Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

Latest topics
» salam perkenalan kepada rodong2 seluruh pahang
by jai bentong Mon Dec 23, 2013 4:40 pm

» Perpustakaan Manga (Komik & Novel versi BM sahaja)
by Manga2 Mon Oct 21, 2013 3:50 pm

» Artis,Pelakon dan Penggiat Seni Berasal dari Pahang
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 6:05 pm

» Kemana hilangnya ilmu Pawang2 dan bomoh2 handal DiNegeri Pahang ini?
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 5:45 pm

» org pahang
by sayedchenor Fri Sep 13, 2013 5:29 pm

» Malam 25 Chenor
by wan azuar Fri Aug 02, 2013 8:58 am

» nak cari kerja di bentong
by eddiebentong Tue May 21, 2013 8:24 pm

» BioZone Food Purifier Hai-O Termurah di Malaysia
by anjang Mon Apr 22, 2013 11:15 pm

» Salam Perkenalan Ahli Baru- Vol 2
by zulkbo Thu Feb 14, 2013 4:12 am

» Imam perang Gendut. Siapakah beliau.?
by Pahlawan Hilir Fri Dec 07, 2012 2:20 am

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 4:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 12:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Perumahan untuk generasi ke2 Felda

View previous topic View next topic Go down

Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  nordin ahmad on Wed Nov 18, 2009 10:16 pm

RM38j bina rumah generasi kedua Felda Jengka
Penulis: | Utusan Malaysia
Jan 12, 2009 at 12:00 AM
MARAN 11 Jan. - Felda memperuntukkan lebih RM38 juta bagi membina 520 unit rumah pelbagai jenis di tanah rancangan Felda Jengka 11 dan Jengka 19 dekat sini pada tahun ini.


Ahli Dewan Undangan Negeri Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, pembinaan itu bertujuan mengatasi masalah perumahan di kalangan generasi kedua Felda di Gugusan Felda Jengka.

Daripada jumlah peruntukan itu, kata beliau, sebanyak RM25 juta untuk membina 324 unit rumah di kawsan seluas 9.6 hektar di Felda Jengka 19 dan RM13 juta lagi bagi membina 200 unit rumah di Felda Jengka 11 yang melibatkan kawsan seluas empat hektar.

''Projek perumahan di Felda Jengka 19 masih di peringkat kelulusan oleh Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) manakala projek di Felda Jengka 11, tender telah pun dikeluarkan.

''Bagaimanapun, tapak projek perumahan di Felda Jengka 11 terpaksa dipindahkan ke tapak baru kerana kawasan yang dicadangkan dikatakan berlaku hakisan dan mendapan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Jamuan Makan Malam 'Jasamu Di Kenang' di Felda Jengka 17 dekat sini malam tadi.

Wan Salman memberitahu, Felda akan membina tiga jenis rumah berharga antara RM35,000 hingga RM40,000 seunit mengikut kemampuan generasi kedua tanah rancangan itu.

Kata beliau, rumah tersebut adalah jenis kos rendah, sederhana dan sederhana rendah yang mempunyai tiga bilik, ruang tamu, dapur, tandas serta kemudahan lain.

Dengan adanya projek perumahan tersebut, jelasnya, ia bukan sahaja dapat mengatasi masalah perumahan di kalangan generasi kedua Felda tetapi membolehkan mereka mengusahakan ladang sendiri dan tidak lagi bergantung kepada buruh asing.

Dalam perkembangan lain, beliau yang juga Naib Presiden Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) berharap agensi itu akan dapat mengenal pasti kawasan di tanah rancangannya seluruh negara bagi membina lebih banyak rumah untuk mengatasi masalah perumahan generasi kedua Felda.

''MBFM menyambut baik dan bersedia memberikan kerjasama kepada Felda bagi menjayakan sebarang aktiviti untuk kebaikan generasi kedua tanah rancangan itu," katanya.

Di petik dari blog MBFM


Last edited by nordin ahmad on Thu Nov 19, 2009 12:09 am; edited 1 time in total (Reason for editing : updated)

nordin ahmad
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts: 69
Points: 76
Join date: 10/11/2009
Location: Bandar Jengka.

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  nordin ahmad on Thu Nov 19, 2009 12:15 am

nordin ahmad wrote:RM38j bina rumah generasi kedua Felda Jengka
Penulis: | Utusan Malaysia
Jan 12, 2009 at 12:00 AM
MARAN 11 Jan. - Felda memperuntukkan lebih RM38 juta bagi membina 520 unit rumah pelbagai jenis di tanah rancangan Felda Jengka 11 dan Jengka 19 dekat sini pada tahun ini.


Ahli Dewan Undangan Negeri Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, pembinaan itu bertujuan mengatasi masalah perumahan di kalangan generasi kedua Felda di Gugusan Felda Jengka.

Daripada jumlah peruntukan itu, kata beliau, sebanyak RM25 juta untuk membina 324 unit rumah di kawsan seluas 9.6 hektar di Felda Jengka 19 dan RM13 juta lagi bagi membina 200 unit rumah di Felda Jengka 11 yang melibatkan kawsan seluas empat hektar.

''Projek perumahan di Felda Jengka 19 masih di peringkat kelulusan oleh Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) manakala projek di Felda Jengka 11, tender telah pun dikeluarkan.

''Bagaimanapun, tapak projek perumahan di Felda Jengka 11 terpaksa dipindahkan ke tapak baru kerana kawasan yang dicadangkan dikatakan berlaku hakisan dan mendapan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Jamuan Makan Malam 'Jasamu Di Kenang' di Felda Jengka 17 dekat sini malam tadi.

Wan Salman memberitahu, Felda akan membina tiga jenis rumah berharga antara RM35,000 hingga RM40,000 seunit mengikut kemampuan generasi kedua tanah rancangan itu.

Kata beliau, rumah tersebut adalah jenis kos rendah, sederhana dan sederhana rendah yang mempunyai tiga bilik, ruang tamu, dapur, tandas serta kemudahan lain.

Dengan adanya projek perumahan tersebut, jelasnya, ia bukan sahaja dapat mengatasi masalah perumahan di kalangan generasi kedua Felda tetapi membolehkan mereka mengusahakan ladang sendiri dan tidak lagi bergantung kepada buruh asing.

Dalam perkembangan lain, beliau yang juga Naib Presiden Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) berharap agensi itu akan dapat mengenal pasti kawasan di tanah rancangannya seluruh negara bagi membina lebih banyak rumah untuk mengatasi masalah perumahan generasi kedua Felda.

''MBFM menyambut baik dan bersedia memberikan kerjasama kepada Felda bagi menjayakan sebarang aktiviti untuk kebaikan generasi kedua tanah rancangan itu," katanya.

Di petik dari blog MBFM

sapa-sapa anak felda gen2 jk
kena rebut pluang ni....

nordin ahmad
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts: 69
Points: 76
Join date: 10/11/2009
Location: Bandar Jengka.

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  zulkbo on Thu Nov 19, 2009 12:53 am

nordin ahmad wrote:
sapa-sapa anak felda gen2 jk
kena rebut pluang ni....

tak terebut Din
ada can ke lagi
mesti ramai yang mohon
lagipun kitaorang dok luar jengka
bagi peluang yang kerja kat jengka lah
ko boleh lah.... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts: 6398
Points: 6904
Join date: 15/06/2009
Location: PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  nordin ahmad on Thu Nov 19, 2009 12:06 pm

zulkbo wrote:
nordin ahmad wrote:
sapa-sapa anak felda gen2 jk
kena rebut pluang ni....

tak terebut Din
ada can ke lagi
mesti ramai yang mohon
lagipun kitaorang dok luar jengka
bagi peluang yang kerja kat jengka lah
ko boleh lah.... Very Happy

keutamaan mungkin pada anak peneroka
yg tinggal kat jk kot...

apa-apa pun kita kena berusaha
insaalah kalu ada rezeki kita dapat...

nordin ahmad
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts: 69
Points: 76
Join date: 10/11/2009
Location: Bandar Jengka.

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  iseymiyaki on Thu Nov 19, 2009 2:10 pm

ermm rumah jer ker....
ladang takdok ek huhh..

nak jugak apply la tapi klu umah jer... mesti rmi yang akan beli wat umah sewa.... Very Happy

iseymiyaki
Orang Kampung
Orang Kampung

Posts: 86
Points: 106
Join date: 08/11/2009

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  miejengka on Sat Jan 02, 2010 3:48 pm

mula2 pasang sign board perumahan generasi ke 2...dekat nak ngundi...sodok tanah...ntah bila nak buat tak tau lg...politik kuat betui la...

miejengka

Posts: 1
Points: 1
Join date: 02/01/2010

Back to top Go down

perumahan generasi 2

Post  noyie on Thu Jan 07, 2010 2:24 am

owg yg xde uwit cam aku ni leh apply ke umah gen2 tu.....
sengkek toi rasenye...
macam miejengka tu xpe la... uwit bertimbunnnnn...hihihi Very Happy

noyie

Posts: 29
Points: 40
Join date: 16/11/2009
Age: 42
Location: Jengka

Back to top Go down

generasi 2

Post  khalisah abdullah on Mon May 24, 2010 11:15 am

salam....
Kita pun hajat nak juga tapi dok jauh kg skrang ni..
hari tu mak dok kat jengka 4 cakap suruh isi borang
tapi nak ambil kat mana?

khalisah abdullah

Posts: 9
Points: 11
Join date: 24/05/2010

Back to top Go down

Re: Perumahan untuk generasi ke2 Felda

Post  khalisah abdullah on Mon May 24, 2010 12:11 pm

mana MD org jengka 4 tul kata nak bagi borang sori tak dpt facebook Very Happy

khalisah abdullah

Posts: 9
Points: 11
Join date: 24/05/2010

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum