Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Orang islam membela anjing goner cerita?

View previous topic View next topic Go down

Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 1:22 pm







Kala org arab nun biase doh membela anjing nei...keknya kawan muskil juge mekala ada org islam kita hok membela anjing neh...ada yang nak komen?

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Deto_8 on Tue Sep 29, 2009 1:56 pm

ni amik gambor kat mana?

takut gambor edit je

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  apens7 on Tue Sep 29, 2009 1:59 pm

tu la pasey..

ntah la...

apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  sam on Tue Sep 29, 2009 3:13 pm

koi penoh surf blog ni.. kamaldini penoh pos link dia...
guane2 pun, pendapat koi nak bela anjing takde masalah. tak penah dgr pulak hukum dosa bela anjing, cuma kena teliti la bab kesucian... yg mustahak yakin, lgpun samak aje la...
pengalaman ikhlas koi yg penah membela anjing ni, bg koi anjing ni binatang yg taat, patuh dan senang dibela. ade la dkt 10 ekor. ni bkn kes hobi melainkan faedah dr segi keselamatan.
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.
antara anjing ngan kucing, koi akan pilih anjing, layan2 borak ngan anjing pun bagus. die mcm paham aje.. tp gone2 pun, tak penoh lagi kene jilat mcm dalam tb selalu tunjuk tu. cume biasa la, persepsi org, dulu pun kome sekeluarga smp kene cop kafir pun ada. skg ni dah tak bela dah, lgpn kome adik beradik dah besar, dulu kes ayoh koi sokmo takde sbb outstation..

sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Deto_8 on Tue Sep 29, 2009 3:22 pm

atuk kawan pun pernah bela anjing...untuk keselamatan je...bukan sampai tahap nak membelai...maklumlah kat Kg Pulau Rusa, pekan tu rumahnya jauh-jauh...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  koy101 on Tue Sep 29, 2009 3:31 pm

samdol wrote:koi penoh surf blog ni.. kamaldini penoh pos link dia...
guane2 pun, pendapat koi nak bela anjing takde masalah. tak penah dgr pulak hukum dosa bela anjing, cuma kena teliti la bab kesucian... yg mustahak yakin, lgpun samak aje la...
pengalaman ikhlas koi yg penah membela anjing ni, bg koi anjing ni binatang yg taat, patuh dan senang dibela. ade la dkt 10 ekor. ni bkn kes hobi melainkan faedah dr segi keselamatan.
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.
antara anjing ngan kucing, koi akan pilih anjing, layan2 borak ngan anjing pun bagus. die mcm paham aje.. tp gone2 pun, tak penoh lagi kene jilat mcm dalam tb selalu tunjuk tu. cume biasa la, persepsi org, dulu pun kome sekeluarga smp kene cop kafir pun ada. skg ni dah tak bela dah, lgpn kome adik beradik dah besar, dulu kes ayoh koi sokmo takde sbb outstation..

xmao citer lg dah.... bro dah explain baik nyer...
yg kena samak pun kalau tersentuh basahan anjing.... bukan anjing tuh yg diharamkan.
eleh... kut yg simpan patung-patung wat koleksi dlm umah... lg teruk. Trus malaikat xmao masuk.... geng2 aku jer yg bermaharajelela....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 4:30 pm

Deto_8 wrote:ni amik gambor kat mana?

takut gambor edit je

gambo ni kawan terserempok je hehehe...jadi kawan kutip tepet kat sini tapi kawan pasti gambo ini bukan edit....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  MD on Tue Sep 29, 2009 4:32 pm

samdol wrote:
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.

samdol,
kawan tertarik dengan riang riang ni...dalam Sinaf FM Abby pernoh tanya pendengar pasai ''sape pendengar yg tahu tentang riang riang ni...'' hehehehee
banyok orang tak tahu bagai mana rupanya....

-betul dulu dulu orang kampung memang banyak bela anjing untuk tujuan keselamatan,kalau menyalak malam malam tu adalah bende yang datang...

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 4:38 pm

MD wrote:
samdol wrote:
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.

samdol,
kawan tertarik dengan riang riang ni...dalam Sinaf FM Abby pernoh tanya pendengar pasai ''sape pendengar yg tahu tentang riang riang ni...'' hehehehee
banyok orang tak tahu bagai mana rupanya....

-betul dulu dulu orang kampung memang banyak bela anjing untuk tujuan keselamatan,kalau menyalak malam malam tu adalah bende yang datang...

Riang nei supe biawak juge cuma bezanya riang kuning sikit biawak kelabu...tapi dia lebih suka duk dalam air berbanding biawak...setahu kawan laaa....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  MD on Tue Sep 29, 2009 4:40 pm

betul doh kate aok tu Yassin....hehehhee,kena ke yang besor takut weh....

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  apens7 on Tue Sep 29, 2009 4:43 pm

anjing ni diklasifikasikan sbg najis mughallazah.... bukan tak bagi pegang...

ibarat tersentuh tahi... bersihkan....

cam anjing gak la... tersentuh atau terpaksa pegang... sucikan la ia ngn cara samak...

bukan makne takleh sentuh langsung... kene igt anjing tu ciptaan Allah cam kita gak... ada sebab nape ia dicipta Allah ats muka bumi ni...

babi? ni kwn kurang pasti... harap sesiapa yg ada ilmu tu share2 la disini utk pengethauan...

apens7
EXCO

Posts : 2343
Points : 2445
Join date : 15/04/2009

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  ebe on Tue Sep 29, 2009 5:49 pm

setuju ngan apens.. cousin kawan dr haiwan.. specialist in dogs plak tuh

_________________



Download e-Book diatas & anda akan dibayar RM0.50 setiap download. Tiada bayaran | Free Of Charge | Belum cuba Belum tahu


ebe
Security Guard
Security Guard

Posts : 414
Points : 5452
Join date : 14/09/2009
Age : 33
Location : Technology Park Malaysia

http://www.bisneskad.biz

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Tue Sep 29, 2009 10:27 pm

bagi kawan goner pun peranan anjing itu mekala binatang najis tak elok dibela....nyusoh je nak samak sana sini...mekala buat rebang betul entoh laa...

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  zulkbo on Wed Sep 30, 2009 2:19 am

MD wrote:
samdol wrote:
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.

samdol,
kawan tertarik dengan riang riang ni...dalam Sinaf FM Abby pernoh tanya pendengar pasai ''sape pendengar yg tahu tentang riang riang ni...'' hehehehee
banyok orang tak tahu bagai mana rupanya....

-betul dulu dulu orang kampung memang banyak bela anjing untuk tujuan keselamatan,kalau menyalak malam malam tu adalah bende yang datang...

pada keh la MD
kalau setakat nak bunyi
bising tanda orang menceroboh
bela itik angsa lagi baik
apa komen ??? Rolling Eyes Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Wed Sep 30, 2009 9:14 am

zulkbo wrote:
MD wrote:
samdol wrote:
sp yg penah mencecah kaki ke rumah koi, boleh agak dah sbb apa. rumah pun jauh dr jiran. selain utk menjaga keselamatan kami (mmg penting), koi pun ade bawak berkebun, penah jugak diselamatkan dr ancaman ular, babi, riang-riang dan sbgnye.

samdol,
kawan tertarik dengan riang riang ni...dalam Sinaf FM Abby pernoh tanya pendengar pasai ''sape pendengar yg tahu tentang riang riang ni...'' hehehehee
banyok orang tak tahu bagai mana rupanya....

-betul dulu dulu orang kampung memang banyak bela anjing untuk tujuan keselamatan,kalau menyalak malam malam tu adalah bende yang datang...

pada keh la MD
kalau setakat nak bunyi
bising tanda orang menceroboh
bela itik angsa lagi baik
apa komen ???

Kawan tak tahan ngan angsa nei mekala pakai kain pelikat jgn harus dekat laa naya...kita..kala pakai suar ok laa... itu aje komen kawan...

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  koy101 on Mon Oct 05, 2009 3:29 am

apens7 wrote:anjing ni diklasifikasikan sbg najis mughallazah.... bukan tak bagi pegang...

ibarat tersentuh tahi... bersihkan....

cam anjing gak la... tersentuh atau terpaksa pegang... sucikan la ia ngn cara samak...

bukan makne takleh sentuh langsung... kene igt anjing tu ciptaan Allah cam kita gak... ada sebab nape ia dicipta Allah ats muka bumi ni...

babi? ni kwn kurang pasti... harap sesiapa yg ada ilmu tu share2 la disini utk pengethauan...

Yap! anjing tak haram... cumer kalu tersentuh dier tgh basah atau kena jilat... baru kena samak.
Membela anjing kalu xsilap diharuskan.... binatang nih bukan jijik. Rujuk peristiwa 7pemuda yg ditidurkan oleh Allah ( Al- Kahfi - aku xpasti... sapa tau tlg betulkan ). Bukankah seekor anjing turut ditidurkan bersama... dan kalu xsilap, ader hadis pasai anjing nih pun masuk syurga bersama 7 pemuda tersebut.

Tang babi... dah memang diharamkan la.... Jgnkan nak bela... kut terlibat ngan aktiviti 'hiliran' pun dikategorikan sbg haram, sampai duit yg dpt dr hasil tersebut pun dikategori haram.

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Yassin on Mon Oct 05, 2009 10:48 am

koy101 wrote:
apens7 wrote:anjing ni diklasifikasikan sbg najis mughallazah.... bukan tak bagi pegang...

ibarat tersentuh tahi... bersihkan....

cam anjing gak la... tersentuh atau terpaksa pegang... sucikan la ia ngn cara samak...

bukan makne takleh sentuh langsung... kene igt anjing tu ciptaan Allah cam kita gak... ada sebab nape ia dicipta Allah ats muka bumi ni...

babi? ni kwn kurang pasti... harap sesiapa yg ada ilmu tu share2 la disini utk pengethauan...

Yap! anjing tak haram... cumer kalu tersentuh dier tgh basah atau kena jilat... baru kena samak.
Membela anjing kalu xsilap diharuskan.... binatang nih bukan jijik. Rujuk peristiwa 7pemuda yg ditidurkan oleh Allah ( Al- Kahfi - aku xpasti... sapa tau tlg betulkan ). Bukankah seekor anjing turut ditidurkan bersama... dan kalu xsilap, ader hadis pasai anjing nih pun masuk syurga bersama 7 pemuda tersebut.

Tang babi... dah memang diharamkan la.... Jgnkan nak bela... kut terlibat ngan aktiviti 'hiliran' pun dikategorikan sbg haram, sampai duit yg dpt dr hasil tersebut pun dikategori haram.

Pendapat kawan permikiran kelas ke tiga nei laa... agama satu hal, adat dan budaya kita org melayu dan tanggapan masyarakat itu sendiri....sebagai contoh goner citer...mekala hari raya gini contohnya kita nok gi kerumah org tu dia membela anjing hook...hook..depan rumah mekala kena kawan emboh balik awal....huhuhuhuhu....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  lepat_ubi on Mon Oct 05, 2009 12:18 pm

kalo susah2 sgt...pasang alarm je la kat umah...muahahaha...
rasenya kalo masih lagi ada alternatif lain...
why not kite cari jalan lain kan???

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  strikerbuncit on Mon Oct 05, 2009 12:38 pm

Allah takkan mencipta sesuatu makhluk/sesuatu dengan sia-sia..(ada dlm ayat al-quran)..cuma babi diharamkan dimakan oleh umat Islam je.kerana babi adalah pemusnah bangkai terbaik.babi berperanan memakan najis,kuman,bakteria,bangkai haiwan,sampah dsbgnya (kotor belaka)di muka bumi ini..sbb itu dlm badan babi penuh dgn virus,kuman&bakteria dan berbahaya jika dimakan..bayang jika alam ini tanpa babi,kita sudah tentu mudah dijangkiti virus berbahaya yg byk skali..begitulah indahnya ciptaan Allah hatta binatang seteruk babi pun mempunyai 'tugas'&keistimewaanya..setiap haiwan berada dlm sistem ekologinya tersendiri dan ada peranan msg2..jgn sesekali membenci haiwan ciptaan Allah,cuma kita ada batas2nya spt xboleh makan.itu shj...

dan anjing,juga istimewa..membelanya?ops,tidak..demi menjaga kemaslahatan umum (kebaikan umat Islam setempat-elakkan tkena najis&mnjadikan ibadah tidak sah)..kalau nak bela jugak,tanya tok imam...hehehe

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  ozzy on Mon Oct 05, 2009 12:48 pm

strikerbuncit wrote:Allah takkan mencipta sesuatu makhluk/sesuatu dengan sia-sia..(ada dlm ayat al-quran)..cuma babi diharamkan dimakan oleh umat Islam je.kerana babi adalah pemusnah bangkai terbaik.babi berperanan memakan najis,kuman,bakteria,bangkai haiwan,sampah dsbgnya (kotor belaka)di muka bumi ini..sbb itu dlm badan babi penuh dgn virus,kuman&bakteria dan berbahaya jika dimakan..bayang jika alam ini tanpa babi,kita sudah tentu mudah dijangkiti virus berbahaya yg byk skali..begitulah indahnya ciptaan Allah hatta binatang seteruk babi pun mempunyai 'tugas'&keistimewaanya..setiap haiwan berada dlm sistem ekologinya tersendiri dan ada peranan msg2..jgn sesekali membenci haiwan ciptaan Allah,cuma kita ada batas2nya spt xboleh makan.itu shj...

dan anjing,juga istimewa..membelanya?ops,tidak..demi menjaga kemaslahatan umum (kebaikan umat Islam setempat-elakkan tkena najis&mnjadikan ibadah tidak sah)..kalau nak bela jugak,tanya tok imam...hehehe

Mekala bende hok memang dah diharamkan elok dijauhi dan lebih baik jangan dipertikaikan..apa dah x de menatang lain lagi dah ke daripada yg 2 ekor tu?..ishhh.. Evil or Very Mad

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Orang islam membela anjing goner cerita?

Post  Sponsored content Today at 1:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum