Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Memudahkan proses bersalin

View previous topic View next topic Go down

Memudahkan proses bersalin

Post  Deto_8 on Sat Nov 14, 2009 4:59 pm

Kesakitan dan keletihan adalah satu fenomena biasa yang dialami oleh setiap bakal-bakal ibu dalam proses melahirkan bayi ke dunia ini.

Walaupun itu dikatakan nikmat sebenarnya bersalin, namun ada sesetengah wanita yang tidak dapat menahan kesakitan atau menghadapi masalah semasa proses bersalin lalu memilih untuk menggunakan teknologi yang boleh mengurangkan dan melegakan azab yang dihadapi.

Seiring dengan perkembangan zaman dan kemajuan dalam dunia perubatan, ada bakal ibu memilih untuk bersalin secara pembedahan atau menikmati kecanggihan ubat-ubatan dengan fungsi untuk mengurangkan sakit bersalin .

Sebab itu bakal ibu zaman ini sudah terlalu biasa dengan istilah-istilah seperti caesarean, induce, epidural, vasektomy, etonox,episiotomi, opiate, bersalin di dalam air dan pelbagai lagi teknik rawatan bagi membantu memudahkan proses bersalin.

Sebelum menentukan pilihan kaedah melegakan kesakitan ketika bersalin bakal ibu perlu berbincang dengan doktor untuk mengenalpasti yang mana paling sesuai untuk dirinya.

Ini kerana, setiap kaedah mempunyai kebaikan dan keburukan dan harus mempertimbangkan semuanya serta membuat keputusan sendiri kerana segalanya akan memberi kesan kepada diri bakal ibu juga nanti.

Antara kaedah memudahkan proses bersalin:

Suntikan opiate

Sejenis suntikan ubat pelali yang diberikan pada otot di kawasan punggung.

Penyedutan entonox

Campuran oksigen dan nitrus oksida yang disedut dengan menggunakan topeng muka ketika kontraksi.

Suntikan epidural

Jarum yang berongga dicucuk antara dua ruas tulang belakang ke dalam ruang epidural dan satu tiub plastik dimasukkan melalui jarum tersebut. Ubat bius dimasukkan melalui tiub itu sepanjang masa bersalin.

Episiotomi

Apabila kepala bayi telah kelihatan, ada risiko perineum (kawasan antara vulva dan rektum) akan koyak. Jika doktor merasa risiko berlakunya koyakan agak tinggi, episiotomi mungkin diperlukan. Ini merupakan potongan yang dibuat pada perineum, setelah diberi bius setempat, untuk mengelakkan kerosakan teruk akibat koyakan yang tidak terkawal.

Doktor akan membaiki kawasan tersebut dengan beberapa jahitan selepas kelahiran bayi anda, tanpa mengira sama ada ia terjadi akibat terkoyak ataupun episiotomi. Lazimnya dengan kelahiran kedua dan seterusnya, episiotomi sudah tidak diperlukan lagi.

Pembedahan caesarean

Doktor mungkin menasihatkan anda untuk menjalani pembedahan caesarean dalam keadaan-keadaan tertentu, sama ada secara pilihan atau kecemasan semasa dalam bilik bersalin kerana sebab berikut:

l bayi berkedudukan songsang

l proses bersalin yang terlalu lama tanpa sebarang kemajuan

l kadar degupan jantung bayi semakin menurun ketika bersalin

l saluran kelahiran terlalu sempit

l masalah kesihatan ibu, seperti tekanan darah tinggi.

sumber : Utusan Online

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Memudahkan proses bersalin

Post  zulkbo on Sat Nov 14, 2009 8:05 pm

atau nak senang lagi rekemen kat orang umah Very Happy

http://www.pahangcommunity.com/sosial-isu-semasa-f12/beranak-dalam-air-t169.htm

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Memudahkan proses bersalin

Post  Jeck Sparow on Thu Jan 21, 2010 4:09 pm

Kalau ikut pengalaman kawan yang dah ader anok dah dua ni la.. sikit tu tetap ader sakitnyer.. tapi sekiranya kita rasa diri kita ni mampu untuk menahan kesakitan yang datangnya dari Tuhan alangkah nikmatnya kurniaan Ilahi.. alhamdulillah setakat ni kawan tak pernah ambik apa aper tambahan untuk menghilangkan rasa sakit sewaktu nak melahirkan...sebab dapt kita rasakan macam tu lah deritanya ibu kita sewaktu zaman yang belom ader rawatan yag moden seperti sekarang ni.. wallalhuaalam...
Very Happy

Bagi kawan mudah dan payahnyer sewaktu bersalin ni adalh rezeki masing masing....

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Memudahkan proses bersalin

Post  zulkbo on Thu Jan 21, 2010 4:17 pm

Jeck Sparow wrote:
Kalau ikut pengalaman kawan yang dah ader anok dah dua ni la.. sikit tu tetap ader sakitnyer.. tapi sekiranya kita rasa diri kita ni mampu untuk menahan kesakitan yang datangnya dari Tuhan alangkah nikmatnya kurniaan Ilahi.. alhamdulillah setakat ni kawan tak pernah ambik apa aper tambahan untuk menghilangkan rasa sakit sewaktu nak melahirkan...sebab dapt kita rasakan macam tu lah deritanya ibu kita sewaktu zaman yang belom ader rawatan yag moden seperti sekarang ni.. wallalhuaalam...
Very Happy

Bagi kawan mudah dan payahnyer sewaktu bersalin ni adalh rezeki masing masing....

syukur..alhamdulillah.. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Memudahkan proses bersalin

Post  Sponsored content Today at 5:47 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum