Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 12:38 am

avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  zulkbo on Tue Feb 23, 2010 10:52 am

wahh..menarik nie Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Deto_8 on Tue Feb 23, 2010 11:00 am

ada padi kat bera yerk....menarik betul....

dulu kat lamir/pahang tua ada gok padi...sekarang dah tak mengusaha orang situ

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 11:51 am

padi huma kat bera ni orang semelai jek yang buat... melengkapkan tradisi orang dulu2x...
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Tue Feb 23, 2010 11:56 am

Maza wrote:padi huma kat bera ni orang semelai jek yang buat... melengkapkan tradisi orang dulu2x...

Orang Semelai ?? suku kaum mana ek??..padi huma tu mcm padi biasa yg kita makan ke rasanya? Shocked
Mungkin boleh terangkan adat2 tradisi yg mrk ikut..ada amalan2 tertentu ke?
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 12:10 pm

Orang semelai (melayu proto/melayu asli) atau orang asli ... penempatan dikawasan tasik bera,sungai bera ,triang ( kg post iskandar/bukit rok/kg bukit gemuruh)sg sampo,sungai lui N9. paras rupa sama seperti orang melayu ...tradisi mereka berkhatan adalah wajib bg setiap kanak2x..adat perkahwinan mcm biasa merisik,bertunang,nikah dll...agama ada yang masuk islam,kristian dan kebanyakannya masih lagi tidak beragama tapi tidak mengamalkan amalan animisme.....
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Deto_8 on Tue Feb 23, 2010 12:11 pm

The Semelai community is one Malaysia’s indigenous groups. The community has lived in and around Tasek Bera for centuries, and has acted traditionally as guardians of this area.

Padi
Padi (Oryza sativa) merupakan satu daripada tanaman bijirin dan merupakan makanan ruji bagi ramai penduduk dunia termasuk di Asia, Amerika Latin dan Caribbean. Di Malaysia padi yang ditanam terbahagi kepada dua jenis iaitu padi sawah yang juga dikenali sebagai padi bendang, dan padi huma atau padi bukit. Padi sawah atau padi bendang adalah jenis padi yang paling banyak di tanam kerana dapat mengeluarkan hasil yang tinggi. Padi sawah memerlukan banyak menggunakan air, baja dan perlu ditanam dengan cara yang teratur.

Padi sawah banyak di tanam di Semenanjung Malaysia iaitu di Pantai Barat terutamanya di bahagian Utara. Keadaan ini berlaku kerana terdapat kawasan berpaya yang datar dan terdapat satu musim lembap yang ketara dengan purata hujan tahunan melebihi 3500 mm. Kesesuaian ini di tambah lagi dengan adanya musim panas yang berpanjangan.

Padi huma merupakan padi asal yang ditanam di Malaysia sebelum padi sawah diperkenalkan. Padi huma mempunyai hasil yang rendah dan kurang bermutu. Ini disebabkan padi huma di tanam dengan cara lama dan kurang menggunakan baja serta daripada benih yang kurang baik. Padi juga tidak di jaga dengan baik dan selalu pula dirosakkan oleh serangga. Padi jenis ini banyak di tanam di Sabah dan Sarawak yang kebiasaannya ditanam oleh orang asli seperti orang Iban dan Murut. Kelebihan padi huma adalah padi huma tidak memerlukan jumlah air yang banyak dan dapat ditanam di kawasan di mana air tidak bertakung.

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Tue Feb 23, 2010 12:14 pm

Thanks for the info..tapi x cukup lengkap..rasa mcm ada lagi je Very Happy
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 12:16 pm

kalau aok nok tau lbih lanjut lg nanti koi bg tau selanjutnye... sebab koi ni orang semelai jugak ....hehhee Very Happy
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Deto_8 on Tue Feb 23, 2010 12:18 pm

Maza wrote:kalau aok nok tau lbih lanjut lg nanti koi bg tau selanjutnye... sebab koi ni orang semelai jugak ....hehhee Very Happy

ye ke?...kalau gitu ceritalah lagi...nok gok tau

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Tue Feb 23, 2010 12:20 pm

Maza wrote:kalau aok nok tau lbih lanjut lg nanti koi bg tau selanjutnye... sebab koi ni orang semelai jugak ....hehhee Very Happy

oo..yeke Maza..menarik gak ni .. cer aok tunjuk muka aok kat avatar tu ..rasa2 sama ke dgn org melayu??
Nampok lense kamera je kat avatar tu..hehe


Last edited by ozzy on Tue Feb 23, 2010 12:28 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 12:26 pm

tunjuk muke koi mmg x sama lerrr...sebab koi drah campuran semelai/cina ...nanti2x lerr koi ceritekan serba sedikit tentang orang semelai nie yekk...
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Tue Feb 23, 2010 2:19 pm

Maza wrote:tunjuk muke koi mmg x sama lerrr...sebab koi drah campuran semelai/cina ...nanti2x lerr koi ceritekan serba sedikit tentang orang semelai nie yekk...

Ada beberapa perkara koi nak tanya..koi nak TERJAH aok sikit ni hehe :
- Masa menuai ni ada adat2 atau pantang larang tertentu ke? contoh x boleh pakai baju hitam ke..kot ada buat karaoke atau joget lambak ke..hehe gurau je
-Masyarakat/kaum semelai ni berasal dari mana?
-Apakah Semelai itu ada maksud tertentu ada mungkin ada sejarah hingga digelarkan semelai?
-Aok ni dah kira keturunan/generasi yg keberapa?
-Masih kah ada perayaan atau sambutan2 tertentu yg diwarisi dr datuk nenek/moyang?
-Masihkah mereka bertutur guna loghat mereka sendiri..(kalau ada la)
-Dimana boleh ditemui perkampungan mrk ni (yg masih asli) ?atau semua telah pun dimajukan hingga dah hilang identitinya?
-Apa yg aok rasa keunikan yg ada dalam masyarakat ini mungkin dr segi adat budaya atau gaya hidup yg boleh aok banggakan dan aok rasa perlu dikekalkan..
Kalau ada mana2 soklan yg sensitif yg mungkin aok rasa x perlu dijawab koi minta maaf dulu la mekala gitu x payah la jwb k..sekadar bertanya je


Last edited by ozzy on Tue Feb 23, 2010 5:21 pm; edited 1 time in total
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Tue Feb 23, 2010 4:59 pm

- Masa menuai ni ada adat2 atau pantang larang atau tertentu ke? contoh x boleh pakai baju hitam ke..kot ada buat karaoke atau joget lambak ke..hehe gurau je
-Untuk menuai padi huma ni mase akan ditentukan oleh bomoh jd x boleh sebarang tuai..utk jaga semangat padi...karaoke/joget takde la ... cuma ada kenduri kecil-kecilan@besar besaran yang di panggil" mengulung tahun"
-Masyarakat/kaum semelai ni berasal dari mana?
kaum semelai sudah menetap dikawasan tasik bera selama 600tahun mengikut kajian/asal tanah melayu.. Very Happy
-Apakah Semelai itu ada maksud tertentu ada mungkin ada sejarah hingga digelarkan semelai?
Semelai mengikut cerita orang2x tua bermaksud semelayu / yg lain ketika mat salleh menjumpai org semelai lalu mengatakan " same malay"
-Masih kah ada perayaan atau sambutan2 tertentu yg diwarisi dr datuk nenek/moyang?
perayaan /sambutan masih lagi diamalkan seperti 'mengulong tahun' " belak kelarai" membela@merawat kampung dari penyakit akibat dari kelarai=sejenis serangga yang dipercayai membawa penyakit . majlis berkhatan/sunat bg lelaki majlis pengiktirafan puyang/pawang .
kampung2x tradisi susah nak tgk sebab dah maju..
bahasa semelai tetap bahasa ibunda kaum semelai.
keunikan budaya ..masih lagi memelihara khazanah turun temurun seperti lagu tradisional cth lagu,burung buai, terong rotop,pinang e-siwi..kraftangan semelai antara kraftangan tercantik berbanding dengan kraftangan orang asli dimalaysia nie. / cerita rakyat juga ada seperti asal tasik bera ,moyang pak abu,irunuk,pepandir(pak pandir) seri tasek ( lagenda buaya tasik bera) naga bera dll..
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Tue Feb 23, 2010 5:19 pm

[quote="Maza"]-
terima kasih Maza atas penerangan aok tu..

perayaan /sambutan masih lagi diamalkan seperti 'mengulong tahun' " belak kelarai" membela@merawat kampung dari penyakit akibat dari kelarai=sejenis serangga yang dipercayai membawa penyakit .
- Biasanya bila sambutan ini dibuat?? Boleh ke kalau org luar nak nengok?

bahasa semelai tetap bahasa ibunda kaum semelai.

koi nok dengo juga goner bahasa ibunda aok terr..cer aok translate ayat ni..

"Panas betul hari ni tekak dahaga tapi tak rasa lapor ..jom kawan2 kita ngeteh"..hehe Very Happy


P/s - mana nak dapatkan kraftangan tu??
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Wed Feb 24, 2010 12:27 am

BM=Panas betul hari ni tekak dahaga tapi tak rasa lapor ..jom kawan2 kita ngeteh"
SM= gohop betul arik nok..genenglong dahaga yok dak rasak seleh..jom kawan hea ngeteh"






kraftangan semelai
boleh didapati di central market KL

majlis/adat membela kelarai orang luar boleh tengok..tetapi ikut pantang sekali lerr... mengulong tahun (makan beras baru)bulan februari . boleh join sebab majlis makan2x jer...

cerita org tua2x dulu kaum semelai nie keturunan ketujuh batin paduka alam ...kononnya batin paduka alam ni berdaulat mengalahkan raja bak kata org semelai mengenai batin paduka alam ni ialah " Turun berdiri Raja tersembah"
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  MD on Wed Feb 24, 2010 10:44 am

tq Maza, satu paparan menarik....

Dulu kawan ada ingat mengira dalam bahasa orang asli satu sampai sepuluh [ keknya dari kaum apa kawan tak tahu...]
sat,keduak,duku,dikit,ara,mare.... betul ke ni???


Last edited by MD on Wed Feb 24, 2010 10:49 am; edited 1 time in total

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Wed Feb 24, 2010 10:49 am

[quote="Maza"]BM=Panas betul hari ni tekak dahaga tapi tak rasa lapor ..jom kawan2 kita ngeteh"
SM= gohop betul arik nok..genenglong dahaga yok dak rasak seleh..jom kawan hea ngeteh"


Kalau kat tpt koi di Jengka penempatan org asli yg pernah koi pergi cuma dekat Kuala Sentul tapi koi x tau pulak diaorg tu dari suku kaum/keturunan mana..koi pegi ke kg tu dan jumpa Tok Batin sbb kwn koi nak berubat ..kwn ikut aje ..rasanya 2 kali koi pegi ikut dlm thn 90an dulu..rasanya dekat 20thn dah x pegi mungkin suasana pun dah bertukar .masa koi pergi tu masih penuh hutan dan cuma lorong kecik je nak ke rumah dia..
yang koi ingat cara cakap tok batin tu ada banyak "k" kat belakang ayatnya..
contoh ayat " Harik inik kamek belum makan apak-apak lagik " (hari ini kami belum makan apa2 lagi) lebih kurang gitu la bunyi nya..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  MD on Wed Feb 24, 2010 10:50 am

Ozzy,
seingat kawan kalau di Kuala Sentul dulunya Batin Lambak....

_________________
Muka nampak Garang,Dalam Hati ada Taman....
avatar
MD
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 4886
Points : 5166
Join date : 15/04/2009
Location : U5 Shah Alam/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Wed Feb 24, 2010 11:01 am

kalu belah2x sane rase2x koi orang jahud atau orang jakun x pun semaq beri... penempatan orang semelai kebanyakkan di kawasan Bera

kiraan dalam bahasa semelai = Mui ,duak,empek,empun,mesong,peruk,tempoh,lapan.sembilan.sepuluh


Last edited by Maza on Wed Feb 24, 2010 11:06 am; edited 1 time in total
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Jeck Sparow on Wed Feb 24, 2010 11:04 am

Maza wrote:kalu belah2x sane rase2x koi orang jahud atau orang jakun x pun semaq beri... penempatan orang semelai kebanyakkan di kawasan Bera

Maza Kawan org bera tapi tak penah samapi lagi perkampungan oak ni... boleh la kawan ngan member2 nak melawat kampung oak ni yer..
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Maza on Wed Feb 24, 2010 11:08 am

kg koi dekat post iskandar dikawasan tasik bera..( dulu pernah dapat kampung contoh daerah temerloh) sebelum jajahan bera...
avatar
Maza

Posts : 10
Points : 14
Join date : 30/01/2010
Location : JB,BERA

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Wed Feb 24, 2010 2:19 pm

Jeck Sparow wrote:
Maza Kawan org bera tapi tak penah samapi lagi perkampungan oak ni... boleh la kawan ngan member2 nak melawat kampung oak ni yer..

Jangan lupa ambik gambo jeck..harap nok pegi x tau bile..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  ozzy on Wed Feb 24, 2010 2:48 pm

MD wrote:Ozzy,
seingat kawan kalau di Kuala Sentul dulunya Batin Lambak....

koi x tau nama tok batin tu MD..masa kali ke 2 pegi tu tok batin kata ke kawan "aku sukak budak nik" sambil sengeh ..koi punya la takut (masa tu sekolah lagi tktan 2 rasanya)balerrr.. koi apa lagi lari rasa mcm x cukup tanoh...lepas tu member ajok koi pegi x mboh doh tula terakhir koi pegi .. Laughing
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  zulkbo on Wed Feb 24, 2010 4:23 pm

ozzy wrote:
MD wrote:Ozzy,
seingat kawan kalau di Kuala Sentul dulunya Batin Lambak....

koi x tau nama tok batin tu MD..masa kali ke 2 pegi tu tok batin kata ke kawan "aku sukak budak nik" sambil sengeh ..koi punya la takut (masa tu sekolah lagi tktan 2 rasanya)balerrr.. koi apa lagi lari rasa mcm x cukup tanoh...lepas tu member ajok koi pegi x mboh doh tula terakhir koi pegi .. Laughing
nak buat menantu la tu..he he rendeer

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Musim menuai padi huma di post iskandar ,bera

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum