Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Perempuan bertindik hidung.

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Perempuan bertindik hidung.

Post  edi on Mon Nov 16, 2009 2:23 pm

jasnoraizan wrote:
strikerbuncit wrote:
jasnoraizan wrote:
Qaisara wrote:
edi wrote:
labu sayong wrote:koi ni jgn kate hdg..telinge pun xtindik..hehe..rasenye yg bertindik ni golongan muda yg suka berfesyen.ikut trend la konon...atau lebih kejam lg..nak menunjuk-nunjuk..

Biase nyer cam tu, nak menunjuk jer, buat ape nak mnyakit kan diri...

jgn tk caya... opismate yg bertindik kt pusat tu budak kelate...

tempat lain dio ado tindik dok....?



nape tanya jas? nk cuba pakai gak ke? balerr..cer aok pakai kt kaki,sure sepak bola mcm meriam..hehehe

Ye tak yer, spe ade gmbor post la kt sini, bleh sme² nengok....kekekeke

bkn apa kalau dia ade buat kat tempat lain nok jugekkk kwn negoknye....mane lah tahu blh buat cth....

edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Perempuan bertindik hidung.

Post  koy101 on Mon Nov 16, 2009 3:56 pm

Rasanya hukum menindik nih, makruh jer... kalu xsilap. Kira sengaja mencederakan tubuh badan sendiri utk nampak lawo... Hok yg bebenor xleh... kalu letak tatoo... atau pewarna kekal kat mana-mana bahagian tubuh.....
( Utk jantan dan betina ).

Hok yg nindik idung tuh.. bior ler... dema nak ngaku jadi lembu.... kita panggil jer ler dema lembu......
( Lembu binatang suci Hindu... tu sebab tindik kat idung cam lembu di anggap bergaya ).

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 42
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Perempuan bertindik hidung.

Post  zulkbo on Mon Nov 16, 2009 4:24 pm

1. apakah hukum lelaki bertindik?
2. betulkah lelaki yang bertindik x boleh mengimamkan solat?

jawapan:

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد


1. Bertindik adalah amalan khas bagi wanita dengan tujuan perhiasan. Disebut dalam beberapa hadis bahawa ada kalangan wanita sahabiyyat yang memakai anting-anting di telinga.

Antaranya hadis Ibn Abbas, iaitu pada suatu hari raya selepas baginda solat berkhutbah, baginda pergi menuju ke kawasan perempuan dan memberi tazkirah khas kepada mereka sambil menyeru supaya bersedekah. Ibn Abbas mengatakan: “Aku melihat mereka mengisyaratkan kepada telinga-telinga mereka dan tengkuk2 mereka, lalu menyerahkan (barang perhiasan mereka) kepada Bilal”. Direkod oleh Bukhari (no: 4951).

Manakala golongan lelaki dilarang menyerupai wanita di dalam perihal perhiasan, sebagaimana hadis Ibn Abbas: Nabi SAW melaknat org yang menyerupai wanita dari kalangan laki-laki, dan org yang menyerupai lelaki dari kalangan wanita. Direkod oleh Bukhari (no: 5547).

Oleh itu, hukum lelaki bertindik adalah haram.

2. Lelaki yang bertindik dalam keadaan dia mengetahui perbuatannya haram dan berterusan melakukannya walaupun sudah ditegur dihukum sebagai fasik. Pendapat yang sahih ialah sah bersolat di belakang imam yang fasik, cuma tidak digalakkan.

Kata Imam Nawawi dalam Majmuk: “Di dalam kitab al-Sahih terdapat banyak hadis-hadis yang menunjukkan sah sembahyang di belakang orang fasik dan imam-imam yang zalim”.

rujukan:
-Majmuk; Nawawi 4/253
-Jamik Ahkam al-Nisaa’; Mustafa Adawi 5/560

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Perempuan bertindik hidung.

Post  Sponsored content Today at 3:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum