tak lama dah ni...


AMIN....TAPI LAMBAT LAGI...

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  ebe on Mon Sep 14, 2009 7:19 am

allah swt maha adil..

_________________



Download e-Book diatas & anda akan dibayar RM0.50 setiap download. Tiada bayaran | Free Of Charge | Belum cuba Belum tahu


ebe
Security Guard
Security Guard

Posts : 414
Points : 5452
Join date : 14/09/2009
Age : 33
Location : Technology Park Malaysia

http://www.bisneskad.biz

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  akangerul on Mon Sep 14, 2009 9:21 am

ASSALAMUALIKUM..... PADA SAYA PKARA NI KITA TIDAK BOLEH SALAHKAN IBU BAPA SEPENUHNYA.. PAKARA NI TRJADI MUNGKIN KERANA PENGARUH RAKAN2....IBU DAN BAPA MNGKIN SUDAH MEMBERIKAN PENDIDIKAN AGAMA TP SEMUANYA TERSERAH PADA ANAK2 UTK MEMILIH JALAN MANA UTK DIIKUTI... Crying or Very sad

akangerul

Posts : 7
Points : 7
Join date : 29/08/2009
Age : 35
Location : BATU PAHAT

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  zulkbo on Mon Sep 14, 2009 3:43 pm

akangerul wrote:ASSALAMUALIKUM..... PADA SAYA PKARA NI KITA TIDAK BOLEH SALAHKAN IBU BAPA SEPENUHNYA.. PAKARA NI TRJADI MUNGKIN KERANA PENGARUH RAKAN2....IBU DAN BAPA MNGKIN SUDAH MEMBERIKAN PENDIDIKAN AGAMA TP SEMUANYA TERSERAH PADA ANAK2 UTK MEMILIH JALAN MANA UTK DIIKUTI... Crying or Very sad

itu pandangan saudara ada betulnya..
masing-masing dgn pandangan sendiri
begitu gak pandangan saudara
FOURZY lebih membuka mata kita
tentang realiti kehidupan..


Very Happy Very Happy Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  zulkbo on Mon Sep 14, 2009 3:46 pm

labu sayong wrote:
zulkbo wrote:
labu sayong wrote:"..setiap anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih.terserah kepada ibu bapa untuk mencorakkan agamanya.jika mahu yahudi, maka yahudi lah anak itu,jika mahu Islam maka Islam lah anak itu.."
Maaf jika saya tersalah,tetapi inilah yang pernah sy baca dan dgr.Lahirnya anak dari rahim seorg ibu,tanpa mengetahui apa itu dunia..maka ibu dan bapa(penjaga)lah yg mengenalkan kpdnya dunia itu..lalu dia membesar dgn belajar drpd dunia sekeliling..NAMUN..kenapa msh ada anak-anak ibu bapa yg beriman,yg telah dididik dgn sempurna(mungkin),masih tergelincir?pendapat saya yg kurang ilmu ini..setiap yg berlaku itu adalah ujian drpd Allah dan terkandung hikmah yg kdg kala tidak tercapai dek akal manusia.mgkn saja ia sbg ujian kpd ibu bapa ini utk menguji kesabaran,ketakwaan mereka, mungkin juga sbg kifarah kpd dosa2 yg lalu..wallahua'lam..sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..Jika seorg pelacur memiliki anak yg soleh dan solehah..pandangan saya yg masih mentah ini..Maka inilah buktinya sifat Maha Pengasih Allah yg kasihNya pada hambaNya tidak terbatas..Dikurniakan permata yg bernilai adalah petunjuk bagi mereka yg berfikir dan mahu berfikir..
Anak itu adalah amanah Allah yg akan dibawa terus pada hari Perhitungan..Manusia telah dikurniakan akal untuk membezakan hak dan batil,diturunkan al-Quran sbg panduan,diberikan peluang membina dan merancang hidup di dunia yg sementara, TETAPI...jgn dilupa..Jika Allah berkata 'Jadilah, maka jadilah ia'..
Kita sering berpegang pada fitrah bahawa setiap ibu bapa mahukan anak-anaknya menjadi manusia yang baik..tetapi renunglah kembali, apakah langkah2 dan cara mereka mendidik anak menuju ke arah kebaikan?..

p/s-saya pun jahil tp sekadar memberi pendapat.klu ada yg tak setuju,bagitaulah..kita share ilmu..


moga menjadi anak dan ibu yang solehah
suatu hari nanti
tak lama dah ni...


AMIN....TAPI LAMBAT LAGI...
apa yang melambatkan nye pulak
awak atau si dia tu..
tak baik lambat-lambat weh
Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  labu sayong on Wed Sep 16, 2009 6:36 pm

Saya nak tmbh skt..Mula-mula msti kt kn tgk parents..sbb sume bermula dr ibu bapa..kemudian baru kt pertimbangkan faktor2 lain..pnglmn sy mngjr di Penang..parents mmg agk krg ajar..jd begitulah anaknya..

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  ozzy on Thu Sep 17, 2009 5:11 pm

labu sayong wrote:Saya nak tmbh skt..Mula-mula msti kt kn tgk parents..sbb sume bermula dr ibu bapa..kemudian baru kt pertimbangkan faktor2 lain..pnglmn sy mngjr di Penang..parents mmg agk krg ajar..jd begitulah anaknya..

Isshh..x kan semua mak pak depa lagu tu kot..hang biaq betoi labu ..hehe

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Apa Nak Jadi Budak Sekarang??

Post  Sponsored content Today at 3:43 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum