Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Sketsa Banjir 2007

View previous topic View next topic Go down

Sketsa Banjir 2007

Post  Jeck Sparow on Sun Nov 29, 2009 4:40 pm

Assalamualaikum...
Hari mendung hujan rebas rebas turun masa ni mengingatkan kawan peristiwa 2 tahun lepas sebelum menjelangnya hari raya Aidul Adha...

Bera...
Sekitar November 2007
Masa tu kawan dalam pantang masih memegang status pengangur sebab belum bekerja hehehe kawan cuma duduk dirumah mekala Husband bekerja di Bandar Bera.Kiranya dia berulang alik ke tempat kerja dari umah mak kawan.Seperti biasa di ke tempat kerja hujan dah seminggu belum juga reda dari malam bawakla ke pagi air sungai dah makin besor tapi masa tu belom lagi nak melimpah. Rasanya masa tu seminggu lagi nak menyambut Hari Raya Haji..

Seperti biasa husband kawan ke tempat kerja tapi tak sampai 30 minute dia dah balik..rupanyer air sungai Bera dah melimpah tak pernah pernah Jambatan Bera di naiiki air tapi tahun tu pacuan 4 roda pun tak boleh melepasi...


Jadi penduduk di sekitar Bandar 32 tak lepas nak kemena walaupun kawasan penepatan tak dinaiki air tapi kami terputus hubungan. Kami pendudk setempt mendapatkan barang keperluan harian ke bandar yang berhampiran seperti Temerloh, Kerayong dan Triang oleh kerana terputus hubungan tak dapatla lami semua ke Bandar seperti biasa.

Walaupun tempoh perjalanan hanya mengambil masa hanya 20 minit untuk ke Bandar Bera tapi kami tak lepas nak ke sana.Sungguhpun begitu perkhidmatan Bot disediakan tapi rasanyer tak berbaloi kerana untuk sampai ke Bandar Bera, Kerayong, dan Triang kami terpaksa turun naik Bot sebanyak 3-4 kali..tambangnyer harap maklum...bila perkhidmatan ini amt amat diperlukan pengusaha pengusaha ini akan mengambil kesempatan...


Pelik tapi Benar.. hehehe
kenapa kawan kata begitu banyak perkara pelik dan benar berlaku sekitar Bah tahun tu.. antaranya..
Harga Setong Gas meningkat sehingga RM 40 setong nak tak nak siapa yang memerlukan terpaksa juga membelinya..Lilin dan minyak tanah juga menjadi rebutan tapi almaklum sajerla permintaan melebihi stok yang ada jadi..peniaga kedai runcit berhampiran menaikkan harga tanpa sekatan..

Berbalik kita pada hujan yang tak henti henti mengakibatkan Sistem Janakuasa TNB dinaiki air dan Rumah Pam JBA juga ditenggelami air..kami penduduk setempat bergelap dan tak der bekalan air bersih selama seminggu..alamatnyer maner yang isi rumahnyer ramai tadah air hujan untuk mendapatkan air..tapi nasib baikla musim hujan ni kita rasa kurang nak mandi memandangkan cuaca yang sejuk dan kurang berpeluh..sehari sekali tu memadai la..

Keadaan pada masa tu tak ubah macam zaman mula mula duduk di Felda kerana masa tu tak dapat bekalan air terus kerumah dan Genarator digunakan untuk bekalan Elektrik untuk kadar masa tertentu sahaja.

Bila sebut jer banjir....tak dapat nak dibayangkan masa tu..nak Charge Handphone tak dapat harapkan maner yang ader charger dalam kereta jer la..bukan tu sajer..Petrol di catu..bayangkan nak dapatkan Petrol berlu beratur sepanjang 1KM baru dapat petol itupun terhad..

Setakat ni bila hujan tak berenti turun pendudukk setempat dah mula beringat untuk menyimpan bekalan yang diperlukan untuk musim banjir tapi alhamdulillah dah 2 tahun perkara ni berlalu harap harap dah tak berulang.. Aminnn

Itu sajer la yang dapat kawan kongsi bersama banyak la yang kawan kena reload kalau nak posting kat sini insyaallah kalau diizinkan kawan sambung lagi...


Last edited by Jeck Sparow on Mon Nov 30, 2009 12:18 pm; edited 1 time in total
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  lepat_ubi on Sun Nov 29, 2009 5:45 pm

wah...kak jeck nampok gaye nye telah mengimbau kenangan di mase lalu....
banjir oh banjir...koi tak pernoh merasa kena bnjir...kek nye kalo menolong mengemas rumoh abg koi yg kena banjir ada la....rumoh koi so far alhamdulillah la... tak banjir lagi la... kek nye dulu mase duk kat matrik pahang tu...jalan kat simpang jengka tu banjir teruk kabo nye... bas pun tak lepas lalu..nok balik umoh ikut sungai jerik nu...
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Jeck Sparow on Sun Nov 29, 2009 6:28 pm

lepat_ubi wrote:wah...kak jeck nampok gaye nye telah mengimbau kenangan di mase lalu....
banjir oh banjir...koi tak pernoh merasa kena bnjir...kek nye kalo menolong mengemas rumoh abg koi yg kena banjir ada la....rumoh koi so far alhamdulillah la... tak banjir lagi la... kek nye dulu mase duk kat matrik pahang tu...jalan kat simpang jengka tu banjir teruk kabo nye... bas pun tak lepas lalu..nok balik umoh ikut sungai jerik nu...

itu la.. duk menung depan PC ni tadi..hujan tak berenti renti tu yang terimbau tu hehehe
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  zulkbo on Mon Nov 30, 2009 12:41 am

Jeck Sparow wrote:

itu la.. duk menung depan PC ni tadi..hujan tak berenti renti tu yang terimbau tu hehehe

kalau orang dulu-dulu bila banjir suker nor
almaklum cepat jer tido..tak der menda nak wat
sebab orang dulu-dulu anak ramai mcm orang tua koi
8 beradik.tak caya tanya LU berapa beradik dia??
8 jugak..hu hu hu..
#LU..jangan maree..nanti kena jual kat pasar
wah..wah..wahh... cheers pirat
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  koy101 on Mon Nov 30, 2009 1:07 am

Taun 2007 menyaksikan seluruh perumahan aku menyambut aidil-adha di pusat pemindahan banjir kat Sek. Men. Seberang Temerloh..... Baik sembahyang.... dan korban...

Hok tang korban tuh yg xcekok nyer.... Org nak antor sampai 6 7 ekor lembu suoh tumbangkan.... Org tua amik 3 ekor jer... Hok lain xsanggup dah.... suoh g antor kat tmpt lain......

Taun yg sama menyaksikan kelemahan besor penyelaras banjir ( i.e. JKM ). Sampai ader yg cumer dpt biskut kering ikut kepala..... ( Mungkin pada yg dengor, hanya citer nak burukkan jer... tp time nih ler... rasa nak berasap kepala bila tok4 suoh amik bekalan... ).

Dan paling best bila Dato' Tan umum Chenor xder masalah... keknyer tmpt kak ipor aku di rumah banjir nuuu.... masuk seminggu lebih xder air dan api..... dan paling best langsung xsampai bekalan makanan.......

Abg aku sampai ajak aku redah ngan hilux cari jalan masuk,.... dan alhamdulillah... jumpa.... maka hilux aku bertukor tugas jadi JBA... amik bekalan air bersih dr umah mak ayah aku.... gi antor sana 2 ari skali.... kali pertama jer kome antor 5 tong plastik biru hok besor tuh..... Bayangkan ler.... nak nyambut raya.... org dah sampai ceduk air sungai yg kotor nu... nak masak.....

Mungkin ader member dr chenur yg leh citer dengan lebih lanjut......

Utk aku... kawasan perumahan aku... xder masalah ngat.... irg muda masih kuat lagi... bahkan sepanjang banjir... kome jaga sendiri kawasan kome.... Cumer mmg bengang giler kat penyelaras banjir time tuh..... macam $%%^&....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 30, 2009 11:57 am

Kawasan Bera ni pun lebih kurang itu juga penyelenggaraan dalam pembahagian bantuan banjir ni almaklum saje la kami ni first time terkepung kerana Banjir tapi kawasan penempatan tak ditenggelami air pun alhamdulillah la...
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Awangmaseru on Mon Nov 30, 2009 12:06 pm

salam..
tuan do bera org jerantut ke. moga moga dia buat keje memolek.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 30, 2009 12:15 pm

Awangmaseru wrote:salam..
tuan do bera org jerantut ke. moga moga dia buat keje memolek.

Tak pasti la asalnyer DO Bera ni mudah mudahan yang lepas djadikan pengajaran dan Iktibar
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  MD on Mon Nov 30, 2009 12:20 pm



gambar banjir 2007 - Kota Tinggi Johor antara dareah yang paling teruk dilanda banjir..sampai 2 kali..

sebelum banjir besar 2007.sehari sebelum tu ada pegi Bera kenduri kawen member...petang tu balik air dah cecah jalan...plan memang nak balik esok paginya memang ada...penyudah ada sedara mara yang seminggu terkandas kat sana takleh keluar sbb jalan tenggelam banjir...
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  MD on Mon Nov 30, 2009 12:26 pm


banjir 2007..Kluang Johor..
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 30, 2009 12:34 pm

Alhamdulillah penempatan Felda Tak dinaiiki air cuma terputus hubungan kerana Jalan dinaikki air..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  sakur@86 on Mon Nov 30, 2009 12:42 pm

Salam Alaik....kenangan banjir 2007..waktu banjir ni koi keje kedai makan kat bandar kerayong..mgkin disebabkan musim hujan dan bekalan yg kurang org ambik anisiatif makan kat kedai jek..so koi kat kedai 2 dah xcukup kaki dan tangan nak layan org datang...rase nak menangis pun ade waktu 2.... Crying or Very sad Crying or Very sad

Kenangan lain dgn banjir ni masa nak blik beraye haji kat umah...umah koi kat (F)triang 1 jek tapi disebabkan banjir terpakse la pusing ikut tembangau dan tembus di bera selatan dan sampai la simpang triang 1 tu..patutnye dari bandar kerayong k triang 1 ni dalam 30minit jek tapi dah musing tembangau dulu jadi kat 2jam lebih jgk la...sampai kat umah api jek dah ade tapi air xdek lagi so, bekalan air kami ambik dari perigi belakang umah jiran...syok jgk mandi perigi ni maklum lah dah berzaman xmerase mandi perigi wat dibanjir ni dapat lah merase semula kesegaran mandi perigi...hehehe

Umah tok koi kat Chenor habis kene banjir..tok koi dok sekara,sekara antara kampung yang teruk dilanda banjir...air naik sampai paras tingkap umah bagi yang duk kawasan rendah..waktu 2 nak tpon tanye keadaan pun susah...tawakal jek..surut jek banjir koi balik kampung tolong tok koi cuci umah...selut lumpur xyah nak kabor la hingga separas betis sampai panggil bekho suh tolak lumpur banjir 2..tapi itulah kenangan..... sunny sunny
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 31
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  lepat_ubi on Mon Nov 30, 2009 12:53 pm

zulkbo wrote:
Jeck Sparow wrote:

itu la.. duk menung depan PC ni tadi..hujan tak berenti renti tu yang terimbau tu hehehe

kalau orang dulu-dulu bila banjir suker nor
almaklum cepat jer tido..tak der menda nak wat
sebab orang dulu-dulu anak ramai mcm orang tua koi
8 beradik.tak caya tanya LU berapa beradik dia??
8 jugak..hu hu hu..
#LU..jangan maree..nanti kena jual kat pasar
wah..wah..wahh... cheers pirat

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil
avatar
lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 28
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  sakur@86 on Mon Nov 30, 2009 12:55 pm



sedikit rakaman banjir disekitar Chenor..
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 31
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Sketsa Banjir 2007

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum