Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Qaisara on Mon Nov 16, 2009 12:23 pm

isteri dia sorg je...
tk baik aok semua ni prasangka macam tu... dia ikhlas nk tolong koi... koi pn baik dgn isteri dn anak2 dia... malahan smpi skrg ni klu koi tkde duit koi selalu pinjam kt dia... maklum abang angkat... Laughing
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 12:24 pm

Qaisara wrote:isteri dia sorg je...
tk baik aok semua ni prasangka macam tu... dia ikhlas nk tolong koi... koi pn baik dgn isteri dn anak2 dia... malahan smpi skrg ni klu koi tkde duit koi selalu pinjam kt dia... maklum abang angkat...


koi tak tahan mekala kena buah gini...adus............
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Mon Nov 16, 2009 12:27 pm

Yassin wrote:
Qaisara wrote:isteri dia sorg je...
tk baik aok semua ni prasangka macam tu... dia ikhlas nk tolong koi... koi pn baik dgn isteri dn anak2 dia... malahan smpi skrg ni klu koi tkde duit koi selalu pinjam kt dia... maklum abang angkat...


koi tak tahan mekala kena buah gini...adus............

Dok ler gitu sara..Abg yassin kita ni lagi ikhlas..blm ada adik angkat lagi teh.. Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  jasnoraizan on Mon Nov 16, 2009 12:29 pm

ikhlas tp jauh....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Yassin on Mon Nov 16, 2009 12:30 pm

ozzy wrote:
Yassin wrote:
Qaisara wrote:isteri dia sorg je...
tk baik aok semua ni prasangka macam tu... dia ikhlas nk tolong koi... koi pn baik dgn isteri dn anak2 dia... malahan smpi skrg ni klu koi tkde duit koi selalu pinjam kt dia... maklum abang angkat...


koi tak tahan mekala kena buah gini...adus............

Dok ler gitu sara..Abg yassin kita ni lagi ikhlas..blm ada adik angkat lagi teh..

ingin juge mekala ande ter...sesorg adik angkat....
(hehehe maru doh kawan nei...)
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Mon Nov 23, 2009 10:08 am

Yassin wrote:Bagus artikel tu pozi... Rolling Eyes
utk direnung2kan bersama.

Ada sesiapa pernah membaca kisah kejayaan puan Rozita..pengasas SENDAYU TINGGI..memang best..tahniah buat dia kerana berjaya mengharungi keperitan dan kesulitan

Antara petikan kisah hidupnya..
wanita ini dahulunya adalah seorang penoreh getah yang keluar menoreh jam 1 pagi yang berstatus ibu tunggal!! Lebih mengejutkan, beliau tidak pernah melihat wang kertas RM50 dan semasa melahirkan bayinya, tiada bidan yang menyambut anak kerana beliau seorang yang miskin. Seorang ibu tunggal yang hanya mengutip baju-baju di tepi jalan dan dibasuh bagi dibuat ‘baju raya’ anak-anaknya.

Namun tidak kini, jualannya produknya berjumlah ratusan juta ringgit setahun. Siapa pemiliknya? Yang saya maksudkan wanita diatas adalah Puan Rozita Ibrahim, pengasas dan pemilik Sendayu Tinggi. Didalam buku Kuasa Hijrah, Kuasa Untuk Berubah, beliau menyatakan beliau tidak mahu terus hidup dengan ‘gambar-gambar’ kesusahan dan kemelaratan. Beliau menetapkan matlamat yang tinggi.

Beliau yang bertatih dari awal sebagai pekerja kilang, penyambut tetamu di hotel, dan pekerjaan terakhir beliau adalah menceburi bidang jualan langsung dan dari situlah, beliau mencabar dirinya membuat produk sendiri dan beliau berpegang kepada ungkapa dibawah:

Sekiranya orang lain boleh buat, aku pun boleh - (kata2 yg sama dengan Tan Sri Mustapha Kamal) Bayangkan, dari seorang penoreh getah kini telah menjadi pemilik syarikat Multinasional yang berjaya.


Pepatah hina besi kerana karat, hina manusia kerana melarat sungguh terkesan di hati dan mencabar dirinya untuk bekerja lebih kuat bagi memperoleh pendapatan yang selesa.

Baca pula kisah ..Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari

Dari ZERO menjadi HERO…

Umur – 53 tahun

Pendidikan – SPM Shocked

Mula berniaga – 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)

Nilai dirinya -RM1,425 juta

Ke 7 terkaya di Malaysia

Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)

Antara syarikat miliknya – MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas,BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muamalat
antara petikan kata-katanya "Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?"

Dan kisah Boon Siew Honda (honda cup yg kita pakai tu)...
Datuk Low Boon Siew berasal dari Kampung Hui, daerah Fukian, sebuah wilayah yang di anggap paling miskin di China pada satu ketika dahulu. Kehidupan keluarga Datuk Low sangat miskin menyebabkan beliau tidak pernah berpeluang ke sekolah. .
Sejak kecil lagi beliau bekerja mengutip najis haiwan sebagai baja pertanian dan memancing ikan untuk dijual sebagai tambahan pendapatan keluarganya. Ketika berumur 12 tahun, ayahnya membawanya ke Pulau Pinang untuk berhijrah dan mencari sumber pendapatan. Beliau disuruh oleh ayahnya bekerja di sebuah kedai mekanik.

Mereka berdua tidak mempunyai sedikit pun masa untuk bersuka-suka tetapi bekerja kuat untuk menghantar duit untuk keluarga yang berada di China. Untuk memperolehi pendapatan lebih, di sebelah malam beliau membasuh bas dan upahnya 10 sen bagi setiap bas. Ketika berumur 18 tahun, beliau tertarik untuk berniaga sendiri dan sering memikirkan cara bagaimana untuk mendapat peluang berbuat demikian..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Wed Feb 17, 2010 5:36 pm

Senarai 10 Individu Terkaya di Malaysia untuk tahun 2010 dengan anggaran kekayaan masing-masing:

1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76b
2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas)  RM27b
3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group)  RM11.92b
4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86b
5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group)  RM10.38b
6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09b
7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01b
8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4b
9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5b
10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2b

Hanya 1 wakil melayu...molek juga tak ramai..karang ramai pulak melayu yg berdengki..


Last edited by ozzy on Wed Feb 17, 2010 6:19 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  zulkbo on Wed Feb 17, 2010 5:41 pm

****Itulah senarai terbaru orang yang terkaya di Malaysia yang baru di keluarkan hari ini..antara 10 orang terkaya di Malaysia ni adalah sorang yang melayu islamnya..duduk pada kedudukan ke-7...berdasarkan perkiraan yang telah di buat aset dia ada dalam RM6 billon...jumlah yang amat banyak pada orang yang macam kita ni...ada pengalaman dalam keluarga koi berjumpa dengan Tan Sri ni..adik ipar koi yakni adik orang umah koi berasal dari Alor Star nuh..rumah bapa mertua koi seberang jalan dengan rumah Tan Sri ni di Jalan Sultanah Alor Star atau lebih dikenali di sana sebagai "Jalan Day"..rumah Tan Sri ni sebelah masjid Sultanah Bahiyah tempat koi akad nikah ngan orang umah koi dulu..he he..yang moleknya sikap Tan Sri ni bumbung rumahnya dibuat rendah sikit dari bumbung masjid..petua orang tua-tua nak berkat hidup bumbung rumah jangan tinggi dari bumbung masjid baru baik (koi dengo orang tua sebelah utara ni cerita la)..berbalik pada cerita adik ipor koi tu..masa mula-mula dapat tawaran ke universiti dia ada bertemu dengan Tan Sri ni..konon nak mintak kalau ada biasiswa ke apa memandang Tan Sri ada Yayasan Al Bukhary yang gah tu...beliau sambut baik anak melayu yang berjaya ke U ni..memang tak simply dia nak bagi biasiswa tapi bila dah jumpa tu dia bagi jugak duit dalam bentuk zakat atas dasar "fisabilillah" dapatlah adik ipar koi dalam RM 1000..suka amat la budak tu..habis dicerita kengkawan dia..semua yang dapat surat tawaran pun pergi mintak dapat Rm1000 sorang..berdasar cerita orang kampung,jiran tetangga Tan Sri ni beliau memang tak lokek bab bersedekah dan beramal..lebih lagi Yayasan beliau YAYASAN AL -BUKHARY tu terlalu amat banyak dalam membantu golongan miskin..ibu tunggal dan berbagai golongan lagi..jadi gonerlah kita gamoknya jika jadi kaya sebegitu??..Adakah kita masih seperti ini? atau menjadi orang lain sama ada lagi baik atau sebaliknya?..Wallahualam..

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Deto_8 on Wed Feb 17, 2010 10:00 pm

ozzy wrote:Senarai 10 Individu Terkaya di Malaysia untuk tahun 2010 dengan anggaran kekayaan masing-masing:

1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76b
2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas)  RM27b
3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group)  RM11.92b
4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86b
5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group)  RM10.38b
6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09b
7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01b
8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4b
9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5b
10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2b

Hanya 1 wakil melayu...molek juga tak ramai..karang ramai pulak melayu yg berdengki..

harap 9 yang bukan melayu ni bersyukurlah sebab dapat kekayaan di bumi malaysia

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Thu Apr 01, 2010 7:36 pm

Cik_N wrote:
saya tak mengangap kerja guru sebagai satu penyiksaan, cuma pertambahan tugasan mungkin jd bebanan apabila byk tugas yg perlu di lakukan dlm satu masa. sebenarnya ia x menjadi isu sekiranya pihak berwajib @atasan dpt kaji balik masalah ini serta melantik tenaga kerja khusus yg bg menguruskan hal2 pentadbran ini...
jangan bermimpi untuk jadi kaya kalau memilih profesion ini...guru hanya kaya dengan ilmu tapi tidak kaya dengan harta….

Cik Shinju wrote:

rasenyer x ramai yg btl2 minat...
nak2 skrg ni karenah mak bpk yg mcm2..
sya dulu pun nyaris jd cikgu..
mujur kejap jer..x tahan dowh..

Inilah contoh kerjaya yang dipilih seiring dengan minat...
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Bederun on Thu Apr 01, 2010 10:35 pm

ozzy wrote:Senarai 10 Individu Terkaya di Malaysia untuk tahun 2010 dengan anggaran kekayaan masing-masing:

1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76b
2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas) RM27b
3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group) RM11.92b
4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86b
5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group) RM10.38b
6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09b
7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01b
8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4b
9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5b
10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2b

Hanya 1 wakil melayu...molek juga tak ramai..karang ramai pulak melayu yg berdengki..

Tu la paseinye.. kt bngsa lain deme tok dengki pulok. Keknye keh ni konpius sikit pasei dngor cerita 2 3 ari lepas (bkn melayu) dok ngabo org melayu ni lbih kaye dari deme.. Kerayan wehhh..
avatar
Bederun
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 160
Points : 171
Join date : 25/03/2010
Age : 40
Location : Jerantut - Sintok - Damansara - Muar

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Fri Apr 02, 2010 11:39 am

Bederun wrote:
Hanya 1 wakil melayu...molek juga tak ramai..karang ramai pulak melayu yg berdengki..

Tu la paseinye.. kt bngsa lain deme tok dengki pulok. Keknye keh ni konpius sikit pasei dngor cerita 2 3 ari lepas (bkn melayu) dok ngabo org melayu ni lbih kaye dari deme.. Kerayan wehhh..

Deme dah kaya raya ..segalanya kaut pun x puas hati lagi...
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Fri Apr 02, 2010 7:56 pm

[quote="Awangmaseru"]

jadi cekgu lah mudoh skrang ni, keputusan peperiksaan merosot pun takpa cekgu tak kene buangkerja,kerja pun tak teruk mana cuma kadangkadang je. Kalau tak caya cikgucikgu berhenti kerja dan pergi menoreh, baru tau ruperupenye kerja menoreh ni berpuluh kali ganda seksa dari jadi cikgu.
Kawan dah rasa sendiri.. kerja sendiri vs kerja bergaji.. tapi kerja sendiri lah baik sebab penatlelah semuanye berbaloibaloi.

buleh doh buat bisness tu.. Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  dikwan on Sun Apr 11, 2010 6:10 pm

bagi kaweh mkn gaji ni memeng senang pasal tau2 jer income dah ade pasal keje wat jer keje yang dah bagi tapi kalu kerja sendiri kalu tak bwat jwbnyer tak bergaji..kaweh lagi suka kerja sendiri pasal bnyak kerja kite wat maka lumayanla hasilnyer nanti..tak gitu deme.. Very Happy
avatar
dikwan
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts : 50
Points : 52
Join date : 13/12/2009
Age : 33
Location : wangsa maju

http://www.premiumcopier.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  koy101 on Fri Apr 16, 2010 2:06 am

xkisah ler makan gaji ker... keje sendiri ker..... hok penting .... pandai menguruskan kewangan dan berjimat cermat......

kala gaji RM5000 sari pun... kala blanjer nyer dah jejak RM10,000 mana nak senangnyer.... bior gaji kecik.... asal dpt gak nabung RM100 hinggit sebulan..... Biler dah pencen... banyak gak tuh... leh naik gaji....

Aper-aper pun... yg nentukankan kesenangan.... pada aku la.... berkat tak berkat duit yg kita dapat..... Insyaallah..... Allah xkan nyusahkan umat yg bersyukur.....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  rodongtemerloh on Mon Jul 05, 2010 6:40 pm

Koi nok kongsikan satu benda yg koi dpt dari email koi...Koi rasa eloklah juga utk aokme yg mkn gaji utk chek sejauh masa keikhlasan kte dlm bekerja....

Ramai yang mengeluh, bukan kecewa, tetapi sekadar meluahkan rasa… betapa kebaikan dipersia. Isteri yang setia, dipersiakan suami. Suami yang baik, ditinggalkan isteri. Ibu-bapa yang dipinggirkan anak-anak…

Inilah warna kehidupan yang kita perlu hadapi. Langit tidak selalu cerah. Hidup tidak sentiasa indah. Dipergilirkan antara senang dan susah, agar di hati kita ada sabar dan syukur. Umpama malam dan siang, barulah tercipta keharmonian, keseimbangan…

Lalu di pagi Jumaat ini, saya tulis satu kisah lama… sekadar untuk mengingatkan diri dan pembaca. Satu tulisan untuk membujuk hati sendiri atas satu pertanyaan, orang ikhlas tertindas?

Atau soalan yang lebih “dalam” dan sukar daripada itu… benar-benarkah kita orang yang ikhlas jika masih merasa tertindas ketika cuba mengikhlaskan hati kita ketika melalukan kebaikan kepada sesorang atau sesuatu pihak?
Ah, ikhlas itu memang rahsia. Rahsia dalam rahsia Allah. Ya Allah, bantulah kami untuk ikhlas…Amin.

Untuk diriku dan dirimu, terimalah tulisan ini sebagai hadiah muhasabah di pagi Jumaat yang barakah ini…

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS?

Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu.

Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.

“Mengapa?” balas saya.

“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”

Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.

“Oh ramai encik…”

“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.

“Kakak, boleh saya bertanya?”

“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.

“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”

Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”

Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.

“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.

“Maksud encik?”

“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”

“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”

“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”

“Maksud kakak?”

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.

“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.

“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?”

Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”

“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’

“Pasti ada! Insya-Allah.”

“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“Subhanallah!”

“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”

“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”

“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”

“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.”

“Maksud encik?”

“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”

“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”

Giliran saya pula tersenyum.

“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”

“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang sekarang.

Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”

“Maksud encik?”

“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”

“Kenapa?”

“Kita akan sakit jiwa!”

“Kenapa?”

“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.

“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.

“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”

“Ah, kita terlalu ego…”

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?
avatar
rodongtemerloh

Posts : 17
Points : 23
Join date : 26/05/2010
Location : Kerdau

http://rodongtemerloh.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ozzy on Tue Jul 06, 2010 12:18 pm

Salam rodong temerloh...

Terima kasih berkongsi kisah itu disini...sungguh menarik
saya turut mengalami dan terfikir benda yang sama... cuma versi dan jalan ceritanya saja berbeza dan saya amat setuju dengan apa yang disampaikan..pentingnya keikhlasan.

avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  ebe on Tue Jul 06, 2010 12:23 pm

kawan amat berstuju dengan brader koy..
dulu kawan gaji 100 tak cukup jugak.. sekarang gaji 600 pon tak cukup jugak.. bak kata lain. urusla kewangan anda sebijakny

_________________



Download e-Book diatas & anda akan dibayar RM0.50 setiap download. Tiada bayaran | Free Of Charge | Belum cuba Belum tahu

avatar
ebe
Security Guard
Security Guard

Posts : 414
Points : 5452
Join date : 14/09/2009
Age : 33
Location : Technology Park Malaysia

http://www.bisneskad.biz

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  faisalmik on Tue Jul 06, 2010 2:07 pm

ebe wrote:kawan amat berstuju dengan brader koy..
dulu kawan gaji 100 tak cukup jugak.. sekarang gaji 600 pon tak cukup jugak.. bak kata lain. urusla kewangan anda sebijakny

tul tu ebe...
kena pandai urus kewangan...
gaji byk...
byk la belanja...
org kaya pun ade yg merungut...
duit tak cukup.... Very Happy
avatar
faisalmik
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 698
Points : 744
Join date : 15/04/2009
Age : 42
Location : Wangsa Maju/Teluk Baharu

http://www.tokgajah.com

Back to top Go down

Re: Sejauh mana kerja makan gaji mampu menjana kesenangan?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 3 Previous  1, 2, 3

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum