Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 3:03 pm

[color=green]1. Tidak mengambil sarapan pagi
- Apabila seseorang tidak mengambil sarapan pagi, paras gula dalam darah akan
menjadi rendah. Ini akan mengakibatkan kekurangan bekalan nutrisipada otak
dan menjadikannya kurang aktif.

2. Terlebih makan
- Ia akan membebankan pembuluh darah otak dan mengurangkan kuasa mental
otak.

3. Perokok
- Asap rokok akan mengakibatkan sel-sel otak terjejas atau terbakar dan boleh
mengakibatkan penyakit 'Alzheimer'.

4. Penggunaan gula yang berlebihan
- Pengambilan gula secara berlebihan akan mengganggu penyerapan protein dan
nutrisi. Selain daripada itu, ia akan mengganggu perkembangan otak yang sihat.

5. Pencemaran udara
- Otak adalah pengguna oksigen terbesar dalam badan manusia. Pencemaran udara
boleh menyebabkan pengurangan bekalan oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Terlebih tidur
- Tidur adalah bagus untuk merehatkan otak tetapi masa tidur yang panjang boleh
mengakibatkan sel-sel otak kita mati.

7. Menutup muka ketika tidur
- Tidur sambil menutup muka akan mengakibatkan otak menerima lebih banyak
karbon dioksida berbanding oksigen dan ini akan membawa kerosakan kepada
otak.

8. Membiarkan otak bekerja semasa kita berada di dalam keadaan kurang sihat
- Bekerja semasa anda kurang sihat boleh mengurangkan keberkesanan otak dan
juga membawa kerosakan kepada sel-sel otak.

9. Kurang berimiginasi
- Berfikir adalah satu cara terbaik untuk melatih otak kita. Kurangnya berimiginasi
boleh menyebabkan tahap kecerdasan/keaktifa n otak menurun.

10. Jarang berfikir
- Jarang berfikir akan menyebabkan otak kita kurang aktif. Oleh itu, perbincangan
yang membina boleh menambah keberkesanan kecerdasan otak kita.
[/color]


Masa Lunch Tadi Ader Terbaca Artikel ni so kawan terpikir nak share dengan ahli forum ni..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:06 pm

cik adik..
yang pasti otak koi
mmg dah rosak la gitur
koi perokok tegar..
scratch scratch hai..
bilalah nak berenti nih drunken

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:08 pm

aok dok kerja kat BERA
ke Jeck Sparow??

##out topik sket

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  ozzy on Mon Nov 09, 2009 3:10 pm

Kalau tengah main bola kepala terhantuk kat longkang hingga berdarah rasa-rasanya boleh menyebabkan kerosakan otak tak (relevan dgn topic)... Surprised
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 3:11 pm

Yer kt Bera Ni la...Dulu Memang Duk KL Rasa Rasa ada la 8 tahun duk di sana..
jadi rasa dah jemu dengan kesibukkan kota almaklumla kita ni org kampung tak boleh nak serasi ngan enviroment Hutan Konkrit kt sana jadi cuba mencari rezeki di kampung sendiri la pulok.. Alhamdulillah setakat ni..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 3:17 pm

Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:17 pm

Jeck Sparow wrote:Yer kt Bera Ni la...Dulu Memang Duk KL Rasa Rasa ada la 8 tahun duk di sana..
jadi rasa dah jemu dengan kesibukkan kota almaklumla kita ni org kampung tak boleh nak serasi ngan enviroment Hutan Konkrit kt sana jadi cuba mencari rezeki di kampung sendiri la pulok.. Alhamdulillah setakat ni..

adik koi kawin orang bera
kampung kat masjid bera

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  jasnoraizan on Mon Nov 09, 2009 3:19 pm

Jeck Sparow wrote:Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]

kwn tak hisap rokok...alhamdullilah...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 09, 2009 3:23 pm

Kampung Kat Masjid Bera..Mende nama kampungnyer...? Dekat la degan tempat keje kawan ni..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:27 pm

jasnoraizan wrote:







kwn tak hisap rokok...alhamdullilah...

itulah kebaikan yang nyata
yang ada pada aok berbanding koi
koi salute aok Jas cheers

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  jasnoraizan on Mon Nov 09, 2009 3:30 pm

zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:







kwn tak hisap rokok...alhamdullilah...

itulah kebaikan yang nyata
yang ada pada aok berbanding koi
koi salute aok Jas

alhamdullilah..tu lah keistimewaan yg kwn dapat...sbb tulah kwn walaupun umur dah menigkat nih tp blh lg lah menyangi bebudok skrg dalam bermain bola nih....(berkat kwn tak pernoh menghisap rokok dari muda...)
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:31 pm

Jeck Sparow wrote:Kampung Kat Masjid Bera..Mende nama kampungnyer...? Dekat la degan tempat keje kawan ni..

entah..
koi tau nak ke rumah dia
koi mesti target masjid tu
idok ler sesat Rolling Eyes
aok ni cikgu ker..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Mon Nov 09, 2009 3:33 pm

jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:







kwn tak hisap rokok...alhamdullilah...

itulah kebaikan yang nyata
yang ada pada aok berbanding koi
koi salute aok Jas

alhamdullilah..tu lah keistimewaan yg kwn dapat...sbb tulah kwn walaupun umur dah menigkat nih tp blh lg lah menyangi bebudok skrg dalam bermain bola nih....(berkat kwn tak pernoh menghisap rokok dari muda...)

aok membuat koi tetiba rasa nak berenti
hisap rokok lah Rolling Eyes Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  jasnoraizan on Mon Nov 09, 2009 3:34 pm

zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:







kwn tak hisap rokok...alhamdullilah...

itulah kebaikan yang nyata
yang ada pada aok berbanding koi
koi salute aok Jas

alhamdullilah..tu lah keistimewaan yg kwn dapat...sbb tulah kwn walaupun umur dah menigkat nih tp blh lg lah menyangi bebudok skrg dalam bermain bola nih....(berkat kwn tak pernoh menghisap rokok dari muda...)

aok membuat koi tetiba rasa nak berenti
hisap rokok lah

ELOK LAH TU...MUDAH2AN...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Tue Nov 10, 2009 11:19 am

zulkbo wrote:
Jeck Sparow wrote:Kampung Kat Masjid Bera..Mende nama kampungnyer...? Dekat la degan tempat keje kawan ni..

entah..
koi tau nak ke rumah dia
koi mesti target masjid tu
idok ler sesat Rolling Eyes
aok ni cikgu ker..

Rasanyer tak layak nak jadi cikgu
mekala cik gi boleh kot..
Keje kat opi lawyer jerkk..
makan gaji..jadi kuli
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  zulkbo on Tue Nov 10, 2009 11:42 am

Jeck Sparow wrote:
zulkbo wrote:
Jeck Sparow wrote:Kampung Kat Masjid Bera..Mende nama kampungnyer...? Dekat la degan tempat keje kawan ni..

entah..
koi tau nak ke rumah dia
koi mesti target masjid tu
idok ler sesat Rolling Eyes
aok ni cikgu ker..

Rasanyer tak layak nak jadi cikgu
mekala cik gi boleh kot..
Keje kat opi lawyer jerkk..
makan gaji..jadi kuli


ok lah tu..
kerja gak..
ada jugak lawyer
office kat Bera
tu yek..
tak byk explore
area sana lagi
koi nih.. scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Tue Nov 10, 2009 11:46 am

zulkbo wrote:
Jeck Sparow wrote:
zulkbo wrote:
Jeck Sparow wrote:Kampung Kat Masjid Bera..Mende nama kampungnyer...? Dekat la degan tempat keje kawan ni..

entah..
koi tau nak ke rumah dia
koi mesti target masjid tu
idok ler sesat Rolling Eyes
aok ni cikgu ker..

Rasanyer tak layak nak jadi cikgu
mekala cik gi boleh kot..
Keje kat opi lawyer jerkk..
makan gaji..jadi kuli


ok lah tu..
kerja gak..
ada jugak lawyer
office kat Bera
tu yek..
tak byk explore
area sana lagi
koi nih.. scratch


Ader banyak la gak opis lawyer area sini
dulu memang Bera ni kechik jer..
skrg ni alhamdulillah la
tapi nak kata bandar tu pekan kecik jerkk
nak kata kampung pulok rasanyer dah tak der
gaya kampung lagi.hehe
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Mrcipizs on Tue Nov 10, 2009 11:51 am

wah... org bera...
avatar
Mrcipizs
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1106
Points : 1131
Join date : 15/04/2009
Age : 35
Location : Angkasa?

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  MD on Tue Nov 10, 2009 11:52 am

Jeck,
topik BERA ada tu...hanya menunggu aok je tu....hehehee
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Tue Nov 10, 2009 11:56 am

dok banyok bende yang kawan tau tu yang tak post kt topic Bera.. Kering idea lagi..
tungguuuuu...
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  koy101 on Tue Nov 10, 2009 12:03 pm

Jeck Sparow wrote:Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]

sis, tolong ler jgn mendahulukan pendapat sendiri seblom Majlis Fatwa wat keputusan penuh. Ader sebab rokok nih, xder majlis fatwa memana, hatta kat Mekah tuh pun yg berani kata rokok nih haram. Yg ader hanya pendapat peribadi ajer....

Tp, kalu tenak kat spital atau umah tuh... nak bercakap pun dah xleh, masih nak merokok gak.... hah! mmg jatuh haram ler.....

Lgpun, xder satu pun kajian saintifik yg bersetuju bahawa rokok menyebabkan penyakit. Yg ader cuma spekulasi sahaja.
Mekalau nak haram sangat.... haramkan bebetul dolu dadah hok gomen bg pree kat penagih di pahang nuu... atau haramkan trus Gam Dunlop hok yg org wat tampal tayor tuh... Haaa.... hok tuh mmg kompom wat otak berkecai....

Sekian, pendapat dr saya, sorang perokok tegar...... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  jasnoraizan on Tue Nov 10, 2009 12:09 pm

koy101 wrote:
Jeck Sparow wrote:Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]

sis, tolong ler jgn mendahulukan pendapat sendiri seblom Majlis Fatwa wat keputusan penuh. Ader sebab rokok nih, xder majlis fatwa memana, hatta kat Mekah tuh pun yg berani kata rokok nih haram. Yg ader hanya pendapat peribadi ajer....

Tp, kalu tenak kat spital atau umah tuh... nak bercakap pun dah xleh, masih nak merokok gak.... hah! mmg jatuh haram ler.....

Lgpun, xder satu pun kajian saintifik yg bersetuju bahawa rokok menyebabkan penyakit. Yg ader cuma spekulasi sahaja.
Mekalau nak haram sangat.... haramkan bebetul dolu dadah hok gomen bg pree kat penagih di pahang nuu... atau haramkan trus Gam Dunlop hok yg org wat tampal tayor tuh... Haaa.... hok tuh mmg kompom wat otak berkecai....

Sekian, pendapat dr saya, sorang perokok tegar......

pandangan dari seorang perokok tegar...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Jeck Sparow on Tue Nov 10, 2009 12:16 pm

jasnoraizan wrote:
koy101 wrote:
Jeck Sparow wrote:Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]

sis, tolong ler jgn mendahulukan pendapat sendiri seblom Majlis Fatwa wat keputusan penuh. Ader sebab rokok nih, xder majlis fatwa memana, hatta kat Mekah tuh pun yg berani kata rokok nih haram. Yg ader hanya pendapat peribadi ajer....

Tp, kalu tenak kat spital atau umah tuh... nak bercakap pun dah xleh, masih nak merokok gak.... hah! mmg jatuh haram ler.....

Lgpun, xder satu pun kajian saintifik yg bersetuju bahawa rokok menyebabkan penyakit. Yg ader cuma spekulasi sahaja.
Mekalau nak haram sangat.... haramkan bebetul dolu dadah hok gomen bg pree kat penagih di pahang nuu... atau haramkan trus Gam Dunlop hok yg org wat tampal tayor tuh... Haaa.... hok tuh mmg kompom wat otak berkecai....

Sekian, pendapat dr saya, sorang perokok tegar......

pandangan dari seorang perokok tegar...



Benda mcm ni tepuk dahi tanya kepala..
Tiada Paksaan sama sekali..
Berubah tak berubah tak berubah adalah pada naiwaitu masing masing
Kalau dah takdir sebagai perokok tegar..waallhuallam...
Tapi kalau nasib sebagai perokok tegar insyaallah nasib boleh diubah..tapi takdir telah ditakdirkan.. KUN Faya KUN
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  jasnoraizan on Tue Nov 10, 2009 12:18 pm

Jeck Sparow wrote:
jasnoraizan wrote:
koy101 wrote:
Jeck Sparow wrote:Siapa Nak Berhenti Merokok.


Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada
ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita
juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap
lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan( ekonomi ).


Apa pandangan anda semua adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…


Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut,lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.
[/color]

sis, tolong ler jgn mendahulukan pendapat sendiri seblom Majlis Fatwa wat keputusan penuh. Ader sebab rokok nih, xder majlis fatwa memana, hatta kat Mekah tuh pun yg berani kata rokok nih haram. Yg ader hanya pendapat peribadi ajer....

Tp, kalu tenak kat spital atau umah tuh... nak bercakap pun dah xleh, masih nak merokok gak.... hah! mmg jatuh haram ler.....

Lgpun, xder satu pun kajian saintifik yg bersetuju bahawa rokok menyebabkan penyakit. Yg ader cuma spekulasi sahaja.
Mekalau nak haram sangat.... haramkan bebetul dolu dadah hok gomen bg pree kat penagih di pahang nuu... atau haramkan trus Gam Dunlop hok yg org wat tampal tayor tuh... Haaa.... hok tuh mmg kompom wat otak berkecai....

Sekian, pendapat dr saya, sorang perokok tegar......

pandangan dari seorang perokok tegar...



Benda mcm ni tepuk dahi tanya kepala..
Tiada Paksaan sama sekali..
Berubah tak berubah tak berubah adalah pada naiwaitu masing masing
Kalau dah takdir sebagai perokok tegar..waallhuallam...
Tapi kalau nasib sebagai perokok tegar insyaallah nasib boleh diubah..tapi takdir telah ditakdirkan.. KUN Faya KUN

tak pe lah ...diorang sebagai perokok tegar nih diaorang rasa diaorang blh maintain tak dapat penyakit ..agok2nye....(mudah2an diaorng nih sedor lah itu aje yg kita blh bgtau....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  ozzy on Tue Nov 10, 2009 12:56 pm

jasnoraizan wrote:

tak pe lah ...diorang sebagai perokok tegar nih diaorang rasa diaorang blh maintain tak dapat penyakit ..agok2nye....(mudah2an diaorng nih sedor lah itu aje yg kita blh bgtau....

Hanya perokok saja yg tau..nasibnya menjadi seorang perokok tegar.. Neutral
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: 10 Tabiat Yang Mungkin Akan Menyebabkan kerosakkan Otak

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 4 1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum