Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Kenduri Kahwin

View previous topic View next topic Go down

Kenduri Kahwin

Post  strikerbuncit on Tue Dec 22, 2009 12:24 pm

Kawan nak kongsi pendapat dgn aokme perihal kenduri kahwin ni.Sama ada sesuatu itu harus diteruskan atau dihentikan.Serta aokme boleh ceritakan kisah dan pengalaman aokme berkaitan kenduri kahwin ni.Ia takda kena mengena dgn hal peribadi kwn tp nak ajak bersembang sebab ia adalah isu setempat.Mintak pendapat aokme..

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Jeck Sparow on Tue Dec 22, 2009 12:33 pm

Tak der heynyerrr ..pendapat dan pengalaman kawan la yer berdasarkan pengalaman yang dah lepas..Bagi kawan la.. Kenduri ni hanya adat bukanlah diwajibkan dalam Islam.
Hanya Akad yang sah menajadi tuntutan agama...TETAPI tak salah kalau kita ader kemampuan dan tak menjerumus kepada pembaziran seandainyer keluarga kita berhajat atau berniat untuk mengadakan majlis kenduri..Niat hanyalah untuk meraikan pasangan pengantin dan dengan niat yang ikhlas untuk menjamu (Sedekah) hadirin yang hadir..

Bukannyer aper sesetengah tempat kalau tetiba jerk pasangan ni sah menjadi pasangan suami isteri tetapi tidak berlangsungnyer majlis Kenduri seperti yang kawan sebutkan tadi maka bermulalah berbagai Spekulasi dari Mulut ke mulut..Wallah huallam..

Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  strikerbuncit on Tue Dec 22, 2009 12:43 pm

Kwn nak mulakan dulu...

Baru-baru ni kwn pegi knduri kawen kt kg..kwn tak brapa gemor la deme buka lagu kuat2..dengan DJ ntah ape2 ntah..pastu sound sistem buka kuat2 mcm ada konsert la plk..sdgkan saat majlis bginilah kita sume nak bertemu saudara mara..rakan2 lama..org2 kampung..tp disebabkan bunyi yg agak bising..nk bersembang pun tpksa cakap mcm org pekak..

kalu ada yg ingat waktu solat,elokla jgk (wlpn tak elok lgsg)..kdg2 kalo tuan rmh atau sesapa tak tegur ttg azan berkumandang,main langgor gitu je..

inilah petanda akhir zaman..bunyi-bunyian dan muzik kedengaran di merata tempat..takda muzik,mati kah kita??

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  koy101 on Tue Dec 22, 2009 1:13 pm

Jeck Sparow wrote:
Tak der heynyerrr ..pendapat dan pengalaman kawan la yer berdasarkan pengalaman yang dah lepas..Bagi kawan la.. Kenduri ni hanya adat bukanlah diwajibkan dalam Islam.
Hanya Akad yang sah menajadi tuntutan agama...TETAPI tak salah kalau kita ader kemampuan dan tak menjerumus kepada pembaziran seandainyer keluarga kita berhajat atau berniat untuk mengadakan majlis kenduri..Niat hanyalah untuk meraikan pasangan pengantin dan dengan niat yang ikhlas untuk menjamu (Sedekah) hadirin yang hadir..

Bukannyer aper sesetengah tempat kalau tetiba jerk pasangan ni sah menjadi pasangan suami isteri tetapi tidak berlangsungnyer majlis Kenduri seperti yang kawan sebutkan tadi maka bermulalah berbagai Spekulasi dari Mulut ke mulut..Wallah huallam..

Sebab ramai dah salah paham konsep kenduri...... di mata dema, asal kenduri... mesti tumbang lembu kebo.... mesti berabis ribu-ribu.
xsalah nak kenduri.... bahkan digalakkan. Tujuannya, utk menghebahkan kepada orang ramai di sekitar dan kenalan, bahwa si polan ni dah bernikah... si polan ni dah berpunya. Jadi idakler ader yg termengorat bini org...
Kalu idak berkemampuan.... wat doa selamat pun cukup ler.... idang air kopi ngan biskut mayat.... Org paham.....
mekala hok yg bercerita tu.. wat kecik ker.. wat besor ker... dema tetap bercerita...dah tu hobi dema..... nak wat camner.... biorkan jer la....

Nak kata xpatut, kenduri besor-besor..... aku rase idok gak....
Pasai masa kenduri ni ler kita nak jemput kaum keluarga, kawan-kawan... mana yg lama dah xjumpa... xbertemu..... masa nih ler kita nak jumpa balik... sumer skali.....
Jadi kalu ader kemampuan.... leh ajer.....
Lgpun,... regaa barang mmg dah naik la nih.... xpatut la korang nak bandingkan ngan zaman dolu-dolu....
kut waktu zulkbo ngan yassin dolu... blanjer kenduri dalm RM4 5 ribu jer.... tu pun kira dah mahal dah.....
Dan utk aku, xkisah pun..... ingat senang ker mak bapak nak melepas anak pompuan dier gitu jer... hok jaga berpuluh taun... tetiba jer amik dek org..... kurang-kurang bagi ler dema happi sikit.... lepas kahwin bukan korang leh tanggung dema cam waktu bujang dolu....

( aku wat kenduri doa selamat/arwah tetiap taun kat umoh pun, berabis dlm RM1k lebih dah... nak beli bahan.... tu baru jemput org setaman.... )
sekadar memberi pendapat

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  koy101 on Tue Dec 22, 2009 1:17 pm

strikerbuncit wrote:Kwn nak mulakan dulu...

Baru-baru ni kwn pegi knduri kawen kt kg..kwn tak brapa gemor la deme buka lagu kuat2..dengan DJ ntah ape2 ntah..pastu sound sistem buka kuat2 mcm ada konsert la plk..sdgkan saat majlis bginilah kita sume nak bertemu saudara mara..rakan2 lama..org2 kampung..tp disebabkan bunyi yg agak bising..nk bersembang pun tpksa cakap mcm org pekak..

kalu ada yg ingat waktu solat,elokla jgk (wlpn tak elok lgsg)..kdg2 kalo tuan rmh atau sesapa tak tegur ttg azan berkumandang,main langgor gitu je..

inilah petanda akhir zaman..bunyi-bunyian dan muzik kedengaran di merata tempat..takda muzik,mati kah kita??

Org tua kena ler amik peranan...... xpun yg lebih mengetahui.... kena la tegur... kut kat tmpt aku..... laung jer la kata dah masuk waktu.......
tgk tuan umah ler.... ( errr... anak-anak tuan rumah.... ) kut spesis yassin ker spesis aku....... hehehe.....

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Cik_N on Tue Dec 22, 2009 1:44 pm

Salamun alaikum…

Utk pengetahuan, Kenduri kawin dlm bahasa arab di panggil sbg walimatul urus..

Pengertian walimah: kenduri bagi meraikan atau merayakan pengantin baru.

Pensyariatan Walimah:
- Mengadakan majlis walimah adalah sangat digalakkan dalam Islam.
- Sabda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam:

Maksudnya:“’Abdul Rahman bin ‘Awf melakukan perkahwinan, maka Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam bersabda kepadanya: Hendaklah anda mengadakan walimah walaupun dengan seekor kambing.”(Al-Hadith)

Tujuan Walimah :
Mengadakan walimah adalah untuk mengumumkan pernikahan di samping menggembirakan pengantin yang baru menjejaki jinjang pelamin dan ia juga sebagai tanda kegembiraan orang tua kerana mendapat menantu baru. Pengumuman yang sebaik-baiknya ialah majlis perkahwinan yang diadakan di masjid dan dipukul gendang dan rebana.

Sabda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam:
Maksudnya:“Umumkanlah perkahwinan dan selenggarakanlah di masjid dan pukullah gendang dan rebana pada hari perkahwinan itu.”(Riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Hukum Mengadakannya:

Hukum mengadakan kenduri kahwin ini adalah sunat muakkad (sangat dituntut) sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Kata Nabi s.a.w. kepada Abdul Rahman bin Auf sewaktu beliau berkahwin, hendaklah kamu mengadakan kenduri kahwin sekalipun hanya menyembelih seekor kambing".

Hukum Menghadirinya:
Menerima jemputan ke majlis perkahwinan adalah wajib terhadap setiap orang yang dijemput kecuali ada sesuatu keuzuran. Tidak dapat menghadirinya disebabkan sakit atau sebagainya, sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Apabila kamu dijemput untuk menghadiri majlis kenduri kahwin, hendaklah kamu menghadirinya". (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi menjawab persoalan SB tadi tu majlis walimah ini harus di teruskan sekiranya cara keraikan yang kita raikan itu dpt membezakan atr adat dan ibadah serta tidak bertentangan dengan syara’.

Tak mnjdi masalah utk berhibur sbb Islam juga menggalakkan kita berhibur asalkan ianya sederhana, tidak melalaikan @ menggalakkan pergaulan bebas atr l @w, serta mengikut landas2 yang di syariatkan.. Cuma dlm kes SB tdi tu ia dah termasuk kategori melalaikan sehingga menghiraukan waktu azan n solat…

Apapun disini, bergantung kpd NIAT kita sbg tuan yg mgadakan majlis tersebut.. lg satu jgn lupa ajak kitaorg di PCC nih.. Smile

Macam lagu nasyid raihan: "Berhibur tiada salahnya kerana hiburan itu indah,
Hanya pabila kita salah memilihnya, membuatkan kita jd bersalah…"

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  ozzy on Tue Dec 22, 2009 2:54 pm

Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Yassin on Tue Dec 22, 2009 3:00 pm

ozzy wrote:Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

Kawan nok kabor gitu juge...kawan tengok koy ngan Cik N nei sebimbor berdua aje komen nyer macam rasi aje..hehehehe payoh nok cari tu boleh gitu....duduk sama rendah berdiri sama tinggi kawan rasa kena sgt dah tu.... Laughing

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  strikerbuncit on Tue Dec 22, 2009 4:12 pm

Ada sesetengah pndapat,persandingan tu haram kerana ia merupakan warisan tradisi kepercayaan hindu org melayu dulu (sblm kedatangan Islam ke tanah melayu).CUba bandingkan perkahwinan hindu dgn org melayu skrg..tabur beras,pulut kuning..dan macam2 lg..hampir serupa..cuma takda mantera je..

lagi satu ia diharamkan ialah Isteri berhias dan ditayang kpd org ramai sdgkan dlm Islam ia adalah haram dan dibolehkan utk suami je..persandingan yg sederhana adalah dituntut dan skadar berniat memperkenalkan isteri@suami kpd saudara mara shj..


p/s:betulkan jika kwn tersilap..

strikerbuncit
Ahli Dewan Undangan Negeri

Posts : 1885
Points : 2077
Join date : 29/04/2009
Location : [PCC023] - Putrajaya / Old Trafford

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Cik_N on Tue Dec 22, 2009 4:55 pm

Yassin wrote:
ozzy wrote:Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

Kawan nok kabor gitu juge...kawan tengok koy ngan Cik N nei sebimbor berdua aje komen nyer macam rasi aje..hehehehe payoh nok cari tu boleh gitu....duduk sama rendah berdiri sama tinggi kawan rasa kena sgt dah tu.... Laughing

amboi.. amboi.. ewah.. ewah... sedakkk ngattt aokme kenakan koi yekk..hehehe.... tengoh pree ke tue?.. bek aokme buat air ke minum2 ke.. beh apa ngena teh tarik ujan2 nih.... Razz

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Cik_N on Tue Dec 22, 2009 5:11 pm

strikerbuncit wrote:Ada sesetengah pndapat,persandingan tu haram kerana ia merupakan warisan tradisi kepercayaan hindu org melayu dulu (sblm kedatangan Islam ke tanah melayu).CUba bandingkan perkahwinan hindu dgn org melayu skrg..tabur beras,pulut kuning..dan macam2 lg..hampir serupa..cuma takda mantera je..

lagi satu ia diharamkan ialah Isteri berhias dan ditayang kpd org ramai sdgkan dlm Islam ia adalah haram dan dibolehkan utk suami je..persandingan yg sederhana adalah dituntut dan skadar berniat memperkenalkan isteri@suami kpd saudara mara shj..


p/s:betulkan jika kwn tersilap..

Betul ngattt tu encik SB.. mmg bersanding nih hukumnya haram mengikut pandangan ulama' atrnya di sebabkan berlakunya pendedahan aurat terang-terangan, pencampuran lelaki dan perempuan yang bukan mahram, pembaziran dsbnya...

cuma iyalah nak kata masyarakat skrg ni x tau hukum tak boleh juga.... bila kegembiraan @ keseronokan mengatasi segala2 nya dr hukum Allah... so ginilah jadinya...lainla kalau yg x tau hukum boleh juga di maafkan....

mengenai menabur beras n sebagainya mmg haram hukumnya...sbb dia secara terang-terangan mengikut adat budaya masyarakat hindu...

Sabda Rasulullah S.A.W, maksudnya: "Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia termasuk dalam golongan mereka". (Hadis sahih riwayat Abu Dawud).

Anyway yg belum berkenduri tu kenalah berjaga2, Matlamat tak menghalalkan cara....

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Yassin on Tue Dec 22, 2009 6:50 pm

Cik_N wrote:
Yassin wrote:
ozzy wrote:Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

Kawan nok kabor gitu juge...kawan tengok koy ngan Cik N nei sebimbor berdua aje komen nyer macam rasi aje..hehehehe payoh nok cari tu boleh gitu....duduk sama rendah berdiri sama tinggi kawan rasa kena sgt dah tu.... Laughing

amboi.. amboi.. ewah.. ewah... sedakkk ngattt aokme kenakan koi yekk..hehehe.... tengoh pree ke tue?.. bek aokme buat air ke minum2 ke.. beh apa ngena teh tarik ujan2 nih.... Razz

ame mekala gitu gaya jawabnya kata dik org tua tanda setuju laa te.... Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Cik_N on Tue Dec 22, 2009 7:06 pm

Yassin wrote:
Cik_N wrote:
Yassin wrote:
ozzy wrote:Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

Kawan nok kabor gitu juge...kawan tengok koy ngan Cik N nei sebimbor berdua aje komen nyer macam rasi aje..hehehehe payoh nok cari tu boleh gitu....duduk sama rendah berdiri sama tinggi kawan rasa kena sgt dah tu.... Laughing

amboi.. amboi.. ewah.. ewah... sedakkk ngattt aokme kenakan koi yekk..hehehe.... tengoh pree ke tue?.. bek aokme buat air ke minum2 ke.. beh apa ngena teh tarik ujan2 nih.... Razz

ame mekala gitu gaya jawabnya kata dik org tua tanda setuju laa te.... Razz

doohhh ngatt.. mana ada org tua kabo gitu... Razz

Cik_N
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 898
Points : 940
Join date : 28/11/2009
Location : Temerloh

http://cikkelisa.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  ozzy on Tue Dec 22, 2009 7:08 pm

Yassin wrote:
Cik_N wrote:
Yassin wrote:
ozzy wrote:Kawan x de apa nak komen pasal kwn2 byk dah komen panjang lebor..terutama dari koy dan cik_N..mcm sependapat jek..sehati sejiwa gitu...molek dah tu memasing dah arif..ekekeke Laughing

Kawan nok kabor gitu juge...kawan tengok koy ngan Cik N nei sebimbor berdua aje komen nyer macam rasi aje..hehehehe payoh nok cari tu boleh gitu....duduk sama rendah berdiri sama tinggi kawan rasa kena sgt dah tu.... Laughing

amboi.. amboi.. ewah.. ewah... sedakkk ngattt aokme kenakan koi yekk..hehehe.... tengoh pree ke tue?.. bek aokme buat air ke minum2 ke.. beh apa ngena teh tarik ujan2 nih.... Razz

ame mekala gitu gaya jawabnya kata dik org tua tanda setuju laa te.... Razz

tu pasal dia nak belanja minum tehh..hehe

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Yassin on Tue Dec 22, 2009 8:12 pm

Cik_N wrote:

ame mekala gitu gaya jawabnya kata dik org tua tanda setuju laa te.... Razz

doohhh ngatt.. mana ada org tua kabo gitu... Razz[/quote]

Koi laa hok ngabor itu ngikut amalan kawan hehehehe
Razz

Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Deto_8 on Tue Dec 22, 2009 10:22 pm

kenduri sekarang dah macam-macam...

ada yang gotong royong - biasanya kampung
ada yang buffet - bandar tapi dah menular kat kampung
ada yang served (hotel) - bandar yang bajet besar

p/s : saper tau apollo masak nasi tu?

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!

Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  koy101 on Wed Dec 23, 2009 2:05 am

aku xmao tulis aper-aper dah....
kang mesti kena belit dek yassin ngan zulkbo...
aku ngikut jer la...
mana hok yg baik.... yg buruk... Wink Wink Wink

koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  ozzy on Wed Dec 23, 2009 8:59 am

koy101 wrote:aku xmao tulis aper-aper dah....
kang mesti kena belit dek yassin ngan zulkbo...
aku ngikut jer la...
mana hok yg baik.... yg buruk... Wink Wink Wink

Diam tanda setuju..malu2 tanda mau..buleh doh buat kira2 budjet bonus tahun ni tehh koy..ekekekeke

ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Kenduri Kahwin

Post  Sponsored content Today at 11:35 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum