Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  zulkbo on Wed Nov 11, 2009 12:13 pm

jasnoraizan wrote:
cikacung wrote:
Jeck Sparow wrote:
dollah wrote:Salam geng
aku terasa benor nak share topik ni pasal yg baik blhla jdkan tauladan,x baik jadikn sempadan.
pasal kerja aku dah rasa 10thn krja di bank bhgian forex, dah 9thn kje sendiri
baiknya keje x payah pikir sangat hal2 lain dari hal kerja,buat je kerja..cukup bulan ada gaji...pasal dulu aku keje kt airport hari2 tegk org fligt(makan angin)...tengok pasport diorg ...bisness...then aku buat bisness(berenti keje)
dgn 0 income psl org rmhpun x keje, aku start niaga modal 45k...xsampai sethn telungkup habis..aku buat lain bisness modal 1.5k,nak jadi crita menjadi selepas 1 thn.. income mencurah2 kalah ceo bank...dapatla hajat aku ke negara2 mat saleh mkn angin..sampai 1 tahap kencing pun boleh ketawa.............(melayu mudah lupa).
pendekkan crta start thn 2008 bisness drop lagi hingga harini aku mula melarat semula...namun aku lebih suka mcmni.


Salam Pembuka Bicara...Kawan rasa terpanggil untuk sama sama berkonsi pengalaman yang boleh dijadikan tauladan.Selamat Pagi semua semuga dalam keadaan sihat sejahtera dan dirahmati hendaknya...
Memang tak dinafikan kerja makan gaji ni bergantung kepada Jumlah gaji yang diperolehi dan minat kita pada kerjaya yang kita ader sekarang ni.Kalau Setakat kerja sampai cukup bulan jer kita kat machine ATM itu lah kerja kita tiap tiap bulan habis hari berganti hari habis minggu berganti minggu cukup bulan terima ganjaran...
Tapi kalau gaji yang kita terima tu lumayan dan berbaloi dengan apa yang kita laksanakan alhamdulillah. Kita tak nak kaya cukupla sekadar senang...
Telah dinyatakan 9/10 sumber kekayaan adalah dari perniagaan.Tapi tetap ramai dalam golongan1/10 bukan tak nak mencuba masing masing tak der pengalaman.Tak dinafikan kawan juga dalam golongan 1/10 suatu masa dulu tapi sikit sikit merangkak kepada lingkungan 9/10. Alhamdulillah pada permulaan perniagaan imbuhan dan hasil dari apa yang kawan usahakan tak la kaya tapi senang la sikit.
Kusangka Panas Hingga Kepetang Tapi Hujan Di Tengahhari.. Tuhan tu maha mengetahui dan maha adil mungkin hanya setakat ini sahaja kesenangan dan kemewahan yang dapat kawan rasakan.Kawan Bersyukur mungkin ada hikmah disebalik sesuatu kejadian Tuhan yang amat kaya dan pemurah satu ujian untuk kawan sekeluarga perniagaan yang kawan ceburi menerima nasib yang sama seperti kawan kawan yang lain.Tapi buat masa ni kawan masih belum patah semangat untuk mencuba dan terus mencuba.Kerja yang ada tetap diteruskan sebagai jaminan Insyaallah kalau di ditakdirkan rezeki memihak kepada kawan Insyaallah mudah mudahan...Amin

Nama pun makan gaji, maknanya gaji tu utk makan je la....hehe....
kecik atau besor gaji tu x penting, yg penting keberkatan rezeki kita tu. ada org yg gaji besor, tapi idup x le bahagia mana. Yg gaji kecik pulak, senyum sokmo, ye la...utang xder. yg penting kesederhanaan.

Dari satu sudut,sebut makan gaji ni, kita di ibaratkan sebiji limau. pagi pegi keje, kita diperah sampai abih jusnya. kemudian di suruh balik berehat supaya esok ada jus baru.begitu la rutinnya sehingga pada suatu hari bila di perah, dah x keluar jusnya. masa tu kita akan dipinggir sbb mesti tokey akan cari limau baru.

Sebagai manusia biasa sekurg2nya kita mesti ada impian. Impian yg mungkin tak tercapai ngan makan gaji je. Pada pendapat kwn,dalam idup kita ni ada 4 je impian, kebahagiaan, kebebasan, kesihatan dan kemewahan. Jadi kesimpulannya kalau kita boleh berniaga, berniagalah. Cuba la kita ubah mentaliti org dolu2. dulu mak ayah kita selalu kata; belajo rajin2 kalo pandai esok dpt keje gaji besor. Cuba kita ubah ke ayat baru: Belajo rajin2 kalo pandai esok boleh jadi tokey besor!


HEBATTTTT....hebat....mana yg dah jd master of busnise...(geng2aokme...yg bersangkutan.....hebatttttt...hebat....)

budak 5 sains GAMMA
la nih..
hu hu hu
bravo bro... cheers

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Wed Nov 11, 2009 12:25 pm

apa2 pun hari ini kawan sikit BZ tapi masih layan juge PCC ini sila teruskan pandangan anda berkaitan dgn topik ini. Very Happy (bimbang ngabor kawan tak cakne pulok topik nei karang) Razz
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  zulkbo on Wed Nov 11, 2009 12:37 pm

Yassin wrote:apa2 pun hari ini kawan sikit BZ tapi masih layan juge PCC ini sila teruskan pandangan anda berkaitan dgn topik ini. Very Happy (bimbang ngabor kawan tak cakne pulok topik nei karang) Razz

koi pun BZ gak...
wat la mana yang patut
dulu yek..
jangan ada yang kena surat tunjuk sebab
la pulok....
hu hu hu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  edi on Wed Nov 11, 2009 1:45 pm

zulkbo wrote:
Yassin wrote:apa2 pun hari ini kawan sikit BZ tapi masih layan juge PCC ini sila teruskan pandangan anda berkaitan dgn topik ini. Very Happy (bimbang ngabor kawan tak cakne pulok topik nei karang) Razz

koi pun BZ gak...
wat la mana yang patut
dulu yek..
jangan ada yang kena surat tunjuk sebab
la pulok....
hu hu hu Very Happy

Sambil² ape salah nyer....ekekekeke Very Happy
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Wed Nov 11, 2009 6:19 pm

Aku Seorang CEO.... & kue tiaw goreng
- dipetik dari blog muslimkaya.blogspot untuk dikongsi bersama

Aku dilahirkan didalam sebuah keluarga yang sederhana. Kedua ibubapa ku ialah guru. Alhamdulillah.. aku dianugerahkan oleh Allah akal yang cerdik. Dalam usia 18 tahun aku telah mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara iaitu di negara matahari
terbit, Jepun. Aku mengambil jurusan Kejuruteraan... dalam masa beberapa tahun disana aku fasih bertutur dalam bahasa Jepun.
Selepas bertungkus-lumus hampir 5 tahun akhirnya aku berjaya mendapat segulung Ijazah. Aku tidak terus balik ke tanah air.. sebaliknya aku mengambil keputusan untuk terus menetap disini dan bekerja untuk mengambil sedikit pengalaman. Dalam usia semuda 23 tahun aku bekerja sebagai Eksekutif di sebuah firma terkemuka Jepun. Aku cepat menyerap segala ilmu yang dipelajari semasa bekerja disini. 3 tahun lebih bekerja akhirnya aku mendapat kepercayaan pihak pengurusan dan dinaikkan pangkat dari Eksekutif ke penolong pengurus dan seterusnya menjadi Pengurus termuda didalam Firma tersebut.
Hampir 6 tahun bekerja disana akhirnya aku diarahkan oleh majikan aku untuk pulang ke Malaysia. Mereka telah melakukan pelaburan di Malaysia dan telah membuka sebuah Firma baru disini dan akulah orang yang paling layak untuk mengendalikan firma mereka disini.
Alhamdulillah... aku dilantik sebagai Pengarah Urusan. Aku bekerja siang dan malam... bertungkus lumus... dunia aku hanyalah di pejabat. Dalam keadaan kelam-kabut sempat juga aku mendirikan rumahtangga.
Sekarang aku mempunyai 3 orang cahaya mata anugerah tak ternilai dari Allah SWT.
Tahun demi tahun aku semakin sibuk dengan urusan kerja. Firma yang aku kendalikan telah bertambah maju dan akhirya disenaraikan dipapan kedua bursa saham Kuala Lumpur. Tidak sampai 7 tahun beroperasi sekali lagi kami telah disenaraikan ke papan utama BSKL. Hasil
penat lelah selama ini ahkirnya berbaloi.... aku dilantik sebagai CEO tempatan pertama di firma ini dengan bergaji sebanyak RM38 ribu bersih sebulan beserta 3 buah kereta mewah... Syukur Alhamdulillah.
Dalam usia 46 tahun sebagai CEO....aku mula terasa kehilangan sesuatu!!!!!!
Kebahagian keluarga.....Kesibukan aku menyebabkan aku serahkan segala tugas sebagai
seorang ayah kepada isteriku. Hubungan aku bersama keluarga renggang. Anak-anak aku tak terurus... yang sulung dah tak macam orang... rambut warna merah... bertindik di hidung. Apabila tiba waktu makan malam sudah tidak bersama lagi. Segalanya kucar kacir. Pelajaran mereka pun entah kemana... Aku terlalu sibuk di pejabat. Meeting sana sini. Lunch pun nak meeting.... main golf pun bincang pasal kerja.... dinner pun meeting lagi!!!!... sampai tiada masa untuk bersolat!! Setiap pagi aku kena periksa segala lapuran-lapuran eksekutif aku... sebelah petang kena buat report pada Board of Directors. Sembahyang 5 waktu aku tunggang terbalik.... kekadang buat...kekadang terlupa... Masyaallah!!!! Setiap hari ada temujanji bersama client aku dari Jepun. Aku mungkin kaya... tetapi jiwa aku kosong... kadang kala jiwa aku tertekan!!! Bila aku pulang ke rumah lewat malam aku bersolat.... aku menangis... aku memohon doa kepada Allah semoga diberikan ketenangan jiwa. Semoga keluarga ku bersatu kembali.
Selang seminggu aku bernekad...!!!! Aku telah meletakkan jawatan ku sebagai CEO. Aku tinggalkan gaji aku sebanyak RM38K sebulan dan aku pulangkan kesemua kereta-kereta mewahku pada syarikat.
Keluarga ku terkejut. Isteriku menangis.... tetapi bukan menangis marahkan aku meninggalkan jawatan sebagai CEO... tetapi menangis kerana gembira...mereka gembira akhirnya aku kembali kepada mereka..!!!
Aku beritahu mereka aku ingin berniaga sendiri. Buka gerai jual Kuew Tiaw Goreng..!!!! Aku diketawakan oleh mereka.... tak apa aku akan buktikan yang bekas CEO akan lebih berjaya dengan berniaga kuew tiaw goreng !!!!
Dengan sedikit pengalaman sebagai tukang masak (tukang masak tak bertauliah) semasa belajar di Jepun dan sedikit duit simpanan aku memulakan perniagaan pertama aku di sekitar Ampang...bersebelahan dengan Citroen Showroom. Aku dibantu oleh anak sulung aku.
Hari pertama berniaga aku mendapat untung RM170.00 sehari. Berniaga dari jam 4 petang hingga 10 malam. Hari Kedua dapat RM 120.00 sehari. Hari ketiga dapat RM220.00 sehari.... Alhamdulillah. Dan hari-hari seterusnya lebih kurang RM380.00. sehari. Anggaran kasar pen! dapatan aku sebulan lebih kurang RM9,880.00 untuk satu gerai.
Perniagaan aku bertambah maju dalam 8 bulan aku membuka satu lagi gerai di Cheras... dari 2 gerai aku membuka 3.. dan seterusnya sehingga sekarang aku memiliki 6 gerai makanan. Pendapatan bersih dari 6 gerai tadi aku memperolehi rezeki dari Allah dalam RM60,000.00 SEBULAN.
Bayangkan pendapatan seorang CEO RM38K sebulan dan pendapatan dari berniaga Kuew Tiaw sebulan RM60K.
Kini aku bersenang lenang bersama-sama keluarga ku. Setiap bulan kami bercuti bersama. Kini aku telah dapat kembali keluarga ku yang 'hilang'. Anak-anak aku memang malas nak meneruskan pelajaran mereka. Jadi aku latih mereka berniaga. Merekalah sekarang yang menjalankan perniagaan tersebut. Aku cuma memantau... atau lebih kurang jadi 'chairman'.... dan anak-anak aku sebagai Directornya.
Dan sekarang baru ku sedar yang Nabi Muhammad SAW pernah bersabda....9/10 dari kekayaan itu datangnya dari berniaga!

Alhamdulillah.
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Wed Nov 11, 2009 6:22 pm

Bagus artikel tu pozi... Rolling Eyes
utk direnung2kan bersama.
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Wed Nov 11, 2009 6:30 pm

Yassin wrote:Bagus artikel tu pozi... Rolling Eyes
utk direnung2kan bersama.

Moralnya disebalik kisah itu adalah pada awalnya dia kaya/mewah tapi hidup/jiwanya kosong kerana terpaksa korbankan keluarga namun setelah itu dia kembali kaya tapi mendapat semula kebahagian serta kepuasan dalam dirinya dan itulah yang paling penting sebenarnya dalam hidup kita..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  zulkbo on Wed Nov 11, 2009 8:55 pm

fourzy wrote:
Yassin wrote:Bagus artikel tu pozi... Rolling Eyes
utk direnung2kan bersama.

Moralnya disebalik kisah itu adalah pada awalnya dia kaya/mewah tapi hidup/jiwanya kosong kerana terpaksa korbankan keluarga namun setelah itu dia kembali kaya tapi mendapat semula kebahagian serta kepuasan dalam dirinya dan itulah yang paling penting sebenarnya dalam hidup kita..

aku yang tak mewah ni pun
masa kurang ngan family
tu yang aku plan nak retired
sebelum umur cecah 50..
harap ada lah savings sesikit
Rolling Eyes

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Wed Nov 11, 2009 11:01 pm

cikacung wrote:
best la tajuk ni.
ji, aku nak tanya/komen skit, ADA KE ORG MINAT KEJE? pada aku kita sumer keje sebab nak cari duit je, bkn minat. kalo minat, x dibayo pun kita keje. cam kita gi ngail, org x bayo pun kita ngail jugok. kalo tinggi dibayonye focus la kite sbb tggjwb tu lebih skit.
pada aku kalo kita ada peluang meniaga, lebih baik kita meniaga sbb nabi pun dah kata 9/10 rezeki tu dtgnya dr meniaga. kenapa yg 1/10 tu jgk yg kita cari. kebanyakan kita mmg xder basic meniaga tp kita buleh belajar.
kalo nak info, motivasi, cara menguruskan kewangan dan lain2 berkaitan ngan perniagaan aku syorkan baca buku Rich Dad Poor Dad, tulisan Robert Kiyosaki. Skrg dah ada versi BM. Aku cuma syorkan je, Robert x bg komisen pun kat aku...hehehe.....

Mcm ni mawi...
sebagai contoh kerjaya sebagai guru bukan semua orang berminat bekerja sebagai guru tapi jika seseorang tu berminat menjadi guru dan dia menperolehinya maka dia akan bertugas sepenuh hati mengajar anak muridnya dan bila anak muridnya berjaya maka kepuasan/rasa bangga menjadi miliknya.Begitu juga kerjaya sebagai polis bukan semua orang berminat tapi jika minat dan dapat menjadi polis maka dia akan bertugas bersungguh2 dan bila dia dpt membenteras penjenayah maka itulah kepuasan kepada dirinya.Juga kerjaya sebagai doktor saat mengembirakan kepada seorang yg mmg berminat menjadi doktor ialah apabila melihat patientnya sembuh atau dapat menyelamatkan nyawa seseorang hasil dari kepakarannya.Itu semua adalah contoh minat bekerja seiring dengan kerjaya yg dipilih.
Jika disebut dari segi minat mengail/memancing itu lebih menjurus kepada hobi contoh lain antaranya memburu binatang,membaca buku,menggubah bunga,melukis,menjahit dan sebagainya.Sebaliknya jika kita bekerja sebab nak dapat gaji tapi tidak sealiran dgn minat kita contohnya jika kita tak berminat menjadi guru tapi dapat tawaran bekerja sebagai guru maka cara kita mengajar hanya untuk memenuhi tuntutan tugas sebagai guru.masuk kelas kita mengajar anak murid faham ke tak faham itu diaorang punya pasal asal kita dah buat tugas kita sudah dan hasilnya anak murid kita lulus atau tidak itu juga diaorang punya pasal kita tak rasa apa-apa sebab kita fikir dah jalankan tugas dan nakkan gaji.
pendapat kawan jela..wassalam
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  nordin ahmad on Wed Nov 11, 2009 11:38 pm

fourzy wrote:
cikacung wrote:
best la tajuk ni.
ji, aku nak tanya/komen skit, ADA KE ORG MINAT KEJE? pada aku kita sumer keje sebab nak cari duit je, bkn minat. kalo minat, x dibayo pun kita keje. cam kita gi ngail, org x bayo pun kita ngail jugok. kalo tinggi dibayonye focus la kite sbb tggjwb tu lebih skit.
pada aku kalo kita ada peluang meniaga, lebih baik kita meniaga sbb nabi pun dah kata 9/10 rezeki tu dtgnya dr meniaga. kenapa yg 1/10 tu jgk yg kita cari. kebanyakan kita mmg xder basic meniaga tp kita buleh belajar.
kalo nak info, motivasi, cara menguruskan kewangan dan lain2 berkaitan ngan perniagaan aku syorkan baca buku Rich Dad Poor Dad, tulisan Robert Kiyosaki. Skrg dah ada versi BM. Aku cuma syorkan je, Robert x bg komisen pun kat aku...hehehe.....

Mcm ni mawi...
sebagai contoh kerjaya sebagai guru bukan semua orang berminat bekerja sebagai guru tapi jika seseorang tu berminat menjadi guru dan dia menperolehinya maka dia akan bertugas sepenuh hati mengajar anak muridnya dan bila anak muridnya berjaya maka kepuasan/rasa bangga menjadi miliknya.Begitu juga kerjaya sebagai polis bukan semua orang berminat tapi jika minat dan dapat menjadi polis maka dia akan bertugas bersungguh2 dan bila dia dpt membenteras penjenayah maka itulah kepuasan kepada dirinya.Juga kerjaya sebagai doktor saat mengembirakan kepada seorang yg mmg berminat menjadi doktor ialah apabila melihat patientnya sembuh atau dapat menyelamatkan nyawa seseorang hasil dari kepakarannya.Itu semua adalah contoh minat bekerja seiring dengan kerjaya yg dipilih.
Jika disebut dari segi minat mengail/memancing itu lebih menjurus kepada hobi contoh lain antaranya memburu binatang,membaca buku,menggubah bunga,melukis,menjahit dan sebagainya.Sebaliknya jika kita bekerja sebab nak dapat gaji tapi tidak sealiran dgn minat kita contohnya jika kita tak berminat menjadi guru tapi dapat tawaran bekerja sebagai guru maka cara kita mengajar hanya untuk memenuhi tuntutan tugas sebagai guru.masuk kelas kita mengajar anak murid faham ke tak faham itu diaorang punya pasal asal kita dah buat tugas kita sudah dan hasilnya anak murid kita lulus atau tidak itu juga diaorang punya pasal kita tak rasa apa-apa sebab kita fikir dah jalankan tugas dan nakkan gaji.
pendapat kawan jela..wassalam


dulu mula2 start kerja, memang ada wawasan / minat yg tinggi, nak bena kerjaya sampai
ketahab yg terbaik.....siang malam duk pulun keja....dari segi kewangan alhamdullilah
cukup untuk sara satu family...

bila dah lama makan gaji umpama keja nak cari makan aje.....
apa pun kalu tak mati lagi hidup ni kena teruskan juga...
tak kiralah makan gaji ke keja sendiri.... ujung bulan semua
kena kira....
insaallah,Allah akan bgi rezeki kp semua org yg sabar & berusaha....

nordin ahmad
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 69
Points : 76
Join date : 10/11/2009
Location : Bandar Jengka.

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  zulkbo on Thu Nov 12, 2009 12:45 am

nordin ahmad wrote:
fourzy wrote:
cikacung wrote:
best la tajuk ni.
ji, aku nak tanya/komen skit, ADA KE ORG MINAT KEJE? pada aku kita sumer keje sebab nak cari duit je, bkn minat. kalo minat, x dibayo pun kita keje. cam kita gi ngail, org x bayo pun kita ngail jugok. kalo tinggi dibayonye focus la kite sbb tggjwb tu lebih skit.
pada aku kalo kita ada peluang meniaga, lebih baik kita meniaga sbb nabi pun dah kata 9/10 rezeki tu dtgnya dr meniaga. kenapa yg 1/10 tu jgk yg kita cari. kebanyakan kita mmg xder basic meniaga tp kita buleh belajar.
kalo nak info, motivasi, cara menguruskan kewangan dan lain2 berkaitan ngan perniagaan aku syorkan baca buku Rich Dad Poor Dad, tulisan Robert Kiyosaki. Skrg dah ada versi BM. Aku cuma syorkan je, Robert x bg komisen pun kat aku...hehehe.....

Mcm ni mawi...
sebagai contoh kerjaya sebagai guru bukan semua orang berminat bekerja sebagai guru tapi jika seseorang tu berminat menjadi guru dan dia menperolehinya maka dia akan bertugas sepenuh hati mengajar anak muridnya dan bila anak muridnya berjaya maka kepuasan/rasa bangga menjadi miliknya.Begitu juga kerjaya sebagai polis bukan semua orang berminat tapi jika minat dan dapat menjadi polis maka dia akan bertugas bersungguh2 dan bila dia dpt membenteras penjenayah maka itulah kepuasan kepada dirinya.Juga kerjaya sebagai doktor saat mengembirakan kepada seorang yg mmg berminat menjadi doktor ialah apabila melihat patientnya sembuh atau dapat menyelamatkan nyawa seseorang hasil dari kepakarannya.Itu semua adalah contoh minat bekerja seiring dengan kerjaya yg dipilih.
Jika disebut dari segi minat mengail/memancing itu lebih menjurus kepada hobi contoh lain antaranya memburu binatang,membaca buku,menggubah bunga,melukis,menjahit dan sebagainya.Sebaliknya jika kita bekerja sebab nak dapat gaji tapi tidak sealiran dgn minat kita contohnya jika kita tak berminat menjadi guru tapi dapat tawaran bekerja sebagai guru maka cara kita mengajar hanya untuk memenuhi tuntutan tugas sebagai guru.masuk kelas kita mengajar anak murid faham ke tak faham itu diaorang punya pasal asal kita dah buat tugas kita sudah dan hasilnya anak murid kita lulus atau tidak itu juga diaorang punya pasal kita tak rasa apa-apa sebab kita fikir dah jalankan tugas dan nakkan gaji.
pendapat kawan jela..wassalam


dulu mula2 start kerja, memang ada wawasan / minat yg tinggi, nak bena kerjaya sampai
ketahab yg terbaik.....siang malam duk pulun keja....dari segi kewangan alhamdullilah
cukup untuk sara satu family...

bila dah lama makan gaji umpama keja nak cari makan aje.....
apa pun kalu tak mati lagi hidup ni kena teruskan juga...
tak kiralah makan gaji ke keja sendiri.... ujung bulan semua
kena kira....
insaallah,Allah akan bgi rezeki kp semua org yg sabar & berusaha....

dah matang belaka
dah kengkawan aku
rasa-rasa korang sapa yang paling berjaya
antara kita semua..?? sunny

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  weark on Thu Nov 12, 2009 2:22 am

zulkbo wrote:
nordin ahmad wrote:
fourzy wrote:
cikacung wrote:
best la tajuk ni.
ji, aku nak tanya/komen skit, ADA KE ORG MINAT KEJE? pada aku kita sumer keje sebab nak cari duit je, bkn minat. kalo minat, x dibayo pun kita keje. cam kita gi ngail, org x bayo pun kita ngail jugok. kalo tinggi dibayonye focus la kite sbb tggjwb tu lebih skit.
pada aku kalo kita ada peluang meniaga, lebih baik kita meniaga sbb nabi pun dah kata 9/10 rezeki tu dtgnya dr meniaga. kenapa yg 1/10 tu jgk yg kita cari. kebanyakan kita mmg xder basic meniaga tp kita buleh belajar.
kalo nak info, motivasi, cara menguruskan kewangan dan lain2 berkaitan ngan perniagaan aku syorkan baca buku Rich Dad Poor Dad, tulisan Robert Kiyosaki. Skrg dah ada versi BM. Aku cuma syorkan je, Robert x bg komisen pun kat aku...hehehe.....

Mcm ni mawi...
sebagai contoh kerjaya sebagai guru bukan semua orang berminat bekerja sebagai guru tapi jika seseorang tu berminat menjadi guru dan dia menperolehinya maka dia akan bertugas sepenuh hati mengajar anak muridnya dan bila anak muridnya berjaya maka kepuasan/rasa bangga menjadi miliknya.Begitu juga kerjaya sebagai polis bukan semua orang berminat tapi jika minat dan dapat menjadi polis maka dia akan bertugas bersungguh2 dan bila dia dpt membenteras penjenayah maka itulah kepuasan kepada dirinya.Juga kerjaya sebagai doktor saat mengembirakan kepada seorang yg mmg berminat menjadi doktor ialah apabila melihat patientnya sembuh atau dapat menyelamatkan nyawa seseorang hasil dari kepakarannya.Itu semua adalah contoh minat bekerja seiring dengan kerjaya yg dipilih.
Jika disebut dari segi minat mengail/memancing itu lebih menjurus kepada hobi contoh lain antaranya memburu binatang,membaca buku,menggubah bunga,melukis,menjahit dan sebagainya.Sebaliknya jika kita bekerja sebab nak dapat gaji tapi tidak sealiran dgn minat kita contohnya jika kita tak berminat menjadi guru tapi dapat tawaran bekerja sebagai guru maka cara kita mengajar hanya untuk memenuhi tuntutan tugas sebagai guru.masuk kelas kita mengajar anak murid faham ke tak faham itu diaorang punya pasal asal kita dah buat tugas kita sudah dan hasilnya anak murid kita lulus atau tidak itu juga diaorang punya pasal kita tak rasa apa-apa sebab kita fikir dah jalankan tugas dan nakkan gaji.
pendapat kawan jela..wassalam


dulu mula2 start kerja, memang ada wawasan / minat yg tinggi, nak bena kerjaya sampai
ketahab yg terbaik.....siang malam duk pulun keja....dari segi kewangan alhamdullilah
cukup untuk sara satu family...

bila dah lama makan gaji umpama keja nak cari makan aje.....
apa pun kalu tak mati lagi hidup ni kena teruskan juga...
tak kiralah makan gaji ke keja sendiri.... ujung bulan semua
kena kira....
insaallah,Allah akan bgi rezeki kp semua org yg sabar & berusaha....

dah matang belaka
dah kengkawan aku
rasa-rasa korang sapa yang paling berjaya
antara kita semua..?? sunny


mmmmmmmm
ko rasa sapa yek?
susah nak cari jawapan tu.........
3 benda je...........Akhirat.........dunia..............kedua2nya

aku rasa kita semua adalah berjaya menempoh masa2 yang lalu.esok tak pasti lagi


Last edited by weark on Thu Nov 12, 2009 2:25 am; edited 1 time in total (Reason for editing : additional text)
avatar
weark

Posts : 42
Points : 50
Join date : 29/09/2009
Age : 46
Location : Rantau Panjang,Pasir Mas,Ulu Jempol,Kota Bharu

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Qaisara on Thu Nov 12, 2009 4:27 pm

koi pn keja makan gaji juga... dgn kerajaan lagi... dh berbelas tahun... mmg kira cukup2 makan je... keta yg mampu pakai pn cuma keta kancil je...

mula2 hari tu ada terbaca topik pasal bisnes hai-o oleh strickerbuncit... macam berminat lh juga nk bertanya... tgk2 topik dh lock... Very Happy
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  sam on Thu Nov 12, 2009 4:28 pm

koi tak makan gaji..tp koi gunekan duit gaji koi tu utk beli makan...
avatar
sam
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 919
Join date : 15/04/2009
Location : FROM THE MILKY WAY TO DARUL BAWAR

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Mon Nov 16, 2009 10:20 am

Qaisara wrote:koi pn keja makan gaji juga... dgn kerajaan lagi... dh berbelas tahun... mmg kira cukup2 makan je... keta yg mampu pakai pn cuma keta kancil je...

mula2 hari tu ada terbaca topik pasal bisnes hai-o oleh strickerbuncit... macam berminat lh juga nk bertanya... tgk2 topik dh lock... Very Happy

Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek.. Question
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Qaisara on Mon Nov 16, 2009 10:42 am

ozzy wrote:
Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek.. Question

mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? Cool
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  strikerbuncit on Mon Nov 16, 2009 10:46 am

Qaisara wrote:
ozzy wrote:
Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek.. Question

mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? Cool

30-31??

muda lagila..tua mendanye..hehe..
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 11:01 am

Qaisara wrote:
ozzy wrote:
Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek..

mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi?

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 11:03 am

ozzy wrote:
Qaisara wrote:koi pn keja makan gaji juga... dgn kerajaan lagi... dh berbelas tahun... mmg kira cukup2 makan je... keta yg mampu pakai pn cuma keta kancil je...

mula2 hari tu ada terbaca topik pasal bisnes hai-o oleh strickerbuncit... macam berminat lh juga nk bertanya... tgk2 topik dh lock...

Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek..

ada berbaya kawan nei gamok nyer?? hahahaha
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  jasnoraizan on Mon Nov 16, 2009 11:15 am

Yassin wrote:
ozzy wrote:
Qaisara wrote:koi pn keja makan gaji juga... dgn kerajaan lagi... dh berbelas tahun... mmg kira cukup2 makan je... keta yg mampu pakai pn cuma keta kancil je...

mula2 hari tu ada terbaca topik pasal bisnes hai-o oleh strickerbuncit... macam berminat lh juga nk bertanya... tgk2 topik dh lock...

Kalau keje dah berbelas tahun maknanya umo sara ni dah berpuloh-puloh tahun la yek..

ada berbaya kawan nei gamok nyer?? hahahaha

Tgk ke gaya umor aok qaisara....muda lg laaa...tp kalau 39+++ tu rasanye sebaya dgn kwn lah.....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Qaisara on Mon Nov 16, 2009 11:28 am

Yassin wrote:
Qaisara wrote:mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? [/b][/color]

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....

koi mula keja sambilan bulan 11... bulan 4 koi dh diserap ke jawatan tetap dn berpencen...
mmg ada yg rekemen... salah seorg pengurus kt situ... koi anggap dia mcm abg angkat koi... tp dia dh kawin dh dh ada anak 5...
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  iyul8386 on Mon Nov 16, 2009 11:40 am

Qaisara wrote:
Yassin wrote:
Qaisara wrote:mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? [/b][/color]

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....

koi mula keja sambilan bulan 11... bulan 4 koi dh diserap ke jawatan tetap dn berpencen...
mmg ada yg rekemen... salah seorg pengurus kt situ... koi anggap dia mcm abg angkat koi... tp dia dh kawin dh dh ada anak 5...
aok tak check PM ke?hehehe
avatar
iyul8386
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 114
Points : 118
Join date : 16/11/2009

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Mon Nov 16, 2009 12:00 pm

Qaisara wrote:
Yassin wrote:
Qaisara wrote:mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? [/b][/color]

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....

koi mula keja sambilan bulan 11... bulan 4 koi dh diserap ke jawatan tetap dn berpencen...
mmg ada yg rekemen... salah seorg pengurus kt situ... koi anggap dia mcm abg angkat koi... tp dia dh kawin dh dh ada anak 5...

Dia anok 5 ..awok anok bape pulok .... Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 12:04 pm

ozzy wrote:
Qaisara wrote:
Yassin wrote:
Qaisara wrote:mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? [/b][/color]

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....

koi mula keja sambilan bulan 11... bulan 4 koi dh diserap ke jawatan tetap dn berpencen...
mmg ada yg rekemen... salah seorg pengurus kt situ... koi anggap dia mcm abg angkat koi... tp dia dh kawin dh dh ada anak 5...

Dia anok 5 ..awok anok bape pulok ....

Soh tua lagi pengurus tu lagi pada kawan sebab kawan 3 je...
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Mon Nov 16, 2009 12:14 pm

Yassin wrote:
ozzy wrote:
Qaisara wrote:
Yassin wrote:
Qaisara wrote:mmg koi dh tua pn...
koi mula keja dgn kerajaan sebaik koi lepas spm... masa tu koi keja sambilan je... dlm masa 5 bulan koi di lantik ke jawatan tetap...
... skrg ni da 12 tahun koi keja dgn kerajaan... jabatan yg sama...
... dapat teka kn bper umo koi? [/b][/color]

koi tahu abender sabit aok dpt ttp ter....musti anda hok rekemen ke aok...
org pompuan mudah dikasihani org hehehehehe....

koi mula keja sambilan bulan 11... bulan 4 koi dh diserap ke jawatan tetap dn berpencen...
mmg ada yg rekemen... salah seorg pengurus kt situ... koi anggap dia mcm abg angkat koi... tp dia dh kawin dh dh ada anak 5...

Dia anok 5 ..awok anok bape pulok ....

Soh tua lagi pengurus tu lagi pada kawan sebab kawan 3 je...

Cer tanya qaisara..pengurus dia tu bini brape..ekekekeke bounce bounce
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum