Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Khasiat Herba

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 10:05 am




Nama Botani



Zingiber Officinale Ross



Nama lain




Ginger (Inggeris), Jahe, Aliah, Jae, Lia
(Indonesia)Kinkh, Khing-daen (Thailand)



Famili




Zingiberaceae



Pengenalan




Halia merupakan salah satu jenis rempah ratus
yang bukan sahaja banyak digunakan dalam masakan
timur dan barat malah antara rempah yang
terpenting diperniagakan di dunia. Tanaman ini
berasal dari Asia Tenggara dan sekarang ditanam
secara meluas di seluruh dunia. Antara negara
yang banyak mengeluarkan halia ialah India,
China, Nigeria, Australia dan Thailand.
Penanaman halia di Malaysia boleh dikatakan
masih diusahakan secara kecil-kecilan sebagai
tanaman tunggal atau selingan bersama tanaman
saka seperti nanas, getah dan kelapa sawit.



Khasiat dan Kegunaan




Halia digunakan sebagai rempah perasa dan
ubatan. Tanaman ini tergolong dalam kategori
ubat-­ubatan tradisional Melayu yang dikatakan
dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan
tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang
angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus
besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan
boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman,
batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang,
sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat
karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika
diambil sebagai ubat. Halia boleh diproses untuk
pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan
aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan
oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan
perisa minuman buah-buahan, konfeksionari,
kosmetik dan ubatan. Biasanya dalam perubatan
halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia
kering, air rebusan halia atau pati halia
manakala dalam masakan pula dalam bentuk halia
segar, halia kering dan halia bergula. Halia
juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia
jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan
seperti sos dan bakeri
Halia Muda



Halia Tua

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 10:17 am

bagusla aok ni...jgn lupa tanam blkg rumah ye..huhu

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  zulkbo on Mon Dec 21, 2009 10:18 am

koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan scratch
betul dok apa koi cakap ni..hu hu Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  Jeck Sparow on Mon Dec 21, 2009 10:23 am

UNTUK KESIHATAN DIRI DAN KELUARGA SEPANJANG MASA



Mengkudu (Morinda tinctoria; Morinda citrifolia) boleh dijadikan jus untuk diminum. Buah mengkudu dikenali dengan pelbagai nama mengikut negara. Contohnya "Noni" (Hawaii, Polynesia); "Nono" (Tahiti); "Lada" (Guam); "Indian Mulberry" (India); "Painkiller tree" (Kepulauan Caribbean); "Nhau" (Sebahagian di Asia Tenggara); "Cheesefruit" (Australia); "Bumbo" (Afrika) dan "Kura" (Fiji).


Mengkudu mengandungi bahan "xeronine".

Dr. Ralph M. Heninicke, Ahli Biokimia, University of Hawaii, Amerika Syarikat merupakan perintis kajian buah mengkudu selama 45 tahun. Beliau menemui kompoun alkoloid "proxeronine" dalam buah mengkudu secara tidak sengaja ketika mengkaji enzime "bromelin" dalam buah nenas. Kandungan "proxeronine" dalam buah mengkudu adalah 800 kali berbanding paras yang terdapat dalam buah nenas.

Jadi, buah mengkudu amat berguna kepada kesihatan manusia. Buah mengkudu mengandungi zat pencetus "xeronine" yang dipanggil sebagai "proxeronine" di samping terdapat enzim yang membantu "proxeronine" membentuk "xeronine".

Kepentingan xeronine :

* Salah satu bahan penting bagi menggalakkan pertumbuhan tisu dalam tubuh badan manusia menerusi tindakbalas bahan kimia antara proxeronine dan proxeronase.
* Interaksi dua bahan kimia proxeronine dan proxeronase boleh membantu membesarkan liang pada usus kecil - sekali gus mempercepatkan serapan bahan nutrien ke dalam sistem pemakanan.
* Berfungsi sebagai bahan mengembalikan kesegaran dan ketahanan protein badan yang merupakan sebagai bahan awet muda.
* Mengkudu juga kaya dengan bahan anti-oksidan iaitu membantu melambatkan proses penuaan. Biasanya buah mengkudu dipetik dan diperam di atas garam, atau di dalam beras. Apabila sudah masak ia boleh dimakan begitu sahaja. Ianya juga boleh dicampur dengan gula untuk dimakan.
* Buah mengkudu boleh memulih sel atau tisu rosak, sekali gus melambatkan proses penuaan, di samping berguna bagi penyakit kencing manis, sengal sendi dan tekanan darah tinggi. Daun mudanya boleh digunakan sebagai sayuran atau dimakan sebagai ulaman. Daunnya jika direbus boleh menyihatkan ibu yang baru bersalin. Kulitnya berguna bagi mengubati penyakit Malaria. Bunga mengkudu boleh digunakan untuk merawat penyakit mata. Akar mengkudu berguna bagi mengubati penyakit buasir, hidung tersumbat dan pendarahan otak.

Antara khasiat buah mengkudu :

* Sistem pernafasan - melegakan penyakit sinus atau resdung, asma, bronkitis dan hingus meleleh.
* Sistem penghadaman - perut kembung, ulser, gastrik, cirit-birit, muntah-muntah, tidak hadam makan dan masalah keracunan makanan.
* Sistem kardiovaskular - mengurangkan tekanan darah tinggi dan merendahkan aras kolesterol.
* Gangguan dalam tubuh - kencing manis, sakit kepala, migraine, sakit ginjal dan buah pinggang.
* Mulut dan tekak - radang tekak, sakit gusi, sakit gigi dan batuk.
* Penyakit kulit - bisul, luka dan ulser kulit.
* Lain-lain - meredakan penyakit darah tinggi, betis kering bersisik, merekah tumit kaki, mengurangkan penyakit batuk, penyakit kuning dan demam panas.
* Bagi wanita yang baru lepas bersalin - daun mengkudu boleh digunakan untuk mengecutkan rahim. Caranya ialah dengan membalut daun mengkudu itu dengan kain dan dipanaskan untuk bertungku.
* Justeru itu, mengkudu boleh digunakan sebagai bahan awet muda.

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  jasnoraizan on Mon Dec 21, 2009 10:37 am

zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  zulkbo on Mon Dec 21, 2009 10:39 am

jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

panehhh..
nak jer manjang..hehe..
dok gitu Jas?

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/

zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  Jeck Sparow on Mon Dec 21, 2009 10:52 am

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


INFOFMASI

“SEJUTA” KHASIAT DAUN SIRIH





Daun sirih sangat populer di masyarakat kita. Kerap kali, tumbuhan merambat ini dijumpai di halaman rumah. Sirih (Piper betle L atau Chavica aurculata Miq) memang mudah ditanam. Cukup dengan menggunakan stek dan diberi cukup air, tanaman ini bisa tumbuh baik di tempat panas maupun di tempat yang terlindung.



Ada beberapa jenis sirih yang dikenal di masyarakat. Misalnya, sirih jawa (daun lebih lembut, kurang tajam, hijau rumput), sirih belanda (daun besar, hijau tuam rasa dan bau tajam dan pedas), sirih cengkeh (kecil, daun kuning, rasa seperti cengkeh), sirih kuning, dan sirih hitam.



Sirih sangat kaya dengan kandungan zat berkhasiat. Di antaranya, minyak atsiri, hidroksikavicol, kavicol, kavibetol, allylpyrokatekol, cyneole, caryophyllene, cadinene, estragol, terpennena, seskuiterpena, fenil propana, tanin, diastase, gula, dan pati.



Efek zat aktif yang dikandung seluruh bagian tanaman sirih adalah merangsang syaraf pusat, merangsang daya pikir, meningkatkan gerakan peristaltik, merangsang kejang, meredakan sifat mendengkur. Daun sirih memiliki efek mencegah ejakulasi prematur, mematikan jamur Candida albicans, anti kejang, analgesik, anestetik, pereda kejang pada otot polos, penekan pengendali gerak, mengurangi sekresi cairan pada liang vagina, penekan kekebalan tubuh, pelindung hati, dan antidiare.



Tanaman sirih juga diketahui bisa mengatasi batuk, bronchitis, menghilangkan bau badan, mengobati luka bakar, mimisan, bisul, mata gatal dan merah, koreng dan gatal-gatal, menghentikan pendarahan gusi, sariawan, menghilangkan bau mulut, jerawat, keputihan, dan mengurangi produksi air susu ibu yang berlebihan.



Untuk obat batuk, sebanyak 15 lembar daun sirih direbus dengan tiga gelas air hingga tersisa 3/4-nya, minum dengan madu. Obat bronchitis, sebanyak tujuh lembar daun sirih dan gula batu satu potong direbus dengan dua gelas air hingga tersisa satu gelas, minum sehari 3 X 1/3 gelas. Menghilangkan bau badan, lima lembar daun sirih direbus dengan dua gelas air hingga menjadi satu gelas, minum siang hari.



Obat luka bakar, daun segar diperas airnya, ditambah sedikit madu, bubuhkan di tempat yang luka bakar. Mimisan, daun agak muda satu lembar dilumatkan, digulung untuk menyumbat hidung berdarah. Bisul, daun sirih secukupnya dicuci bersih, digiling menjadi halus, dioleskan pada bisul dan sekelilingnya, dibalut. Sehari diganti dua kali.



Mengatasi mata gatal dan merah, lima sampai enam lembar daun direbus dengan satu gelas air sampai mendidih. Setelah dingin untuk cuci mata dengan memakai gelas air sampai mendidih. Setelah dingin untuk cuci mata dengan memakai gelas cuci mata. Sehari tiga kali sampai sembuh.



Untuk koreng dan gatal-gatal, sebanyak 20 lembar direbus, saat hangat dipakai untuk cuci. Menghentikan pendarahan gusi, daun empat lembar direbus dengan dua gelas air, dipakai untuk kumur. Obat sariawan, daun sirih segar sebanyak satu sampai dua lembar dibersihkan, dikunyah sampai lumat, ampasnya dibuang.



Untuk menghilangkan bau mulut, sebanyak dua sampai empat lembar daun diremas, lalu diseduh, dipakai untuk kumur. Obat jerawat, tujuh sampai 10 lembar daun sirih ditumbuk sampai halus, kemudian diseduh dengan dua gelas air panas. Airnya dipakai untuk mencuci muka yang berjerawat. Sehari dilakukan dua sampai tiga kali.



Obat keputihan, sebanyak 10 lembar daun direbus dengan 2,5 liter air, hangat-hangat dipakai untuk mencuci liang kemaluan. Untuk mengurangi produksi ASI yang berlebihan, beberapa lembar daun sirih diolesi minyak kelapa, hangatkan di atas api hingga menjadi layu, hangat-hangat tempelkan di seputar payudara yang bengkak.....

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  Jeck Sparow on Mon Dec 21, 2009 10:57 am

Khasiat Sirsak (Annona muricata)




Mungkin ramai yang tidak mengetahui batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden.

Menurut kajian, durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit
[Durian Belanda]

Durian Belanda
kerongkong.
Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.

Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis.

Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.
Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh.

Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-birit.
Kulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyana digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegangan.

Dari segi perubatan moden, kajian kedua-dua universiti mendapati, bahan yang terkandung di dalam buah durian belanda ini boleh digunakan sebagai aktibakteria, antikanser, antitumor, astrigen dan penyakit saraf. Durian belanda mengandungi bahan amyloid, asid sitrik, fruktosa, manganese, sukrosa, reticuline dan tannin.


Last edited by Jeck Sparow on Mon Dec 21, 2009 11:06 am; edited 1 time in total

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 11:00 am

zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

panehhh..
nak jer manjang..hehe..
dok gitu Jas?

oit org lama!...bgla sket 'rahsia' tuh kt kwn..jgn simpan2 weh.. Laughing

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:17 am

strikerbuncit wrote:
zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

panehhh..
nak jer manjang..hehe..
dok gitu Jas?

oit org lama!...bgla sket 'rahsia' tuh kt kwn..jgn simpan2 weh.. Laughing

rahsia dari koi Bro xnak k?heheheheheee

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  jasnoraizan on Mon Dec 21, 2009 11:25 am

sakur@86 wrote:
strikerbuncit wrote:
zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

panehhh..
nak jer manjang..hehe..
dok gitu Jas?

oit org lama!...bgla sket 'rahsia' tuh kt kwn..jgn simpan2 weh..

rahsia dari koi Bro xnak k?heheheheheee

cer citer skit apa rahsia aok teh..sakur@....mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:28 am

jasnoraizan wrote:
sakur@86 wrote:
strikerbuncit wrote:
zulkbo wrote:
jasnoraizan wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan
betul dok apa koi cakap ni..hu hu

baik untuk orng lelaki weh.....khasiat halia nih...

panehhh..
nak jer manjang..hehe..
dok gitu Jas?

oit org lama!...bgla sket 'rahsia' tuh kt kwn..jgn simpan2 weh..

rahsia dari koi Bro xnak k?heheheheheee

cer citer skit apa rahsia aok teh..sakur@....mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

mulih mulih mulihhhhhhh...xdek halnye tapi xleh la kat tempat umum...kalau nak tau rahsia koi boleh hubungi koi di talian 019-906xxxx...heheheheeehhhhh

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  lepat_ubi on Mon Dec 21, 2009 11:32 am

zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan scratch
betul dok apa koi cakap ni..hu hu Very Happy

mak koi kdg2 buat jugek air halia....koi minum je la....best jugek....

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 11:33 am

jasnoraizan wrote:cer citer skit apa rahsia aok..mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

aok pandailer guna nama kwn..cehh.. Laughing

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 11:34 am

sakur@86 wrote:mulih mulih mulihhhhhhh...xdek halnye tapi xleh la kat tempat umum...kalau nak tau rahsia koi boleh hubungi koi di talian 019-906xxxx...heheheheeehhhhh

nti kita sms ye sakura..aok kan suka tolong boss..hehe Razz

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  jasnoraizan on Mon Dec 21, 2009 11:36 am

strikerbuncit wrote:
jasnoraizan wrote:cer citer skit apa rahsia aok..mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

aok pandailer guna nama kwn..cehh..

sbbnya aok esok nok merenungi mata bertentang mata di mlm pertama...aok kena lah tanya sakur@ tehhh...mcm mana reaksi seorang wanita menghadapi situasi tu...senang lah aok sok...hi..hi..hi

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:36 am

lepat_ubi wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan scratch
betul dok apa koi cakap ni..hu hu Very Happy

mak koi kdg2 buat jugek air halia....koi minum je la....best jugek....

pas2 mesti asyik nok sendawa ngn terkentut jek dak...hihihi.....

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  lepat_ubi on Mon Dec 21, 2009 11:38 am

sakur@86 wrote:
lepat_ubi wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan scratch
betul dok apa koi cakap ni..hu hu Very Happy

mak koi kdg2 buat jugek air halia....koi minum je la....best jugek....

pas2 mesti asyik nok sendawa ngn terkentut jek dak...hihihi.....

hahahha....tak jugak....

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 11:40 am

lepat_ubi wrote:
sakur@86 wrote:
lepat_ubi wrote:
zulkbo wrote:koi tahu nak buang angin ni bagus ambik halia
biasa minum teh halia la..selalu pompuan pas beranak pun
jenuh makan menda ni nak bagi kecut peranakan scratch
betul dok apa koi cakap ni..hu hu Very Happy

mak koi kdg2 buat jugek air halia....koi minum je la....best jugek....

pas2 mesti asyik nok sendawa ngn terkentut jek dak...hihihi.....

hahahha (biasa org gelak sbb dia terasa..emm,betulla tu..) ....tak jugak....

Laughing pale

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:40 am

jasnoraizan wrote:
strikerbuncit wrote:
jasnoraizan wrote:cer citer skit apa rahsia aok..mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

aok pandailer guna nama kwn..cehh..

sbbnya aok esok nok merenungi mata bertentang mata di mlm pertama...aok kena lah tanya sakur@ tehhh...mcm mana reaksi seorang wanita menghadapi situasi tu...senang lah aok sok...hi..hi..hi

ehem ehem...koi jawab yek...juz cool n steady...mesti pas2 berjalan lancar seperti yang dirancang....sikit rahsia dari koi...heheheheheeeehhhh

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  jasnoraizan on Mon Dec 21, 2009 11:41 am

sakur@86 wrote:
jasnoraizan wrote:
strikerbuncit wrote:
jasnoraizan wrote:cer citer skit apa rahsia aok..mana lah tahu abg SB blh buat pedoman dan panduan nanti....hi..hi..

aok pandailer guna nama kwn..cehh..

sbbnya aok esok nok merenungi mata bertentang mata di mlm pertama...aok kena lah tanya sakur@ tehhh...mcm mana reaksi seorang wanita menghadapi situasi tu...senang lah aok sok...hi..hi..hi

ehem ehem...koi jawab yek...juz cool n steady...mesti pas2 berjalan lancar seperti yang dirancang....sikit rahsia dari koi...heheheheheeeehhhh

btl teh sakur@...hok takut2 tu lah yg jd susoh tehhh...

jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  strikerbuncit on Mon Dec 21, 2009 11:43 am

dah la weh..lari topik sgt dah ni..pe2hal klu kwn nk tips,nti kwn sms sakura..tgok dia advance smcm jek..TERlebih ilmu kot..hehee Razz

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:46 am

strikerbuncit wrote:dah la weh..lari topik sgt dah ni..pe2hal klu kwn nk tips,nti kwn sms sakura..tgok dia advance smcm jek..TERlebih ilmu kot..hehee Razz

mulih mulih xdek hal...Bos punye pasal koi snggup perturunkan ilmu koi ni...hehehe

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  lepat_ubi on Mon Dec 21, 2009 11:47 am

strikerbuncit wrote:dah la weh..lari topik sgt dah ni..pe2hal klu kwn nk tips,nti kwn sms sakura..tgok dia advance smcm jek..TERlebih ilmu kot..hehee Razz

kembali lah ke pangkal jalan aokme sekalian....
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil

lepat_ubi
A.D.O
A.D.O

Posts : 1316
Points : 1348
Join date : 25/05/2009
Age : 27
Location : TRANUNG KITE..../ JENGKA 04

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  sakur@86 on Mon Dec 21, 2009 11:48 am

lepat_ubi wrote:
strikerbuncit wrote:dah la weh..lari topik sgt dah ni..pe2hal klu kwn nk tips,nti kwn sms sakura..tgok dia advance smcm jek..TERlebih ilmu kot..hehee Razz

kembali lah ke pangkal jalan aokme sekalian....
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil Twisted Evil
Twisted Evil

Astaghfirurallahalazim....kami jumpe dah jalan pulang...

sakur@86
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 673
Points : 708
Join date : 24/07/2009
Age : 30
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Khasiat Herba

Post  Sponsored content Today at 10:47 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum