Selamat Datang ke Komuniti Anak Pahang. Forum untuk apa jua berkaitan dengan negeri tercinta

Terima kasih atas sokongan
Log in

I forgot my password

MALAYSIA FUTSAL E-FANS & MEDIA 2010

Wed Apr 07, 2010 5:53 pm by Deto_8

Futsal E-fans & Media Edisi Ketiga Tahun 2010 dijangka diadakan pada 5hb June 2010, Sabtu.

Insya Allah PCC akan menghantar 1 team....

Meeting penyelarasan akan dibuat dalam masa terdekat.


Comments: 42

PCC MENYOKONG KEMPEN HARAPAN TANPA SUARA - KAMI PRIHATIN

Wed Apr 28, 2010 1:25 pm by sakur@86



Comments: 19

Facebook
Pahang Community on Facebook
Pahang Sports Zone FB
Pahang Sports Zone on Facebook

Gunung Tahan

View previous topic View next topic Go down

Gunung Tahan

Post  along on Fri Aug 14, 2009 1:55 pm

Gunung Tahan dengan ketinggian (2187 meter), merupakan puncak tertinggi di Semenanjung Malaysia, Gunung Tahan terletak di Taman Negara dalam negeri Pahang. Gunung Tahan bagaimanapun adalah rendah daripada Gunung Kinabalu yang merupakan gunung tertinggi di Malaysia dan Asia Tenggara.

Gunung ini menjadi titik sempadan negeri Pahang dengan negeri Kelantan.


Laluan mendaki

Gunung Tahan ini sering menjadi tumpuan pendaki gunung yang menggunakan laluan Kuala Tahan - Gunung Tahan. Laluannya :-

1. Dari Kuala Tahan ke Kem Kuala Melentai - 1 hari melalui tepi Sungai Melentai. berkhemah di sini.
2. Dari Kem Melantai ke Bukit Darah
3. Dari Bukit Darah melalui Bukit Malang - di sana ada 11 bukit.
4. Dari Bukit Malang ke Gunung Rajah
5. Dari Gunung Rajah turun ke Kem Kuala Puteh di bawah .
6. Dari Kuala Puteh ke Kuala Teku - 1 hari melalui tepi Sungai Peleting. Berkhemah di sini.
7. Dari Kuala Teku ke Gunung Pondok Dua (898 m di Kem Wrays).
8. Dari Gunung Pondok Dua ke Gunung Pangkin ( 1462 m)
9. Dari Gunung Pangkin ke Gunung Tangga Lima Belas ( 1574 m)
10. Dari Gunung Tangga Lima Belas ke Gunung Reskit ( 1666 m)
11. Dari Gunung Reskit ke Gunung Gedong ( 2066 m)
12. Dari Gunung Gedong turun ke Kem Padang
13. Dari Kem Padang ke Gunung Tahan ( 2187 m)

Anda perlu mendaki, berjalan kaki sejauh 65 km dari Kuala Tahan ke puncak Gunung Tahan.

Punca air sungai ada di Kuala Melantai , Kuala Puteh , Kuala Teku , Kem Wrays dan di Kem Padang. Ambil air di sana dan masak.


Pendakian

Pendakian paling cepat 9 hari di dalam hutan bagi mereka yang sihat. Jika di kira dari Kuala Lumpur kena tambah 2 hari lagi. Terpaksa merentas sungai dan trak yang sangat mencabar. Bagaimanapun trak ini terbuka kepada orang ramai. Dapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada pegawai Taman Negara.

Pendakian bermula dari Kuala Tahan ke Kuala Melantai ambil masa 5 hari. Di Kuala Tahan ada ibu pejabat Taman Negara.

Terpaksa naik bot, tidak ada jalan raya. bot terpaksa ditempah terlebih dahulu dengan cara menulis kepada pejabat cawangan Taman Negara di Kuala Lumpur. Bayaran bot sekitat RM10.00 hingga RM120.00 setiap orang , bergantung kepada bilangan orang.

Masa terbaik mendaki ialah antara bulan Februari dan Mac kerana tidak basah, kurang hujan. Bulan Oktober biasanya hujan hampir setiap hari. Taman Negara ditutup kepada pelawat dari 15 November hingga 15 Januari.


Kronologi berkaitan Gunung Tahan

1. 1875 - Rakyat Eropah pertama mengetahui kewujudan Gunung Tahan ialah penjelajah Russia, Baron Von Mikluho-Maclay yang mengesan dari jarak Kampung Penghulu Gedong, Kelantan. Beliau melihat sebuah gunung yang menakjubkan (Skinner, 1878).
2. 1880 - Terdapat dua ekspedisi awal yang dihantar oleh Sultan Pahang iaitu Sultan Ahmad bertujuan mencari Batu Hikmat yang dipercayai terletak di puncak. Kisah hikayat Orang Asli mendakwa ada monyet sebesar badak sumbu menjaga dua kendi mengandungi ibu emas dan ibu perak. Satu percubaan pergi ke kawasan itu melalui Teko Gorge sepanjang 1,000 meter kerana laluan itu dianggap paling mudah ke puncak, tetapi kedua-dua ekspedisi gagal kerana tebing tinggi dan curam.
3. 1884 - Residen Perak, F A Swettenham dalam lawatannya ke Kuala Kangsar pernah menggunakan teropong besar dan melaporkan telah melihat sebuah gunung yang tinggi di kawasan pedalaman Tanah Melayu.
4. 1893 - H M Becher, seorang lagi individu yang dikatakan sedang memeriksa daerah itu memutuskan untuk berkhemah di atas sebuah pulau (beting pasir) yang terletak di tengah sungai Tahan. Becher mengabaikan nasihat penduduk tempatan yang mengatakan kawasan itu tidak selamat kerana sering dinaiki air. Ketika air pasang, beliau hilang selepas terjatuh ke dalam sungai ketika sampan yang dinaikinya karam.
5. 1890 - Ekspedisi diketuai H N Ridley hanya mampu melepasi beberapa kilometer ke hulu Kuala Tahan.
6. 1898 - W W Skeat adalah orang pertama yang berjaya menerokai lebih jauh dari kawasan tanah pamah. Kumpulan ekspedisi ini menanam benih durian dan rambutan di beberapa tempat di sepanjang Sungai Tahan serta terserempak dengan seekor badak. Beliau mendaki ke tempat yang kini dikenali sebagai Gunung Pankin (ketinggian 1,463 meter) dan memacak bendera menggunakan kain batik dipercayai milik seorang peserta ekspedisi.
7. 1902 - Seorang ahli alam semula jadi, Waterstad mengetuai ekspedisi yang mengisytiharkan bahawa beliau sampai ke Banjaran Tahan, namun keterangannya amat berbeza dengan keadaan sebenar di kawasan berkenaan.
8. 1905 - Ekspedisi Robinson, mereka memulakan perjalanan dengan menaiki bot pada pagi 17 Mei 1905 ke Kuala Tembeling menuju ke Kuala Tahan. Empat pembantu Robinson berbangsa Melayu iaitu Che Nik, Mumin, Mat Aris dan Bulang adalah orang pertama tiba di puncak Gunung Tahan pada jam 10.15 pagi 16 Julai 1905, iaitu selepas dua bulan mendaki dari Kuala Tahan (Scrivenor 1912).
9. 1906 - Jabatan Bancian mendirikan survey beacon dan kepingan besi serta menandakan ketinggian puncak gunung iaitu 7,059 kaki.
10. 1912 - Ketinggian Gunung Tahan disahkan pada 7,186 kaki oleh Scrivenor, namun kini disahkan dengan peralatan yang lebih moden pada ketinggian 7,182 kaki.
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  zulkbo on Sat Oct 17, 2009 1:41 am

nama jer orang pahang
maaflah koi tak sampai lagi
kat sini tak tau lah mana
tau satu hari PCC nak buat
xpdc mungkin boleh join Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  koy101 on Sat Oct 17, 2009 2:38 am

hehehehe.. aku poooonnnnnn...
kut along letak post nih.. cam nak bg hint jer suoh PCC wat xpdc...

keknyer.... aku mmg tarik diri la dolu... perut xlarat dah....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  zulkbo on Sat Oct 17, 2009 11:45 am

koy101 wrote:hehehehe.. aku poooonnnnnn...
kut along letak post nih.. cam nak bg hint jer suoh PCC wat xpdc...

keknyer.... aku mmg tarik diri la dolu... perut xlarat dah....

pelan pelan kita panjat gunung
tu KOY.. Very Happy

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  koy101 on Sun Oct 18, 2009 6:30 am

zulkbo wrote:
koy101 wrote:hehehehe.. aku poooonnnnnn...
kut along letak post nih.. cam nak bg hint jer suoh PCC wat xpdc...

keknyer.... aku mmg tarik diri la dolu... perut xlarat dah....

pelan pelan kita panjat gunung
tu KOY.. Very Happy

xper laa... aku amik tugas jaga base camp... udah ler... hehehe....
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Deto_8 on Mon Oct 19, 2009 12:25 am

baler, sampai 9 hari nak mendaki...daki gunung lainlah... Laughing

_________________
bangga menjadi pioneer....bangga juga melihat orang lain berjaya...TAHNIAH!
avatar
Deto_8
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 5641
Points : 6570
Join date : 11/04/2009
Location : Saujana Utama & Jengka 3 [PCC 003]

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  koy101 on Mon Oct 19, 2009 1:03 am

Deto_8 wrote:baler, sampai 9 hari nak mendaki...daki gunung lainlah... Laughing

hehehe... aku nak jer bg gunung lain... keknyer... kena ban la lak nanti... hehehehe....
Deto nyer ayat pun... leh wat org imagine......
avatar
koy101
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1084
Points : 1132
Join date : 17/09/2009
Age : 43
Location : Temerloh / Bentong

http://www.kembara.net

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  jasnoraizan on Mon Oct 19, 2009 9:36 am

buat rodong2 semua ...masa ni kalau nok ke kuala tahan tak perlu naik bot lg dah....dgn kereta sendiri pun dah boleh pegi dah...kwn dah pegi bnyak kali dgn kereta...melalui jalan padang piol-sg retang- kg air itam dan seterusnya...lebih kurang dalam 65 km dari simpang jerantut padg piol...jln tiada masalah...(terus parking kat tepi sg ...seberang belah sana dah nampak MUTIARA HOTEL& RESORT.kalau nak ke seberang sana ..naik bot cuma tambang rm1 seorang...
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  along on Wed Oct 21, 2009 4:04 am

jasnoraizan wrote:buat rodong2 semua ...masa ni kalau nok ke kuala tahan tak perlu naik bot lg dah....dgn kereta sendiri pun dah boleh pegi dah...kwn dah pegi bnyak kali dgn kereta...melalui jalan padang piol-sg retang- kg air itam dan seterusnya...lebih kurang dalam 65 km dari simpang jerantut padg piol...jln tiada masalah...(terus parking kat tepi sg ...seberang belah sana dah nampak MUTIARA HOTEL& RESORT.kalau nak ke seberang sana ..naik bot cuma tambang rm1 seorang...


tambang rm1 ke????
keh bayar 50 sen je.... Very Happy
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Yassin on Wed Oct 21, 2009 9:04 am

Mekala dema gi esok kawan tunggu kat jeti je....sambil melambai tangan... cheers
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  labu sayong on Wed Oct 21, 2009 12:29 pm

Yassin wrote:Mekala dema gi esok kawan tunggu kat jeti je....sambil melambai tangan... cheers

koi teman aok melambai nanti...
avatar
labu sayong
Tok Empat
Tok Empat

Posts : 598
Points : 623
Join date : 09/06/2009
Age : 32
Location : Johor/Jengka 4

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Yassin on Wed Oct 21, 2009 12:39 pm

labu sayong wrote:
Yassin wrote:Mekala dema gi esok kawan tunggu kat jeti je....sambil melambai tangan... cheers

koi teman aok melambai nanti...

Hehehehe ....pozi katanya nok gi juge...kut dia nok melambai tangan je ker entoh laa.. Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  ozzy on Wed Oct 21, 2009 12:50 pm

Yassin wrote:
labu sayong wrote:
Yassin wrote:Mekala dema gi esok kawan tunggu kat jeti je....sambil melambai tangan... cheers

koi teman aok melambai nanti...

Hehehehe ....pozi katanya nok gi juge...kut dia nok melambai tangan je ker entoh laa.. Very Happy

hehe..Kwn no hal yassin stamina masih mantop..perut pun masih balance..takat gunung tahan ok la.. lagipun laluan dah disediakan..tapi kalau nak ke gunung kinabalu rasanya serender la..pasal masa bujang dulu pun lembik lutut kwn..
avatar
ozzy
Skuad Terjah PCC
Skuad Terjah PCC

Posts : 2216
Points : 2310
Join date : 21/05/2009
Location : Jengka 6, PJ

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Yassin on Wed Oct 21, 2009 12:54 pm

fourzy wrote:
Yassin wrote:
labu sayong wrote:
Yassin wrote:Mekala dema gi esok kawan tunggu kat jeti je....sambil melambai tangan... cheers

koi teman aok melambai nanti...

Hehehehe ....pozi katanya nok gi juge...kut dia nok melambai tangan je ker entoh laa.. Very Happy

hehe..Kwn no hal yassin stamina masih mantop..perut pun masih balance..takat gunung tahan ok la.. lagipun laluan dah disediakan..tapi kalau nak ke gunung kinabalu rasanya serender la..pasal masa bujang dulu pun lembik lutut kwn..

Kawan mekala nok ke gunung nei kena mikir panjang laa....gunung kaborkan...mekala kebukit tu biasa doh... Very Happy
avatar
Yassin
PCC Jerantut
PCC Jerantut

Posts : 2708
Points : 3033
Join date : 12/08/2009
Location : Bandar Jerantut [PCC084]

http://www.pahangcommunity.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  along on Fri Nov 06, 2009 2:46 am

td keh ada jumpa mber keh...
mber lama jugak la...
sebap lama tak jumpa keh tnya la dia keje mende...
dia ckp la dia keje wat pakaje tuk ke taman negara...
dia pun pesan la kat keh klau ada mamber2 nak pg taman negara suruh bg bg tau dia sbp dia leh bg harga murah2...

nie la pakej yg dia ada wat la...
keh sekadar berkongsi je ngan aokme...


klip kat sini ye....

http://www.tamannegarapackage.com/
avatar
along
Tok Penghulu
Tok Penghulu

Posts : 1090
Points : 1280
Join date : 15/06/2009
Age : 30
Location : jerantut - wangsa maju

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Awangmaseru on Mon Dec 21, 2009 12:06 am

kawan cadangkan kita buat pekej daki bukit istana, yasin boleh jadi pemandu sbb belakang rumoh lama dia je. boleh kita menengok keindahan bando jerantut.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  jasnoraizan on Mon Dec 21, 2009 10:43 am

Awangmaseru wrote:kawan cadangkan kita buat pekej daki bukit istana, yasin boleh jadi pemandu sbb belakang rumoh lama dia je. boleh kita menengok keindahan bando jerantut.

bkt istana nih lah salah satu tempat traning .......kena berlari naik bkt teh...masa traning bola masa muda2 dulu ....
avatar
jasnoraizan
Timbalan Menteri Besar

Posts : 2512
Points : 2623
Join date : 20/07/2009
Location : Seksyen U5 shah alam/jengka 8

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Awangmaseru on Mon Dec 21, 2009 11:38 am

jasnoraizan wrote:
Awangmaseru wrote:kawan cadangkan kita buat pekej daki bukit istana, yasin boleh jadi pemandu sbb belakang rumoh lama dia je. boleh kita menengok keindahan bando jerantut.

bkt istana nih lah salah satu tempat traning .......kena berlari naik bkt teh...masa traning bola masa muda2 dulu ....

selalu le singgoh taman skodeng (warisan) tu..

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Jeck Sparow on Mon Dec 21, 2009 11:51 am

Awangmaseru wrote:kawan cadangkan kita buat pekej daki bukit istana, yasin boleh jadi pemandu sbb belakang rumoh lama dia je. boleh kita menengok keindahan bando jerantut.

Setuju Sangat kalau Free Boleh Joint hehehe
avatar
Jeck Sparow
A.D.O
A.D.O

Posts : 1467
Points : 1874
Join date : 15/05/2009
Location : Bera

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  zulkbo on Mon Dec 21, 2009 12:40 pm

lama betul tak ke jerantut.. Cool

_________________
Manusia yang dihormati ialah orang yang sentiasa menghormati orang lain..
................................جزاك اللهُ خيراً‎ ..................................
http://www.zulkbo.com/
avatar
zulkbo
PCC Kuala Lumpur
PCC Kuala Lumpur

Posts : 6398
Points : 6904
Join date : 15/06/2009
Location : PCC 049

http://www.zulkbo.com/

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Awangmaseru on Mon Dec 21, 2009 12:47 pm

bila nak ke jerantut britau lah dulu, boleh kita ngeteh

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Awangmaseru on Sun Feb 21, 2010 8:20 am

Salam,

Alfatihah.... sorang rakan kawan meninggal dunia bersama seorang anaknya kerana lemas di sungai tembeling minggu lepas .Dia lemas kerana cuba menyelamatkan anaknye itu.
Demikianlah kasih serang bapa ... tak hiraukan nyawa demi menyelamatkan anak. sementara itu kita beringatlah sewaktu mandi sungai dimusim panas ni...pasir jerlus.

Awangmaseru
JKK Kampung
JKK Kampung

Posts : 252
Points : 294
Join date : 30/11/2009
Age : 55
Location : ulu cheka/jerantut

http://www.mohlaweh.multiply.com

Back to top Go down

Re: Gunung Tahan

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum