Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

View previous topic View next topic Go down

Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  Deto_8 on Tue Oct 20, 2009 9:59 pm

SUNGAI LEKUK – Lebih 60 ahli Tekukur.10.Forumer (TTF) seluruh negara berhimpun di sini bagi menjayakan trip memikat burung tekukur dalam usaha mengembangkan dan memelihara seni warisan itu.

Penyelaras aktiviti, Ramli Rosdi berkata, aktiviti tahunan itu menghimpunkan ahli seluruh negara tanpa mengira kaum, dalam usaha mengeratkan lagi hubungan dan semangat muhibah sesama ahli.

Menurutnya, aktiviti itu juga membolehkan ahli bertukar pendapat, idea dan pandangan serta secara bersama memikirkan kaedah lain mengembangkan lagi kesenian dan warisan memikat tekukur itu.

“Aktiviti ini selain menghiburkan, ia juga adalah satu daripada kaedah kelab untuk menjaga ekosistem dan biodiversiti yang ada, supaya tekukur dan kesenian yang ada pada aktiviti memikatnya dapat diketahui generasi muda kini.

“Aktiviti ini akan bermula seawal pagi. Ahli akan dilepaskan ke kawasan masing-masing untuk berusaha memikat dan mendapatkan burung tekukur dengan kaedah tradisional menggunakan racik dan jebak,” katanya ketika ditemui Sinar Harian.

Ramli berkata, jumlah tangkapan terbanyak akan diiktiraf sebagai pemenang, namun tekukur yang diperoleh juga akan dilepaskan semula untuk membolehkan ia berkembang biak dengan baik.

Menurutnya, selain menjalankan aktiviti berkenan, ahli terlibat juga turut dinilai berdasarkan keunikan bekas catuk atau bekas simpanan burung tekukur yang dijadikan denak.

“Pelbagai aktiviti menarik kalangan ahli kelab dilakukan dan diketengahkan, antaranya kesenian catuk, seni atau cara memikat burung dan banyak lagi.

“Ini adalah kaedah terbaik memelihara warisan seni memikat tekukur dan dapat menunjukkan kepada masyarakat bahawa aktiviti ini bermanfaat ke arah meluaskan lagi budaya dan seni warisan tradisional ini,” katanya.

Katanya, aktiviti tahunan itu memilih setiap lokasi di negeri berbeza supaya ahli dapat ditambah lebih ramai dan lebih penting, kesenian dalam aktiviti memikat burung itu dapat dikembangkan.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  zulkbo on Mon Nov 02, 2009 1:08 am

koi ingat dulu tok wan koi
adalah membela tekukur nih
bruu..bruu.bruu. bunyinya pepagi
sayang dia kat burung tu..
tapi bila dia nak ke mekah dilepasnya
semua burung tu..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  koy101 on Mon Nov 02, 2009 1:15 am

kejam.... kejam..... burung tuh nak lepas bebas gak.....
penjajah!!!! Mad Mad Mad
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  zulkbo on Mon Nov 02, 2009 1:19 am

koy101 wrote:kejam.... kejam..... burung tuh nak lepas bebas gak.....
penjajah!!!! Mad Mad Mad

zaman dah moden nih...
mcm -mcm NGO hak asasi lah
tak ke aper macam lagi..
tak kan dok diam jer..
ambik tindakan... Razz Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  koy101 on Mon Nov 02, 2009 1:32 am

zulkbo wrote:
koy101 wrote:kejam.... kejam..... burung tuh nak lepas bebas gak.....
penjajah!!!! Mad Mad Mad

zaman dah moden nih...
mcm -mcm NGO hak asasi lah
tak ke aper macam lagi..
tak kan dok diam jer..
ambik tindakan... Razz Very Happy

marah dek pak mat... sedara pak usu lembik.... yg kahwin ngan anak wan ngah kat kmpg seberang lak nanti.... hehehe...... ( ntah sapa-sapa la yg aku tulis nih.... hehehe )
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Ahli TekukurTenForumer kembang seni memikat

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum