Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Moh kita mengamalkan petua.

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  jasnoraizan on Thu Oct 01, 2009 2:15 pm

10 Tips Dalam Persahabatan

10 Tips Dalam Persahabatan

Setiap orang dianugerahi Allah dengan kelebihan, kebaikan dan keindahan masing-masing. Begitu juga dengan kekurangan, keburukan dan kelemahan masing-masing.

Begitulah sunnatullah. Begitu indah sekali aturan-Nya. Betapa adilnya Dia, menciptakan setiap benda secara seimbang.




Begitu juga halnya dalam persahabatan. Setiap sahabat mempunyai keistimewaan yang telah ditetap Allah sejak azali lagi. Ada sahabat yang kasar, tetapi lembut hatinya, ada sahabat yang nakal, tetapi suka mengambil berat, ada sahabat yang garang, tetapi sebenarnya adalah penyayang dan pelbagai lagi. Macam-macam corak sahabat yang kita boleh dapati setelah bersahabat dengan seseorang.

Setelah menimba pengalaman bersahabat dengan ramai orang, saya ingin membuat kesimpulan mengenai 10 ‘K’ yang perlu dalam sesebuah persahabatan.

“Friendship is an onion. It has many layers in it. Adds taste to your life, but if you try to cut it you will get nothing but tears!”

10 K dalam PERSAHABATAN

* KECINTAAN merupakan elemen yang paling penting sekali dalam sesebuah persahabatan. Ikatan sesebuah persahabatan akan mudah rapuh jika tiadanya kecintaan antara dua insan yang disandarkan kepada Si Pemilik cinta itu sendiri. Sebab itu, kadang-kadang perlunya kita meluahkan rasa cinta kita terhadap sahabat kita dengan mengungkap, “uhibbuka/i fillah” (bagi sahabat-sahabat yang sama jantina sahaja) agar mereka tahu betapa cintanya kita terhadap mereka, kerana Allah (insyaAllah).

* KASIH SAYANG lebih kurang sama sahaja maksudnya dengan kecintaan. Namun, setelah kita mencintai sahabat kita, perlunya kita curahkan segala kasih sayang kita terhadap mereka. Tetapi, kadangkala kasih sayang tidak perlu dipamerkan secara luaran. Cukuplah sekadar kita mendoakan untuk sahabat-sahabat kita, insyaAllah, itu sudah cukup membuktikan betapa sayangnya kita terhadap mereka.

* KEIKHLASAN dapat menjamin sesebuah persahabatan mendapat keberkatan dan rahmat daripada Illahi. Tidak ikhlas ketika bersahabat dengan seseorang akan mengundang permusuhan antara sahabat. Bersahabatlah dengan seseorang kerana keluhuran hati budinya, bukan kerana rupa, pangkat atau harta yang dimilikinya.

* KESETIAAN terhadap seseorang sahabat mampu memanjangkan tali persahabatan walaupun jarang bertemu. Apabila kita setia terhadap kita, kita akan diingati oleh mereka sehingga akhir hayat mereka, kerana tidak kira susah atau senang, kita setia berada di sisinya memberi sokongan, insyaAllah.

* KEBERANIAN dalam berkata benar. Dalam persahabatan juga, kita hendaklah berani apabila ingin mengatakan sesuatu. Lebih-lebih lagi jika kita telah melakukan sesuatu yang menyakiti hatinya, kita kena berani mengaku padanya atas kesilapan yang dilakukan. Selain itu, berani juga dalam menasihati sahabat kita. kerana sebagai sahabat, kita mesti mahukan yang terbaik untuk mereka kan?

* KEJUJURAN juga perlu dalam persahabatan. Jangan sesekali menipu atau menyembunyikan apa-apa daripada pengetahuan sahabat kita. Mereka juga perlu tahu apa yang kita lalui dalam kehidupan kita. Jangan berahsia, melainkan pada perkara yang benar-benar perlu dirahsiakan (hehehe).

* KEMAAFAN. Sekiranya sahabat kita pernah melakukan sebarang kesilapan, bersedialah untuk memaafkannya, tidak kira sebesar manapun kesalahan mereka terhadap kita kerana sahabat yang baik adalah sahabat yang bersedia untuk memaafkan sahabatnya. Jika kita yang bersalah, janganlah malu untuk meminta maaf daripada mereka kerana orang yang dahulu meminta maaf adalah orang yang hebat.

* KESEDIHAN. Apabila kita sedar bahawa sahabat kita sedang bersedih, maka, ikutlah sedih bersama-sama dengan mereka. Tawarkanlah bahu kita untuk dijadikan tadahan air mata mereka. Kerana tiada siapa yang akan mereka cari selain kita sahabat mereka.

* KEGEMBIRAAN. Begitu juga dengan kegembiraan. Jika kita gembira, maka marilah berkongsi kegembiraan itu bersama sahabat-sahabat tercinta. Tidak mahukah kita bergelak tawa dengan mereka? Tidak mahukah kita melihat ukiran-ukiran senyuman indah di raut wajah mereka? Kegembiraan kita, kegembiraan mereka jua.

* KESERASIAN di sini bukanlah bermaksud, “Kau cantik, aku mesti cantik,” “Kau kaya, aku pun kena kaya”. Tidak sama sekali. Sememangnya manusia dijadikan oleh Allah berbeza-beza, namun, dalam persahabatan keserasian dapat diwujudkan apabila terbinanya persefahaman antara dua pihak. Apabila ada persefahaman, barulah hubungan kita dengan sahabat kita akan menjadi lebih baik dan akan berkurangnya pergaduhan disebabkan salah faham (hehehe).

Alhamdulillah, itulah dia 10 K yang dapat saya simpulkan mengenai persahabatan.

“Adakah anda dan sahabat anda mengamalkan 10 K ini?”

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  ozzy on Thu Oct 01, 2009 3:24 pm

[quote="strikerbuncit"][quote="Yassin"]
strikerbuncit wrote:
Yassin wrote:
fourzy wrote:


err,nak tanya otai2 sume leh x?skdar kongsi ilmu..

telur tu guna kuningnya saja@putihnye@kedua2nya sekali?
pastu kacau dgn madu jeke?...

saya dah ade madu,telur ayam kg leh cari..cuma sy tgh menghitung hari je utk guna.
insyaAllah,4bulan lg.hehehehe..
TQ..


aok kaco sekali je...mekala kuning je bagus juge...keknya rugi laa telur tu...apa pun telor ayam kampung tak macam telor ayam bandor byk air...ok slmat mencube..

mana kawan nok cari madu molek???

Thanks..lain2 tips?cthnya senaman lipat pinggang ke?ada yg tau?lehla kongsi.. Razz

betul tu..campur je semua sekali telur putih & kuning dan kacau dgn madu...pastu terus minum.
Dengar kabo along tau mana nak dapat madu ori tu..katanya banyok kat jerantut deme ambik dalam hutan...
Lain2 tips aok gi kedai cari buku bertajuk 'permata yang hilang'..hehe ..rasanya MD ada simpan buku ni .. Basketball

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  ozzy on Thu Oct 01, 2009 3:28 pm

[quote="jasnoraizan"]Petua Rawatan Mata


(kHAS UNTUK YG ADA MASALAH MATA)


Petua ni kalau nak hok yang paling mudoh senang jek...moh kita pegi ke bukit bintang atau bangsar ke..memang 'cuci' mata aokme... bounce

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Thu Oct 01, 2009 3:32 pm

fourzy wrote:

betul tu..campur je semua sekali telur putih & kuning dan kacau dgn madu...pastu terus minum.
Dengar kabo along tau mana nak dapat madu ori tu..katanya banyok kat jerantut deme ambik dalam hutan...
Lain2 tips aok gi kedai cari buku bertajuk 'permata yang hilang'..hehe ..rasanya MD ada simpan buku ni ..

aok sebut buku permata yang hilang tu dulu kawan ada juge buku tu nyer beri di member asyik duk sorok sana sorok sini sudoh hilang sungguh....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  MD on Thu Oct 01, 2009 4:52 pm

Yassin wrote:
Petua lain nok pastikan MADU molek celup putung mancis api dalam madu ce gesel ce mancikan hidup dok mekala hidup soh ori tak hidup tu bukan ori dah campo air...air ngan api tak hidup punya....kedua cu letok kat atas kuku ibu jari sesetitik...pas tu lingkup kan jari itu mekala tus soh buka ori...dah campo air...

ni panduan yang bagus....tq..

perlu dingat,terdapat banyak jenis madu yang dihasilkan oleh pelbagai specis lebah
madu tualang - lebah liar,saiz besar bersarang dipokok tualang dalam hutan,madu dia bewarna gelap
madu kelulut - lebah bersaiz kecil,madunya cerah kekuningan dan ada yg macam putih sikit tu
untuk lebah ternak biasa - madunya memang cair sedikit,sbb pemakanannya secara ternak...
-sedikit info dari kawan yg dapat dari peniaga madu lebah di Mentakab

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Thu Oct 01, 2009 9:27 pm

Topik ini macam kena alih ke topik Kehebatan madu dgn telur ayam kampung laa pulok... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  ozzy on Fri Oct 02, 2009 9:57 am

[quote="jasnoraizan"]


Petua Besar dan Panjang

Petua nok bagi besor keh ada ..kaedahnya amat selamat dan amat berkesan sekali..boleh diamalkan oleh seluruh rakyat didunia hatta bayi yg baru lahir pun selamat utk menggunakannya.
Keh pasti aokme teruja nak tahu ye dak..caranya mudoh tak perlu banyak belanja..apa yang perlu anda buat ?...ambil KANTA PEMBESAR dan letaklah di bahagian mana yang anda rasa nak dibesarkan ..memang gerenti besar punyala ..mudoh bukan...hahahahahahaha cheers

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Fri Oct 02, 2009 10:02 am

[quote="fourzy"]
jasnoraizan wrote:


Petua Besar dan Panjang

Petua nok bagi besor keh ada ..kaedahnya amat selamat dan amat berkesan sekali..boleh diamalkan oleh seluruh rakyat didunia hatta bayi yg baru lahir pun selamat utk menggunakannya.
Keh pasti aokme teruja nak tahu ye dak..caranya mudoh tak perlu banyak belanja..apa yang perlu anda buat ?...ambil KANTA PEMBESAR dan letaklah di bahagian mana yang anda rasa nak dibesarkan ..memang gerenti besar punyala ..mudoh bukan...hahahahahahaha

Besar pun x makne...mekala tak sihat macam gemuk air gitu tak de makne nya hehehehe....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  jasnoraizan on Fri Oct 02, 2009 10:17 am

10 Rahsia Mudah Kuruskan Badan

Mesti ramai di antara anda yang berazam nak kuruskan badan, kan? Tapi, untuk menguruskan badan anda ke tahap ideal, ia bukanlah semudah yang disangka. Anda perlukan komitmen untuk merealisasikannya. Berikan diri anda ruang, masa dan usah cepat berputus asa. Anda pasti boleh!

Kalau anda beriya-iya nak kuruskan badan, sebaik-baiknya usahakannya secara semulajadi. Dengan menggabungkan 2 aspek iaitu pemakanan seimbang dan senaman yang konsisten. Biarpun hasilnya lambat sedikit, ianya pasti berbaloi.

Salah satu kebaikannya dapat anda lihat melalui kulit. Kulit akan kekal sihat dan tetap tegang sama seperti sebelumnya.

Justeru, terdapat10 Rahsia Mudah Kuruskan Badan yang boleh anda amalkan demi mencapai impian tersebut iaitu:

1. Tetapkan matlamat anda untuk mengurangkan berat badan secara perlahan-lahan. Iaitu penurunan dalam lingkungan 0.5kg ke 1kg dalam seminggu.

Biasanya 0.5kg adalah angka yang biasa yang mampu dicapai oleh kebanyakan anda. Tapi jangan terlalu memaksa jika anda tak mencapai sasaran awal. Jika anda dapat kurangkan 0.1kg pun dah bagus untuk permulaan.

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Mon Oct 05, 2009 10:57 am

Ada tak sape2 ada petua boleh tido lena...kawan nei masa2 mate neh payoh benor nok boleh tidor....goner jasnoraizan aok ada petua tu ker?

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  ozzy on Mon Oct 05, 2009 11:05 am

Yassin wrote:Ada tak sape2 ada petua boleh tido lena...kawan nei masa2 mate neh payoh benor nok boleh tidor....goner jasnoraizan aok ada petua tu ker?

Hehe...Nok tidur gone mekala org rumah asyik bersilat jek akhir2 ni..ekekekeke

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Mon Oct 05, 2009 11:07 am

fourzy wrote:
Hehe...Nok tidur gone mekala org rumah asyik bersilat jek akhir2 ni..ekekekeke

aok perasap kemeyan je ...soh mamel dia hehehehe...embus laa lebih kurang layu punya....

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  ozzy on Mon Oct 05, 2009 11:09 am

Yassin wrote:
fourzy wrote:
Hehe...Nok tidur gone mekala org rumah asyik bersilat jek akhir2 ni..ekekekeke

aok perasap kemeyan je ...soh mamel dia hehehehe...embus laa lebih kurang layu punya....


Bukan kawan ..aok tu ler hok x boleh tido nyer...keh nyenyak sokmo.. Very Happy

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  edi on Mon Nov 16, 2009 2:49 pm

Spe ade petua nak ilangkan uban? post la kt sini...

edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  strikerbuncit on Mon Nov 16, 2009 2:54 pm

edi wrote:Spe ade petua nak ilangkan uban? post la kt sini...

cabut jela..nt buat goner..hehehe..aok muda lg ke?ptotla..org kabo,kalo selalu tukar myk rambut,rambut cpat beruban..ntahla btul ke x..

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Qaisara on Mon Nov 16, 2009 3:00 pm

edi wrote:Spe ade petua nak ilangkan uban? post la kt sini...

koi penah terbaca kt satu majalah tu... petua nk hilangkan uban...
... ambik biji betik... jemur smpi kering... tumbuk... gaulkan dgn minyak kelapa... dn sapu pd rambut yg beruban tu...
tp koi tk tau lh sejauh mana keberkesanannya...

Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 3:06 pm

edi wrote:Spe ade petua nak ilangkan uban? post la kt sini...


ada org kata cer lumor dgn daun bunge raye...keknya entoh lah kash peh x penoh cube...

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  edi on Mon Nov 16, 2009 3:06 pm

Qaisara wrote:
edi wrote:Spe ade petua nak ilangkan uban? post la kt sini...

koi penah terbaca kt satu majalah tu... petua nk hilangkan uban...
... ambik biji betik... jemur smpi kering... tumbuk... gaulkan dgn minyak kelapa... dn sapu pd rambut yg beruban tu...
tp koi tk tau lh sejauh mana keberkesanannya...

Owh, yer ker? Nnti kwn cube serbei pasai petua nie, ade ker yg pernah cube...

edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Qaisara on Mon Nov 16, 2009 3:14 pm

strikerbuncit wrote:cabut jela..nt buat goner..hehehe..aok muda lg ke?ptotla..org kabo,kalo selalu tukar myk rambut,rambut cpat beruban..ntahla btul ke x..

betul tu... org tua2 ckp klu muda2 rambut dh beruban puncanya sbb selalu bertukar2 minyak rambut... atau pn sbb selalu bertukar2 jenama syampoo...

Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  zulkbo on Mon Nov 16, 2009 3:47 pm

Yassin wrote:Mekala org tua-tua dulu byk ngat mengamalkan pertua-tua dan amalan-amalan tertentu dan bernika-nika petua deme tinggalkan utk kita anak cucu dia terkadang petua dan amalan itu penuh dengan kebaikanya jadi sini moh laa kita kut sape tahu petua-petua yang baik yang boleh kita kongsikan bersama utk manfaat kita bersama.

Kawan mula dulu ; Larangan meminum air sambil makan nasi. Larangan ini bukan sekadar larangan tapi ada kebaikannya..bukan bimbang nasi tak abis tapi jika diamalkan perjuangan kita kelak mudah kalah (terutama yang sudah beristeri) jadi jangan amalkan sambil makan nasi minum air.

Hak lain deme sambung kut ada petua-petua yang berguna.

maaflah bro Yassin koi
rasa thread ni macam seakan yang koi bukak
ari tu...hu hu hu Very Happy Very Happy
mungkin aok tak terperasan...



http://www.pahangcommunity.com/sembang-umum-f8/pantang-larang-dan-petua-t695.htm

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  zulkbo on Mon Nov 16, 2009 3:48 pm

Yassin wrote:Topik ini macam kena alih ke topik Kehebatan madu dgn telur ayam kampung laa pulok... Very Happy

nampak gaye gitu doh
hu hu hu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Moh kita mengamalkan petua.

Post  Sponsored content Today at 5:49 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum