Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Ibadah Korban

View previous topic View next topic Go down

Ibadah Korban

Post  zulkbo on Wed Nov 25, 2009 9:44 pm

Sempena hari raya korban yang nak menjelang
dua hari lagi koi nak kongsi ngan aok me...






Bagi yang sudah biasa dengan ibadah haji dan korban, mungkin tiada kemusykilan. Namun bagi yang baru berjinak-jinak dengan ibadah korban ini sudah tentunya banyak kemusykilan dan persoalan yang bermain di dalam hati. Berikut terdapat beberapa tips yang boleh dijadikan panduan.

Menunaikan haji ke Mekah bagi yang berkemampuan adalah ibadat yang terkandung dalam Rukun Islam dan mula diwajibkan ke atas umat Islam pada tahun ke-6 Hijrah.

Hari Raya Aidiladha yang jatuh pada 10 Zulhijjah juga disebut Hari Raya Haji atau Hari Raya Korban. Bagi yang tidak mengerjakan haji sudah tentu sibuk dengan persiapan melaksanakan niat korban yang diraikan pada 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Wed Nov 25, 2009 9:45 pm

Umur haiwan korban dikelaskan begini:


1. Unta – berumur antara lima hingga enam tahun.

2. Lembu, kerbau atau kambing – berumur antara dua hingga tiga tahun.

3. Biri-biri – berumur antara setahun hingga dua tahun atau yang berumur melebihi enam bulan tetapi sudah bersalin gigi hadapan.

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Wed Nov 25, 2009 9:46 pm

Jenis haiwan yang boleh dijadikan korban pula ialah haiwan al-an’am iaitu unta, lembu, kerbau, kambing dan biri-biri sama ada jantan atau betina yang tidak cacat. Cacat yang dimaksudkan termasuklah:


1. Tiada atau terpotong telinga atau lidah atau ekor walaupun sedikit;

2. Buta sebelah mata atau kedua-duanya;

3. Gila atau berpenyakit;

4. Berkudis walaupun sedikit;

5. Tersangat kurus atau terlalu tempang; dan

6. Yang bunting atau yang baru melahirkan anak.

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Wed Nov 25, 2009 9:46 pm

Daging korban pula terbahagi kepada dua iaitu korban wajib atau nazar, dan korban sunat. Daging korban wajib atau nazar wajib disedekahkan kesemuanya. Haram ke atas orang yang berkorban itu memakan daging tersebut.

Bagi korban sunat pula, sunat hukumnya bagi orang yang empunya korban itu memakan sebahagian daripada daging tersebut.

Dalam berkorban juga terdapat beberapa pantang larang yang telah digariskan dalam syariat, iaitu:


1. Haram menyedekahkan daging korban kepada orang kafir.

2. Orang yang melaksanakan korban atau warisnya tidak boleh menjual daging, kulit, bulu atau mana-mana bahagian haiwan korban tersebut.

3. Haram menjadikan kulit dan daging haiwan korban itu sebagai upah kepada penyembelih, tetapi harus diberikan dengan jalan sedekah atau hadiah.

4. Sisa tulang yang telah dimasak atau dimakan hendaklah ditanam. Elak dibiarkan bersepah sehingga dimakan haiwan lain seperti kucing atau anjing. Ini adalah satu adab dalam pengabdian diri kepada Allah s.w.t. Jika tidak disengajakan, maka tidak berdosa.

5. Jika telah bernazar untuk korban haiwan yang sudah ada kecacatan, maka wajar dilaksanakannya.


Semoga dengan panduan ini dapatlah kita sama-sama menjadikan ibadah korban sebagai amalan tahunan kita. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  lepat_ubi on Wed Nov 25, 2009 11:54 pm

ye...insya allah...semoga ibadah korban diterima allah...

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  ozzy on Thu Nov 26, 2009 9:24 am

Koi mmg x leh tgk org sembelih lembu ni..nampak airmata lembu tu meleleh..aduh sayunya mmg x sanggup nak nengok..koi tolong potong n makan daging jela..

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Fri Nov 27, 2009 9:05 pm

Sebahagian warga Pakistan bergotong-royong melapah salah seekor lembu yang dikorbankan sempena Hari Raya Aidiladha di Masjid Jamek Pakistan, Kampung Baru, Kuala Lumpur hari ini. - Gambar ZAINI HUSIN




zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 12:45 pm

salam aok me...
nilah ibadah yang koi buat tahun ni
moga mendapat keberkatan dan diterima
Allah swt hendaknya..... Very Happy



zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  labu sayong on Sat Nov 28, 2009 12:53 pm

zulkbo wrote:salam aok me...
nilah ibadah yang koi buat tahun ni
moga mendapat keberkatan dan diterima
Allah swt hendaknya..... Very Happy



mane aok nyer?jd pemrhati bebas ke?... Very Happy

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  Cik_N on Sat Nov 28, 2009 12:58 pm

Qurban Tenaga itu-SEDEQAH, Qurban Masa itu-FISABILILLAH, Qurban Harta itu-BERZAKAT, dan Qurban Nyawa itu -JIHAD...Salam Idul Adha...

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 6:10 pm

labu sayong wrote:

mane aok nyer?jd pemrhati bebas ke?... Very Happy


pertama koi jadi cameraman
kedua koi dah pasang niat syaratnyalah...
hat lain sema orang membuatnya
koi kena lembu garang..elok turun lori jer
lembu ngamuk la sket..tu yang jauh jer
ngambik gambo..hu hu hu Very Happy Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 6:22 pm

biasalah bila dah buat korban tu
maka adalah sket masakan juadah
menjamu orang kira kendurilah
sekor lembu biasa ada 7 bahagian
kat alor setar ni satu lembu boleh korban
dan aqiqah sekali..yang penting niat kita
jadi koi adalah 2 bahagian yang satu korban
kita hadiah@sedekah mentah kat jiran ,tetamu
umah kita yang aqiqah semanya buat masak
dan dijamu makan....




yang ni biasa dah..sup gearbox..
berlemak weh..koi tak berani makn byk..
hu hu hu Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 6:29 pm

sekawah ni daging aqiqah kebiasaannya
orang buat masakan yang manis-manis
salah satunya masakan ni lah..koi
rasa masak kicap kut..koi tukang ngacau
jer ..mak andih koi tukang boh ramuannya
hu hu hu





selebihnya ada diorang membuat masak kurma
dan daging bakar..tak sempat nak masuk sini...
mana yang koi tolong masak koi sempat snap la gambonyer... cheers

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  labu sayong on Sat Nov 28, 2009 6:31 pm

kalu dlm cite Pramlee tu die kasi bau je..aok ni kasi tgk gambo je..huhu...

labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 31
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 8:23 pm

labu sayong wrote:kalu dlm cite Pramlee tu die kasi bau je..aok ni kasi tgk gambo je..huhu...

minat p.ramlee ropernya
aok ni yek?..hu hu hu
nanti koi pos ke aok la
masakan ni..he he he Very Happy

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Sat Nov 28, 2009 9:18 pm

Cik_N wrote:Qurban Tenaga itu-SEDEQAH, Qurban Masa itu-FISABILILLAH, Qurban Harta itu-BERZAKAT, dan Qurban Nyawa itu -JIHAD...Salam Idul Adha...



zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  zulkbo on Mon Nov 15, 2010 11:21 pm

zulkbo wrote:salam aok me...
nilah ibadah yang koi buat tahun ni
moga mendapat keberkatan dan diterima
Allah swt hendaknya..... Very Happy



pejam celik..pejam celik
sekejap je dah masuk
setahun... Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Ibadah Korban

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum