Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

kenderaan lama wajib puspakom

View previous topic View next topic Go down

kenderaan lama wajib puspakom

Post  jasnoraizan on Fri Oct 30, 2009 5:50 pm

Kenderaan lama wajib Puspakom KUALA LUMPUR - Berkuat kuasa 1 Januari 2010, semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian semula Dasar Automotif Nasional (DAN) yang diumumkan semalam.
Ia mensyaratkan kelulusan daripada Puspakom Sdn. Bhd. sebelum pemilik boleh memperbaharui cukai jalan.
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, tindakan tersebut adalah langkah awal pelaksanaan sepenuhnya Dasar Tempoh Jangka Hayat (ELV).
Menurut beliau, pelan ELV akan dirangka oleh Kementerian Pengangkutan.
Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.
Mengikut rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, jumlah kenderaan persendirian yang berdaftar dan berusia 10 tahun ke atas ialah sebanyak 2.7 juta buah.
"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini," katanya pada sidang media yang turut dihadiri timbalannya, Datuk Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha kementerian itu, Tan Sri Abdul Rahman Mamat semalam.



SEORANG peniaga di Kuala Terengganu, Mansor Chik mengeluh kerana terpaksa berbelanja lebih untuk pemeriksaan di Puspakom tahun depan walaupun kereta Proton Saga keluaran 1992 miliknya didakwa masih dalam keadaan baik.



(apa komen rodong2 suma..)

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  zulkbo on Fri Oct 30, 2009 6:53 pm

3 keta koi sema...
masih below 10 years old
rasanya okey kut langkah
kerajaan nak menambah income dorang
la ni...elok gak rasanya utk keselamatan
aok me memandu gak..tapi yang "undertable"
pasti akan wujud nanti.. Rolling Eyes Crying or Very sad

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Yassin on Fri Oct 30, 2009 8:31 pm

Terkadang apa jua dasar dan keperluanya sesuatu itu yang kita nampak
Niatnya itu mungkin betul tapi cara perlaksanaan itu yang dipersoalkan.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  zulkbo on Fri Oct 30, 2009 8:44 pm

aok nengok la dulu
kes lori puspakom pun
berapa orang pegawai
yang kena dah "rasuah"
ni nak tambah lagi kereta lak
koi ingat can aok ckp Sin..
perlaksanaanya..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Deto_8 on Fri Oct 30, 2009 10:00 pm

kesian bagi golongan yang tak berkemampuan...insurans pun ada yang tak terima kereta lama2 ni

PUSPAKOM???...ntahlah....nak check sebijik kereta pun boleh makan satu hari...melainkan bagi pelincir...

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Yassin on Fri Oct 30, 2009 10:28 pm

zulkbo wrote:aok nengok la dulu
kes lori puspakom pun
berapa orang pegawai
yang kena dah "rasuah"
ni nak tambah lagi kereta lak
koi ingat can aok ckp Sin..
perlaksanaanya..

kadang bila ada ada org bagi komen dikata pembangkang tak dikomen abis terkangkang.
Sebenarnya kawan malas juga citer bab bender gini sebab terkonar juga kadang tu. Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Yassin on Fri Oct 30, 2009 10:32 pm

Deto_8 wrote:kesian bagi golongan yang tak berkemampuan...insurans pun ada yang tak terima kereta lama2 ni

PUSPAKOM???...ntahlah....nak check sebijik kereta pun boleh makan satu hari...melainkan bagi pelincir...

Susah nak cakap bender gini , makala nak cerita bender lalu bawah meja ni mana-mana pun ada....kadang mungkin org berpegangan pada ayat ini "kawan tahap ini hak diatas tu lagi hebat." dah goner gaya tu??

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  koy101 on Fri Oct 30, 2009 11:59 pm

jasnoraizan wrote:Kenderaan lama wajib Puspakom KUALA LUMPUR -
Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.



"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini,"



(apa komen rodong2 suma..)

2,000,000 x RM80 ( First Inspection ) = RM160, 000,000.
Lebih dari cukup utk tanggung overhead Puspakom, duk harap kat lori dan bas jer... rugi kroni dema.

Pihak Industri Automotif :
1. PROTON - rugi wooo... leh jual braper jer setaun..... kalu cam nih.. leh dpt banyak pelanggan lagi...
2. Pemegang AP yg dah tutup kedai time tuh...
3. Bank - haiyaaa.... lepas 9 taun aaa... talak olang mau pinjam lagi oooo.....
4. FOMCA - "korang diam - idak geran tarik balik"
5. Pengguna - Ntah! aku xpernah jumpa pun org wat kajian nih. KORANG ADA JUMPA???

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  ozzy on Sat Oct 31, 2009 12:07 am

Yassin wrote:Terkadang apa jua dasar dan keperluanya sesuatu itu yang kita nampak
Niatnya itu mungkin betul tapi cara perlaksanaan itu yang dipersoalkan.

Hari tu heboh pemakaian tali pinggang belakang...pastu senyap..hampeh..hok kaye tokey kedai juge..upah pasang talipinggang tuhh... Mad

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  zulkbo on Sat Oct 31, 2009 12:10 am

fourzy wrote:
Yassin wrote:Terkadang apa jua dasar dan keperluanya sesuatu itu yang kita nampak
Niatnya itu mungkin betul tapi cara perlaksanaan itu yang dipersoalkan.

Hari tu heboh pemakaian tali pinggang belakang...pastu senyap..hampeh..hok kaye tokey kedai juge..upah pasang talipinggang tuhh... Mad

kena bayor ke jie
koi tau hat proton
perodua free jer weh..
aok gi pasang sendiri
rugi weh.. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  koy101 on Sat Oct 31, 2009 12:11 am

zulkbo wrote:
fourzy wrote:
Yassin wrote:Terkadang apa jua dasar dan keperluanya sesuatu itu yang kita nampak
Niatnya itu mungkin betul tapi cara perlaksanaan itu yang dipersoalkan.

Hari tu heboh pemakaian tali pinggang belakang...pastu senyap..hampeh..hok kaye tokey kedai juge..upah pasang talipinggang tuhh... Mad

kena bayor ke jie
koi tau hat proton
perodua free jer weh..
aok gi pasang sendiri
rugi weh.. Very Happy

hok pree talipinggang tuh...
Upah pemasangan kena bayor gak....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  zulkbo on Sat Oct 31, 2009 12:14 am

koy101 wrote:
jasnoraizan wrote:Kenderaan lama wajib Puspakom KUALA LUMPUR -
Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.



"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini,"



(apa komen rodong2 suma..)

2,000,000 x RM80 ( First Inspection ) = RM160, 000,000.
Lebih dari cukup utk tanggung overhead Puspakom, duk harap kat lori dan bas jer... rugi kroni dema.

Pihak Industri Automotif :
1. PROTON - rugi wooo... leh jual braper jer setaun..... kalu cam nih.. leh dpt banyak pelanggan lagi...
2. Pemegang AP yg dah tutup kedai time tuh...
3. Bank - haiyaaa.... lepas 9 taun aaa... talak olang mau pinjam lagi oooo.....
4. FOMCA - "korang diam - idak geran tarik balik"
5. Pengguna - Ntah! aku xpernah jumpa pun org wat kajian nih. KORANG ADA JUMPA???

aok bagus la koy
siap bagi fakta lagi
banyk membaca ni
great.. Laughing

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  zulkbo on Sat Oct 31, 2009 12:16 am

koy101 wrote:
zulkbo wrote:
fourzy wrote:
Yassin wrote:Terkadang apa jua dasar dan keperluanya sesuatu itu yang kita nampak
Niatnya itu mungkin betul tapi cara perlaksanaan itu yang dipersoalkan.

Hari tu heboh pemakaian tali pinggang belakang...pastu senyap..hampeh..hok kaye tokey kedai juge..upah pasang talipinggang tuhh... Mad

kena bayor ke jie
koi tau hat proton
perodua free jer weh..
aok gi pasang sendiri
rugi weh.. Very Happy

hok pree talipinggang tuh...
Upah pemasangan kena bayor gak....

alhamdulillah..
koi pasng free jer
keta kancil bini koi
untunggg.. bounce

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  koy101 on Sat Oct 31, 2009 12:24 am

zulkbo wrote:
koy101 wrote:
jasnoraizan wrote:Kenderaan lama wajib Puspakom KUALA LUMPUR -
Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.



"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini,"



(apa komen rodong2 suma..)

2,000,000 x RM80 ( First Inspection ) = RM160, 000,000.
Lebih dari cukup utk tanggung overhead Puspakom, duk harap kat lori dan bas jer... rugi kroni dema.

Pihak Industri Automotif :
1. PROTON - rugi wooo... leh jual braper jer setaun..... kalu cam nih.. leh dpt banyak pelanggan lagi...
2. Pemegang AP yg dah tutup kedai time tuh...
3. Bank - haiyaaa.... lepas 9 taun aaa... talak olang mau pinjam lagi oooo.....
4. FOMCA - "korang diam - idak geran tarik balik"
5. Pengguna - Ntah! aku xpernah jumpa pun org wat kajian nih. KORANG ADA JUMPA???

aok bagus la koy
siap bagi fakta lagi
banyk membaca ni
great.. Laughing

Fakta org bengang.....
Dah ler itu ari pasai insurans... nih masuk pasai puspakom lak...

Kut betul Gomen nak ikut cam negara maju... xmao tgk dah keta buruk kat atas jalan... boleh.... boleh....
Hok cukai jualan, Duti Import... tuh sumer kasi turun sampai 1%.. cam negara maju gak ler.... Tiap 5 taun aku tuko keta baru.... xder aku nak tunggu 15 taunnyer...

Nih, nak wat cam negara maju... keknyer Cukai Jualan duk kat 35%.... Payoh kalu org yg wat keputusan nih... anak org kaya... atau duk pakai keta gomen n ader drebor...
Aku tertanya....
Kat sapa yg dema duk tanya tuh?? Org yg dema jumpa kat Padang Golf ker???

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  ozzy on Sat Oct 31, 2009 12:27 am

[quote="koy101"][quote="zulkbo"][quote="koy101"]
jasnoraizan wrote:Kenderaan lama wajib Puspakom KUALA LUMPUR -
Apabila dilaksanakan kelak, ia dijangka membabitkan hampir dua juta kenderaan yang berusia lebih 15 tahun.

"Kita telah berunding dengan pelbagai pihak dalam industri automotif sebelum menguatkuasakan peraturan ini,"

Fakta org bengang.....
Dah ler itu ari pasai insurans... nih masuk pasai puspakom lak...

Kut betul Gomen nak ikut cam negara maju... xmao tgk dah keta buruk kat atas jalan... boleh.... boleh....
Hok cukai jualan, Duti Import... tuh sumer kasi turun sampai 1%.. cam negara maju gak ler.... Tiap 5 taun aku tuko keta baru.... xder aku nak tunggu 15 taunnyer...

Nih, nak wat cam negara maju... keknyer Cukai Jualan duk kat 35%.... Payoh kalu org yg wat keputusan nih... anak org kaya... atau duk pakai keta gomen n ader drebor...
Aku tertanya....
Kat sapa yg dema duk tanya tuh?? Org yg dema jumpa kat Padang Golf ker???

Kwn. setuju dgn aok koi..dua puloh percent..hehe

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  koy101 on Sun Nov 08, 2009 3:49 am

MITI kata.. cadangan puspakom dibatalkan pasai banyak bantahan dr orang ramai.... pasai rakyat didahulukan....

baik nyer ayat... hehehe....

Padahal.. kalu betul-betul pikir pasai rakyat....
Cadangan tersebut patut xpernah masuk dlm Dasar Automotive Negara awal-awal lagi... pasai mmg membebankan....

Ni pasai duk dengor kat Proton ler nih.... pasai xder bisnes....
Politik.. politik....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Yassin on Sun Nov 08, 2009 7:59 am

Mintak maaf kawan nok bercakap penyakit org melayu kita ini yang amat besor:

Sekor tukang suruh , sekor lagi tukang buat, sekor lagi tukang ejek....

Dalam bergitu kalau tak ada yang tukang suruh....tukang buat dia tak buat juge pendek kata dia pun tak tahu apa...hok tukang ejek tentu tak mengejek mekala tak dimulakan oleh tukang suruh. Hok tukang suruh sudah pasti ada kepentingannya. Tukang buat tu mesti yang ada kuasa: dan yang tukang ejek ini yang menengok semua itu.

Kesimpulannya suruh boleh suruh tapi yang nak membuat kena pikir sama kala tidak sesaje kena ejek.
Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: kenderaan lama wajib puspakom

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum