Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 11:42 am

strikerbuncit wrote:
ozzy wrote:Filem bohsia memang best lakonan adik zizie apa nama tu shahizie ke?.. mmg selamba..barisan pelakon pelapis yg akan meletop..skrg dah keluar filem baru dia kisah mat rempit juga..layannnn..hehe

ozzy ni suka bt kontroversi..suka ngat tgok cite2 panas-panas camtu..xdpt tgok zizie,adik dia pun jadi..(same patern kot)..ekeke
Razz

tak kena-mengena dgn zizie lahh..zizie mmg aku x minat lalu..adik dia mmg best ..natural n selamba..sorang lagi adi putra tapi dah lama x nampak dia..mana hilang?
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  sakur@86 on Mon Jan 18, 2010 11:43 am

filem luar dah maju ke depan dah cam avatar,2012,etc...tapi kite still duk wat filem yang banyak merosakkan bangsa sendiri cam jalang,rempit,bohsia, etc...koi bukan nak kondem atau pe cma nak bagi pandangan jek...koi xrase pun filem2 2 ade bagi pengajaran..banyak "pembelajaran"lagi adalah..klau ader pun 5% jek..

apepun ni pandangan koi jek...tapi koi amat suke filem upin ipin...comey amat dorang ter...heheheh
avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 31
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Jeck Sparow on Mon Jan 18, 2010 11:44 am

sakur@86 wrote:filem luar dah maju ke depan dah cam avatar,2012,etc...tapi kite still duk wat filem yang banyak merosakkan bangsa sendiri cam jalang,rempit,bohsia, etc...koi bukan nak kondem atau pe cma nak bagi pandangan jek...koi xrase pun filem2 2 ade bagi pengajaran..banyak "pembelajaran"lagi adalah..klau ader pun 5% jek..

apepun ni pandangan koi jek...tapi koi amat suke filem upin ipin...comey amat dorang ter...heheheh

BETUL ... BETUL .. BETUl..... haaaaa memang Betul..... Laughing Laughing
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 11:49 am

Koi suka layan jek filem2 ringan cam gitu..terpulang pada penerimaan/pandangan individu..suka tak suka realitinya itulah yg berlaku..
Favourite koi the apprentice ..pesal dah x de siri baru ??
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  strikerbuncit on Mon Jan 18, 2010 12:07 pm

sakur@86 wrote:filem luar dah maju ke depan dah cam avatar,2012,etc...tapi kite still duk wat filem yang banyak merosakkan bangsa sendiri cam jalang,rempit,bohsia, etc...koi bukan nak kondem atau pe cma nak bagi pandangan jek...koi xrase pun filem2 2 ade bagi pengajaran..banyak "pembelajaran"lagi adalah..klau ader pun 5% jek..

apepun ni pandangan koi jek...tapi koi amat suke filem upin ipin...comey amat dorang ter...heheheh

pasal ni aku dh lama nk komen..tp takut dh taip xreti2 nk stop..huhu..ok,aku cite skit je..

kbyakan penerbit mst sgguh2 pertahankan filem spt sakura sbut tu..bohsia,jalang,sundal,rempit..dan byk lagi tajuk2 yg panas dan lucah..
kata diorang,cite ni utk beri pengajaran..pale hotak hangpa!!..yg byk aku tgok 70%-80% jalan cerita menunjukkan perilaku yg jelik dan memualkan..dan juga menonjolkan perbuatan yg tak elok..bila babak utk pengajaran biasanya hanya 5-10minit terakhir..

kalu budak2 bawah umur,tipula kalo tak terpengaruh..soalnya karyawan2 sllu memberi alasan,penonton zaman skrg sudah bijak membezakn mana yg buruk&leh amik iktibar..
habes tu,budak2 remaja yg tak brapa pandai nk fikir tu camne?..psal tu gelaja tak senonoh makin bertambah..sbb dlm filem camtu bykla 'sesi pengajaran' mcm mane nk hisap dadah,camne nk rempit,camne nk kurag ajar dgn mak bapak,camne nak lari dari rumah,camne nikmat menjadi pelacur..dan moral2 lain yg xmasuk dek akal..ending pun xbrapa nk menginsafkan..

susahla kalu penerbit nak cari untung smata2..tp itulah cara mreka nk lariskan filem..apatah lg orang2 kt mesia ni mmg suka cite2 yg 'openminded'..lastly,hilanglah jatidiri dan adab ketimuran dek kerana liberalisme dlm perfileman..mana2 filem yg islamik leh bungkus la..atau filem2 sjarah dan ptriotik..

huhu..oh,malaysia ku..
scratch drunken
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Jeck Sparow on Mon Jan 18, 2010 12:24 pm

strikerbuncit wrote:

pasal ni aku dh lama nk komen..tp takut dh taip xreti2 nk stop..huhu..ok,aku cite skit je..



kalu budak2 bawah umur,tipula kalo tak terpengaruh..soalnya karyawan2 sllu memberi alasan,penonton zaman skrg sudah bijak membezakn mana yg buruk&leh amik iktibar..
habes tu,budak2 remaja yg tak brapa pandai nk fikir tu camne?..psal tu gelaja tak senonoh makin bertambah..sbb dlm filem camtu bykla 'sesi pengajaran' mcm mane nk hisap dadah,camne nk rempit,camne nk kurag ajar dgn mak bapak,camne nak lari dari rumah,camne nikmat menjadi pelacur..dan moral2 lain yg xmasuk dek akal..ending pun xbrapa nk menginsafkan..

scratch drunken


bukan nak condem mana mana gitula gayanyer penerbit, pengarah, yang ada pada masa sekrang ni ..dah jd habit mereka yang maner jd kegilaan remaja yang maner yang boleh menjadikan pendorong kepada kemusnahaan adab dan tatasusila remaja yang tu semakin menjadi jadi di terbitkan..tepuk dada tanya kepala tepuk dahi pun tanya kepala...
Arrow
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ebe on Mon Jan 18, 2010 12:24 pm

lu pikir la sendirikk... hehhehhehe

_________________



Download e-Book diatas & anda akan dibayar RM0.50 setiap download. Tiada bayaran | Free Of Charge | Belum cuba Belum tahu

avatar
ebe
Security Guard
Security Guard

Posts : 414
Points : 5452
Join date : 14/09/2009
Age : 34
Location : Technology Park Malaysia

http://www.bisneskad.biz

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 12:33 pm

strikerbuncit wrote:
apepun ni pandangan koi jek...tapi koi amat suke filem upin ipin...comey amat dorang ter...heheheh

pasal ni aku dh lama nk komen..tp takut dh taip xreti2 nk stop..huhu..ok,aku cite skit je..

kbyakan penerbit mst sgguh2 pertahankan filem spt sakura sbut tu..bohsia,jalang,sundal,rempit..dan byk lagi tajuk2 yg panas dan lucah..
kata diorang,cite ni utk beri pengajaran..pale hotak hangpa!!..yg byk aku tgok 70%-80% jalan cerita menunjukkan perilaku yg jelik dan memualkan..dan juga menonjolkan perbuatan yg tak elok..bila babak utk pengajaran biasanya hanya 5-10minit terakhir..

kalu budak2 bawah umur,tipula kalo tak terpengaruh..soalnya karyawan2 sllu memberi alasan,penonton zaman skrg sudah bijak membezakn mana yg buruk&leh amik iktibar..
habes tu,budak2 remaja yg tak brapa pandai nk fikir tu camne?..psal tu gelaja tak senonoh makin bertambah..sbb dlm filem camtu bykla 'sesi pengajaran' mcm mane nk hisap dadah,camne nk rempit,camne nk kurag ajar dgn mak bapak,camne nak lari dari rumah,camne nikmat menjadi pelacur..dan moral2 lain yg xmasuk dek akal..ending pun xbrapa nk menginsafkan..

susahla kalu penerbit nak cari untung smata2..tp itulah cara mreka nk lariskan filem..apatah lg orang2 kt mesia ni mmg suka cite2 yg 'openminded'..lastly,hilanglah jatidiri dan adab ketimuran dek kerana liberalisme dlm perfileman..mana2 filem yg islamik leh bungkus la..atau filem2 sjarah dan ptriotik..

huhu..oh,malaysia ku..
scratch drunken[/quote]

Koi setuju dgn pendapat aok tu SB..tapi apabila diterbitkan filem2 berat seperti filem2 islamik atau filem2 patriotik berapa kerat sgt org kita yg akan memenuhi panggung..silap2 x balik modal..ntah2 mrk2 yg beria2 menentang pun x gi tgk ..sudahnya penerbit gulung tikar..rasanya kita perlu tgk dari aspek komersial juga dlm masa yg sama bukan bermakna kita menggalakkan filem2 seperti ini..komen tetap komen supaya mrk semua tidak melepasi had/garis sempadan..filem2 barat atau hindustan kalau kita nak nilai nahh..open terus goner ?? aokme tutup mata ke atau mata anak aokme pun tutup juga ??jika nak diagungkan filem mrk tgklah berapa budget mrk keluarkan..teknologi yg mrk gunakan brapa lak kosnya..kita setiap hari bercakap pasal aspek moral atau jatidiri tapi pernahkah kita bertanya apa sumbangan kita atau sekurang2 nya apa alternatif kitaa..


Last edited by ozzy on Mon Jan 18, 2010 7:20 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  sakur@86 on Mon Jan 18, 2010 12:42 pm

tq bos tolong perjelaskan lagi pandangan koi...
koi bukan xtengok..tengok gak cite2 geni...tapi akhirnye hapa pun xtarak...
koi ingat dulu tgk cite rempit sekali ngn anak buah koi yg umur dlm 4,5 thn...habis jek tgk cite 2 terus naik beskal plastik die 2 nak wat willy...geleng kepala mak koi...huhuhu

pastu skang tgk cite upin ipin 2 dorang sibuk ngikut nyanyi lagu dalam cite 2...
tapi xpe lagu 2 bagus...

avatar
sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 31
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  strikerbuncit on Mon Jan 18, 2010 1:00 pm

ni lah sumbangan kwn..menyebarkan idea&nasihat..selemah2 iman,kwn berusaha jugak nk bg kritikan membina..wlpn tuan pgarah filem xbaca posting kwn ni,atleast kwn taklah berpeluk tubuh,berdiam diri dan xda pendirian lgsg..mcm katak bwh tempurung..terpinga2 tak tau ape..nk bantah tidak..nk sokong pun tidak..

org kita sgt terkenal dgn perkataan "tak pe lah.."...jarang skali kita nak guna otak supaya berfikir dgn apa yg berlaku disekeliling kita..asal ia tak menjejaskan periuk nasi,kira dh kira ok..lantaklah ape nak berlaku..

kwn cakap filem melayu haprak bkn bermakna kwn nk supot filem luar 100%..tp kdg2 filem luar yg bajet rendah tp ada "nilai" dari segi pengajarannya dan ada mesej postif pun kita leh tgok..tp itu filem luar..kwn lebih harapkan filem tempatan bgitu..kalau boleh,kita ada filem yg menggambarkan identiti kita..cthnya mcm thailand..filem dia sntsa ada nilai ttg budaya dan hubungan stempat..klu filem mesia,kita tak tau ape yg hendak disampaikan..balik2 cite hantu,pastu cite rempit..pastu lumba keta..dah tu,bersiri2 dan jln cite hmpir sama jek..

so,tepuk dada,tanya hati..
Rolling Eyes
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 2:18 pm

Inilah sumbangan terbesar yg sering diterima oleh org melayu..sarat dgn kritikan..dalam masa yg sama kita sering ungkapkan siapa lagi yg nak tolong melayu kalau bukan melayu ..ikhlas ke??..maka kini lihatlah betapa kebanjiran filem2 luar dari indon dan thailand mengisi slot2 filem tempatan..apakah semuanya membawa moral yg bagus/baik ??kita mengkritik isu moral yg cuba diketengahkan oleh org kita tapi dalam masa yg sama kita terhibur dgn isu moral yg lebih haprak dan jijik oleh bangsa lain..adilkah sumbangan kita ini kepada bangsa kita..lihat saja filem titanic yg mencecah kutipan berjuta ringgit ..apa moralnya?? selain wajah kacak lianardo de caprio dan tubuh mungil kate winslet (agak2 la ejaannya) begitu juga filem2 hindustan dgn wajah kacak hritik rosyan atau tubuh salman khan dgn tubuh gebu pelakon wanitanya lihat saja tarian mrk dlm kuch kuch hota hei..apa moralnya jawapannya sekadar hiburan..kalau filem thailand koi x minat yg koi suka layan cuma filem ong bak..x perlulah hipokrit dgn menghukum dan menyalahkan org lain kalau setakat itulah saja sumbangan kita


Last edited by ozzy on Mon Jan 18, 2010 7:23 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  strikerbuncit on Mon Jan 18, 2010 3:32 pm

*aggap ni satu perbincangan scra ilmiah..

kwn mmg mengkritik krn kwn slh sorg rakyat Mesia yg dahagakan filem bercorak ilmu dan berunsur pengajaran..(kalau la penerbit/pengarah spt Khabir Batia,Aziz M.Osman dll bace posting kwn ni kan bgus..)..tp kwn hanya meluahkan disini dbb xda tempat prasaan 'geram' itu hndak dluahkan..lainla kalo diorang nak lantik kwn jd pengarah filem..wow!..hehe

kita mharapkan filem M'sia menjadi penyumbang utama filem2 yg walaupun tak berkualiti dri segi teknikal,tapi haruslah dikurangkan elemen2 tak bermoral spt yg kita bincangkan di atas..kwn pun bkn minat sgt layan cite hindustan,xda masa nk tercongok dpn TV smpai 3jam..cite2 omputih yg kdg2 kita xsedar ada selitan bahan2 lucah (dah tgok,barulah benci&xnk tgok lg)tp kalo nk tgok lg,maknanya mmg gile seks la tu..huhu..kita hrp sgt filem2 kita dpt mengimbangkan 'kekotoran' filem luar..alih2,sama je kotornya..

kwn berani ckap sbb kwn mmg jarang tgok tv&filem..malas nk layan drama2 leleh..drama orang kaya berebut harta..drama santau menyantau..pastu filem2 yg malas nk sbut lg..tp gitu lah gayanye..rela kwn tgok kartun dri tgok drama&filem kita yg serba loya tu..kalo kwn buka tv pun sbb bola EPL dgn national geograpic je..

sbnarnya kwn bkn nk hukum scara membabi buta..kita mengkritik sbb kita nak sesuatu itu menjadi bertambah baik..kita nk penambahbaikkan wlpn sdikit..tp kwn rasa itu cuma harapan je sbb sape sudi nak dengar bebelan kwn kt PCC nih..kalau boleh kat mana kwn leh bg idea ttg perfileman ni ye? rasa2 diorang amik kira x?..

kita tak mampu nak menyedarkan org2 yg kuarkan filem&drama tu..tp kita leh sedarkan org2 disekeliling kita spya tahu kesan baik buruk kalau ia tak dikawal lg..last2,bila kita tanya anak kita,mane blajar willy motor ni? dia pun jwb~filem rempit la..mane tahu psal jeck daniel,kondom,ectasy,~dia pun jwb,filem itu dan ini...hahaha..baru kita nk ternganga..


harap aokme jgn marah kwn nk celoteh sorg2 ptg ni..saja nk meluah prasaan..hehe..kat mane lg? PCC laa...
avatar
strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  zulkbo on Mon Jan 18, 2010 3:41 pm

banyak dapat ilmu hari nih
terima kasihlah...
ozzy dan SB..beh aok 2 nih Very Happy


**apapun pandangan Sakur@ koi respect gak..pandangan pompuan
kita kena amek kira gak..tak gitu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 3:50 pm

strikerbuncit wrote:

kita tak mampu nak menyedarkan org2 yg kuarkan filem&drama tu..tp kita leh sedarkan org2 disekeliling kita spya tahu kesan baik buruk kalau ia tak dikawal lg..last2,bila kita tanya anak kita,mane blajar willy motor ni? dia pun jwb~filem rempit la..mane tahu psal jeck daniel,kondom,ectasy,~dia pun jwb,filem itu dan ini...hahaha..baru kita nk ternganga..[/color]

harap aokme jgn marah kwn nk celoteh sorg2 ptg ni..saja nk meluah prasaan..hehe..kat mane lg? PCC laa...

Persoalannya apakah gejala sosial yg melanda masyarakat kita hanya selepas filem2 ini diterbitkan?? sedangkan filem2 ini dicedok dari segala yg berlaku didalam masyarakat kita sebelumnya ...faktor2 lain perlu diambil kira seperti sumber dari internet, dari rakan2 atau dari filem2 yg diterbitkan oleh negara2 lain contohnya fast n furies dan beribu2 cerita yg lain..jgnlah disempitkan fikiran kita dengan hanya menilai dari sudut negatif dan menjatuhkan hukum hanya pada filem kita sedangkan filem2 luar kita alu2kan..
p/s - hehe..x pe zul keh nak terjah dia hari ni..x lama lagi dia cuti pnjang Very Happy


Last edited by ozzy on Mon Jan 18, 2010 7:27 pm; edited 2 times in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  zulkbo on Mon Jan 18, 2010 3:54 pm

no hei ozzy ngan SB
luahkan perasaan aok me
tak de nya limit weh..cer sambung Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Jeck Sparow on Mon Jan 18, 2010 4:17 pm

zulkbo wrote:no hei ozzy ngan SB
luahkan perasaan aok me
tak de nya limit weh..cer sambung Very Happy

Assalamualaikum mohon kemaafan kerana kawan mencelah yer...

pada persoalan yang ada di atas.. memang tak dinafikan seperti saudara ozzy katakan tadi gejala gejala sosial yang semakin berleluasa sekarang ni sudah sekian lama wujud bukanlah disebabkan hadirnya filem filem yang telah sedia ada sekarang ni.. almaklumla mereka ni dah terpengaruh dari zaman zaman silam contohnyer si adik merempit sekarang ni.. mungkin ...Saya tegaskan di sini MUNGKIN kerana masa diorang kecik kecik dulu tengok abang abang diorang ni melakukan berbagai bagai aksi rempit yang melampau so dlm hati tu ader la sikit sikit " esok aku dah besar aku pun boleh buat"...betulkan seandainya saya salah yer... jadi bende bende ni saling rotate dari masa ke semasa mungkin mereka berasa puas atau banga di atas tahap prestasi yang boleh dicapai...

Jadi apaer yang dikaitkan denagn isu filem yang sekarang ni terlalu bnayak menerbitkan filem filem yang tak bermoral.. mungkin... mereka ni ketandusan idea untuk menghasilkan filem yang diharapkan oleh saudara SB diatas.. cerita yg berunsurkan ILMIAH ni.... MUNGKIN mereka ni lebih mementingkan keuntungan semata mata ....jadi seandainya mereka menerbitkan filem filem yang benar benar berunsurkan ilmiah ni mungkin kurang mendapat sambutan so saper yang nak bikin filem kalau tak der untung.. Am i right.. betulkan seandainya saya salah...

jadi hakiktanya pada pendapat saya la... sekiranya kita rasa aper yang ditonton mendatangkan kebaikkan.. ambillah ia sebagai panduan.. seandainya aper yang ditonton mendatangkan keburukan ambillah ia sebagai sempadan.. apa apapun ianya sekadar hiburan... walla huaalllam..

Very Happy
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Jan 18, 2010 4:25 pm

Jeck Sparow wrote:

Assalamualaikum mohon kemaafan kerana kawan mencelah yer...

Jadi apaer yang dikaitkan denagn isu filem yang sekarang ni terlalu bnayak menerbitkan filem filem yang tak bermoral.. mungkin... mereka ni ketandusan idea untuk menghasilkan filem yang diharapkan oleh saudara SB diatas.. cerita yg berunsurkan ILMIAH ni.... MUNGKIN mereka ni lebih mementingkan keuntungan semata mata ....jadi seandainya mereka menerbitkan filem filem yang benar benar berunsurkan ilmiah ni mungkin kurang mendapat sambutan so saper yang nak bikin filem kalau tak der untung.. Am i right.. betulkan seandainya saya salah...<---pendapat ini sama seperti yg saya katakan diatas

jadi hakiktanya pada pendapat saya la... sekiranya kita rasa aper yang ditonton mendatangkan kebaikkan.. ambillah ia sebagai panduan.. seandainya aper yang ditonton mendatangkan keburukan ambillah ia sebagai sempadan.. apa apapun ianya sekadar hiburan... walla huaalllam..
[/color]
Very Happy

w'salam jeck..x de halnya sapa2 nak mencelah..dialu-alukan pendapat rodong2 seme..hari ni keh nak menyokong industri filem tempatan ..esok lusa keh hentam deme tu balik..ekekeke


Last edited by ozzy on Mon Jan 18, 2010 7:31 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Jeck Sparow on Mon Jan 18, 2010 4:28 pm

Thank U so MUch.... Laughing Laughing
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  zulkbo on Mon Jan 18, 2010 4:32 pm

[pandangan koi senang jer
kalau nak jadi jahat nih
jangan kata filem seram
filem agama...nak jahat baik pada niat
dan hati memasing..pengalaman koi(adik lelaki)
dulu kecik punya la amat nakei..tak larat kepung
dah beso..kawin..alhamdulillah baik..susah mintak tolong
cepat jer nolong..jadi koi rasa pengaruh memana tu mungkain ada
tapi hati individu tu lagi penting di samping kematangan mengajo kita
erti hidup..moralnya jangan maroh..balun kuat sangat anak kita yang nakei tu
takut besok dialah yang nak membela kita tua nanti..
time kita dok sakit berak nak kena cebok balik..wallalualam

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Jeck Sparow on Thu Jan 21, 2010 10:11 am

GEJALA SOSIAL. Apa yang kita faham mengenai dua perkataan ini. Gejala sosial seperti yang kita ketahui merupakan suatu permasalahan yang kian meruncing berlaku kini terutama yang kita nampak di tempat kita yang melibatkan semua lapisan masyarakat, tidak kira kanak-kanak, remaja, belia, dewasa mahu pun yang tua. Apakah semua ini hasil tuaian oleh Nabi Muhammad S.A.W., junjungan besar yang telah dilakukan lebih seribu tahun yang lampau? Sudah tentu tidak melainkan kita sudah lari dari jalan yang lurus yang telah disampaikan oleh Baginda S.A.W. Sepatutnya perkara ini berlaku dalam hal keadaan di negara kita ini terdapat ramai dari kalangan ulama’ yang diiktiraf dan tinggi ilmunya, namun masalah bukangnya berkurang bahkan kian meningkat dari hari ke hari. Semua adalah kerana salah kita sendiri yang cuba mengasing apa yang Nabi Muhammad S.A.W., dan mensekularkan kehidupan kita seharian. Kononnya, hal-hal agama sudah tidak relevan lagi untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

Kini, Nabi Muhammad S.A.W. sudah tidak menjadikan contoh teladan buat segolongan daripada kita yang kesemua mereka sudah tentu menghadapi masalah sosial yang teramat teruk gayanya. Masing-masing seolah-olah menafikan bahawa sifat dan keperibadian Rasulullah S.A.W. sebagai insan yang kamil yang akhlaknya Al-Quran. Kononnya ia kolot dan tidak relevan dek zaman sekarang. Ini dusta semata! Lupakah kita pada mafhum sirah, bahawa para sahabat bertandang ke rumah Baginda S.A.W. dan bertemu Saidatina ‘Aisyah r.a untuk bertanyakan tentang keperibadian dan akhlak Baginda S.A.W., lantas jawab Saidatina ‘Aisyah r.a. menjawab bahawa akhlak Nabi Muhammad S.A.W. itu adalah akhlak Al-Quran. Akibat pengabaian ini, jangan kita bingung lagi memikirkan kepincangan dalam ummah akhir zaman sekarang yang diumpamakan Baginda S.A.W. bahawa umatnya ramai di akhir zaman, tetapi ibarat buih di lautan. Sudah tiada kekuatan pada kita. Semuanya kerana kita seperti sebab di atas.

Jadi marilah kita kambusi kegagalan kita ini dan menjadi seorang insan yang berjaya seperti yang telah Allah S.W.T. nyatakan peribadi insan berjaya ini di dalam Surah Al-Mu’minuun ayat 1-11 ini. Bagaimana caranya? Sudah diterangkan di dalam pengajaran ayat sebelum ini, iaitu perkara pertama yang mesti dititik beratkan ialah solat. Solat yang bagaiman? Juga sudah diterangkan iaitu solat yang khusyu’. Sesungguhnya kekhusyukan yang optimum ini bakal merapatkan jurang antara kita dengan Dia, Sang Pencipta. Ingin tahu apa kelebihan hampir dengan Dia iaitu Allah S.W.T.? Antaranya suara kita didengari Dia walau di mana kita berada. Biarpun ramai yang membenci kita, tetapi jika Dia menyayangi kita, sudah tidak perlu kita berharap pada dunia yang fana ini. Bahkan sentiasa mencari-cari ruang untuk bertemu Dia. Namun, hal ini dianggap bicara yang tiada tampak hasilnya. Manakan tidak, soal dosa pahala ini adalah termasuk hal-hal ghaib, tidak dapat kita nilai amal kita dalam bentuk material. Namun, biarpun demikian, jangan kita lupa, firman Allah S.W.T. di dalam Surah Al-Baqarah ayat 3 yang berikut :Maksudnya : (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami anugerahkan kepada mereka.

Nah, ayat ini menyatakan salah satu sifat orang beriman ialah mempercayai perkara-perkara ghaib sebegini. Bila perkara yang tidak nampak seperti ini bertunjuang kuat di dadda seseorang Muslim, maka sudah tentu tahap keimanannya tinggi begitu juga daya tahan dirinya terhadap anasir-anasir luar yang sentiasa mahu menyimpangkan kepercayaannya, maka dia ketepikan segala yang demikian. Maka, ia akan melahirkan seorang insan yang mempunyai pendirian yang berpaksikan kebenaran! Maka, tidak wujud masalah murtad, perlakuan jenayah bahkan untuk melakukan apa-apa kejahatan di muka bumi ini, seseorang yang beriman akan sentiasa ingat bahawa di kanan dan kirinya ada yang menjadi mata-mata Allah S.W.T. untuk memperhatikan segala perilaku hamba-hambanya. Jika semua orang memiliki sifat ini, maka amanlah dunia dan kurang boleh jadi tiada perkara-perkara bertunjangkan thagut ini berlaku di atas muka bumi Allah S.W.T. ini.

Selain itu, menurut ayat 1-11 surah ini, untuk menjadi seorang yang berjaya, bermula dari penampilan, pertuturan, perwatakan dan perlakuan serta perbuatannya mestilah bukan yang sia-sia. Namun, perkara-perkara seperti ini kurang digemari oleh orang ramai terutamanya golongan muda, kata mereka, semua ini skema, perasan bagus dan entah apa-apa lagi yang ditohmahkan. Sedarkah bahawa yang melaksanakan perkara yang mereka tohmahkan ini adalah apa yang digalakkan Nabi Muhammad S.A.W. dan Islam itu sendiri? Dengan melakukan perkara yang sia-sia pertuturan yang tiada isinya, bukannya akan mengangkat peribadi dan tanggapan orang lain padanya, bahkan dia akan mulai disisihkan oleh masyarakat kerana mereka tidak akan memperolehi apa-apa daripada golongan yang kosong perwatakan mereka. Jadi, golongan yang mana sia-sia hidup mereka? Fikir-fikirkanlah.

Selain itu, terjadinya gejala sosial akibat masing-masing tidak menjaga kehormatan diri. Sedangkan Allah S.W.T. telah berfirman dalam surah ini (Al-Mu’minuun) ayat 5:Maksudnya : Dan orang-orang yang selalu menjaga faraj (kelamin) mereka.(5)Kecuali terhadap isterinya atau hambasahayanya, maka tidaklah mereka tercela.(6)

Jelas Allah S.W.T. terangkan antara ciri-ciri Muslim yang beriman dan berjaya di dalam ayat di atas. namun ini yang terjadi. Katanya memakai tudung, ya betul, tetapi bahagian lain terdedah sana sini. Bila jadi suatu yang tidak diingini, baru rasa sedih dan menyesal teramat sangat di dalam hati. Hendak menyesal sudah tiada gunanya lagi. Jadi, supaya pisang tidak berbuah dua kali, segeralah kita kembali pada Dia, perhatikan Firman-Nya ini, dan sama-sama laksanakan dalam kehidupan seharian. Barulah permasalahan sosial ini dapat kita tangkis dari berulang lagi.

Selain daripada masalah sosial yang berkaitan seperti yang telah disebutkan di atas, masalah pecah amanah, rasuah dan ketidak tanggungjawaban yang jelas kita lihat kini merupakan contoh masalah sosial yang kian menghantui kita. Ia bukan sahaja menjadi jenayah kolar putih bahkan turut berlaku bagi golongan-golongan bawahan. Tahukah kita bahawa sifat tidak amanah ini adalah salah satu dari sifat munafik yang telah Nabi Muhammad S.A.W. titipkan di dalam hadisnya yang bermafhumnya “Sifat-sifat orang munafik itu ada tiga; jika dia berkata-kata atau berbicara dia berbohong , jika dia berjanji, dia mungkiri dan jika dia diberi amanah, dia khianati”. Namun inilah yang berlaku bil sifat amanah tidak ada dalam diri. Sedangkan ayat Allah S.W.T. di dalam surah ini (Al-Mu’minuun) ini jelas membicarakan untuk menjadi seorang yang berjaya, sifat amanah perlu ada dalam dirinya.

Kesimpulannya, sama-samalah kita kembali kepada Allah S.W.T. untuk mengelakkan semua penyakit dunia yang kian merosakkan kita dan menggoyahkan keamanan dunia ini dengan masing-masing kembali berpegang kepada apa yang dibawa oleh Baginda, Nabi Muhammad S.A.W. Ingatlah bahawa kehidupan kita di dunia ini, bukannya sia-sia kerana kita telah ditaklfkan Allah S.W.T. untuk beribadah padanya. Marilah kita bersama-sama majukan diri kita dan jadikan kita insan yang Muslim dan berjaya di dunia dan akhirat.
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Thu Feb 04, 2010 4:19 pm

Tahniah buat shahiezy lakonan selamba dalam ADNAN SEMPIT... "wa tengok lu kecik besar kecik besar jee.." Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  ozzy on Mon Feb 22, 2010 11:22 am

Drama Halimah jongang patut dihentikan kerana menghina kekurangan orang lain.. Evil or Very Mad
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Deto_8 on Mon Feb 22, 2010 11:26 am

ozzy wrote:Drama Halimah jongang patut dihentikan kerana menghina kekurangan orang lain.. Evil or Very Mad

setuju sangat...

lagu tema ni dah jadi mainan budak2 kecik skang ni

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama &amp;amp; Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  zulkbo on Mon Feb 22, 2010 11:28 am

maaf bang koi lama tak tengok drama melayu ni
sebab menda gini lah..layan "mission imposible" last koi
tengok tv..lain masa koi habis ke internet...he he Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  MD on Mon Feb 22, 2010 11:30 am

Deto_8 wrote:
ozzy wrote:Drama Halimah jongang patut dihentikan kerana menghina kekurangan orang lain.. Evil or Very Mad

setuju sangat...

lagu tema ni dah jadi mainan budak2 kecik skang ni

bende ni dah diperkatakan oleh banyak pihak...

p/s dalam Raja Lawak semalam pun ''Halimah'' turut datang tengok show...lawa dia ni [ cuma kekurangan dia tu tak wajar dipergunakan... ]

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Filem,Drama,sketsa...yang sikit sebanyak mempengaruhi Anda..

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum