Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Khasiat Buah Pisang

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Khasiat Buah Pisang

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 2:10 pm

Khasiat Buah Pisang

Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.

Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:

Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mud anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:

Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:

Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:

Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.
Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

PS: Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:13 pm

Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 2:17 pm

ozzy wrote:Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

alamak..kena cari psal bendi lah pulak! hehehe..ok,koi cuba mana yg terdaya demi abe ozzy osborne..ekeke Laughing

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:20 pm

strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

alamak..kena cari psal bendi lah pulak! hehehe..ok,koi cuba mana yg terdaya demi abe ozzy osborne..ekeke Laughing

jasamu di kenang..moga dicucuri rahmat hendaknya..eh..yekeni ?? ..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  strikerbuncit on Thu Nov 19, 2009 2:22 pm

ozzy wrote:
strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

alamak..kena cari psal bendi lah pulak! hehehe..ok,koi cuba mana yg terdaya demi abe ozzy osborne..ekeke Laughing

jasamu di kenang..moga dicucuri rahmat hendaknya..eh..yekeni ?? ..

balerr..lem mcm bunyi nyer? ni yg kena tukar ke topik "Luahkan Kesedihan Anda.."..sedih r aok kata gitu..hehehe...

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:25 pm

strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:
strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

alamak..kena cari psal bendi lah pulak! hehehe..ok,koi cuba mana yg terdaya demi abe ozzy osborne..ekeke Laughing

jasamu di kenang..moga dicucuri rahmat hendaknya..eh..yekeni ?? ..

balerr..lem mcm bunyi nyer? ni yg kena tukar ke topik "Luahkan Kesedihan Anda.."..sedih r aok kata gitu..hehehe...

gurau je SB..nak beri aok semangat cari khasiat bendi tu cepat & nak suruh aok kawin cepat... Very Happy

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  MD on Thu Nov 19, 2009 2:28 pm

Buah pisang memang berkhasiat...
kalau kurang sihat,elakkan makan pisang waktu malam [ rasionalnya = badan dah sejuk,makan pisang pulak-pisang pula menyejukkan badan ]

dan buah pisang yang terbaik pula buah yang masak dan hujung tangkal dan diakhir hujung buah tu ada sedikit kehijauan...[ada baca artikel dalam majalah ]

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  edi on Thu Nov 19, 2009 2:32 pm

strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:Thanks SB..info berguna pasal koi mmg suka makan pisang ..lagi satu kalau boleh tolong dapatkan khasiat sayur 'bendi' pasal tu pun sayur feveret koi.. Very Happy

alamak..kena cari psal bendi lah pulak! hehehe..ok,koi cuba mana yg terdaya demi abe ozzy osborne..ekeke Laughing

Bendi tak per, jgn brendi....kekekeke Very Happy
Lg satu kalau tak silap, pisang bole tmbah berat badan kan...

edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  MD on Thu Nov 19, 2009 2:34 pm

monyet,kera dan spesisnya amat suka makan pisang,dan ketahuilah anda bahawa haiwan ini akan mengupas 3 kali sahaja kulit pisang sebelum memakannya...kawan dah tray bagi pisang pada monyet...memang dia kupas 3 sahaja..

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 2:36 pm

MD wrote:monyet,kera dan spesisnya amat suka makan pisang,dan ketahuilah anda bahawa haiwan ini akan mengupas 3 kali sahaja kulit pisang sebelum memakannya...kawan dah tray bagi pisang pada monyet...memang dia kupas 3 sahaja..

Aok kupas bape kali ? Shocked

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Yassin on Thu Nov 19, 2009 2:44 pm

ozzy wrote:
MD wrote:monyet,kera dan spesisnya amat suka makan pisang,dan ketahuilah anda bahawa haiwan ini akan mengupas 3 kali sahaja kulit pisang sebelum memakannya...kawan dah tray bagi pisang pada monyet...memang dia kupas 3 sahaja..

Aok kupas bape kali ?



Mmg ande jenis2 buah kena ganjil perbuatan dia, keknya byk cara genap.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  sakur@86 on Thu Nov 19, 2009 2:56 pm

hmmm banyaknye khasiat pisang ni yek....pas ni koi nak jadikan pisang sebagai buah favourite lah...
xksah kan pisang pe pun dak...coz koi suke makan mentah pisang restali..

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 3:00 pm

sakur@86 wrote:hmmm banyaknye khasiat pisang ni yek....pas ni koi nak jadikan pisang sebagai buah favourite lah...
xksah kan pisang pe pun dak...coz koi suke makan mentah pisang restali..

Bakal pengantin molek amat amalkan makan pisang ni..nok molek lagi aok cari pisang tanduk lebih afdal gitu..cara pegang nok kena bebetul juge takut terlepas pisang tehh... Laughing

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Jeck Sparow on Thu Nov 19, 2009 3:04 pm

ozzy wrote:
sakur@86 wrote:hmmm banyaknye khasiat pisang ni yek....pas ni koi nak jadikan pisang sebagai buah favourite lah...
xksah kan pisang pe pun dak...coz koi suke makan mentah pisang restali..

Bakal pengantin molek amat amalkan makan pisang ni..nok molek lagi aok cari pisang tanduk lebih afdal gitu..cara pegang nok kena bebetul juge takut terlepas pisang tehh... Laughing


Setahu koi la.. Sakur@ ni bukan ler Bakal pengantin Tapi mungkin bakal menjadi ibu ahakkkssssss

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 3:08 pm

Jeck Sparow wrote:
ozzy wrote:
sakur@86 wrote:hmmm banyaknye khasiat pisang ni yek....pas ni koi nak jadikan pisang sebagai buah favourite lah...
xksah kan pisang pe pun dak...coz koi suke makan mentah pisang restali..

Bakal pengantin molek amat amalkan makan pisang ni..nok molek lagi aok cari pisang tanduk lebih afdal gitu..cara pegang nok kena bebetul juge takut terlepas pisang tehh... Laughing


Setahu koi la.. Sakur@ ni bukan ler Bakal pengantin Tapi mungkin bakal menjadi ibu ahakkkssssss

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  zulkbo on Thu Nov 19, 2009 3:08 pm

banyak jenis pisang ni SB
agak-agak aok pisang mana
paling banyak khasiat scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  MD on Thu Nov 19, 2009 3:09 pm

Jeck Sparow wrote:
Setahu koi la.. Sakur@ ni bukan ler Bakal pengantin Tapi mungkin bakal menjadi ibu ahakkkssssss

takde mende lah tu kira selesai je la...settle

MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  sakur@86 on Thu Nov 19, 2009 3:11 pm

ozzy wrote:
Jeck Sparow wrote:
ozzy wrote:
sakur@86 wrote:hmmm banyaknye khasiat pisang ni yek....pas ni koi nak jadikan pisang sebagai buah favourite lah...
xksah kan pisang pe pun dak...coz koi suke makan mentah pisang restali..

Bakal pengantin molek amat amalkan makan pisang ni..nok molek lagi aok cari pisang tanduk lebih afdal gitu..cara pegang nok kena bebetul juge takut terlepas pisang tehh... Laughing


Setahu koi la.. Sakur@ ni bukan ler Bakal pengantin Tapi mungkin bakal menjadi ibu ahakkkssssss

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ce oak bace bebetul...jgn gelojoh ngat membacenye...hmmmm

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Yassin on Thu Nov 19, 2009 3:12 pm

zulkbo wrote:banyak jenis pisang ni SB
agak-agak aok pisang mana
paling banyak khasiat

Keknya zul kawan ada dengor pisang nei ada jenis2 BISE mekala di makan, boleh En MD cerita sikit jenis2 pisang hok BISE tu.

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  sakur@86 on Thu Nov 19, 2009 3:13 pm

zulkbo wrote:banyak jenis pisang ni SB
agak-agak aok pisang mana
paling banyak khasiat scratch

ozzy cakap kat koi tadi pisang tanduk banyak khasiat...

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Yassin on Thu Nov 19, 2009 3:16 pm

sakur@86 wrote:
zulkbo wrote:banyak jenis pisang ni SB
agak-agak aok pisang mana
paling banyak khasiat

ozzy cakap kat koi tadi pisang tanduk banyak khasiat...

Pozi cakap .... setahu koi pisang Embun....hel...hel...


Last edited by Yassin on Thu Nov 19, 2009 3:17 pm; edited 1 time in total

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 3:17 pm

sakur@86 wrote:

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ce oak bace bebetul...jgn gelojoh ngat membacenye...hmmmm

mmm..2-3 kali juge koi ulang baca...7 sept. 2009 bermakna baru 2 bulan lepas kan ??

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Jeck Sparow on Thu Nov 19, 2009 3:19 pm

ozzy wrote:
sakur@86 wrote:

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ce oak bace bebetul...jgn gelojoh ngat membacenye...hmmmm

mmm..2-3 kali juge koi ulang baca...7 sept. 2009 bermakna baru 2 bulan lepas kan ??

Betul la tu kiranya bukan lagi la bakal pengantinyerrr dah jadi bini orang dah punnn hu..hu sekarang ni la.....

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  sakur@86 on Thu Nov 19, 2009 3:20 pm

ozzy wrote:
sakur@86 wrote:

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ce oak bace bebetul...jgn gelojoh ngat membacenye...hmmmm

mmm..2-3 kali juge koi ulang baca...7 sept. 2009 bermakna baru 2 bulan lepas kan ??

yee 2 tarikh ayah koi meninggal..koi nikah 30 Oktober baru ni je...paham????

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  ozzy on Thu Nov 19, 2009 3:21 pm

sakur@86 wrote:
ozzy wrote:
sakur@86 wrote:

sakur@86 wrote:
koi pun dah xdek ayah jgk... ayah koi meninggal pada 07 September 2009 bersamaan 17 Ramadhan 1430...sedih sangat...koi dah la nak kawen lagi sebulan jek wak2 2..hmmmm bersama2 lah kite sedekah kan al-fatihah untuk arwah ayah2 kite yek..al-fatihah....

maknanya salah la statement ni ?? hehe

ce oak bace bebetul...jgn gelojoh ngat membacenye...hmmmm

mmm..2-3 kali juge koi ulang baca...7 sept. 2009 bermakna baru 2 bulan lepas kan ??

yee 2 tarikh ayah koi meninggal..koi nikah 30 Oktober baru ni je...paham????

oo..ok..baru faham..hehe

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Khasiat Buah Pisang

Post  Sponsored content Today at 5:45 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum