Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Keramat Cinta LOMBOK

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Keramat Cinta LOMBOK

Post  Qaisara on Mon Nov 30, 2009 11:26 am

Keramat cinta Lombok
Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my




KUALA LUMPUR: Sikap romantis selain keinginan memenuhi adat keperkasaan lelaki andainya berjaya membawa pulang anak dara dari negara asing ke kampung halaman selepas keluar merantau, menyebabkan kira-kira 600 gadis dari negara ini terperangkap dalam ‘keramat cinta’ pemuda Lombok.

Mereka kini menjadi sebahagian penghuni Pulau Lombok, di timur Indonesia, namun hampir semua gadis yang berusia 13 hingga 30-an itu mengikut kekasih pemuda Lombok yang dikenali ketika lelaki terbabit bekerja di negara ini, atas kerelaan hati masing-masing.

Dipercayai keadaan itu berlaku berikutan lebih setengah juta lelaki daripada 2.5 juta penduduk Pulau Lombok yang majoritinya daripada suku kaum Sasak, berhijrah ke luar negara terutama Malaysia untuk mencari rezeki.

Situasi itu turut menyebabkan sesetengah kampung di pulau itu ketandusan lelaki sehingga terpaksa melantik ketua kampung di kalangan kaum wanita.

Sebuah organisasi sukarela yang bertanggungjawab terhadap tenaga kerja Indonesia iaitu Perhimpunan Indonesia Untuk Buruh Migran Berdaulat (Migrant Care), turut membuat kajian impak disebabkan migrasi itu.

Migrant Care mempunyai lebih 200 cawangan di seluruh Indonesia termasuk di pulau berkenaan.

Wakil organisasi itu di Malaysia, Alex Ong (gambar), berkata pihaknya menerima banyak pertanyaan daripada keluarga di negara ini yang meminta pertolongan mengesan anak gadis atau ahli keluarga mereka yang dipercayai dibawa lari ke Lombok kerana mengikut buah hati masing-masing.

Katanya, pihaknya sedia membantu setakat yang termampu sekiranya ada ibu bapa atau penjaga gadis yang meminta bantuan.

“Bagi menangani masalah ini, saya fikir satu kajian mendalam perlu dilakukan cerdik pandai dari kedua-dua negara serumpun ini kerana ia membabitkan pernikahan antara dua budaya.

“Migrasi lelaki dari negara jiran terutama pemuda Lombok kini diibarat satu evolusi atau ‘cross cultural evolution’ yang menyebabkan percampuran budaya apabila penghijrah itu bercampur gaul dengan penduduk negara ini.

“Memang benar mereka (pemuda Lombok) berhijrah ke negara ini untuk bekerja, tetapi tidak boleh dinafikan secara biologi mereka juga mempunyai naluri ingin mendampingi wanita.

“Mungkin pilihan termudah yang ada bagi mereka ialah gadis naif di bawah umur. Pada masa sama gadis yang dipilih itu sangat bahagia apabila dilayan dengan pujuk rayu,” katanya apabila diminta mengulas kes membabitkan gadis negara ini yang lari meninggalkan keluarga demi mengikut kekasih mereka ke pulau itu.

Bagaimanapun, kes berkenaan sebenarnya meruntun hati lebih-lebih di kalangan ibu bapa gadis apabila mengetahui anak tersayang lari begitu jauh ke seberang.

Tahun lalu, antara gadis yang terperangkap dalam keramat cinta pemuda Lombok dan kini bergelar isteri ialah Che Siti Nor Azreen Che Ishak, 14; Nur Liyana Abd Rahim, 19; Noor Fadilah Ahmad, 19; Sanisah Abu Bakar, 34; Nurul Wahida Hamzah, 21, dan Aishah Mokhtar, 28.

Terbaru, seorang pelajar yang juga artis remaja, Salsabila Yunan, 15, atau Bella turut cair dengan pujukan pemuda Lombok dan kini dilaporkan mengandung selepas berkahwin dengan lelaki yang membawanya ke pulau itu, Ogos lalu.

Felo Penyelidikan Utama, Institut Tamadun Alam Melayu (Atma), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Noriah Mohamed, yang sempat mengadakan kajian di Lombok dipetik berkata, adat istiadat perkahwinan dalam budaya masyarakat Lombok agak pelik kerana bakal pengantin perlu dibawa lari.

“Melarikan gadis yang disukai adalah perkara biasa bagi masyarakat di pulau itu dan ia menjadi tradisi berkurun-kurun lamanya. Tindakan pemuda Lombok melarikan gadis yang mereka cintai adalah bagi menunjukkan sikap kelelakian dan keperkasaan mereka.

“Bagaimanapun, gadis yang mereka larikan tidak akan `dirosakkan’. Minimum masa bakal pengantin perempuan dilarikan ialah tiga hari. Selepas itu, pemuda berkenaan perlu menghantar rombongan meminang pengantin perempuan,” katanya dalam satu laporan.

Bagaimanapun, Pemangku Duta Besar Malaysia di Jakarta, Amran Mohamed Zin, berkata jumlah wanita Malaysia yang dikesan di Lombok tidaklah seramai statistik didakwa Migrant Care itu.

Enggan mendedahkan angka sebenar, beliau berkata, pihak kedutaan memang ada menerima beberapa laporan kes wanita Malaysia berkahwin dan menetap di Lombok.
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  Qaisara on Mon Nov 30, 2009 11:29 am

siri 999 minggu lepas ada menyiarkan kisah lelaki lombok...malahan hampir setiap minggu akhbar ada menyiarkan kisah lelaki lombok ni...
any komen...
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  MD on Mon Nov 30, 2009 12:06 pm

penggunaan bantuan lain seperti ilmu hitam,tangkal,minyak turut membantu...
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  Qaisara on Mon Nov 30, 2009 12:14 pm

MD wrote:penggunaan bantuan lain seperti ilmu hitam,tangkal,minyak turut membantu...

tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...
avatar
Qaisara
Ketua Kampung
Ketua Kampung

Posts : 104
Points : 116
Join date : 10/11/2009
Location : Balok, Kuantan, Pahang

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  Jeck Sparow on Mon Nov 30, 2009 12:17 pm

Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Yang kawan paham di nak balik tapi tak diizinkan oleh ayahnyer untuk balik bersama si suami tu yang jadi payoh tu.. mekala anok dah bahagia terimalah sesiapa sahaja seadanyer..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  MD on Mon Nov 30, 2009 12:32 pm

Qaisara wrote:
MD wrote:penggunaan bantuan lain seperti ilmu hitam,tangkal,minyak turut membantu...

tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

hak pelakon,kaya raya tu jangan kira weh...hehehhe.cer tengok asraf shinclair dengan Bunga tu memang bahagia la...[alamak,macam mana kawan boleh tejebak dengan artis2 Indon ni heheheee]
biasa masalah mendatang bilamana jadi pada orang biasa biasa ni....banyak masalah sebenarnya tapi tak didedahkan aje...
mintak diajauhkan lah sebaiknya...
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  edi on Fri Dec 04, 2009 10:10 am

Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Yang kawan paham di nak balik tapi tak diizinkan oleh ayahnyer untuk balik bersama si suami tu yang jadi payoh tu.. mekala anok dah bahagia terimalah sesiapa sahaja seadanyer..

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad
avatar
edi
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 302
Points : 303
Join date : 11/11/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  ozzy on Fri Dec 04, 2009 10:45 am

[quote="edi"]
Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad

Pasal laki mesia x nak ngorat dia kot..hehe
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  sakur@86 on Fri Dec 04, 2009 10:54 am

[quote="ozzy"]
edi wrote:
Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad

Pasal laki mesia x nak ngorat dia kot..hehe

bukan....CINTA itu BUTA....BUTA itu CINTA....hikhikhik...... Cool Cool lol! lol!
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  jasnoraizan on Fri Dec 04, 2009 10:55 am

Romantika de amorrr,.....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 10:58 am

[quote="sakur@86"]
ozzy wrote:
edi wrote:
Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad

Pasal laki mesia x nak ngorat dia kot..hehe

bukan....CINTA itu BUTA....BUTA itu CINTA....hikhikhik...... Cool Cool lol! lol!

betul la, tapi kalu boleh, ingat la kat mak ayah dulu sebelum buat keputusan nak lari tu, tapi susah la budak2 kalu dah gila ni

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  sakur@86 on Fri Dec 04, 2009 11:03 am

[quote="acey"]
sakur@86 wrote:
ozzy wrote:
edi wrote:
Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad

Pasal laki mesia x nak ngorat dia kot..hehe

bukan....CINTA itu BUTA....BUTA itu CINTA....hikhikhik...... Cool Cool lol! lol!

betul la, tapi kalu boleh, ingat la kat mak ayah dulu sebelum buat keputusan nak lari tu, tapi susah la budak2 kalu dah gila ni

biaselah...darah mude.....hmmmmmmmm
No Neutral Mad
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  Jeck Sparow on Fri Dec 04, 2009 11:05 am

Dah Dinamakan Jodoh dan ketentuan ke atasnyerr.....wallahuallam
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 11:08 am

[quote="sakur@86"]
acey wrote:
sakur@86 wrote:
ozzy wrote:
edi wrote:
Jeck Sparow wrote:
Qaisara wrote:
tp dlm 999 minggu lepas tu ada disiarkan temubual antara pelakon bella tu dgn ayahnya...menurut bella dia dh mengandung beberapa minggu dn kini hidup bahagia sgt bersama suaminya di lombok...malahan menurut bella sendiri dia tk pasti bila dia kan pulang ke malaysia...
kena ilmu hitam ke? wallahualam...

Kalau bahagia ok la, yg lagi merempat mcm mne...Yg kwn tak paham, pnyer la ramai laki mesia ngape tak pilih... Mad

Pasal laki mesia x nak ngorat dia kot..hehe

bukan....CINTA itu BUTA....BUTA itu CINTA....hikhikhik...... Cool Cool lol! lol!

betul la, tapi kalu boleh, ingat la kat mak ayah dulu sebelum buat keputusan nak lari tu, tapi susah la budak2 kalu dah gila ni

biaselah...darah mude.....hmmmmmmmm
No Neutral Mad

awok tunggu la balasan dr org darah tua nanti, siap la awok, padan ke muka tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  zulkbo on Fri Dec 04, 2009 11:11 am

cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik Cool

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 11:13 am

zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik Cool

tak yah cari je, bior nye mampus kat lombok tu

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  zulkbo on Fri Dec 04, 2009 11:18 am

acey wrote:
zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik Cool

tak yah cari je, bior nye mampus kat lombok tu

nama mak ayah
naluri nye...
mesti dicarik
tak kena kat kita
weh...hu hu hu

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 11:26 am

zulkbo wrote:
acey wrote:
zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik Cool

tak yah cari je, bior nye mampus kat lombok tu

nama mak ayah
naluri nye...
mesti dicarik
tak kena kat kita
weh...hu hu hu

bagus la papa ni, koi salute la awok

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  zulkbo on Fri Dec 04, 2009 11:30 am

acey wrote:

bagus la papa ni, koi salute la awok

hu hu hu
gitu la gayer king

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  sakur@86 on Fri Dec 04, 2009 12:23 pm

zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik Cool

xdek mak ayah yang sanggup tengok anak dorang hidup dalam kesusahan..biarpun kesusahan tu dorang yang carik sendiri....tulah betapa AGUNGNYA kasih sayang dorang....
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  jasnoraizan on Fri Dec 04, 2009 12:42 pm

sakur@86 wrote:
zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik

xdek mak ayah yang sanggup tengok anak dorang hidup dalam kesusahan..biarpun kesusahan tu dorang yang carik sendiri....tulah betapa AGUNGNYA kasih sayang dorang....

gitu lah bile dah menjadi seorang ayah dan ibu...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 12:46 pm

jasnoraizan wrote:
sakur@86 wrote:
zulkbo wrote:cinta itu buta
tapi bila dah salah pilih
tu merana lah..
yang susah nya
mak ayah la
macamana pun anak
sendiri..mesti carik balik

xdek mak ayah yang sanggup tengok anak dorang hidup dalam kesusahan..biarpun kesusahan tu dorang yang carik sendiri....tulah betapa AGUNGNYA kasih sayang dorang....

gitu lah bile dah menjadi seorang ayah dan ibu...

knape perlu berlaku benda yg tak elok baru anak ni nak sedor kasih sayang ibubapa, koi masih tertanya2 la

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  sayed7 on Fri Dec 04, 2009 3:12 pm

ade org mmg kuat bertanya...kalo tya soalan ***** ...serabut gak nk menjawabnya.. x saloh nk bertanya...kdg2 sendiri mau igt da...
avatar
sayed7
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 211
Points : 212
Join date : 23/10/2009
Age : 30
Location : kuantan+putrajaya

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  acey on Fri Dec 04, 2009 3:16 pm

sayed7 wrote:ade org mmg kuat bertanya...kalo tya soalan ***** ...serabut gak nk menjawabnya.. x saloh nk bertanya...kdg2 sendiri mau igt da...

koi nak tanya, koi tak faham la

acey
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 266
Points : 269
Join date : 23/07/2009

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  ozzy on Fri Dec 04, 2009 3:18 pm

acey wrote:
sayed7 wrote:ade org mmg kuat bertanya...kalo tya soalan ***** ...serabut gak nk menjawabnya.. x saloh nk bertanya...kdg2 sendiri mau igt da...

koi nak tanya, koi tak faham la

koi pun sama..x faham.. Rolling Eyes
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Keramat Cinta LOMBOK

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum