Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 6:23 pm

fourzy wrote:
strikerbuncit wrote:
fourzy wrote:
strikerbuncit wrote:
fourzy wrote:
Jeck Sparow wrote:Wokeh sambung besok la.. kawan nak out dulu.. nak ambik anak kang lambat

wokeh jeck sparrow baik2 jalan..jumpa lagi jgn kecik hati..jgn tersalah rumah.. no rumah aok no 14 kan..?? erkk larikkkkkkk

hahahahaha..."igt jeck igt 14" - ni la ayat pozi pm kt koi td...larikkkk!!!! Laughing

koi suka berpesan pada kwn2..ingatlah brg sape membuat fitnah dosanya lebih besar dari membunuh...kesian juge kat kwn2 nanggung byk dosa nihh...huhu..berat jenazah aok esok weii... Sad

maaf yer pozi..janji koi xckap lg..huhu..ni yg sedey ni... Crying or Very sad Sad Embarassed No clown

Sorang lagi kantoi..hehe..mujor x de no yg berkenaan..apa2 pun koi pun minta maaf juge..kita sama je SB begitu juge hok lainnya..saja gurau2 kat sini x de mende nok berpanjangan atau kecik hatinya....maaf memaafi sesama islam tu kan sikap yg baik..SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN..erkk lambat lagi ke Shocked

sejak duamenjak ni, awok ni dah macam ustaz zek la. ingat tak lagi ustaz zek yg mangajor matematik tu ?

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  ozzy on Tue Nov 10, 2009 6:24 pm

acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  zulkbo on Tue Nov 10, 2009 9:30 pm

fourzy wrote:
acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce


menda yang baik jangan
ditanggu-tangguhkan Cey
time muda ni lah nak pasang
aok belajo madu3 p.ramlee ler
koi suppor aok..
u are my friend..
dont worrie..
koi ngan Jie boleh jadi saksi aok Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 9:32 pm

makwe koi bukan org kita, dia org bandaraya ni, mana boleh

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  zulkbo on Tue Nov 10, 2009 9:34 pm

acey wrote:makwe koi bukan org kita, dia org bandaraya ni, mana boleh


balerr..
bandaraya mana lak
ehh..engko ni lain mcm jer scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 9:36 pm

zulkbo wrote:
fourzy wrote:
acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce


menda yang baik jangan
ditanggu-tangguhkan Cey
time muda ni lah nak pasang
aok belajo madu3 p.ramlee ler
koi suppor aok..
u are my friend..
dont worrie..
koi ngan Jie boleh jadi saksi aok Very Happy

baik ke poligami ni ?
cuba awokme justify baiknya poligami, baru la koi boleh buat pertimbangan gitu....wahwahwah

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 9:37 pm

zulkbo wrote:
acey wrote:makwe koi bukan org kita, dia org bandaraya ni, mana boleh


balerr..
bandaraya mana lak
ehh..engko ni lain mcm jer scratch

makwe koi bukan org pahang la, dia org keel

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  zulkbo on Tue Nov 10, 2009 9:38 pm

acey wrote:
zulkbo wrote:
fourzy wrote:
acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce


menda yang baik jangan
ditanggu-tangguhkan Cey
time muda ni lah nak pasang
aok belajo madu3 p.ramlee ler
koi suppor aok..
u are my friend..
dont worrie..
koi ngan Jie boleh jadi saksi aok Very Happy

baik ke poligami ni ?
cuba awokme justify baiknya poligami, baru la koi boleh buat pertimbangan gitu....wahwahwah

mende ni kena citer kat luor
nanti kita jumpa sembang lah
"rahsia" skill koi mana boleh citer kat sini Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Yassin on Tue Nov 10, 2009 9:42 pm

fourzy wrote:
acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce

Poji..bila aok nok gi kesana kawan nok laa numpang sorang heheheh Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Tue Nov 10, 2009 9:47 pm

zulkbo wrote:
acey wrote:
zulkbo wrote:
fourzy wrote:
acey wrote:koi setuju berpoligami tapi makwe koi tak setuju koi berpoligami, macam mana koi nak berpoligami kalu makwe koi tak bersetuju

larikkk.cari lain lah weh....hi..hi..hi..(untuk masa depan)

nak lari ke mana la, semua tempat makwe koi tahu, la ni kan dah ada gps, lagi la senang

Lari ke thailand.. ser lagi acey pastikan org rumah anda tidak mendaftar kedalam forum PCC nihh...ekekekeke bounce


menda yang baik jangan
ditanggu-tangguhkan Cey
time muda ni lah nak pasang
aok belajo madu3 p.ramlee ler
koi suppor aok..
u are my friend..
dont worrie..
koi ngan Jie boleh jadi saksi aok Very Happy

baik ke poligami ni ?
cuba awokme justify baiknya poligami, baru la koi boleh buat pertimbangan gitu....wahwahwah

mende ni kena citer kat luor
nanti kita jumpa sembang lah
"rahsia" skill koi mana boleh citer kat sini Very Happy

alamak ! ni macam tak leh sabar nak dengor ni, cepat la sikit, bila nak gather together...wahwahwah

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  edi on Wed Nov 11, 2009 10:33 am

Pd aku poligami boleh tp msti brlandas kan ajaran nabi, kenape nak berpoligami...
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Jeck Sparow on Wed Nov 11, 2009 10:40 am

SYARAT-SYARAT POLIGAMI DALAM ISLAM

Bahawa beberapa ulama, setelah meninjau ayat-ayat tentang poligami, mereka telah menetapkan bahawa menurut asalnya, Islam sebenamya ialah monogami. Terdapat ayat yang mengandungi ugutan serta peringatan agar tidak disalah gunakan poligami itu di tempat-tempat yang tidak wajar. Ini semua bertujuan supaya tidak terjadinya kezaliman. Tetapi, poligami diperbolehkan dengan syarat ia dilakukan pada masa-masa terdesak untuk mengatasi perkara yang tidak dapat diatasi dengan jalan lain. Atau dengan kata lain bahawa poligami itu diperbolehkan oleh Islam dan tidak dilarang kecuali jikalau dikhuatirkan bahawa kebaikannya akan dikalahkan oleh keburukannya.

Jadi, sebagaimana talaq, begitu jugalah halnya dengan poligami yang diperbolehkan kerana hendak mencari jalan keluar dari kesulitan. Islam memperbolehkan umatnya berpoligami berdasarkan nas-nas syariat serta realiti keadaan masyarakat. Ini bererti ia tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya demi untuk mencapai kesejahteraan masyarakat Islam, demi untuk menjaga ketinggian budi pekerti dan nilai kaum Muslimin.

Oleh yang demikian, apabila seorang lelaki akan berpoligami, hendaklah dia memenuhi syarat-syarat sebagai berikut;

1. Membatasi jumlah isteri yang akan dikahwininya. Syarat ini telah disebutkan oleh Allah (SWT) dengan firman-Nya;

"Maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu ber-kenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)

Ayat di atas menerangkan dengan jelas bahawa Allah telah menetapkan seseorang itu berkahwin tidak boleh lebih dari empat orang isteri. Jadi, Islam membatasi kalau tidak beristeri satu, boleh dua, tiga atau empat sahaja.

Pembatasan ini juga bertujuan membatasi kaum lelaki yang suka dengan perempuan agar tidak berbuat sesuka hatinya. Di samping itu, dengan pembatasan empat orang isteri, diharapkan jangan sampai ada lelaki yang tidak menemukan isteri atau ada pula wanita yang tidak menemukan suami. Mungkin, kalau Islam membolehkan dua orang isteri saja, maka akan banyak wanita yang tidak menikah. Kalau pula dibolehkan lebih dari empat, mungkin terjadi banyak lelaki tidak memperolehi isteri.

2. Diharamkan bagi suami mengumpulkan wanita-wanita yang masih ada tali persaudaraan menjadi isterinya. Misalnya, berkahwin dengan kakak dan adik, ibu dan anaknya, anak saudara dengan emak saudara baik sebelah ayah mahupun ibu.

Tujuan pengharaman ini ialah untuk menjaga silaturrahim antara anggota-anggota keluarga. Rasulullah (s.a.w.) bersabda, maksudnya;

"Sesungguhnya kalau kamu berbuat yang demikian itu, akibatnya kamu akan memutuskan silaturrahim di antara sesama kamu." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim)

Kemudian dalam hadis berikut, Rasulullah (s.a.w.) juga memperkuatkan larangan ini, maksudnya;

Bahawa Urnmu Habibah (isteri Rasulullah) mengusulkan agar baginda menikahi adiknya. Maka beliau menjawab; "Sesungguhnya dia tidak halal untukku." (Hadis riwayat Bukhari dan Nasa'i)

Seorang sahabat bernama Fairuz Ad-Dailamy setelah memeluk agama Islam, beliau memberitahu kepada Rasulullah bahawa beliau mempunyai isteri yang kakak beradik. Maka Rasulullah menyuruhnya memilih salah seorang di antara mereka dan menceraikan yang satunya lagi. Jadi telah disepakati tentang haramnya mengumpulkan kakak beradik ini di dalam Islam.

3. Disyaratkan pula berlaku adil, sebagaimana yang difirmankan Allah (SWT);

"Kemudian jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu), maka (kahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kaumiliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Al-Qur'an, Surah an-Nisak ayat 3)

Dengan tegas diterangkan serta dituntut agar para suami bersikap adil jika akan berpoligami. Andaikan takut tidak dapat berlaku adil kalau sampai empat orang isteri, cukuplah tiga orang sahaja. Tetapi kalau itupun masih juga tidak dapat adil, cukuplah dua sahaja. Dan kalau dua itu pun masih khuatir tidak boleh berlaku adil, maka hendaklah menikah dengan seorang sahaja.

Para mufassirin berpendapat bahawa berlaku adil itu wajib. Adil di sini bukanlah bererti hanya adil terhadap para isteri sahaja, tetapi mengandungi erti berlaku adil secara mutlak. Oleh kerana itu seorang suami hendaklah berlaku adil sebagai berikut:

a) Berlaku adil terhadap dirinya sendiri.
Seorang suami yang selalu sakit-sakitan dan mengalami kesukaran untuk bekerja mencari rezeki, sudah tentu tidak akan dapat memelihara beberapa orang isteri. Apabila dia tetap berpoligami, ini bererti dia telah menganiayai dirinya sendiri. Sikap yang demikian adalah tidak adil.

b) Adil di antara para isteri.
Setiap isteri berhak mendapatkan hak masing-masing dari suaminya, berupa kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain perkara yang diwajibkan Allah kepada setiap suami.

Adil di antara isteri-isteri ini hukumnya wajib, berdasarkan firman Allah dalam Surah an-Nisak ayat 3 dan juga sunnah Rasul. Rasulullah (s.a.w.) bersabda, maksudnya;

"Barangsiapa yang mempunyai dua isteri, lalu dia cenderung kepada salah seorang di antaranya dan tidak berlaku adil antara mereka berdua, maka kelak di hari kiamat dia akan datang dengan keadaan pinggangnya miring hampir jatuh sebelah." (Hadis riwayat Ahmad bin Hanbal)

i) Adil memberikan nafkah.
Dalam soal adil memberikan nafkah ini, hendaklah si suami tidak mengurangi nafkah dari salah seorang isterinya dengan alasan bahawa si isteri itu kaya atau ada sumber kewangannya, kecuali kalau si isteri itu rela. Suami memang boleh menganjurkan isterinya untuk membantu dalam soal nafkah tetapi tanpa paksaan. Memberi nafkah yang lebih kepada seorang isteri dari yang lain-lainnya diperbolehkan dengan sebab-sebab tertentu. Misalnya, si isteri tersebut sakit dan memerlukan biaya rawatan sebagai tambahan.
Prinsip adil ini tidak ada perbezaannya antara gadis dan janda, isteri lama atau isteri baru, isteri yang masih muda atau yang sudah tua, yang cantik atau yang tidak cantik, yang berpendidikan tinggi atau yang buta huruf, kaya atau miskin, yang sakit atau yang sihat, yang mandul atau yang dapat melahirkan. Kesemuanya mempunyai hak yang sama sebagai isteri.

ii) Adil dalam menyediakan tempat tinggal.
Selanjutnya, para ulama telah sepakat mengatakan bahawa suami bertanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang tersendiri untuk tiap-tiap isteri berserta anak-anaknya sesuai dengan kemampuan suami. Ini dilakukan semata-mata untuk menjaga kesejahteraan isteri-isteri, jangan sampai timbul rasa cemburu atau pertengkaran yang tidak diingini.

iii) Adil dalam giliran.
Demikian juga, isteri berhak mendapat giliran suaminya menginap di rumahnya sama lamanya dengan waktu menginap di rumah isteri-isteri yang lain. Sekurang-kurangnya si suami mesti menginap di rumah seorang isteri satu malam suntuk tidak boleh kurang. Begitu juga pada isteri-isteri yang lain. Walaupun ada di antara mereka yang dalam keadaan haidh, nifas atau sakit, suami wajib adil dalam soal ini. Sebab, tujuan perkahwinan dalam Islam bukanlah semata-mata untuk mengadakan 'hubungan seks' dengan isteri pada malam giliran itu, tetapi bermaksud untuk menyempumakan kemesraan, kasih sayang dan kerukunan antara suami isteri itu sendiri. Hal ini diterangkan Allah dengan firman-Nya;

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya, dan rahmat-Nya, bahawa la menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Al-Qur'an, Surah ar-Ruum ayat 21)

Andaikan suami tidak bersikap adil kepada isteri-isterinya, dia berdosa dan akan menerima seksaan dari Allah (SWT) pada hari kiamat dengan tanda-tanda berjalan dalam keadaan pinggangnya miring. Hal ini akan disaksikan oleh seluruh umat manusia sejak Nabi Adam sampai ke anak cucunya.

Firman Allah (SWT) dalam Surah az-Zalzalah ayat 7 hingga 8;

"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarrah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)."

c) Anak-anak juga mempunyai hak untuk mendapatkan perlindungan, pemeliharaan serta kasih sayang yang adil dari seorang ayah.
Oleh itu, disyaratkan agar setiap suami yang berpoligami tidak membeza-bezakan antara anak si anu dengan anak si anu. Berlaku adil dalam soal nafkah anak-anak mestilah diperhatikan bahawa nafkah anak yang masih kecil berbeza dengan anak yang sudah besar. Anak-anak perempuan berbeza pula dengan anak-anak lelaki. Tidak kira dari ibu yang mana, kesemuanya mereka berhak memiliki kasih sayang serta perhatian yang seksama dari bapa mereka. Jangan sampai mereka diterlantarkan kerana kecenderungan si bapa pada salah seorang isteri serta anak-anaknya sahaja.

Keadilan juga sangat dituntut oleh Islam agar dengan demikian si suami terpelihara dari sikap curang yang dapat merosakkan rumahtangganya. Seterusnya, diharapkan pula dapat memelihara dari terjadinya cerai-berai di antara anak-anak serta menghindarkan rasa dendam di antara sesama isteri.

Sesungguhnya kalau diperhatikan tuntutan syarak dalam hal menegakkan keadilan antara para isteri, nyatalah bahawa sukar sekali didapati orang yang sanggup menegakkan keadilan itu dengan sewajarnya.

Bersikap adil dalam hal-hal menzahirkan cinta dan kasih sayang terhadapisteri-isteri, adalah satu tanggungjawab yang sangat berat. Walau bagaimanapun, ia termasuk perkara yang berada dalam kemampuan manusia. Lain halnya dengan berlaku adil dalam soal kasih sayang, kecenderungan hati dan perkara-perkara yang manusia tidak berkesanggupan melakukannya, mengikut tabiat semulajadi manusia.

Hal ini sesuai dengan apa yang telah difirmankan Allah dalam Surah an-Nisak ayat 129 yang berbunyi;

"Dan kamu tidak sekali-kali akan sanggup berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awang)."

Selanjutnya Siti 'Aisyah (r.a.) menerangkan, maksudnya;

Bahawa Rasulullah (s.a.w.) selalu berlaku adil dalam mengadakan pembahagian antara isteri-isterinya. Dan beliau berkata dalam doanya: "Ya Allah, inilah kemampuanku membahagi apa yang ada dalam milikku. Ya Allah, janganlah aku dimarahi dalam membahagi apa yang menjadi milikku dan apa yang bukan milikku."

Menurut Prof. Dr. Syeikh Mahmoud Syaltout; "Keadilan yang dijadikan syarat diperbolehkan poligami berdasarkan ayat 3 Surah an-Nisak. Kemudian pada ayat 129 Surah an-Nisak pula menyatakan bahawa keadilan itu tidak mungkin dapat dipenuhi atau dilakukan. Sebenamya yang dimaksudkan oleh kedua ayat di atas ialah keadilan yang dikehendaki itu bukanlah keadilan yang menyempitkan dada kamu sehingga kamu merasakan keberatan yang sangat terhadap poligami yang dihalalkan oleh Allah. Hanya saja yang dikehendaki ialah jangan sampai kamu cenderung sepenuh-penuhnya kepada salah seorang sahaja di antara para isteri kamu itu, lalu kamu tinggalkan yang lain seperti tergantung-gantung."

Kemudian Prof. Dr. T.M. Hasbi Ash-Shidieqy pula menerangkan; "Orang yang boleh beristeri dua ialah yang percaya benar akan dirinya dapat berlaku adil, yang sedikit pun tidak akan ada keraguannya. Jika dia ragu, cukuplah seorang sahaja."

"Adil yang dimaksudkan di sini ialah 'kecondongan hati'. Dan ini tentu amat sulit untuk dilakukan, sehingga poligami adalah suatu hal yang sukar untuk dicapai. Jelasnya, poligami itu diperbolehkan secara darurat bagi orang yang benar-benar percaya dapat berlaku adil."

Selanjutnya beliau menegaskan, jangan sampai si suami membiarkan salah seorang isterinya terkatung-katung, digantung tak bertali. Hendaklah disingkirkan sikap condong kepada salah seorang isteri yang menyebabkan seorang lagi kecewa. Adapun condong yang dimaafkan hanyalah condong yang tidak dapat dilepaskan oleh setiap individu darinya, iaitu condong hati kepada salah seorangnya yang tidak membawa kepada mengurangkan hak yang seorang lagi.

Afif Ab. Fattah Tabbarah dalam bukunya Ruhuddinil Islami mengatakan; "Makna adil di dalam ayat tersebut ialah persamaan; yang dikehendaki ialah persamaan dalam hal pergaulan yang bersifat lahir seperti memberi nafkah, tempat tinggal, tempat tidur, dan layanan yang baik, juga dalam hal menunaikan tanggungjawab sebagai suami isteri."

4. Tidak menimbulkan huru-hara di kalangan isteri mahupun anak-anak. Jadi, suami mesti yakin bahawa perkahwinannya yang baru ini tidak akan menjejaskan serta merosakkan kehidupan isteri serta anak-anaknya. Kerana, diperbolehkan poligami dalam Islam adalah untuk menjaga kepentingan semua pihak. Jika kepentingan ini tidak dapat dijaga dengan baik, maka seseorang yang berpoligami pada saat itu adalah berdosa.

5. Berkuasa menanggung nafkah. Yang dimaksudkan dengan nafkah di sini ialah nafkah zahir, sebagaimana Rasulullah (s.a.w.) bersabda yang bermaksud;

"Wahai sekalian pemuda, sesiapa di antara kamu yang berkuasa mengeluarkan nafkah, maka hendaklah kamu berkahwin. Dan sesiapa yang tidak berkuasa, hendaklah berpuasa."

Hadis di atas menunjukkan bahawa Rasulullah (s.a.w.) menyuruh setiap kaum lelaki supaya berkahwin tetapi dengan syarat sanggup mengeluarkan nafkah kepada isterinya. Andaikan mereka tidak berkemampuan, maka tidak digalakkan berkahwin walaupun dia seorang yang sihat zahir serta batinnya. Oleh itu, untuk menahan nafsu seksnya, dianjurkan agar berpuasa. Jadi, kalau seorang isteri saja sudah kepayahan untuk memberi nafkah, sudah tentulah Islam melarang orang yang demikian itu berpoligami. Memberi nafkah kepada isteri adalah wajib sebaik sahaja berlakunya suatu perkahwinan, ketika suami telah memiliki isteri secara mutlak. Begitu juga si isteri wajib mematuhi serta memberikan perkhidmatan yang diperlukan dalam pergaulan sehari-hari.

Kesimpulan dari maksud kemampuan secara zahir ialah;

i) Mampu memberi nafkah asas seperti pakaian dan makan minum.

ii) Mampu menyediakan tempat tinggal yang wajar.

iii) Mampu menyediakan kemudahan asas yang wajar seperti pendidikan dan sebagainya.

iv) Sihat tubuh badannya dan tidak berpenyakit yang boleh menyebabkan ia gagal memenuhi tuntutan nafkah zahir yang lain.

v) Mempunyai kemampuan dan keinginan seksual.


P/S Artkel ni copy paste untuk renungan bersama dari laman web informasi dan ilmu
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  edi on Wed Nov 11, 2009 10:44 am

Tuu dia, punya panjang. Khatam dulu pstu pk nak ker tak... Very Happy
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  strikerbuncit on Wed Nov 11, 2009 10:45 am

baru besh nk posting kt sini..sbb buku dh bertemu ruas..huhu..welcome back jeck..lambat benor posting hari ni? bz ke? Cool
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Jeck Sparow on Wed Nov 11, 2009 10:46 am

Bizy sikit ler...hehe sambil sambil dan agoknyer.....
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  jasnoraizan on Wed Nov 11, 2009 10:47 am

buat masa skrng nih(dan selamanye...).....tak terpikir pun nok berpoligami nih....rasa diri ini tak mampu untuk melaksanakan tanggungjawap yg di amanahkan....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Jeck Sparow on Wed Nov 11, 2009 10:57 am

Soalan : Terangkan maksud poligami,hukum berpoligami,kebaikan dan keburukan
berpoligami.dan semua yg berkaitan dengan poligami.

Jawapan : Syariat Islam menetapkan bahawa seorang lelaki boleh berkahwin dengan
lebih dari seorang perempuan tetapi tidak melebihi empat orang.
Asas pensyariatan yang menjadi dalil utama di dalam keharusan
berpoligami ialah firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’, ayat 3

Mafhumnya :

“Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim
(apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah (dengan)
perempuan-perempuan lain yang kamu berkenan, dua, tiga atau empat.
Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu)
maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau memadailah dengan hambahamba
perempuan yang kamu miliki. Itu adalah lebih dekat (untuk mencegah)
supaya kamu tidak melakukan kezaliman ”.

Sekiranya pengamal poligami dapat memenuhi syarat berpoligami seperti berlaku adil, bertanggung jawab terhadap isteri-isteri dan anak-anak, berkemampuan dari segi kewangan dan kepimpinan rumah tangga, maka poligami mampu mengatasi masalah sosial. Jika tidak, bertambah hancurlah institusi keluarga dan masyarakat serta bertmbahlah masalah sosial.

Poligami diharuskan oleh Islam dengan syarat-syarat tertentu, antaranya:
1- Suami berkemampuan berlaku adil.
2- Mempunyai kewangan yang kukuh.
3- Berkemampuan memberi nafkah batin.
4- Tidak menzalimi isteri
5- Tidak melebihi empat isteri dalam sesuatu masa.
Mendapatkan zuriat...
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  strikerbuncit on Wed Nov 11, 2009 11:05 am

sape nok jwab nih? jeck sparow dh ceramah,sume cabut&menikus ke? hehehe...saya sokongla jek separuh..i lap u.(lap peluh la..hehe).
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  jasnoraizan on Wed Nov 11, 2009 11:07 am

strikerbuncit wrote:sape nok jwab nih? jeck sparow dh ceramah,sume cabut&menikus ke? hehehe...saya sokongla jek separuh..i lap u.(lap peluh la..hehe).

buat masa skrng nih(dan selamanye...).....tak terpikir pun nok berpoligami nih....rasa diri ini tak mampu untuk melaksanakan tanggungjawap yg di amanahkan.... JGN JD LELAKI YG HIPOKRIT........
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  edi on Wed Nov 11, 2009 11:08 am

strikerbuncit wrote:sape nok jwab nih? jeck sparow dh ceramah,sume cabut&menikus ke? hehehe...saya sokongla jek separuh..i lap u.(lap peluh la..hehe).

Kwn tak mahir bab nie, tanggungjwb nyer sungguh berat. Takot tak terjwb kt akhirat...
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Jeck Sparow on Wed Nov 11, 2009 11:13 am

So Pikir pikir kan lah hehee
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  strikerbuncit on Wed Nov 11, 2009 11:35 am

Jeck Sparow wrote:So Pikir pikir kan lah hehee

kemenangan pertama utk wanita.....bravo jeck! bravo! cheers cheers

*aku xkawen lg,cakap pandai r...hehehe..larikks!
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  jasnoraizan on Wed Nov 11, 2009 11:37 am

strikerbuncit wrote:
Jeck Sparow wrote:So Pikir pikir kan lah hehee

kemenangan pertama utk wanita.....bravo jeck! bravo!

*aku xkawen lg,cakap pandai r...hehehe..larikks!

bagus lah menang kat wanita...sbb hok lelaki kat sini sumanye sekadar...tempelan aje....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  acey on Wed Nov 11, 2009 11:51 am

jeck, koi dah baca habis n lepas koi semak n congak, koi bolehlah pulok berpoligami, semenya macam sesuai n kena je untuk koi. terima kasih la sebab awok post maklumat tu maka koi boleh berlpoligami la kali ni

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  cikacung on Wed Nov 11, 2009 12:02 pm

acey wrote:jeck, koi dah baca habis n lepas koi semak n congak, koi bolehlah pulok berpoligami, semenya macam sesuai n kena je untuk koi. terima kasih la sebab awok post maklumat tu maka koi boleh berlpoligami la kali ni

aok bior betul acey? kwn nak kabo kat mak long..... hehe...... tapi kwn sokong jek aok....

cikacung
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 171
Points : 173
Join date : 27/09/2009
Age : 45
Location : j3/KHTP,Kulim

Back to top Go down

Re: POLIGAMI Setuju Atau Tidak...???

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum