Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

View previous topic View next topic Go down

Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Jeck Sparow on Fri Nov 20, 2009 3:39 pm

Benarkah ibu sebenarnya yang menjadi penyambung zuriat, bukannya bapa...?? Jika Pendapat ini betul mengapa anak lelaki amat diharapkan contohnya dalam keturunan SYED..

.....Anggapan anak lelaki sebagai penyambung zuriat, lalu menolak kehadiran anak perempuan adalah satu kesilapan fakta yang besar.Adalah tidak patut seseorang Islam berfikiran bahawa anak perempuan tidak boleh menyambung zuriat keluarganya. Tanggapan yang salah ini tidak awajar ada pada umat Islam apa lagi kalau mereka ni berketurunan Syed...(Bukan nak condem mana mana just for example)

Cuba kita rujuk pada sejarah Rasullah, bukankan anak-anak Rasulullah yang hidup semuanya perempuan, dan tidakkah dari anak perempuan itulah lahirnya berbagai keturunan yang dikatakan sebagai penyambung zuriat. Sejarah ini tidak sesiapapun boleh menafikannya. Jelasnya dari anak perempuan pun boleh melahirkan zuriat, malah itulah yang sebenarnya..

Sebenarnya di dalam Islam, membinkan kepada bapa hanya sebagai memudahkan kita mengenali keluarganya di dunia ini saja. Kerana nama bapa lebih dikenali dari nama ibu. Tetapi yang dikir di sisi ALLAH ialah ibunya. Sebab itu sewaktu jenazah dibacakan talkin, disebutkan bin Ibunya. Dan di Hari Akhirat nanti semua manusia akan dipanggil dengan berbinkan ibunya juga.

Apa logiknya zuriat kita dr ibu? Sebenarnya ibu yg mengandung anaknya tidak diragu kesahihhanya, berbeza dengan si ayah masih boleh diragui kesahihhannya.

Buktinya.......seorang perempaun yang ditidur oleh tiga atau lebih dari lelaki secara bergilir gilir atau berselang sehari. Hasildari perbuatan itu si perempaun itu mengandung> Agaknya anak siapakah yang dikandung itu. Tentu tak dapat ditentukan siapa bapanya (kecualli DNA la..) tetapi ibunya sudah boleh dipastikan, sebab itu dalam hal ini Islam lebih mengiktiraf ibu dari bapa. Jadi... jelas ibulah sebenarnya penyambung zuriat sehingga ke akhirat...


Wallahhuallam...

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Yassin on Fri Nov 20, 2009 3:48 pm

Marah di geng syed membaca nie kawan tak tahu.... Very Happy

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  acey on Fri Nov 20, 2009 3:53 pm

geng syed ni mmg ada sikit timingnye, esp sentuh pasal kesyedkannya

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  strikerbuncit on Fri Nov 20, 2009 3:56 pm

nasib baik dlm forum ni ada sayed je..bkn syed..huhu

*sayed,mlm ni nk gi mana plak?

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Jeck Sparow on Fri Nov 20, 2009 4:14 pm

Yassin wrote:Marah di geng syed membaca nie kawan tak tahu.... Very Happy

Tak der niat pun nak fokuskan kepada mana mana keturunan terpulang pada akal untuk membuat penilaian

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  zulkbo on Fri Nov 20, 2009 4:52 pm

jeck dah memulakan kisah
panasnya..ader saper nak komen..
pada koi ada hat betulnya jugak
tapi thread ni agak sujektif
memerlukan yang pakar
untuk mengulas... Rolling Eyes Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Jeck Sparow on Fri Nov 20, 2009 4:53 pm

zulkbo wrote:jeck dah memulakan kisah
panasnya..ader saper nak komen..
pada koi ada hat betulnya jugak
tapi thread ni agak sujektif
memerlukan yang pakar
untuk mengulas... Rolling Eyes Very Happy

Sajer nak tgk sejauh maner ahli forum ni berhujah tak lebih dari tu pun hehehe

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  zulkbo on Fri Nov 20, 2009 5:28 pm

"Sebab itu sewaktu jenazah dibacakan talkin, disebutkan bin Ibunya. Dan di Hari Akhirat nanti semua manusia akan dipanggil dengan berbinkan ibunya juga".



membaca ayat ni buat koi
insaf lah pulok
bersediakah kita untuk
mengadap tuhan yang esa Sad

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  zulkbo on Sat Nov 21, 2009 12:49 am

"Apa logiknya zuriat kita dr ibu? Sebenarnya ibu yg mengandung anaknya tidak diragu kesahihhanya, berbeza dengan si ayah masih boleh diragui kesahihhannya."


ni koi setuju
kejujuran isteri penting
takut sang suami...
hanya menjadi kambing hitam
anak orang bebin kan sang suami
satu lagi kalau dalam kes anak
di luar nikah.si ibu menjadi hak mutlak
keatas anak tapi si "penderma" zuriat
tu tidak mendapat apa-apa...

#kita ambil kira kalau anak itu kaya
ke aper... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  zulkbo on Sat Nov 21, 2009 1:03 am

Bab syed tu koi tak mau lah komen banyak..
pada koi keluarga pun harus diutamakan
macam adat perpatih contohnya..mereka
berpegang pada adat..begitu juga bab syed nih
hubungan kekeluargaan yang diterapkan oleh mereka
dari dulu sampai sekarang menunjukkan mereka bersatu hati..
ada kebaikannya jua..hubungan kekeluargaan mereka tak mudah
putus..saya ambil contoh saya sudah lah..bila dah bekeluarga
dengan orang jauh satu ditimur dan satu di utara hubungan
dengan sepupu sepapan dah jadi longgar ..kena pulak mereka
juga kahwin dengan org jauh..jadi nak berkumpul sekali
pun susah..keturunan syed ni diorang satukan antara keturunan
mereka jer jadi dah tentu rapat...itu dari segi baiknya..
yang lain korang sambunglah yek... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  zulkbo on Sat Nov 21, 2009 10:53 am

koi dok tunggu gak hat jantan
komen thread ni..
sema membisu jer
sensitif kut scratch

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Yassin on Sat Nov 21, 2009 11:00 am

Kita kala kat pahang ini syed tak berapa mendapat tempat tapi kala WAN jangan ditebing.. Very Happy silap2 kena panggil Engku.. semuanya ada kaitan dgn kesultanan Pahang. Kawan x berani nak komen bab ini sebab berkiatan dgn kesultanan Pahang. Daulat tuanku!

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  sakur@86 on Mon Nov 23, 2009 9:35 am

otak bluurrr la pagi ni k.jeck ...xdapat nak komen...lagipun topik k.jeck ni agak berat jgk la....tapi sume 2 mmg betul....

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  sakur@86 on Mon Nov 23, 2009 9:38 am

Yassin wrote:Kita kala kat pahang ini syed tak berapa mendapat tempat tapi kala WAN jangan ditebing.. Very Happy silap2 kena panggil Engku.. semuanya ada kaitan dgn kesultanan Pahang. Kawan x berani nak komen bab ini sebab berkiatan dgn kesultanan Pahang. Daulat tuanku!

Bro Yassin oak keturunan pe?hehe saje jek tanye...

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Zuriat Ibu Hingga Ke Akhirat

Post  Sponsored content Today at 9:17 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum